Wel of geen extra spiegels?

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Plaats reactie
Linlane

Wel of geen extra spiegels?

Bericht door Linlane » zo 23 jun 2013 17:16

Hallo forum leden.

Ik ga met een Peugeot Boxer rijden met een caravan van 215,5 breed. Ik heb de spiegel afstand door het raam van de auto gemeten en kom uit op 233.
Deze maat is vanaf de uiterste linkerkant van de spiegel tot de uiterste rechterkant van de spiegel gemeten. Mijn vraag is: Mag ik zonder extra spiegels gaan rijden naar tsjechië?

gr. Dick

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door Micky » zo 23 jun 2013 17:43

RE.gif

als je tussen de spiegels (dus binnenkant- binnenkant) breder bent dan de caravan, dan mag het, maar het lijkt me niet, dus als er tussen de spiegels meer ruimte zit dan dat de caravan breed is heb je geen spiegels nodig, anders wel.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

jano65

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door jano65 » vr 25 okt 2013 12:02

De afstand tussen de BINNEN kant van de spiegels MOET minimaal de BREEDTE van de Caravan zijn.
GR.Jan

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door erichendri » vr 25 okt 2013 13:46

Als de politie anders meet en het klopt niet is het 180 euro boete.
Erger wordt het als je toch iets over het hoofd hebt gezien en een aanrijding krijgt.
Zou gewoon de spiegels monteren, zonder die dingen trek je hun aandacht.
En bij een staande houding lopen ze nog wel eens een rondje en loop je
het risico dat ze nog iets vinden wat niet in orde is.

Eric.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door peter s » vr 25 okt 2013 14:56

""""De afstand tussen de BINNEN kant van de spiegels MOET minimaal de BREEDTE van de Caravan zijn.
GR.Jan""""

Nop, nee, is niet waar!

Alleen het blikveld wat je in de buitenspiegels ziet moet aan de voorwaarden voldoen en is bepalend!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door JanP » vr 25 okt 2013 15:10

RE.gif
Een handige methode om te controleren of de spiegels voldoen aan de wettelijke eisen is het meten van de tussenafstand van de binnenkant van het spiegelglas. thumbup.gif

De afstand tussen het linker- en rechterspiegelglas aan de binnenkant moet tenminste gelijk zijn aan de breedte van de caravan. De spiegels steken dus uit als u recht langs de caravan kijkt. knipoog.gif

Bij bijna elke auto met caravan zal het gebruik van extra caravanspiegels noodzakelijk zijn.
En is de caravan breder dan 2,30 m dan voldoen veelal alleen speciale spiegels met extra lange armen.

Dit staat er bij "Caravantrekker.nl"

Een HOBBYist
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door peter s » vr 25 okt 2013 15:13

RE.gif
Een handige methode misschien maar niet bepalend! Dat is alleen het blikveld op de weg zoals ook in het artikel van caravantrekker is afgebeeld.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door JanP » vr 25 okt 2013 15:18

RE.gif

De wet schrijft voor dat een bepaald gezichtsveld te zien moet zijn.
Is dat niet te zien dan zijn extra (caravan)spiegels noodzakelijk.

Een HOBBYist
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door Hobby Linka » vr 25 okt 2013 15:56

Ik heb een kentekenplaatcamera. Deze staat continu aan en werkt dus als een binnen spiegel. Zijn spiegels dan niet noodzakelijk?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door deusjevo » vr 25 okt 2013 18:43

Kan je in die kentekenplaat camera dan ook de zijkant van je caravan zien.... :wink:
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door rovado » vr 25 okt 2013 19:05

Niet alleen de zijkanten maar in het bijzonder wat er ver achter de caravan aankomt. whistle.gif
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door peter s » vr 25 okt 2013 19:57

""""De wet schrijft voor dat een bepaald gezichtsveld te zien moet zijn.
Is dat niet te zien dan zijn extra (caravan)spiegels noodzakelijk.""""

Ja dat klopt, en dan?

1 Wat ziet TS in zijn spiegels?
2 Dit verplicht je niet de binnenkant van de spiegels op de breedte van de caravan te hebben!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door Unplugged » za 26 okt 2013 10:45

RE.gif
Dat de afstand aan de binnenkant van de spiegels > moet zijn dan de breedte van de caravan is een vuistregel, maar wel een die in veel gevallen opgaat. Ga maar na waaraan de blikrichting moet voldoen:

Links:
a. een punt op het wegdek, gelegen op 10,00 m achter de oogpunten van de bestuurder en 2,50 m naast het meest links gelegen punt van de caravan, en
b. een deel van de linkerzijde van de caravan, en
c. de horizon kan zien, en hij tevens recht naar achteren kan kijken.

Hoe verder de rechterkant van de linkerspiegel van de auto verwijderd is, hoe groter je kijkhoek wordt. Je moet bovendien recht naar achteren kunnen kijken. Dat redt je vrijwel niet als het zicht in je spiegel belemmert wordt door de voorkant van je caravan.

Rechts:
a. een punt op het wegdek, gelegen op 20,00 m achter de oogpunten van de bestuurder en 4,00 m naast het meest rechts gelegen punt van de caravan, en
b. een deel van de rechterzijde van de caravan, en
c. de horizon kan zien, en hij tevens recht naar achteren kan kijken.

Ook hier bepaalt punt c. in feite dat de linkerkant van de spiegel voorbij de caravan moet steken.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door JPGeetje » za 26 okt 2013 10:55

Ik heb elders op dit forum wel eens het probleem aangekaart dat ik met het spiegelen heb. Ik heb er echter nooit een reactie op gehad.
Mijn vorige caravan was 230cm. breed.
Mijn vorige auto was een Mondeo III waarop ik specials van Emuk als spiegel had gemonteerd.
Hoewel de Mondeo niet bepaald als smal kan worden gekwalificeerd, kon ik bij gestrekte combinatie aan de rechterzijde niet recht langs de caravan doorkijken.
Wil je voldoen aan het voorgeschreven zichtveld, dan is dit wel noodzakelijk. Het contourlichtje dat boven achteraan op de zijwand van de caravan gemonteerd zit en enkele cm. uitsteekt kon ik niet zien.
Bij mijn huidige combinatie, Volvo V60 + Fendt Opal, waarop ik (omdat Emuk geen specials voor de Volvo heeft) Mileco's heb gemonteerd, doet zich datzelfde probleem in mindere mate voor maar houdt het ook niet over.
Vreemd, want aan de linkerzijde is het beeld gewoon goed en kan ik als het ware de zijwand van de caravan in de spiegel zie.
Als ik niet beter zou weten zou ik haast gaan denken dat de caravan niet recht achter de auto hangt maar dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Kennelijk ben ik de enige met dit probleem want ik heb nog nooit iets op dit forum over gelezen over dit probleem bij, laten we zeggen middelklasse auto's met daarachter een caravan van 230cm. breed.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door willem » za 26 okt 2013 11:58

Ik denk dat deze link: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/spiegel.php genoeg zegt, illustratie's zijn heel duidelijk!
Ik ben ooit eens aangehouden en de betreffende agent ging net op het hoekje achter de caravan staan en moet de bestuurder dan zien zitten,
wat in mijn geval helemaal klopte en ik mocht door! Zo wordt er dus in de praktijk mee omgegaan.
Suc6
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door Nimma » za 26 okt 2013 12:24

@TS, los van of het nou wél of niet zou moeten bij jouw combinatie: van extra spiegels heb je heel veel plezier bij het rijden met een caravan, en het is doorgaans ook veiliger omdat je meer zicht hebt naar achteren. Dat willen we toch allemaal?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door Wim Verso » za 26 okt 2013 17:47

Dus TS, gewoon een paar spiegels erop zetten, dan weet je zeker dat je goed zit. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door rovado » za 26 okt 2013 18:28

Jakkemeiner schreef:@TS, los van of het nou wél of niet zou moeten bij jouw combinatie: van extra spiegels heb je heel veel plezier bij het rijden met een caravan, en het is doorgaans ook veiliger omdat je meer zicht hebt naar achteren. Dat willen we toch allemaal?
Helemaal mee eens thumbup.gif . Voor die paar tientjes krijg je er heel wat veiligheid bij.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door Micky » ma 28 okt 2013 09:45

JPGeetje schreef:Vreemd, want aan de linkerzijde is het beeld gewoon goed en kan ik als het ware de zijwand van de caravan in de spiegel zie.
Als ik niet beter zou weten zou ik haast gaan denken dat de caravan niet recht achter de auto hangt maar dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Kennelijk ben ik de enige met dit probleem want ik heb nog nooit iets op dit forum over gelezen over dit probleem bij, laten we zeggen middelklasse auto's met daarachter een caravan van 230cm. breed.

Groetjes,
Jan
dit komt omdat je links in de auto zit (ga maar eens rechts zitten en stel de spiegels af alsof je stuur rechts zit, dan heb je dit probleem aan de linke kant), repusel lost dit probleem op door recht een langere stang te leveren, dus wellicht dat milenco ook zoiets heeft?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

rpcrobbie

Re: Wel of geen extra spiegels?

Bericht door rpcrobbie » ma 28 okt 2013 19:09

RE.gif
Als aanvulling:
De kijkhoek in de linker spiegel is anders dan de kijkhoek in de rechter spiegel.
Iedereen zal dit zien en het verschil in de kijkhoek is ook niet op te lossen. (tenzij je een supercar koopt waarbij je precies in het midden zit mrgreen.gif).

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”