Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » di 5 okt 2021 23:52

Ik laad ook gewoon op de wintersport: dan kan ook de standverwarming aan als je eens weg wilt. Als ik voor een vakantie €500 aan diesel er door heen jaag, €500 aan skipas uitgeef, dan kan die paar euro aan kWh er ook wel bij. Bijna een euro per kWh is wel gortig, maar ik rijd nog steeds liever op de E-motor dan op de D-motor en uiteindelijk telt het door naar veel meer dan alleen het vergelijk op brandstofkosten ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Herr » wo 6 okt 2021 08:53

Het dwaalt een beetje af maar opladen waar dan ook is toch heel goed voor het milieu….
Op de wintercamping betaal ik de afgenomen elektra. Op die camping kan je ook meer verbruiken wat erg fijn is want dan kan je laden en verwarmen tegelijk. Persoonlijk verwarm ik in deze milieu tijd ook niet meer op gas als het ook anders kan.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Ab » wo 6 okt 2021 10:21

Dan heb ik toch iets om even over na te denken Herr.

Screenshot_20211006-095356_Google.jpg
De stroomprijs is nog nooit zo hoog geweest als op dit moment.
De oorzaak? De sterk gestegen prijs van steenkool en gas. knipoog.gif

Je kunt elektrisch gaan rijden koken, of verwarmen .
Indirect rij, kook, en verwarm je dan nog steeds voor 80 % op steenkool en gas.
Dat helpt dus niet zo heel veel.

Wat wel helpt..2 zonnepanelen op het dak van de caravan.
Daar kan je tot 300 watt/u mee opwekken..als de zon schijnt.
Met een dikke accu voor opslag heb je dan 100 % groene stroom.
In plaats van die nog steeds heel erg vervuilende stroom uit het stopcontact.
De koelkast moet dan wel op gas.
Of nog beter , die vervangen door een vele malen zuinigere compressor koelkast. Die kan wel.
Al met ben je dan heel goed bezig. Geen stroomkabel meer.
En een kleine 3000 euro armer..maar ja, je moet wat over hebben voor een betere wereld nietwaar.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Herr » wo 6 okt 2021 10:47

[re.gif]
Ik begin bij mij zelf anders verandert er nooit iets, hoe het aan het begin van de stekker geregeld is heb ik geen directe invloed op. Ik creëer vraag naar elektra en hoop dat er steeds meer groen geproduceerd gaat worden. Nu verbruik ik zoals door jou gesteld 20% groene elektra, met ervan uitgaan dat alles wat uit de stekker komt vies is kom je nergens. 20% groen is al beter dan de koelkast en verwarming 100% op gas laten draaien.

Maar weer even over de plugin zelf. Voor het laden zonder ‘echte’ paal is er bij mijn BMW een soort nood lader meegeleverd met normale stekker. Deze normale stekker doe ik in de blauwe stekker op het aansluitpunt bij de caravan.
Het amperage kan ik instellen in het auto menu. Mss is er bij Gianni ook zoiets mogelijk.
8C8ECAD1-1B97-4502-87FD-F315C382D805.jpeg
8C8ECAD1-1B97-4502-87FD-F315C382D805.jpeg (19.15 KiB) 882 keer bekeken
C9C61929-C098-44F5-B1AC-3F3BE3D765D4.jpeg
E88F12BC-91DF-4146-87BE-3DC4492D2056.jpeg
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gianni
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 5 okt 2016 11:30
Locatie: Westland

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gianni » wo 6 okt 2021 10:59

Mooie discussie over het wel dan niet laden op een camping. Vraag was hoe je dat moet doen en dat is me nu duidelijk. Als ze hier voor gaan rekenen of zelfs verplichten om bij een laadpaal neer te zetten dan is dat mij ook welkom want het gaat mij niet om dat geld maar om het maximaal gebruik te kunnen maken van de PHEV en om daarmee ook het milieu wat te kunnen besparen.
Ford Kuga + Fendt Tendenza 465 SFB

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » wo 6 okt 2021 13:07

Precies! Als ik bij de caravan niet laden kan, zoals op autovrije campings, gaat ie gewoon aan de laadpaal wanneer aanwezig. En dat doe ik ook in de parkeergarage in Amsterdam of waar ook: ik rijd zoveel mogelijk elektrisch en ‘tank’ thuis elke dag groene stroom.

Van de 100.000km de afgelopen 4 jaar heeft de dieselmotor maximaal 50.000km meegedraaid. Zou dat een argument zijn voor een hogere restwaarde?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » wo 6 okt 2021 13:51

[re.gif]
Allereerst dat is een goed streven en netjes natuurlijk. 50000 km op stroom aandeel is een goede/ uitstekende prestatie.

Maar..... corrigeer mij als ik fout denk. 50000km in 4 jaar is gemiddeld 12500 per jaar. Zit het omslagpunt om diessel te rijden momenteel niet op ruim 25000km per jaar?
Dus met een benzine versie met Hybride ben je dan toch beter uit? Ook in aanschaf is de benzine auto voordeliger.

Alleen al de MRB scheelt al de nodige Euro's en meestal is een diesel zwaarder dus beland ook nog eens in een hogere MRB schaal dan diezelfde benzine versie.

Noot : ik ga nu er vanuit als particulier en niet lease en andere bijkomstige voordeeltjes.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Herr » wo 6 okt 2021 13:58

[re.gif] [re.gif]
Idd overal laden, Amsterdam Oosterdok garage laden super, bijkomend voordeel ruime plekken dus geen deuken. 100.000 in 4 jaar ga ik denk ik niet redden…. Nu na 1,6667 jaar 12.800km. De helft solo puur elektrisch en nog meer met het OV…..

@wieniet
Mss reken financieel technisch juist maar een nieuwe auto kopen kost meer. Mss wil je mijn afschrijfkosten uitrekenen met bovengenoemde gegevens. Groen kost geld…..
Op de manier van Xecto lekker overal pluggen thumbup.gif
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » wo 6 okt 2021 16:41

Toen ik 4 jaar geleden de auto kocht reed ik zo’n 40.000km per jaar, maar zeker sinds voorjaar 2020 is dat ineens nog maar 10.000. De keuze voor een diesel PHEV is ingegeven door de auto: de Audi Q7 PHEV bestaat niet in benzine uitvoering en ik heb een lichte voorkeur voor Audi Daarbij: er waren toen maar weinig PHEV’s verkrijgbaar en al helemaal niet waar 3.500kg aanhanger achter mag.

Half 2019 zat ik met 65.000km op de klok op een gemiddelde van 1:43 Nu helaas wat afgezwakt aangezien het aandeel diesel kilometer nu hoger ligt: op vakantie naar Kroatië hakt er wel in als je verder praktisch niet meer rijdt. Maar: de afgelopen 600km waren weer volledig elektrisch

Wegenbelasting vind ik acceptabel: dit is half-tarief en dus €124 per maand voor een auto van 2450kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » wo 6 okt 2021 19:29

[re.gif]
Gezien de mogelijkheden 4 jaar geleden is dit een goed uitgangs punt geweest qua keuze.
Zo zie je als je de PHEV zoveel mogelijk probeert te gebruiken waarvoor deze bedoeld wordt welke resultaten je kunt behalen. En de voorwaarde moeten wel gunstig zijn zodat veel gebruik gemaakt kan worden door vaak alleen op stroom te kunnen rijden. En een oplaad punt bij werk of thuis is natuurlijk een pluspunt.
De mogelijkheden om nu te starten met een benzine PHEV in afweging t.o.v. een diesel zal nu een makkelijkere keuze worden doordat er meer zijn met voldoende trekkracht voor de Caravan.
En half tarief is natuurlijk mooi voorlopig als cadeautje.
Maar benzine in de MRB ook als half tarief blijft natuurlijk veel voordeliger.

@ Herr.
Even ter toelichting, je moet even niet uit gaan om nu een auto te vervangen want anders krijg je een scheef beeld , bekend is dat afschrijving een te groot afschrijvingspunt kent door op korte termijn te vervangen. ( tenzij dat meer of gelijk voordeel oplevert.)
Vaak is beter een auto pas na 4/5 jaar te vervangen, tenzij je het leuk vindt om de 2 jaar eens iets anders te rijden.

En we zijn nu eigenlijk een beetje kunnen gaan vergelijken bij Voortschrijdend inzicht.
Want......die verhouding tussen het daadwerkelijk een prestatie te leveren dat je voor 50% op stroom te hebben gereden is niet voor iedereen weg gelegd. ( en eigenlijk door zo zuinig te hebben kunnen rijden het omslagpunt van diesel/ benzine je achterhaalt.) M.a.w. in dezelfde keuze met gelijke hybride auto diesel/benzine zou de benzine de goedkopere keuze in het totaalplaatje zijn geweest.
Maar nogmaals het zal voor ieder anders zijn en daarom eerst goed te kijken, past dit bij mij en wat is mijn doelstelling op langere termijn.
In iedergeval helpt zo veel mogelijk op stroom te kunnen rijden bij een Hybbride een beetje aan het CO 2 probleem. Tsja, inderdaad Groen kost ook geld.
En .... het kan zomaar zijn dat over 4/5 jaar de keuze voor een EV de nog betere kan zijn.

Maar mijn glazen bol laat me hierop in de steek. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » wo 6 okt 2021 22:01

Er komen inderdaad steeds meer PHEV’s bij dus de keuze is nu een stuk groter, behalve als je zoals wij straks een minimaal 7-zitter zoekt. Ik zou nu ook liever een benzine variant aanschaffen, we hebben er inmiddels een ID.3 naast die we dan gaan gebruiken voor onze werk-kilometers en de PHEV voor het gezin: nu is het ‘haar auto - mijn auto’.

Ik kijk uit naar de VW T7 Multivan, naar mijn weten de eerste PHEV in de ‘busjes’-klasse, en ontwikkeld als opvolger van de Sharan ipv als een model naast de Transporter. Het is dan wel geen Audi, dus ik hoop dat de kwaliteit en afwerking tzt tevreden stelt. Als er niets vergelijkbaars te koop is, moet ik maar concessies doen…

In principe wordt ie uitgebracht met 1.4 TFSI, ik hoop wel dat er 2500kg achter mag…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door 4Motion » do 7 okt 2021 08:47

[re.gif]

VW T7 Multivan PHEV daar kijken momenteel veel grote gezinnen en caravantrekkers naar denk ik.
Ik verwacht helaas maximaal 1800 kg of minder als trekgewicht op basis van de motor. Een versie met een zwaardere benzine motor dan die 1.4 tsi en een +100 range, dat zou pas mooi zijn!
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Volvodriver

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Volvodriver » do 7 okt 2021 09:14

Volvo XC90 T8 met long range (70 km) batterij niets voor Xecto? Ook (standaard!) 7-zitter.
Mag 2400 kg trekken.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » do 7 okt 2021 09:16

Even een vraag aan BartG en Xecto.

Als ik het goed zie hebben jullie een Detthlefs C'Go 495 QSK.
Hier zit toch een max 1700 kg as onder? Waarom dan de wens een 2500 kg trekvermogen?
Eventueel voor toekomst gericht?

Overigens zou die VW T7 Multivan dan "maar " 1700/1800 kg mogen trekken zou dit geen enkel punt zijn/worden. knipoog.gif

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door 4Motion » do 7 okt 2021 09:33

Wie-niets : klopt toekomstgericht met opgroeiende kinderen (nu 5 en 8) is de kans groot dat we naar een iets grotere caravan gaan binnen afzienbare tijd.

Ik zie zeer veel duitse combinaties met multivan + grotere caravans. Kan zomaar een verkoopsucces worden : een multivan met ruime benzinemotor en voldoende elek range voor dagelijks gebruik.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » do 7 okt 2021 09:48

[re.gif]
Oké, begrijpelijk dan.
En toch nog maar even mee te geven, als ik even terug kijkt naar mijn kinderen en kleinkinderen waren die bij 9/10 jaar oud al aan een eigen tentje toe. Houd hier ook rekening mee dan behoef je vaak niet groter.
Maar... laat je niets opdringen door mij, ieder moet zijn eigen plan trekken voor zijn situatie.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » do 7 okt 2021 10:19

Wij stappen volgend jaar over op een grotere caravan, waarschijnlijk een tandemasser zoals een Dethleffs 740. Die gaan wel richting de 2200 als je een beetje laadvermogen wil.

Wat betreft de Volvo hybrid: als het echt een alternatief zou zijn, zou ik ernaar kijken ;) Wij willen echter mét kinderen ook nog gewoon de kinderwagen etc in de kofferbak gooien, vandaar dat de volgende een 8-zitter wordt.

Ford heeft inmiddels de Explorer PHEV: een enorme 7-zitten met benzine V6 en 2500kg trekgewicht. Ik heb me vergist mbt de ‘busjes’: Ford heeft de Tourneo en Transit ook al als PHEV. Die zijn wel van een andere klasse dan de auto die ik nu rijd, dus ik hoop dat Mercedes met zijn V-Klasse ook nog een PHEV uitbrengt als tegenhanger van de Multivan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door duwerke » do 7 okt 2021 11:22

Volvodriver schreef:
do 7 okt 2021 09:14
Volvo XC90 T8 met long range (70 km) batterij niets voor Xecto? Ook (standaard!) 7-zitter.
Mag 2400 kg trekken.
In belgie is het "maar" 2350 in de nieuwe versie.
Deze heb ik nu in bestelling. het mag vlug januarie 2022 zijn blij.gif
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Herr » di 23 nov 2021 13:02

Laden bij de caravan of bij de paal?!?
Screenshot_20211123-125341_Chrome.jpg
Screenshot_20211123-125448_BMW Charging.jpg
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door deusjevo » di 23 nov 2021 13:34

[re.gif]

Lijkt mij dat de paal wat sneller laadt
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » di 23 nov 2021 22:02

Vergeet bij de paal die €0,30 transactiekosten niet en als je vakantie bent hoeft t niet zo snel toch? Heel veel palen leveren maar 3,6kW dichtbij, dus dan gaat t niet sneller dan aan t stopcontact.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Jekihero

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Jekihero » di 23 nov 2021 22:37

Met die prijzen laat ik de batterijen leeg.
Tot plm. € 0,40 is het m.i. nog rendabel.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Herr » di 23 nov 2021 23:27

Deusjevo heeft gelijk, de paal kan een hoger vermogen leveren.

Xecto, mijn auto kan sowieso niet meer laden dan 3,6 kW. Maakt niet uit welke paal je doet, is een auto limiet.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door deusjevo » wo 24 nov 2021 00:15

Jekihero schreef:
di 23 nov 2021 22:37
Met die prijzen laat ik de batterijen leeg.
Tot plm. € 0,40 is het m.i. nog rendabel.
Maar het gaat toch om het milieu? mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » wo 24 nov 2021 07:42

[re.gif]
Inderdaad wat die laatste zin betreft. mrgreen.gif
Maar zitten we niet een beetje in een spagaat dan?
Immers als je die batterijen leeg laat is dit ook zonde in de productie voor het klimaat want dan kun je op dat moment stellen dit is voor mij de verkeerde auto.
Aan de andere kant als je nu geen geld steekt in " klimaat" omdat we dat al met zijn allen min of meer verpest hebben ( ik ook) wat gaat het dan over tientallen jaren kosten omdat weer te herstellen, als het dan nog te redden valt. weenie.gif

De koker en tunnel visies moeten hier en daar er af en moeten we het bredere aspekt gaan bekijken. Dit noemen ze ook wel de helikopter view op het geheel.
Maar nu zeg ik vast iets verkeerd. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”