Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Als ze bij Mercedes een accupakket in de V-Klasse gooien ben ik verkocht!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Afgelopen weekend voor het eerst met caravan op pad geweest met mijn superb iv; ik denk dat dit een prima combinatie is! Als je hem in de sport stand zet wordt de auto een stuk stugger, maar gaat de auto ook actief zelf de accu laden. In de praktijk betekent dat, dat als er geen vol vermogen benodigd is de accu wordt geladen en als er wél vol vermogen benodigd is wordt de electromotor er bij ingezet. Het koppel is daarmee in de praktijk ruimschoots voldoende voor onze caravan van 1400kg, en op deze wijze is opladen onderweg eigenlijk ook niet nodig, maar het gebruik wel fors. Wij reden nu een stuk 100 en een heel stuk 80 en gemiddeld verbruik over dat stuk kwam op bijna 12 liter op 100km. Dat wordt in de bergen waarschijnlijk nog wel meer dan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Dat is ruim 1 op 8 wat helemaal geen gekke score is met een caravan erachter, ook niet voor Nederland.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Deze zomervakantie verbruikte mijn Volvo V60 T8 met 1800 kg caravan erachter naar Spanje ook 1:8.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Tja misschien valt het mee hoor. Ik schrok er nog wel even van maar misschien is het niet heel gek.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Ik heb net de laatste tankbon binnen en even gerekend: met een treingewicht van 4300kg, constant 105kmh op de cruise control (dus dat is op alle autobahn hellingen op de 3e baan omhoog blèren ) in totaal 3200km gereden met een gemiddelde van 1:10
Dat is wel met een (3ltr V6) diesel-hybride
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is wel met een (3ltr V6) diesel-hybride
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Vooral dat Diesel deel scheelt een berg in het verbruik.
toen ik nog diesels reed was 1:10 ook prima haalbaar.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Goed idee om dit zo net na de vakantie even door te rekenen.
Ik kom uit op 1 op 6 met de auto/caravan combinatie. (Benzine) 100 km/h 5250kg en dan is er ook nog 21kW elektra verbruik per ongeveer 700km
Ik kom uit op 1 op 6 met de auto/caravan combinatie. (Benzine) 100 km/h 5250kg en dan is er ook nog 21kW elektra verbruik per ongeveer 700km
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
C300e 4 motion. 248 + 90 pk. 1800 kg trekgewicht.erichendri schreef: ↑do 9 sep 2021 23:33De laatste paar weken weer interressant phev nieuws voor de caravanteekkers.
Las van de week een stukje over de mercedes gla; heeft ruim 260pk / 450nm en
mag 1800 kg trekken.
Ook in de c-klasse komt een phev uitvoering, deze kan op de accu 100 km rijden.
Vermogen en trekgewicht nog niet gevonden, wel dat hij ook als all-road komt.
Tevens bij volvo een upgrade (eindelijk) de 60 serie en 90 serie phev modellen
krijgen een sterkere electromotor en een grotere accu (18.9kw)
Eric
Wordt mogelijk alleen als AMG naar NL gehaald dus dat wordt zelf halen.
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Een plug in zou in de bergen maximaal zijn voordeel moeten halen, omdat bergaf de accu wordt opgeladen, waar bij niet e-auto's de energie weggeremd wordt.
Of ben ik vreselijk fout?
Of ben ik vreselijk fout?
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Klopt, ik heb al eens een rondje Alpe d’Huez gedaan: bovenaan was de accu leeg, beneden weer vol en terug bij de camping weer leeg, 3 afstand voor de prijs van 1 lading
Daar ga je met een caravan erachter en op de autobahn niet heel veel aan hebben hoor
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daar ga je met een caravan erachter en op de autobahn niet heel veel aan hebben hoor
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Klopt, de aanpassingen staan op de nieuwe prijslijst in België die uitgekomen is op 8/9.Conradi schreef:Bij Volvo krijgen de PHEV’s een accu met 18 kWh, goed voor elektrisch bereik tot 60 km. Samen met de motorupgrade gaat de T8 dan zo’n 455 pk krijgen.
We zijn aan het bekijken om onze bestelde diesel xc90 aan te passen naar de nieuwe T8 motor.
Uitstoot WLTP van 30 en een range van 68km.
Gecombineerd vermogen van 709nm
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Zou een zeer goede keus zijn om te switchen.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Voordeel bij de mercedes is ook dat de electromotor 400 Nm levert en het totaal dus tegen de 700 Nm.
Ik zou dan inderdaad geen volvo diesel meer kopen.
Eric
Ik zou dan inderdaad geen volvo diesel meer kopen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Ik heb getracht alle reacties te volgen en te lezen maar ondanks dat heb ik misschien een domme vraag. Ik heb een Kuga St line X PHEV besteld (meer liet mijn budget niet toe). Ben nu benieuwd of er hier meer zijn met deze PHEV en mij kan vertellen hoe het nu werkt met een caravan erachter. Ik rijd via A over de passen naar Italië maar werkt nu de EV mee of rijdt je met een caravan erachter altijd solo op de verbrandingsmotor. Ik las ook iets van op de camping opladen en instellen op een bepaalde stand maar wat moet ik hiervoor doen. Ik heb 2 kabels bij de auto. 1 voor thuis en 1 voor aan een laadpaal (geen snellader). Ik ben benieuwd naar de reacties.
Ford Kuga + Fendt Tendenza 465 SFB
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Als de accu leeg is volgens de accumeter zit er nog 30% in, dit wordt geregeld en op peil gehouden door de overcapaciteit van de motor en wordt geregeld door de battery management system, dit is ook veel beter voor de accu levensduur, hoef je zelf niks aan te doen.
Bij optrekken assisteert de E motor altijd de brandstofmotor.
En bij heuvelop ook.
In de autovisietest kwam dat ook tot uiting tijdens hun normronde, de kuga verbruikte daar 1:19 toen de accu leeg was.
Op caravantrekker en autoweek staan revieuws van je kuga.
Qua techniek accu en 2.5 motor is het een copy van de rav4, kijk daar dan wel bij de 4wd want die heeft een hoger (1650)trekgewicht dan de 2wd (750?)
Opladen op de camping kan mits genoeg amperage.
Daarvoor zijn instelbare laadkabels te koop.
Zet dan wel een CEE stekker op je snoer waar ook een gewoon stopkontact op zit.
Eric
Bij optrekken assisteert de E motor altijd de brandstofmotor.
En bij heuvelop ook.
In de autovisietest kwam dat ook tot uiting tijdens hun normronde, de kuga verbruikte daar 1:19 toen de accu leeg was.
Op caravantrekker en autoweek staan revieuws van je kuga.
Qua techniek accu en 2.5 motor is het een copy van de rav4, kijk daar dan wel bij de 4wd want die heeft een hoger (1650)trekgewicht dan de 2wd (750?)
Opladen op de camping kan mits genoeg amperage.
Daarvoor zijn instelbare laadkabels te koop.
Zet dan wel een CEE stekker op je snoer waar ook een gewoon stopkontact op zit.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Bedankt Eric, dank voor je reactie en ik ga even zoeken naar een speciale kabel dan waar ik de CEE stekker op kan zetten zodat ik idd naast de auto opladen ook nog een gewone stroomkabel kan aansluiten. Ik zag stekkers variërend van 25.- tot 250.- dus daar ga ik me dan wel verder in verdiepen.
Ford Kuga + Fendt Tendenza 465 SFB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Gebruik deze, kun je gewoon je standaard auto kabel in de de caravan steken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Op het voorgaande dan nog:
Wel zo als je dit op de "ingang" van de paal doet je niet via de aard lek werkt.
Jaap
Wel zo als je dit op de "ingang" van de paal doet je niet via de aard lek werkt.
Jaap
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Zo’n stekker als hierboven van Jan kun je gebruiken als je de auto achterop de caravan wilt inpluggen. Houd dan wel rekening met het maximale vermogen op de paal; waarschijnlijk kun je niet op vol vermogen laden (bij mijn auto kan ik dat instellen). Is waarschijnlijk helemaal geen probleem hoor, trouwens; je auto laadt iets langzamer maar in een nacht is hij ook gewoon vol.
Als er nog ergens een vrije aansluiting op een paal beschikbaar is dan zou dat mijn voorkeur hebben, tenminste als er geen openbare laadpaal meer beschikbaar zou zijn.
Als er nog ergens een vrije aansluiting op een paal beschikbaar is dan zou dat mijn voorkeur hebben, tenminste als er geen openbare laadpaal meer beschikbaar zou zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Hoeveel ampère ben je eigenlijk nodig als je wilt opladen via een campingpaal?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Mijn Superb laadt op de 230V lader met 2,3 KWH, dat is 2300Watt, dus 2300/230=10 ampere. Dat werkt thuis prima op een normaal stopcontact aan een groep waar niet teveel andere grootverbruikers aan zitten. Op de camping is dat iets anders, daar is die 10 ampere waarschijnlijk wat hoog. Dus dan zou je je auto instellen op gereduceerd vermogen, mijn boekje is er niet helemaal duidelijk over maar ik heb van de dealer begrepen dat hij dan laadt op zo'n 1400W, dus ongeveer 6 ampere.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Afgelopen zomer op de camping in zuid Frankrijk stond naast/onder ons een NL Tesla.... volgens bestuurder kon hij de auto laden aan de paal. Nou, niet dus, halve camping zonder stroom. Campingbaas stroom weer in orde gemaakt.... tot s'avonds de Tesla eigenaar (eigenwijs...) het nogmaals probeerde.... nu tot gevolg dat halve camping in het donker zat en de camping eigenaar Frans mopperend 'not amused' was...
Volgende dag moest hij naar dichtstbijzijnde dorp om te laden
ps, vraag mij niet naar technische specs of de waarom vraag...stroomgroep klapte er gewoon direkt uit
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Als ik zo de ontwikkeling bekijkt van dit moment en de toename van de huidige stroomprijs kosten zal het niet lang gaan duren dat iedereen op de Camping of Camperplaats achter de meter gaat komen en wel zo eerlijk, betalen naar verbruik.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Ik ben niet thuis in Tesla's dus ik zou eigenlijk niet weten hoe het laadvermogen van bv een model3 zich verhoudt tot mijn PHEV Skoda. Mijn logica zou zeggen dat dat laadvermogen al snel veel hoger moet liggen om enigszins zoden aan de dijk te moeten zetten, maar ik weet het niet zeker.
Ik vind persoonlijk het laden van een elektrische auto op een camping een beetje als een scheet laten in de kerk; het kan maar het is niet zo netjes.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF