Pagina 33 van 38

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 13:47
door Gemineye
[re.gif]

Toen ik medio vorig jaar een auto uit mocht zoeken waren de levertijden ook al lang en onzeker. Ik heb mede daarom toen gekozen voor een al bestaande Superb PHEV. Die werd aangeboden via de leasemaatschappij, maar later is mij gebleken dat de leasemaatschappij de auto na mijn akkoord nog moest importeren uit België. De auto is voor het eerst op kenteken gezet op 23-12-2020 in Belgie en is pas op 10-8-2021 in nederland op kenteken gezet. De auto had toen ik hem kreeg echt nauwelijks gereden dus wel écht nieuw. Bijkomend voordeel was voor mij dat de cataloguswaarde niet richting de 45k ging zoals ik verwacht had, maar slechts 33,5k werd.

Qua rijden; ik ben zelf echt heel blij met de auto! Qua vermogen afgelopen zomer meer dan voldoende gebleken voor onze home car van 1400kg. Ik heb tussen drenthe en kroatie niet één snelweg helling gehad waar de auto niet gewoon op de cruisecontrol met 100 bij omhoog ging. En let wel; op de cruisecontrol gebruikt de auto de elektromotor in principe niet. Dat doet hij alleen als je zélf gas geeft. Bij iedere helling dus ruim voldoende vermogen over. Onze huidige Avento is een stuk zwaarder dan die home car maar ik verwacht qua vermogen en ook qua stabiliteit geen enkel probleem. Die Superb is een zware jongen; dat heeft als voordeel dat je lekker stabiel rijdt met caravan maar het heeft als nadeel dat je zelfs voor een kleine caravan al vlot een BE rijbewijs nodig hebt. Niet vergeten dus knipoog.gif

Ik gebruik bij caravan trekken eigenlijk altijd de "sport" stand. Alleen in die stand werken brandstofmotor en elektromotor echt samen en alleen dan heb je dus die 400nm. Bovendien is het adaptieve onderstel in die stand ook stug en dat rijdt met caravan een stuk prettiger vind ik. Voor zover ik wist is ACC standaard op de IV, maar ik begreep later van iemand (ik geloof via dit forum) dat dat niet per sé zo hoeft te zijn. Mijn superb heeft het in ieder geval wél.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 14:15
door RichTrip
[re.gif]
Ik ben zeer benieuwd. De bestelling van mijn Opel Astra Sports Tourer PHEV is in gang gezet bij de leasemaatschappij (gaat Alphabet worden). Maar het zal naar alle waarschijnlijkheid pas het voorjaar van 2024 worden voordat ik mijn ervaringen kan delen met de caravan.......

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 16:19
door Xecto
Ik ben vooral benieuwd naar de toekomst: komt er een waardig alternatief voor de brandstofmotor met voldoende trekkracht en rijbereik. En wat is dus de toekomst voor de waarde van een PHEV over 5 jaar als ik nu een nieuwe koop (sowieso lastig want er is niets betaalbaars wat aan onze eisen voldoet).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 16:54
door Gemineye
Ik voorzie eerlijk gezegd geen lange termijn toekomst voor een phev. Ze kunnen elektrisch en brandstof rijden, maar beide doen ze niet echt zuinig. Ik zie de phev echt als een soort van overgang.

Voor de langere termijn zie ik echt wel EV als de toekomst, wellicht eventueel een waterstof/ev hybride? Waterstof voor dagelijks particulier vervoer zie ik echt niet gebeuren. Dat is volstrekt onnodig en veel te duur in gebruik.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 16:58
door RDDR
Dat een PHEV geen lange termijn toekomst heeft ben ik met je eens. Lijkt me niet dat die over 10 jaar nog nieuw verkocht worden. Echter op dit moment met de huidge stand van EV techniek en laad infrastructuur vind ik het voor nu een zeer interessante optie. Ik ben voorlopig weer voorzien (old school ICE), maar heb PHEV wel serieus overwogen. Mijn ietwat lange woon-werk afstand (63km enkel) maakt een occasion PHEV minder aantrekkelijk. De nieuwe met lange range zijn voor mij financieel niet aantrekkelijk. Maar het concept spreekt me op dit moment zeker aan.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 17:18
door Ron
Voor ons caravanners zijn PHEV juist wel de oplossing volgens mij.
Accu moet wel iets groter zijn.
Zodat je 100 km op de accu kan rijden.
Wat voor de meeste mensen voldoende is voor woon/werk.
En de motor voor als je met de hut of verder dan de 100 km op stap gaat.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 17:31
door Paul
Ik heb gisteren voor de grap even een Mazda CX60 geconfigureerd.
Nu alleen nog leverbaar in phev uitvoering met 2.5 4 cilinder maar er komt als het goed is ook een 6 cilinder benzine en diesel.

Ding is best interessant, zo een beetje full options net onder de 70k.
Mag 2.5 ton trekken en weegt rijklaar net boven de 2 ton.
Zou met de huidige fendt dus zelfs nog tempo 100 kunnen krijgen.
Motor zelf heeft 192pk met "maar" 261nm koppel dus op de motor alleen kan je ook nog wel knap vooruit.

0-100 in 5.8 seconden dus dat is niet eens zoveel langzamer als de 540 die ik nu rij.
En over smaak valt te twisten maar ik vind die mazda's best mooie wagens om te zien.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 17:31
door Gemineye
Eigenlijk wilde mijn werkgever me afgelopen jaar al in een EV hebben maar ik heb de schade weten te beperken tot een PHEV. Ik weet echter niet of me dat over een paar jaar nog een keer zal lukken. Dan zit een EV er best dik in.

Toch maar eens zien of ik de tweede auto dan inruil voor een grote benzine auto, of dat ik de uitdaging van een vakantie met EV dan ook aan ga.

Zo’n phev is voor caravanners inderdaad ideaal; voldoende koppel beschikbaar maar toch zuinig en bovendien een hoog eigen gewicht.
Echter, hoe graag ik het ook zou willen; ik denk niet dat er over een jaar of 10 nog phev auto’s nieuw verkocht worden. Die uitstoot wil men gewoon verder omlaag en men wil graag van fossiele energie af. Daarom denk ik misschien een waterstof phev; accu groot genoeg voor bv 200km solo bereik voor dagelijks gebruik en dan voor langere ritten aangevuld met een fuel cell. Dat waterstof wil je immers niet elke dag gebruiken, want daarvoor is het veel te kostbaar.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 17:42
door RichTrip
Het blijven lastige afwegingen, die zijn voor iedereen anders. Ook voor mij was het een heel gepuzzel:

ICE
Lease: -
Eigen bijdrage: - (10%),
Bijtelling: +

PHEV:
Lease: +
Eigen bijdrage: + (5%)
Bijtelling:-

Over het algemeen kwamen de totale kosten dan aardig overeen, waarbij wel aangetekend moet worden dat je dan bij de PHEV een automaat hebt en meer vermogen + koppel (ideaal voor de caravan). En het reed werkelijk geweldig, dat scheelde ook wel.
Maar het zijn rare tijden met veel verschillende keuzemogelijkheden. Maar het is wel een fijn idee dat we straks de prive kilometers in ons dorp en naaste omgeving nu full-electric kunnen doen. Woon-werk verkeer is wel een dingetje (150 km enkele reis), maar kan laden thuis (heb ook zonnepanelen) en op het werk en ik ben er maximaal 2x per week, vaak minder.
Ik rij veel zakelijk naar Amersfoort en dat is iets meer dan 100 kilometer. Met een elektrische range van ongeveer 60 kilometer is dat op zich prima. Ik zal dus zeker wel benzine blijven gebruiken, maar heel veel minder dan nu.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 17:50
door Gemineye
Ja ik snap je afweging voor een phev heel goed. Ik ben er ook blij mee!

Ik weet niet of een radius van 60km echt haalbaar gaat zijn, ik haal dat in ieder geval zeer zeker niet. Zeker niet bij gebruik van airco of kachel of bij gebruik op auto(snel)weg. Dan is het echt Max 40km.

In mijn beleving is een hybride vooral geschikt voor veel korte ritten en af en toe wat langer. Elke rit die je maakt begint met de eerste 40km elektrisch en in de praktijk betekent dat voor mij 1x per maand tanken.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 18:05
door Xecto
Een range tot 100km zou voor heel veel mensen inderdaad genoeg zijn, maar ook met mijn 45km ben ik meer dan tevreden: voldoende voor alle korte ritjes en op de ritten tot 100km rijd ik behoorlijk zuinig!

Voor het zwaarder verkeer, dan denk ik dus ook aan de aannemer met aanhanger of een hovenier met 3,5ton aan de trekhaak, zie ik nog wel een mogelijkheid voor waterstof. Dat zou zich binnen 5 jaar behoorlijk kunnen ontwikkelen als de autofabrikanten ook meegaan, in de petrochemisch markt is het in ieder geval al booming business.

Waarom er maar weinig merken PHEV busjes maakt is mij een vraag. Diegenen die er zijn, zijn waarschijnlijk weer beperkt in trekkracht… EV busjes kan prima, mits voor 3,5ton aan de haak, maar dan is het gedaan met de Achterhoekse aannemer die naar Amsterdam rijdt voor een klusje. Wordt t meteen weer rustiger op de weg ;)

We overwegen nu een ICE, maar de hoofdzaak ligt bij ons op ritjes onder de 30km. Dat is nu niet bepaald zuinig rijden en goed voor de motor. Liever heb ik natuurlijk een zware PHEV met benzinemotor, maar met een prijs onder de 100k€ ipv boven de 150k€ :( voor de restwaarde kunnen we misschien nog een beetje vertrouwen op afzetmarkt in t buitenland?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 18:31
door Bartjebart
Xecto schreef:
do 17 nov 2022 07:12
Als ik op autoweek zoek naar plug-in hybrides met minimaal 2000kg trekgewicht vind ik 362 modellen, bijna 300 daarvan zijn met benzine. Dat is best een grote vijver om uit te vissen :) Boven de 2500kg wordt t krapper, dan zijn er nog 44 over. Heb je daar al eens een selectie gemaakt? Bijna alle merken hebben wel opties, maar er zijn natuurlijk veel meer eisen: budget, type, zitplaatsen ...
Tnx, die kende ik nog niet. Ik kwam overigens uit op 145 modellen, waarvan dan 20 keer een uitvoering van de Volvo s90 bijvoorbeeld.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 18:51
door Volvodriver
[re.gif] [re.gif]
Wat weegt die Dethleffs? Een XC90 T8 7-zitter mag 2400 kg trekken en kan met de long range accu solo circa 70 km op één lading.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 19:59
door Paul Vingerhoets
De Kuga doet nu ongeveer 60-65 km op de accu en is daardoor goed om zeker 2 maanden te kunnen doen op een tank brandstof voor ons dan tenminste.

Voornamelijk woonwerk verkeer km of 15 per dag en in weekeind wat verder maar meestal binnen bereik van de accu of net een paar km te weinig.
Alleen de langere ritten Best den haag bv kost wat meer brandstof, ter plekke weer laden voor de terug reis met 3 uurtjes is die weer vol net voldoende om even de honden uit te laten op het strand en wat eten nadien.
Zelfs op brandstof rijdend wordt er ook nog wat accu gebruikt tijdens optrekken of langzaam rijden al geeft de computer aan dat de accu leeg is dus er wordt meer gebruik gemaakt van de accu tijdens rijden op brandstof dan gedacht scheelt ook weer brandstof

Met de caravan over 3700 km een verbruik van gemiddeld 8,8 l per 100km waarvan een 1000 km volledig elektrisch gereden tijdens de vakantie in vier weken.

Nu draait ie gemiddeld overall (13943 km) onder de 5 liter per 100 km

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 20:32
door Xecto
Volvodriver schreef:[re.gif] [re.gif]
Wat weegt die Dethleffs? Een XC90 T8 7-zitter mag 2400 kg trekken en kan met de long range accu solo circa 70 km op één lading.
De onze? Ik gok een tikje over de 2000kg onbeladen. We mogen tot 2800kg MTM. Met de huidige auto geen probleem, daar mag 3500kg achter en dat wordt met aanhangers erachter nog al eens gehaald.

Is die XC90 met diesel of benzine motor? Ik zie geen heil meer in de diesel combinatie, zometeen dik 700€ per kwartaal aan wegenbelasting en de prijs van diesel is al heel lang niet leuk meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 17 nov 2022 22:23
door erichendri
Volvo T8 is benzine.
BMW X5 phev mag ook 2500kg trekken.
De mercedes GLE phev ook.
En de ford explorer phev ook.
Bij alle phev's geldt overigens dat de accu altijd assisteerd bij vermogensvraag.
Ook als hij volgens de meter leeg is.
Die 0% is werkelijk ±20-25% en wordt door het bms op de niveau gehouden.
Daarom vaak iets meer toeren draaien waardoor er meer overschot is om re laden, beetje generator in zo'n phev laadt gauw 60+ kilowat

Eric

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 08:56
door 4Motion
@Xecto: nog een paar mogelijkheden vanaf caravantrekker.nl:

Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV 2332 kg
Volvo XC90 T8 PHEV 2400 kg
Ford Explorer 3.0 PHEV 2500 kg
Landrover Range Rover P440e 2500 kg
Landrover Range Rover P510e 2500 kg
Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV 2500 kg
Audi Q7 55 TFSI-e 2700 kg
BMW X5 xDrive 45e 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350de 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350e 2700 kg
Audi Q8 55 TFSI-e 2800 kg
Audi Q7 60 TFSI-e 3500 kg
Audi Q8 60 TFSI-e 3500 kg
Landrover Defender 110 P400e 3500 kg
Porsche Cayenne E-hybrid 3500 kg
Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid 3500 kg

Wanneer ik in BE rondkijk zie ik momenteel heel wat X5 PHEV's rijden waarvan de overgrote meerderheid leasings.
Die komen tussen dit en 2 a 3 jaar allemaal in de verkoop terecht. Voor 2de hands kopers met caravan komen er nog mooie kansen de volgende jaren.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 09:00
door aukemuis
Toch vragen ze voor die gebruikte Volvo diesel Hybride s nog best geld. Als dan over twee jaar het wegenbelastingvoordeel weg valt heb je een auto die echt onverkoopbaar is vermoed ik.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 09:07
door duwerke
4Motion schreef:
vr 18 nov 2022 08:56
@Xecto: nog een paar mogelijkheden vanaf caravantrekker.nl:

Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV 2332 kg
Volvo XC90 T8 PHEV 2400 kg
Ford Explorer 3.0 PHEV 2500 kg
Landrover Range Rover P440e 2500 kg
Landrover Range Rover P510e 2500 kg
Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV 2500 kg
Audi Q7 55 TFSI-e 2700 kg
BMW X5 xDrive 45e 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350de 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350e 2700 kg
Audi Q8 55 TFSI-e 2800 kg
Audi Q7 60 TFSI-e 3500 kg
Audi Q8 60 TFSI-e 3500 kg
Landrover Defender 110 P400e 3500 kg
Porsche Cayenne E-hybrid 3500 kg
Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid 3500 kg

Wanneer ik in BE rondkijk zie ik momenteel heel wat X5 PHEV's rijden waarvan de overgrote meerderheid leasings.
Die komen tussen dit en 2 a 3 jaar allemaal in de verkoop terecht. Voor 2de hands kopers met caravan komen er nog mooie kansen de volgende jaren.
In Vlaanderen zijn alle plug-in die onder de 50 co2 uitkomen en een voldoende batterij pakket hebben zeer interessant op de arbeidsmarkt.
In Brussel en Wallonie ligt dit anders.
Waar in vlaanderen gekeken wordt naar de hoeveelheid co2 om de wagen in te schrijven kijken ze in wallonie naar de pk's van de auto.
Kan op dezelfde wagen 3000 tot 4000 euro verschil maken, enkel om de auto op de weg te mogen brengen.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 10:16
door Xecto
Ik ken de opties, maar ook onze wensen/eisen ;) Het liefst hebben we een volwaardige 7-zitter en dus niet veredelde plankjes op de 3e rij. Met de 3e rij omhoog is bagageruimte voor het hele gezin ook wel handig en er zijn modellen bij waar je bijna met de rugleuning tegen de achterruit zit. Dan vallen er al heel wat modellen af :( Consessies moeten we sowieso gaan doen en de standaard/gewenning liggen hoog: van een overladen luxe Q7 in een Ford Explorer stappen is een beste stap, en we krijgen er niet eens meer auto voor behalve de twee extra zitplaatsen…

We weten het, alles heeft een prijs… Als de Defender 130 er als PHEV komt ren ik meteen naar de dealer ;) We hadden hoop op een variant van de Mercedes V-Klasse met een hybride aandrijflijn maar die gaat er niet komen…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 10:40
door 4Motion
[re.gif]
Hoeveel km's heeft de Q7 nu? En hoeveel km's maken jullie jaarlijks?
Misschien wel een optie om nog even door te gaan met de huidige wagen?

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 12:35
door Xecto
De Q7 heeft nog geen 120.000km gereden in de afgelopen 6 jaar. Pre-COVID reed ik 45.000km per jaar, maar tegenwoordig haal ik de 20.000km niet eens.

Er is straks maar 1 reden waarom de Q7 weg moet: er zijn maar 3 zitplaatsen _achterin en hij is niet leverbaar als 7-zitter. Ik heb zelfs overwogen om m aan te houden en om te zetten naar grijskenteken, maar dat zou eigenlijk belachelijk zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 14:06
door Willem69
Gemineye schreef:
do 17 nov 2022 13:47
[re.gif]

Toen ik medio vorig jaar een auto uit mocht zoeken waren de levertijden ook al lang en onzeker. Ik heb mede daarom toen gekozen voor een al bestaande Superb PHEV. Die werd aangeboden via de leasemaatschappij, maar later is mij gebleken dat de leasemaatschappij de auto na mijn akkoord nog moest importeren uit België. De auto is voor het eerst op kenteken gezet op 23-12-2020 in Belgie en is pas op 10-8-2021 in nederland op kenteken gezet. De auto had toen ik hem kreeg echt nauwelijks gereden dus wel écht nieuw. Bijkomend voordeel was voor mij dat de cataloguswaarde niet richting de 45k ging zoals ik verwacht had, maar slechts 33,5k werd.

Qua rijden; ik ben zelf echt heel blij met de auto! Qua vermogen afgelopen zomer meer dan voldoende gebleken voor onze home car van 1400kg. Ik heb tussen drenthe en kroatie niet één snelweg helling gehad waar de auto niet gewoon op de cruisecontrol met 100 bij omhoog ging. En let wel; op de cruisecontrol gebruikt de auto de elektromotor in principe niet. Dat doet hij alleen als je zélf gas geeft. Bij iedere helling dus ruim voldoende vermogen over. Onze huidige Avento is een stuk zwaarder dan die home car maar ik verwacht qua vermogen en ook qua stabiliteit geen enkel probleem. Die Superb is een zware jongen; dat heeft als voordeel dat je lekker stabiel rijdt met caravan maar het heeft als nadeel dat je zelfs voor een kleine caravan al vlot een BE rijbewijs nodig hebt. Niet vergeten dus knipoog.gif

Ik gebruik bij caravan trekken eigenlijk altijd de "sport" stand. Alleen in die stand werken brandstofmotor en elektromotor echt samen en alleen dan heb je dus die 400nm. Bovendien is het adaptieve onderstel in die stand ook stug en dat rijdt met caravan een stuk prettiger vind ik. Voor zover ik wist is ACC standaard op de IV, maar ik begreep later van iemand (ik geloof via dit forum) dat dat niet per sé zo hoeft te zijn. Mijn superb heeft het in ieder geval wél.
Ik ben zeer benieuwd.
Ik heb de business plus editie besteld met hulpveren en 18 inch velgen, hoop dat hij dan niet te ver doorzakt.
Voor zover ik weet heeft de business plus geen adaptieve onderstel maar wel verschillende standen om gecombineerd met accu te rijden of alleen benzine.
Trekhaak gaat na aflevering gemonteerd worden en wil kijken of wegklapbare dan nog mogelijk is.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 18 nov 2022 15:02
door Gemineye
Hm dat adaptieve onderstel is wel bijzonder. Ik denk dat dat veranderd is. Bij mij zit dat er op, maar volgens mij was dat toen standaard op de iv. Dat stond ook in een review die ik toen ergens op internet gevonden had. Maar later is dat wellicht veranderd.
Ik heb namelijk helemaal niet zo’n hele luxe uitvoering, maar wel met panoramadak, zo’n mooie digitale cockpit en adaptief onderstel dus. Voor mij echt perfect uitgerust.

Doordat ik een adaptief onderstel heb, heb ik geen zwaardere vering laten monteren.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: do 24 nov 2022 21:40
door RichTrip
RichTrip schreef:[re.gif]
Ik ben zeer benieuwd. De bestelling van mijn Opel Astra Sports Tourer PHEV is in gang gezet bij de leasemaatschappij (gaat Alphabet worden). Maar het zal naar alle waarschijnlijkheid pas het voorjaar van 2024 worden voordat ik mijn ervaringen kan delen met de caravan.......
Bestelling is rond. Verwachte levering is in de week van 2 januari 2024...... misschien krijg ik dan wel het facelift model ;)