Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door fortissimo » ma 15 apr 2013 15:47

Gisteren is er een Jaeger-contact onder onze auto gehangen.
Dit is gedaan door een neef die zelf monteur is.
Het had nogal wat voeten in de aarde aangezien de geschakelde constante niet goed te vinden was.

Uiteindelijk is deze aangesloten op de accesoire-aansluiting.

Echter de gebruikte draad werd te dun bevonden en er wordt nog verder gezocht naar een betere oplossing.

Wat voor oplossingen kennen jullie?
Het gaat om een Toyota Corolla Wagon uit 2002.

Donderdagavond ga ik even naar de stalling om de aansluiting te controleren om te kijken of alles overeenkomt.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Knaapje » ma 15 apr 2013 16:54

Rechtstreeks van de accu een (apart gezekerde) dikke draad door de auto heen naar achteren trekken en op het stopcontact aansluiten.
Ik heb bij mijn vorige auto, een Ford C-max, er zelfs 2 draden doorgelegd. Een geschakelde en een constante, is even werk maar nooit geen stroomproblemen gehad.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Ab » ma 15 apr 2013 20:11

Het probleem bij een Jaeger is, dat de aansluitpolen zodanig zijn, dat je met goed fatsoen er een weinig dikkere draad in kan krijgen dan 2,5 mm².
"de geschakelde draad vinden" is in mijn ogen ook niet nodig, het beste maak je die geschakelde draad zelf.
Rechtstreeks vanaf de accu, en dan laat je 'm schakelen door een relais, wat afvalt als de motor stopt. De monteur weet wel hoe dat te doen.
Omdat je maar zo'n dunne draad in de Jaeger kwijt kan, is het aan te raden om voor de plus i.p.v. 1 draad, 2 x 2,5 mm² te nemen.
Daar is een pool voor beschikbaar in de meeste gevallen.
Hetzelfde geldt voor de min, maar daar heb je er al 2 van. die zijn te koppelen.
Nog beter is, daar ook een extra pool voor vrij te maken, omdat op de ene min ook de verkeersverlichting zit.

Vervolgens heb je in de caravan ook nog wat werk..ook daar zit maar voor zowel de min als de plus maar 1 x 2,5 mm².
Dezelfde polen die je extra gebruikt bij de auto, moeten dan ook doorlopen naar de koelkast.
Hierdoor heb je een volledig circuit van 2 x 2,5 mm², wat ook geschakeld is.
En heb je een koelkast die ook nog een beetje werkt bij hogere temperaturen.
Met 1 x 2,5 mm² werkt bijna geen enkele koelkast fatsoenlijk op 12 volt, als de totale kabellengte wat langer is dan een meter of 3-4.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door HanK » ma 15 apr 2013 21:12

RE.gif
Als extra + zou je dan aansluiting 12 kunnen gebruiken.
Deze wordt in de meeste gevallen niet gebruikt.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Ab » ma 15 apr 2013 21:32

Ja, klopt.
Bijv: 2 x plus 10 en 12, 2 x min 11 en 13.
De normale min (3) voor de verkeersverlichting blijft dan ook gewoon dienst doen.

By the way...enkele off topic berichten verwijderd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Hobby Linka » ma 15 apr 2013 21:41

Ab schreef:.

By the way...enkele off topic berichten verwijderd.
thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Hobby Linka » ma 15 apr 2013 21:46

Klik hier voor het schema van mijn Hobby uit 2007.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

rbos

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door rbos » ma 15 apr 2013 21:54

@Ab Wordt de koelkast wel genoeg gevoed vanaf de auto om de koelkast gedurende de rit (ligt er aan hoe ver je gaat natuurlijk) koel te houden?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Hobby Linka » ma 15 apr 2013 21:59

Vanuit de aansluitkast waar de kabel van de auto op af gemonteerd is is duidelijk te zien welke kabel naar de koelkast gaat. Ik heb dat kastje ooit eens open gemaakt voor het aansluiten van mijn achteruitrijcamera. Die zit nu op dezelfde aansluiting als de koelkast. Motor uit, koekast en camera uit. De bedrading vanuit dat kastje naar de koekast is 4 of 6 mm2. Dit is standaard zo. Het bed ligt nu vol met spullen, tafel, stoelen en zijwanden voor de luivel. Ik kan dus nu geen foto maken. In Zaamslag maak ik wel even een foto.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Ab » ma 15 apr 2013 22:12

rbos schreef:@Ab Wordt de koelkast wel genoeg gevoed vanaf de auto om de koelkast gedurende de rit (ligt er aan hoe ver je gaat natuurlijk) koel te houden?
Heel vaak niet.
Dat heeft te maken met het feit, dat de meeste koelkasten maar met 1 draadje aangesloten zitten. Hierdoor heb je nogal veel spanningsval, soms blijft er maar amper 10 volt over.
Maar aan de andere kant.. als je van thuis vertrekt, met een zo koud mogelijke koelkast (en inhoud !) dan kan je een dag rijden, en alles is nog koud.
Onderweg heb je dus ook niet veel nodig aan koeling.
Het kan wel gebeuren, dat de diepvries begint te ontdooien. Daar merk je het eerst aan, of het wel of niet goed koelt.
Een probaat middel om de koelkast (en indirect ook de vriezer) koud te houden, is een kunststof fles (of 2) met drinkwater thuis te laten bevriezen, en die in de koelkast te leggen. Dit bij een koelkast die thuis, met alle andere inhoud, al een hele dag en nacht aan de 240 volt koud heeft staan te worden.
Dat kan met kunststof frisdrankflesjes of een pak sinaasappelsap natuurlijk ook.
Tegen de tijd dat die ontdooit zijn, ben je al in Frankrijk.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Daphne » di 16 apr 2013 23:38

rbos schreef:@Ab Wordt de koelkast wel genoeg gevoed vanaf de auto om de koelkast gedurende de rit (ligt er aan hoe ver je gaat natuurlijk) koel te houden?
Een dag voor vertrek wordt de koelkast bij ons al aangezet. Vlees wordt dan in de caravankoelkast ingevroren en we zetten de producten die we meenemen al in de koelkast. Een bevroren pak sap in de koelkast ontdooit nauwelijks, en is zelfs niet bij de overnachtingscamping te drinken, maar ik doe er toch altijd een pak bevroren sap in voor de zekerheid. Baat het niet dan schaadt 't niet. Het vlees in de vriezer is nog bevroren bij aankomst.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Rijk

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Rijk » wo 17 apr 2013 00:04

Ook wij zetten de koelkast een dag van tevoren aan zodat hij goed koud is. Vlak voor vertrek gaat alles vanuit de koelkast en vriezer er in. We rijden naar Hoek van Holland en nemen de ferry, dus gedurende een uur of 8 staat er geen spanning op de koelkast. We openen hem niet tussentijds en als we 's avonds in Harwich staan is het ijs nog gewoon ijs.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door nonblond » wo 17 apr 2013 16:11

Vul vlak voor vertrek de koelkast met koude spullen en doe daar een paar koelblokken en/of bevroren waren bij, die toch moeten ontdooien om te kunnen gebruiken. Onderweg staat de koelkast uit en blijft zoveel mogelijk dicht. Op de camping zo snel mogelijk aan de paal. Gaat tot nu toe goed, ook bij warm weer.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door fortissimo » wo 17 apr 2013 16:25

Wij zijn ook van plan van tevoren de koelkast koud te maken en er een paar flessen met water uit de vriezer in te leggen/zetten als extra koelelement.
Ik sleutel het liefst zo min mogelijk aan de aansluiting van de caravan (en de bedrading daarvanaf), dus wil ik de auto ook zo veel mogelijk volgens de standaard houden.

Ook fijn als je ooit een nieuwe auto koopt.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door HanK » wo 17 apr 2013 16:52

Ab schreef:Ja, klopt.
Bijv: 2 x plus 10 en 12, 2 x min 11 en 13.
De normale min (3) voor de verkeersverlichting blijft dan ook gewoon dienst doen.

By the way...enkele off topic berichten verwijderd.
Wel de aders 3 ( de min van 1 - 8) ,
en 11( de min van 10 ) ,
en 13 ( de min van 9 ) , pas samen , na de contactdoos van de auto aan het chassis van de auto vastschroeven!
Wat dus eigenlijk ook de min is van de accu.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Daphne » wo 17 apr 2013 17:11

fortissimo schreef:Wij zijn ook van plan van tevoren de koelkast koud te maken en er een paar flessen met water uit de vriezer in te leggen/zetten als extra koelelement.
Ik sleutel het liefst zo min mogelijk aan de aansluiting van de caravan (en de bedrading daarvanaf), dus wil ik de auto ook zo veel mogelijk volgens de standaard houden.

Ook fijn als je ooit een nieuwe auto koopt.
Maar dat de koelkast wel werkt is toch ook een standaard. Daarvoor hoef je niet aan de caravan te sleutelen. Ook bij een nieuwe auto zal het zo worden aangesloten dat het weer werkt. Dat hebben wij ook onlangs ondervonden, dat onze alles in de caravan gewoon volledig werkt achter de nieuwe auto die al was voorzien van trekhaak met aansluiting.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door evershg » wo 17 apr 2013 19:54

RE.gif
Ik snap ook die verhalen niet ,om te moeten sleutelen en/of extra draden trekken aan een nieuwe (of oudere)caravan,of aan de stekkerdoos van de auto.
Bij aankoop alles in één keer goed aan laten aansluiten ,en daar na een heerlijke koude koelkast op 12 volt(achter de auto).op nr 10 ,dus kan gerust iets eten onderweg zonder bang te moeten zijn dat de auto accu leeg is.
Heb nu mij derde caravan en altijd een koude koelkast,(bij de tweede na schade wel een probleem gehad omdat er geen - was aangesloten ,bleek na lange tijd in de doos onder de caravan te zitten,na 5 keer terug en testen zelf maar uit gevonden,dealer kon het niet vinden!(bestaat nu niet meer)
Ik zet nooit iets aan van te voren in de koelkast en ook niet aan op 230 en na +/- 5 uur rijden is de koelkast gewoon koud,zoals het hoort,ook mijn biertje.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Micky » wo 17 apr 2013 23:57

RE.gif

dan heb jij wel een hele speciale koelkast,als je hem niet eens een nacht van te voren aanzet en toch een koud biertje hebt op de camping (of ga je alleen op wintersport) scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door evershg » do 18 apr 2013 13:11

RE.gif

Nee,alleen richting zon,en of de koelkast speciaal is weet ik niet, zit er standaard in en werkt zo als het hoort.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door Knaus440 » do 18 apr 2013 15:15

Ik heb onze trekhaak zelf onder onze vorige auto, citroen C5, gezet. Scheelde een aantal keren uit gaan eten tijdens vakantie mrgreen.gif
Wel de officiele Citroen kabel gebruikt. Dit ivm achteruitrijsensoren, CANbus systeem, etc.
EN daarna aan laten melden(in de centrale regelunit/computer van de auto) door de garage!
De constant plus heb ik niet vanaf de accu gemaakt, maar vanaf de extra 12 Volt aansluiting die in de kofferbak zit.
Deze is gezekerd, dikkere kabel en via contactslot.
Geen probleem met de elektronica oid.
Punt bij een CANbus systeem is dat alle stroompjes gemeten worden, en direct op de accu geeft soms een signaal
dat de accu leeg loopt, of een lekstroom zou geven!
De extra 12 Volt aansluiting was veilig en zonder alarmen.

Wij koelen de koelkast ook altijd thuis al voor we vertrekken, maar dan wel op 220V.

Onze huidige auto heb ik de trekhaak wel laten onderzetten.
Had er geen zin meer in om dat zelf te doen, dan maar meer eten in de koelkast mee mrgreen.gif mrgreen.gif :wink:
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door fortissimo » vr 19 apr 2013 13:25

Gisteren naar de stalling gereden en de stroomaansluiting getest.

Ik weet niet of de koelkast werkte.
Ik denk haast van niet, ik hoorde namelijk geen geluid.
Er zit geen lampje in de koelkast, dus controleren is lastig ;)

Wanneer moet de koelkast nu werken?
Als de auto gestart is en de sleutel op stand ACC staat?
Of altijd als de sleutel op stand ACC staat?

Ik zag ook dat sommige verlichting niet werkte als de sleutel er niet in zat.
Het gewone binnenlicht en de rijverlichting werkte gelukkig wel.

Heeft iemand hier een overzicht van welke verlichting in welke stand moet branden?
Stand 0 / geen sleutel
Stand ON
Stand ACC
Motor gestart - terug naar stand ACC
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

pd0bao40

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door pd0bao40 » vr 19 apr 2013 13:42

De caravankk werkt geruisloos indien sprake is van een absorptie kk (99% v.d.caravans) Deze moet alleen werken bij draaiende motor en niet al bij stand accessoires. De verlichting van binnenzijde caravan moet het
(kunnen) doen zodra stekker caravan in stopcontact auto zit. De rijverlichting van de caravan, achter-rem-knipper en positie verlichting moet het doen zodra je in de auto die verlichting aanzet of als de auto bedoelde verlichting automatisch ontsteekt. De remlichten van zowel auto als caravan moeten gaan branden zodra rempedaal bekrachtigd wordt ongeacht stand kontakt sleutel. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door fs1986 » vr 19 apr 2013 22:14

Bij o.a. VW en Seat gaan de remlichten niet branden als het contactslot uit staat.

pd0bao40

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door pd0bao40 » vr 19 apr 2013 22:48

Geloof je zonder meer toch is het altijd branden (kunnen) van de remlichten van belang m.n. bij het langdurig stilstaan voor brug- of overweg waarbij geadviseerd wordt de motor uit te zetten. Ben je dan de laatste dan is het veiliger je remlichten te laten branden. Dat moet dan ook zonder kontakt aan kunnen. Vandaar de EU aanbeveling voor de schakeling zoals ik hem hier vermeld. Je ziet het ook steeds meer al weten de eigenaars dat soms zelf niet.Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Autoaansluiting, dikkere kabel voor koelkast?

Bericht door fortissimo » za 20 apr 2013 22:13

pd0bao40 schreef:De caravankk werkt geruisloos indien sprake is van een absorptie kk (99% v.d.caravans) Deze moet alleen werken bij draaiende motor en niet al bij stand accessoires. De verlichting van binnenzijde caravan moet het
(kunnen) doen zodra stekker caravan in stopcontact auto zit. De rijverlichting van de caravan, achter-rem-knipper en positie verlichting moet het doen zodra je in de auto die verlichting aanzet of als de auto bedoelde verlichting automatisch ontsteekt. De remlichten van zowel auto als caravan moeten gaan branden zodra rempedaal bekrachtigd wordt ongeacht stand kontakt sleutel. Gr.Jaap.
Ik denk dat alles dan werkte. Alleen de koelkast nog even onderweg controleren ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”