3 ramen vol barstjes hobby 2010

Plaats reactie
pknegt

3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door pknegt » ma 29 apr 2013 17:26

Hoi,
Wij hebben onze caravan: hobby kmfe 2010 ingeruild op een nieuwe LMC. We halen de hobby op uit de stalling, en zitten er in drie ramen aan dezelfde kant allemaal barstjes. Je voelt ze niet, lijkt in het kunststof te zitten; het zijn dubbele ramen, en alleen in de buitenplaat.alsof het kunststof is gaan werken, misschien door vrieskou? De caravan ziet er verder als nieuw uit, wat ook tegen de dealer is verteld. Nu dus dit probleem scratch.gif
Mijn inziens moeten er nieuwe ramen in, het is gewoon zichtbaar zeker met de zon erop. wat nu te doen?
Is het iets voor de verzekering? garantiekwestie, hobby is nog maar drie jaar oud!
Groetjes Patricia

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door HansHobby » ma 29 apr 2013 18:09

Zoek maar eens met de zoekfunctie van dit forum. Volgens mij is dit een bekend probleem bij Hobby's van dat bouwjaar.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

pknegt

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door pknegt » di 21 mei 2013 17:12

Hoe is het afgelopen met de raampjes?

Tja, ze moeten worden vervangen, dure aangelegenheid dus.

Volgens hobby ligt het aan het schoonmaken met produkten waar alcohol in zit....tja scratch.gif
Het zijn alleen de ramen aan de kant waar de voortent aangaat, ik geloof er zelf weinig van dat het aan schoonmaken ligt, maar ja, toegeven dat het een produktiefout is doen ze toch niet.
Balen, we zijn namelijk heel zuinig, maar ja.
Groetjes Patricia

gert en gea

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door gert en gea » za 19 okt 2013 14:04

ik had van onze caravan het voorraam met wel 1000 bastjes, komt door het schoonmaak middel. :oops:

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38567
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Micky » di 29 okt 2013 19:27

RE.gif

hebben ze je wijsgemaakt zeker?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Fam de Goeij » wo 30 okt 2013 08:50

RE.gif
Wij hadden ook het voorraam o.a. vol met barstjes.
Dit kwam door reflectie van het zonlicht van de zilverkleurige combirollo,s op de zwarte raam lijsten.Die werden veel te warm .
Zwart houd de warmte vast .......en vanaf die zwarte lijst ontstonden zeer vele eerst kleine barstjes die later centimeters door liepen in het doorzichtige venster materiaal.
Onze caravan was toen nog zo nieuw ,dat onder garantie de aangetaste ramen werden vervangen. :lol:
Verder kregen we het advies bij warm weer de ramen op de kierstand te zetten als de rollo,s naar beneden waren.
Sindsdien geen scheur meer erbij gekomen in de vensters! thumbup.gif

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door cessna182 » wo 30 okt 2013 09:18

Bij ons hebben ze ook al de voorruit moeten vervangen. Heel dat verhaal van warmte, poetsmiddel, kiertje zetten , enz.... geloof ik geen bal van.
Zonlicht en plastic gaat niet goed samen. UV maakt veel kapot. Als de fabrikant van de caravanramen goedkope grondstoffen gebruikt, dan zit de klant met de brokken. Kijk eens goed rond naar de huizen en industriële gebouwen, waar kunstof lichtkoepels worden gebruikt; zijn die na 5 jaar ook aan vervanging toe wegens barstjes ??
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Ab » wo 30 okt 2013 21:46

Als mensen even kritisch keken naar die luiken als naar caravanramen.. zou dat best wel eens zo kunnen zijn. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door WillyL » wo 30 okt 2013 22:06

Bij mijn Dethleffs plakt op de ramen een kleine sticker met de verwittiging: lees de handleiding en bij intens zonlicht de rollo's niet volledig sluiten. In de handleiding staat dat dit is om de te hoge temperaturen en mogelijke schade hierdoor te vermeiden.
Daarom deze vraag: een chinees staat voor een gammele hangbrug met een opschrift: maximaal te betreden met een persoon. Hij stapt op de brug en die begeeft het wanneer hij halfweg is. Tijdens zijn val beseft hij waarom...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Wendy_
Berichten: 457
Lid geworden op: za 22 jun 2019 20:45

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Wendy_ » zo 6 feb 2022 12:56

Ik vraag me even hardop af of het zinvol is om er een raamluifel overheen te hangen.
Dit heb ik nu bij mijn Chateau uit 1987 ook.
Of zou dat net nog meer warmte creëren...
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2017 2WD met een Hobby 400 SF DeLuxe 2009 aan de haak caravan.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Chris » zo 6 feb 2022 13:01

Je reageert wel op een topic uit 2013..
Heel veel info zal dus niet meer te achterhalen zijn want een aantal posters is al geen lid meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 6 feb 2022 17:38

Maar des al niet te min een bekleding op de “buitenkant” van de ramen zal dit een groot deel voorkomen.

Doordat de zon niet door het raam naar binnen kan wordt het raam en de omgeving niet zo warm meer..

Vraag maar eens bij een glaszetter naar de risico’s als je aan de binnenkant van een hr+(+) raam spullen te dicht tot tegen het glas aan zet wat er dan kan gebeuren..


Ter illustratie wij hadden een hondenkussen tegen de schuifpui aan liggen door gestoei van de honden daar stond net even te lang de zon op en dus een barst in de raam , zonlicht komt binnen en de warmte kon alleen maar in het kussen weg en dus terug het raam in maar niet meer eruit en dat bouwt snel op..

Dit is ook het probleem als je de verduistering aan de binnenzijde helemaal dicht doet de zon weerkaatst tegen de zilveren folie terug het raam in en de zon (het licht) is niet warm maar het oppervlak waar het licht doorheen gaat of op weerkaatst wordt warm
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Morgoth » ma 7 feb 2022 09:15

Paul Vingerhoets schreef:
zo 6 feb 2022 17:38
Vraag maar eens bij een glaszetter naar de risico’s als je aan de binnenkant van een hr+(+) raam spullen te dicht tot tegen het glas aan zet wat er dan kan gebeuren..

Ter illustratie wij hadden een hondenkussen tegen de schuifpui aan liggen door gestoei van de honden daar stond net even te lang de zon op en dus een barst in de raam , zonlicht komt binnen en de warmte kon alleen maar in het kussen weg en dus terug het raam in maar niet meer eruit en dat bouwt snel op.
Toe ik dit las dacht ik "wat een onzin". Maar na wat googelen bleek dit inderdaad zo te zijn. Nooit geweten. Bij 30 tot 40 graden warmteverschil kunnen er thermische breuken ontstaan. Sorry Paul dat ik aan je twijfelde!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door SBerend » ma 7 feb 2022 10:19

Zelfs zuignappen o.i.d. op de buitenkant van het caravanraam kan breukjes veroorzaken.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Gerrie » ma 7 feb 2022 11:03

Behalve de opener van dit bericht, hebben de anderen het over scheurtjes in het voorraam . Dat is toch vreemd. Net of daar alleen de zon opstaat. Ik geloof veel meer dat de druk door de rijwind hier mee te maken heeft. Onze toen nieuwe caravelair leek in het voorraam een condensvlek te hebben na een tijdje. De dealer gaf aan dat dit kwam doordat de raamdelen elkaar raakten onder het rijden. Kwam door een verkeerde serie ramen. Zonder probleem een nieuwe en hierna geen problemen meer.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Wendy_
Berichten: 457
Lid geworden op: za 22 jun 2019 20:45

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Wendy_ » ma 7 feb 2022 11:48

Chris schreef:
zo 6 feb 2022 13:01
Je reageert wel op een topic uit 2013..
Heel veel info zal dus niet meer te achterhalen zijn want een aantal posters is al geen lid meer.
Aangezien ik er net 1 heb aangeschaft hoopte ik op reacties die gelukkig ook niet uitblijven.
De ramen van de "nieuwe" caravan zijn gelukkig nog heel en ik wil proberen dat zo te houden.
Vond 850 euro voor een nieuw voorraam eigenlijk geen optie zeg maar :wink:
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2017 2WD met een Hobby 400 SF DeLuxe 2009 aan de haak caravan.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Chris » ma 7 feb 2022 12:15

[re.gif]
A..aha...
Ik dacht dat je over jou Chateau schreef...
En dat daar nu dit euvel zich manifesteerde..
Nu lees ik dat je voor je Hobby bezorgd bent.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: 3 ramen vol barstjes hobby 2010

Bericht door Cheke » wo 27 jul 2022 15:37

Wendy_ schreef:
zo 6 feb 2022 12:56
Ik vraag me even hardop af of het zinvol is om er een raamluifel overheen te hangen.
Dit heb ik nu bij mijn Chateau uit 1987 ook.
Of zou dat net nog meer warmte creëren...
in de zonweringsbranche is de stelling wil, je warmte weren .. doe dat tussen de zon en het glas.. wil je licht weren kun je een gordijn hangen of verduistering nemen.... Bv een rolluike staan al een stuk af van het glas is indien pvc luchtgevuld en dubbelwandig.. en alu rolluik dubbelwandig en schuimgevuld en staat ook van het raam af.. beide weren meer warmte. zonwering in de zin van zonneschermen weren ook meer warmte echter de buitenwarmte blijft makkelijker onder het scherm hangen.. .. rolluiken geven een rendement als je ze ook gebruikt als koudewering .. dus isolerend.. Screens worden ook buiten geplaatst en geven ook warmte wering.. echter minder als rolluiken en ook afhankelijk van de dichtheid van de mazen in het screendoek.. men spreekt van 86% doek of 92 % doek.. het percentage duid om meer warmte wering en ook licht wering..Dus een raamluifel weert zeker warmte .. en nog beter als je die op een stukje afstand van het glas of het caravan kunt houden..... Beroepstechnische tic .. en ik raak die niet kwijt ;-) je combirollo's gebruik je best als verduistering snachts en op vakantie en laat de veer zich ontspannen door opgerold te verbijven in de casette het jaar door en tijden het rijden.. dat gaat een klanger gebruiksleven mee.. is de spanning te slap .. dan kun je veer weer handmatig opspannen.. reactie ook wat laat..

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”