harde straal in het toilet
-
janberend
harde straal in het toilet
Goedendag,
Sinds kort hebben wij (voor het eerst) een caravan met een electrisch spoeltoilet. Toen wij voor de eerste keer, vorig najaar, weggingen werkte de spoeling niet. "Deskundigen"op de camping gaven verschillende tips. Het pompmotortje kon vastzitten. Een mogelijkheid was om met een (fiets)pomp op het uitlaatje in de pot te blazen om het motortje van het pompje los te maken. Geen van de tips leidde overigens tot een oplossing.
Uiteindelijk, na de vakantie bij een dealer bleek gewoon het pompje kapot.
Nu (net een weekje weggeweest) blijkt de straal in de pot nogal te hard. Stroomt zelfs enigszins over de pot heen. Nu hoor ik dat er mogelijk een ringetje o.i.d.in het uitlaatpijpje hoort te zitten dat de straal enigszins tempert of stuurt. Dit zou met de pomp weggeblazen kunnen zijn.
Iemand hier ervaring mee of zelf een oplossing?
Alvast dank, Jan Berend
Sinds kort hebben wij (voor het eerst) een caravan met een electrisch spoeltoilet. Toen wij voor de eerste keer, vorig najaar, weggingen werkte de spoeling niet. "Deskundigen"op de camping gaven verschillende tips. Het pompmotortje kon vastzitten. Een mogelijkheid was om met een (fiets)pomp op het uitlaatje in de pot te blazen om het motortje van het pompje los te maken. Geen van de tips leidde overigens tot een oplossing.
Uiteindelijk, na de vakantie bij een dealer bleek gewoon het pompje kapot.
Nu (net een weekje weggeweest) blijkt de straal in de pot nogal te hard. Stroomt zelfs enigszins over de pot heen. Nu hoor ik dat er mogelijk een ringetje o.i.d.in het uitlaatpijpje hoort te zitten dat de straal enigszins tempert of stuurt. Dit zou met de pomp weggeblazen kunnen zijn.
Iemand hier ervaring mee of zelf een oplossing?
Alvast dank, Jan Berend
Re: harde straal in het toilet
lijkt erop dat er een krachtigere pomp in is gezet, wellicht hebben ze er gewoon 1 uit het schap gehaald en niet op de specificaties gelet, ik zou gewoon terug gaan en de klacht melden
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
-
tigra
Dat tuitje waar het water uitkomt, zit dat recht voor het ga waar die invalt?
Als dat goed zit heeft denk ik de dealer er een te zwaar pompje ingezet....
Edit, mickey was me net voor
Als dat goed zit heeft denk ik de dealer er een te zwaar pompje ingezet....
Edit, mickey was me net voor
-
janberend
Dank voor jullie reactie!
Update. Ik had ook een mailtje gestuurd naar Thetford. Gelijk de volgende ochtend een aardige dame aan de telefoon. Goede klantenservice dus! Zij veronderstelt ook dat er een fout pompje ingezet is. Zij gaf aan dat er een pompje in hoort met een capaciteit tussen de 0.35 en 0.7 bar. Ik ben naar de stalling gegaan om het pompje eruit te halen. Blijkt een Reich cap.0.5 bar 12l/min. Dit zou dus wat dat betreft goed moeten zijn (?).
Daarna naar een caravandealer in de buurt. Deze geeft aan dat het absoluut een fout pompje is (is voor een watertank). Mag er ook niet in vanwege aansluiting met een kroonsteentje in de nattigheid. Er hoort een blauw pompje in van Thetford. Heb ik dus maar gekocht. Oef 59.00 euro.
Het aansluiten is voor mij toch wat ingewikkeld, geen ervaring met krimpkousjes enzo, en ik wil het nu meteen goed hebben dus afspraak gemaakt dat de caravandealer het monteert. 10 juni, dag voor vertrek. Ik zal zo mogelijk de einduitslag nog doorgeven als we een camping met wifi treffen.
Dit hele verhaal dus voor mensen met eventueel een soortgelijk probleem.
vrgr. janberend
Update. Ik had ook een mailtje gestuurd naar Thetford. Gelijk de volgende ochtend een aardige dame aan de telefoon. Goede klantenservice dus! Zij veronderstelt ook dat er een fout pompje ingezet is. Zij gaf aan dat er een pompje in hoort met een capaciteit tussen de 0.35 en 0.7 bar. Ik ben naar de stalling gegaan om het pompje eruit te halen. Blijkt een Reich cap.0.5 bar 12l/min. Dit zou dus wat dat betreft goed moeten zijn (?).
Daarna naar een caravandealer in de buurt. Deze geeft aan dat het absoluut een fout pompje is (is voor een watertank). Mag er ook niet in vanwege aansluiting met een kroonsteentje in de nattigheid. Er hoort een blauw pompje in van Thetford. Heb ik dus maar gekocht. Oef 59.00 euro.
Het aansluiten is voor mij toch wat ingewikkeld, geen ervaring met krimpkousjes enzo, en ik wil het nu meteen goed hebben dus afspraak gemaakt dat de caravandealer het monteert. 10 juni, dag voor vertrek. Ik zal zo mogelijk de einduitslag nog doorgeven als we een camping met wifi treffen.
Dit hele verhaal dus voor mensen met eventueel een soortgelijk probleem.
vrgr. janberend
Toen ik de titel van dit topic las dacht ik meteen aan iemand die geen prostaatklachten had
Maar bij nader inzien bleek het toch over iets anders te gaan!
Maar bij nader inzien bleek het toch over iets anders te gaan!
-
sprite1
RE.gif
ja gek dacht ik eerst ook
wou nog zeggen, ga dan zitten, spettert iig niet zo
oeps offtopic
oeps offtopic
RE.gif

Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
-
janberend
Inderdaad. Na het monteren van het originele thetford pompje functioneert een en ander naar behoren. Nu het weer nog, maar komende week wordt het beter.
Overigens. Mijn prostaat is (nog) in orde.
Met vriendelijke groet, Janberend
Overigens. Mijn prostaat is (nog) in orde.
Met vriendelijke groet, Janberend
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Wat is dat met die "kampeerzaken.nl" ? Ik zie dat nu overal verschijnen, heb ik iets gemist ofzoiets?sprite1 schreef:RE.gifja gek dacht ik eerst ook
wou nog zeggen, ga dan zitten, spettert iig niet zo
![]()
oeps offtopic
Edit,
Ah ik zie het al, iemand heeft een afbeelding van een smiley veranderd, en nu maken veel mensen onbedoeld reclame. Dat is slim...
Adria Action 391 LH (2023)
Land Rover Defender 110 (404 Pk 640 NM) (2025)
RE.gif
huh? weet niet waar je het over hebt Jan.
huh? weet niet waar je het over hebt Jan.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
RE.gif
Als deze
smiley geplaatst word dan zie ik een groot reclamebord voor KampeerZaken.nl.
Trina, gezien jou reactie ben ik schijnbaar de enige, geloof me ik heb (nog) niet gedronken
Als deze
Trina, gezien jou reactie ben ik schijnbaar de enige, geloof me ik heb (nog) niet gedronken
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Om de een of andere reden is het nu weer in orde 
Tijdens mijn vakantie in Spanje hield mijn waterpompje van de tethford toilet ermee op. Pompje eruit, koste mij enige moeite vanwege de kleine serviceopening, pompje eruit. Bleek het pompje van 2006 te zijn. Even rekenen hoor; Caravan nieuw gekocht in 2008 dus 5 jaar maal 4weken gebruik is 20 weken gebruikt en nu al defect!!!!!!! Zoek in Spanje maar een winkel waar eea te koop is. Eindelijk 1 gevonden die ook nog thetford onderdelen verkocht. Doet u maar 1 pompje. Nou mij hart draaide om van de prijs € 50. Ik weet zeker dat een pompje met dezelfde spec's maar 10-15€ kosten in nederland Maar ja elke keer naar de camping toilet is ook wat hé. Dus toch maar aangeschaft en een mail naar Thetford. Wat die zeggen; ja dat zijn vastgestelde prijzen en het kan nu eenmaal kapot. Goede raad, kijk even in de watertank van de Thetford en neem een pompje mee vanuit nederland.
Voor jaloezie moet je hard werken, medelijden krijg je gratis.
RE.gif Een fles water om mee te spoelen was geen optie?
RE.gif
ja, zo gebruiken wij wel eens de douchekop die in de wasbak zit als de spoeltank leeg is
ja, zo gebruiken wij wel eens de douchekop die in de wasbak zit als de spoeltank leeg is
RE.gif
Ik ook regelmatig, maar niet omdat het reservoir leeg is maar omdat "remsporen" wat makkelijker schoonspoelen met de harde hete straal van de douchekop
Ik ook regelmatig, maar niet omdat het reservoir leeg is maar omdat "remsporen" wat makkelijker schoonspoelen met de harde hete straal van de douchekop
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 MHEV 158 Tekna Xtronic (3/2024)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 MHEV 158 Tekna Xtronic (3/2024)