Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » do 17 nov 2022 13:47

[re.gif]

Toen ik medio vorig jaar een auto uit mocht zoeken waren de levertijden ook al lang en onzeker. Ik heb mede daarom toen gekozen voor een al bestaande Superb PHEV. Die werd aangeboden via de leasemaatschappij, maar later is mij gebleken dat de leasemaatschappij de auto na mijn akkoord nog moest importeren uit België. De auto is voor het eerst op kenteken gezet op 23-12-2020 in Belgie en is pas op 10-8-2021 in nederland op kenteken gezet. De auto had toen ik hem kreeg echt nauwelijks gereden dus wel écht nieuw. Bijkomend voordeel was voor mij dat de cataloguswaarde niet richting de 45k ging zoals ik verwacht had, maar slechts 33,5k werd.

Qua rijden; ik ben zelf echt heel blij met de auto! Qua vermogen afgelopen zomer meer dan voldoende gebleken voor onze home car van 1400kg. Ik heb tussen drenthe en kroatie niet één snelweg helling gehad waar de auto niet gewoon op de cruisecontrol met 100 bij omhoog ging. En let wel; op de cruisecontrol gebruikt de auto de elektromotor in principe niet. Dat doet hij alleen als je zélf gas geeft. Bij iedere helling dus ruim voldoende vermogen over. Onze huidige Avento is een stuk zwaarder dan die home car maar ik verwacht qua vermogen en ook qua stabiliteit geen enkel probleem. Die Superb is een zware jongen; dat heeft als voordeel dat je lekker stabiel rijdt met caravan maar het heeft als nadeel dat je zelfs voor een kleine caravan al vlot een BE rijbewijs nodig hebt. Niet vergeten dus knipoog.gif

Ik gebruik bij caravan trekken eigenlijk altijd de "sport" stand. Alleen in die stand werken brandstofmotor en elektromotor echt samen en alleen dan heb je dus die 400nm. Bovendien is het adaptieve onderstel in die stand ook stug en dat rijdt met caravan een stuk prettiger vind ik. Voor zover ik wist is ACC standaard op de IV, maar ik begreep later van iemand (ik geloof via dit forum) dat dat niet per sé zo hoeft te zijn. Mijn superb heeft het in ieder geval wél.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door RichTrip » do 17 nov 2022 14:15

[re.gif]
Ik ben zeer benieuwd. De bestelling van mijn Opel Astra Sports Tourer PHEV is in gang gezet bij de leasemaatschappij (gaat Alphabet worden). Maar het zal naar alle waarschijnlijkheid pas het voorjaar van 2024 worden voordat ik mijn ervaringen kan delen met de caravan.......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » do 17 nov 2022 16:19

Ik ben vooral benieuwd naar de toekomst: komt er een waardig alternatief voor de brandstofmotor met voldoende trekkracht en rijbereik. En wat is dus de toekomst voor de waarde van een PHEV over 5 jaar als ik nu een nieuwe koop (sowieso lastig want er is niets betaalbaars wat aan onze eisen voldoet).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » do 17 nov 2022 16:54

Ik voorzie eerlijk gezegd geen lange termijn toekomst voor een phev. Ze kunnen elektrisch en brandstof rijden, maar beide doen ze niet echt zuinig. Ik zie de phev echt als een soort van overgang.

Voor de langere termijn zie ik echt wel EV als de toekomst, wellicht eventueel een waterstof/ev hybride? Waterstof voor dagelijks particulier vervoer zie ik echt niet gebeuren. Dat is volstrekt onnodig en veel te duur in gebruik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door RDDR » do 17 nov 2022 16:58

Dat een PHEV geen lange termijn toekomst heeft ben ik met je eens. Lijkt me niet dat die over 10 jaar nog nieuw verkocht worden. Echter op dit moment met de huidge stand van EV techniek en laad infrastructuur vind ik het voor nu een zeer interessante optie. Ik ben voorlopig weer voorzien (old school ICE), maar heb PHEV wel serieus overwogen. Mijn ietwat lange woon-werk afstand (63km enkel) maakt een occasion PHEV minder aantrekkelijk. De nieuwe met lange range zijn voor mij financieel niet aantrekkelijk. Maar het concept spreekt me op dit moment zeker aan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Ron » do 17 nov 2022 17:18

Voor ons caravanners zijn PHEV juist wel de oplossing volgens mij.
Accu moet wel iets groter zijn.
Zodat je 100 km op de accu kan rijden.
Wat voor de meeste mensen voldoende is voor woon/werk.
En de motor voor als je met de hut of verder dan de 100 km op stap gaat.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Paul » do 17 nov 2022 17:31

Ik heb gisteren voor de grap even een Mazda CX60 geconfigureerd.
Nu alleen nog leverbaar in phev uitvoering met 2.5 4 cilinder maar er komt als het goed is ook een 6 cilinder benzine en diesel.

Ding is best interessant, zo een beetje full options net onder de 70k.
Mag 2.5 ton trekken en weegt rijklaar net boven de 2 ton.
Zou met de huidige fendt dus zelfs nog tempo 100 kunnen krijgen.
Motor zelf heeft 192pk met "maar" 261nm koppel dus op de motor alleen kan je ook nog wel knap vooruit.

0-100 in 5.8 seconden dus dat is niet eens zoveel langzamer als de 540 die ik nu rij.
En over smaak valt te twisten maar ik vind die mazda's best mooie wagens om te zien.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » do 17 nov 2022 17:31

Eigenlijk wilde mijn werkgever me afgelopen jaar al in een EV hebben maar ik heb de schade weten te beperken tot een PHEV. Ik weet echter niet of me dat over een paar jaar nog een keer zal lukken. Dan zit een EV er best dik in.

Toch maar eens zien of ik de tweede auto dan inruil voor een grote benzine auto, of dat ik de uitdaging van een vakantie met EV dan ook aan ga.

Zo’n phev is voor caravanners inderdaad ideaal; voldoende koppel beschikbaar maar toch zuinig en bovendien een hoog eigen gewicht.
Echter, hoe graag ik het ook zou willen; ik denk niet dat er over een jaar of 10 nog phev auto’s nieuw verkocht worden. Die uitstoot wil men gewoon verder omlaag en men wil graag van fossiele energie af. Daarom denk ik misschien een waterstof phev; accu groot genoeg voor bv 200km solo bereik voor dagelijks gebruik en dan voor langere ritten aangevuld met een fuel cell. Dat waterstof wil je immers niet elke dag gebruiken, want daarvoor is het veel te kostbaar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door RichTrip » do 17 nov 2022 17:42

Het blijven lastige afwegingen, die zijn voor iedereen anders. Ook voor mij was het een heel gepuzzel:

ICE
Lease: -
Eigen bijdrage: - (10%),
Bijtelling: +

PHEV:
Lease: +
Eigen bijdrage: + (5%)
Bijtelling:-

Over het algemeen kwamen de totale kosten dan aardig overeen, waarbij wel aangetekend moet worden dat je dan bij de PHEV een automaat hebt en meer vermogen + koppel (ideaal voor de caravan). En het reed werkelijk geweldig, dat scheelde ook wel.
Maar het zijn rare tijden met veel verschillende keuzemogelijkheden. Maar het is wel een fijn idee dat we straks de prive kilometers in ons dorp en naaste omgeving nu full-electric kunnen doen. Woon-werk verkeer is wel een dingetje (150 km enkele reis), maar kan laden thuis (heb ook zonnepanelen) en op het werk en ik ben er maximaal 2x per week, vaak minder.
Ik rij veel zakelijk naar Amersfoort en dat is iets meer dan 100 kilometer. Met een elektrische range van ongeveer 60 kilometer is dat op zich prima. Ik zal dus zeker wel benzine blijven gebruiken, maar heel veel minder dan nu.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » do 17 nov 2022 17:50

Ja ik snap je afweging voor een phev heel goed. Ik ben er ook blij mee!

Ik weet niet of een radius van 60km echt haalbaar gaat zijn, ik haal dat in ieder geval zeer zeker niet. Zeker niet bij gebruik van airco of kachel of bij gebruik op auto(snel)weg. Dan is het echt Max 40km.

In mijn beleving is een hybride vooral geschikt voor veel korte ritten en af en toe wat langer. Elke rit die je maakt begint met de eerste 40km elektrisch en in de praktijk betekent dat voor mij 1x per maand tanken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » do 17 nov 2022 18:05

Een range tot 100km zou voor heel veel mensen inderdaad genoeg zijn, maar ook met mijn 45km ben ik meer dan tevreden: voldoende voor alle korte ritjes en op de ritten tot 100km rijd ik behoorlijk zuinig!

Voor het zwaarder verkeer, dan denk ik dus ook aan de aannemer met aanhanger of een hovenier met 3,5ton aan de trekhaak, zie ik nog wel een mogelijkheid voor waterstof. Dat zou zich binnen 5 jaar behoorlijk kunnen ontwikkelen als de autofabrikanten ook meegaan, in de petrochemisch markt is het in ieder geval al booming business.

Waarom er maar weinig merken PHEV busjes maakt is mij een vraag. Diegenen die er zijn, zijn waarschijnlijk weer beperkt in trekkracht… EV busjes kan prima, mits voor 3,5ton aan de haak, maar dan is het gedaan met de Achterhoekse aannemer die naar Amsterdam rijdt voor een klusje. Wordt t meteen weer rustiger op de weg ;)

We overwegen nu een ICE, maar de hoofdzaak ligt bij ons op ritjes onder de 30km. Dat is nu niet bepaald zuinig rijden en goed voor de motor. Liever heb ik natuurlijk een zware PHEV met benzinemotor, maar met een prijs onder de 100k€ ipv boven de 150k€ :( voor de restwaarde kunnen we misschien nog een beetje vertrouwen op afzetmarkt in t buitenland?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Bartjebart » do 17 nov 2022 18:31

Xecto schreef:
do 17 nov 2022 07:12
Als ik op autoweek zoek naar plug-in hybrides met minimaal 2000kg trekgewicht vind ik 362 modellen, bijna 300 daarvan zijn met benzine. Dat is best een grote vijver om uit te vissen :) Boven de 2500kg wordt t krapper, dan zijn er nog 44 over. Heb je daar al eens een selectie gemaakt? Bijna alle merken hebben wel opties, maar er zijn natuurlijk veel meer eisen: budget, type, zitplaatsen ...
Tnx, die kende ik nog niet. Ik kwam overigens uit op 145 modellen, waarvan dan 20 keer een uitvoering van de Volvo s90 bijvoorbeeld.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Volvodriver

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Volvodriver » do 17 nov 2022 18:51

[re.gif] [re.gif]
Wat weegt die Dethleffs? Een XC90 T8 7-zitter mag 2400 kg trekken en kan met de long range accu solo circa 70 km op één lading.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Paul Vingerhoets » do 17 nov 2022 19:59

De Kuga doet nu ongeveer 60-65 km op de accu en is daardoor goed om zeker 2 maanden te kunnen doen op een tank brandstof voor ons dan tenminste.

Voornamelijk woonwerk verkeer km of 15 per dag en in weekeind wat verder maar meestal binnen bereik van de accu of net een paar km te weinig.
Alleen de langere ritten Best den haag bv kost wat meer brandstof, ter plekke weer laden voor de terug reis met 3 uurtjes is die weer vol net voldoende om even de honden uit te laten op het strand en wat eten nadien.
Zelfs op brandstof rijdend wordt er ook nog wat accu gebruikt tijdens optrekken of langzaam rijden al geeft de computer aan dat de accu leeg is dus er wordt meer gebruik gemaakt van de accu tijdens rijden op brandstof dan gedacht scheelt ook weer brandstof

Met de caravan over 3700 km een verbruik van gemiddeld 8,8 l per 100km waarvan een 1000 km volledig elektrisch gereden tijdens de vakantie in vier weken.

Nu draait ie gemiddeld overall (13943 km) onder de 5 liter per 100 km
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » do 17 nov 2022 20:32

Volvodriver schreef:[re.gif] [re.gif]
Wat weegt die Dethleffs? Een XC90 T8 7-zitter mag 2400 kg trekken en kan met de long range accu solo circa 70 km op één lading.
De onze? Ik gok een tikje over de 2000kg onbeladen. We mogen tot 2800kg MTM. Met de huidige auto geen probleem, daar mag 3500kg achter en dat wordt met aanhangers erachter nog al eens gehaald.

Is die XC90 met diesel of benzine motor? Ik zie geen heil meer in de diesel combinatie, zometeen dik 700€ per kwartaal aan wegenbelasting en de prijs van diesel is al heel lang niet leuk meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » do 17 nov 2022 22:23

Volvo T8 is benzine.
BMW X5 phev mag ook 2500kg trekken.
De mercedes GLE phev ook.
En de ford explorer phev ook.
Bij alle phev's geldt overigens dat de accu altijd assisteerd bij vermogensvraag.
Ook als hij volgens de meter leeg is.
Die 0% is werkelijk ±20-25% en wordt door het bms op de niveau gehouden.
Daarom vaak iets meer toeren draaien waardoor er meer overschot is om re laden, beetje generator in zo'n phev laadt gauw 60+ kilowat

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door 4Motion » vr 18 nov 2022 08:56

@Xecto: nog een paar mogelijkheden vanaf caravantrekker.nl:

Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV 2332 kg
Volvo XC90 T8 PHEV 2400 kg
Ford Explorer 3.0 PHEV 2500 kg
Landrover Range Rover P440e 2500 kg
Landrover Range Rover P510e 2500 kg
Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV 2500 kg
Audi Q7 55 TFSI-e 2700 kg
BMW X5 xDrive 45e 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350de 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350e 2700 kg
Audi Q8 55 TFSI-e 2800 kg
Audi Q7 60 TFSI-e 3500 kg
Audi Q8 60 TFSI-e 3500 kg
Landrover Defender 110 P400e 3500 kg
Porsche Cayenne E-hybrid 3500 kg
Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid 3500 kg

Wanneer ik in BE rondkijk zie ik momenteel heel wat X5 PHEV's rijden waarvan de overgrote meerderheid leasings.
Die komen tussen dit en 2 a 3 jaar allemaal in de verkoop terecht. Voor 2de hands kopers met caravan komen er nog mooie kansen de volgende jaren.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door aukemuis » vr 18 nov 2022 09:00

Toch vragen ze voor die gebruikte Volvo diesel Hybride s nog best geld. Als dan over twee jaar het wegenbelastingvoordeel weg valt heb je een auto die echt onverkoopbaar is vermoed ik.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door duwerke » vr 18 nov 2022 09:07

4Motion schreef:
vr 18 nov 2022 08:56
@Xecto: nog een paar mogelijkheden vanaf caravantrekker.nl:

Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV 2332 kg
Volvo XC90 T8 PHEV 2400 kg
Ford Explorer 3.0 PHEV 2500 kg
Landrover Range Rover P440e 2500 kg
Landrover Range Rover P510e 2500 kg
Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV 2500 kg
Audi Q7 55 TFSI-e 2700 kg
BMW X5 xDrive 45e 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350de 2700 kg
Mercedes-Benz GLE 350e 2700 kg
Audi Q8 55 TFSI-e 2800 kg
Audi Q7 60 TFSI-e 3500 kg
Audi Q8 60 TFSI-e 3500 kg
Landrover Defender 110 P400e 3500 kg
Porsche Cayenne E-hybrid 3500 kg
Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid 3500 kg

Wanneer ik in BE rondkijk zie ik momenteel heel wat X5 PHEV's rijden waarvan de overgrote meerderheid leasings.
Die komen tussen dit en 2 a 3 jaar allemaal in de verkoop terecht. Voor 2de hands kopers met caravan komen er nog mooie kansen de volgende jaren.
In Vlaanderen zijn alle plug-in die onder de 50 co2 uitkomen en een voldoende batterij pakket hebben zeer interessant op de arbeidsmarkt.
In Brussel en Wallonie ligt dit anders.
Waar in vlaanderen gekeken wordt naar de hoeveelheid co2 om de wagen in te schrijven kijken ze in wallonie naar de pk's van de auto.
Kan op dezelfde wagen 3000 tot 4000 euro verschil maken, enkel om de auto op de weg te mogen brengen.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » vr 18 nov 2022 10:16

Ik ken de opties, maar ook onze wensen/eisen ;) Het liefst hebben we een volwaardige 7-zitter en dus niet veredelde plankjes op de 3e rij. Met de 3e rij omhoog is bagageruimte voor het hele gezin ook wel handig en er zijn modellen bij waar je bijna met de rugleuning tegen de achterruit zit. Dan vallen er al heel wat modellen af :( Consessies moeten we sowieso gaan doen en de standaard/gewenning liggen hoog: van een overladen luxe Q7 in een Ford Explorer stappen is een beste stap, en we krijgen er niet eens meer auto voor behalve de twee extra zitplaatsen…

We weten het, alles heeft een prijs… Als de Defender 130 er als PHEV komt ren ik meteen naar de dealer ;) We hadden hoop op een variant van de Mercedes V-Klasse met een hybride aandrijflijn maar die gaat er niet komen…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door 4Motion » vr 18 nov 2022 10:40

[re.gif]
Hoeveel km's heeft de Q7 nu? En hoeveel km's maken jullie jaarlijks?
Misschien wel een optie om nog even door te gaan met de huidige wagen?
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » vr 18 nov 2022 12:35

De Q7 heeft nog geen 120.000km gereden in de afgelopen 6 jaar. Pre-COVID reed ik 45.000km per jaar, maar tegenwoordig haal ik de 20.000km niet eens.

Er is straks maar 1 reden waarom de Q7 weg moet: er zijn maar 3 zitplaatsen _achterin en hij is niet leverbaar als 7-zitter. Ik heb zelfs overwogen om m aan te houden en om te zetten naar grijskenteken, maar dat zou eigenlijk belachelijk zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Willem69 » vr 18 nov 2022 14:06

Gemineye schreef:
do 17 nov 2022 13:47
[re.gif]

Toen ik medio vorig jaar een auto uit mocht zoeken waren de levertijden ook al lang en onzeker. Ik heb mede daarom toen gekozen voor een al bestaande Superb PHEV. Die werd aangeboden via de leasemaatschappij, maar later is mij gebleken dat de leasemaatschappij de auto na mijn akkoord nog moest importeren uit België. De auto is voor het eerst op kenteken gezet op 23-12-2020 in Belgie en is pas op 10-8-2021 in nederland op kenteken gezet. De auto had toen ik hem kreeg echt nauwelijks gereden dus wel écht nieuw. Bijkomend voordeel was voor mij dat de cataloguswaarde niet richting de 45k ging zoals ik verwacht had, maar slechts 33,5k werd.

Qua rijden; ik ben zelf echt heel blij met de auto! Qua vermogen afgelopen zomer meer dan voldoende gebleken voor onze home car van 1400kg. Ik heb tussen drenthe en kroatie niet één snelweg helling gehad waar de auto niet gewoon op de cruisecontrol met 100 bij omhoog ging. En let wel; op de cruisecontrol gebruikt de auto de elektromotor in principe niet. Dat doet hij alleen als je zélf gas geeft. Bij iedere helling dus ruim voldoende vermogen over. Onze huidige Avento is een stuk zwaarder dan die home car maar ik verwacht qua vermogen en ook qua stabiliteit geen enkel probleem. Die Superb is een zware jongen; dat heeft als voordeel dat je lekker stabiel rijdt met caravan maar het heeft als nadeel dat je zelfs voor een kleine caravan al vlot een BE rijbewijs nodig hebt. Niet vergeten dus knipoog.gif

Ik gebruik bij caravan trekken eigenlijk altijd de "sport" stand. Alleen in die stand werken brandstofmotor en elektromotor echt samen en alleen dan heb je dus die 400nm. Bovendien is het adaptieve onderstel in die stand ook stug en dat rijdt met caravan een stuk prettiger vind ik. Voor zover ik wist is ACC standaard op de IV, maar ik begreep later van iemand (ik geloof via dit forum) dat dat niet per sé zo hoeft te zijn. Mijn superb heeft het in ieder geval wél.
Ik ben zeer benieuwd.
Ik heb de business plus editie besteld met hulpveren en 18 inch velgen, hoop dat hij dan niet te ver doorzakt.
Voor zover ik weet heeft de business plus geen adaptieve onderstel maar wel verschillende standen om gecombineerd met accu te rijden of alleen benzine.
Trekhaak gaat na aflevering gemonteerd worden en wil kijken of wegklapbare dan nog mogelijk is.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » vr 18 nov 2022 15:02

Hm dat adaptieve onderstel is wel bijzonder. Ik denk dat dat veranderd is. Bij mij zit dat er op, maar volgens mij was dat toen standaard op de iv. Dat stond ook in een review die ik toen ergens op internet gevonden had. Maar later is dat wellicht veranderd.
Ik heb namelijk helemaal niet zo’n hele luxe uitvoering, maar wel met panoramadak, zo’n mooie digitale cockpit en adaptief onderstel dus. Voor mij echt perfect uitgerust.

Doordat ik een adaptief onderstel heb, heb ik geen zwaardere vering laten monteren.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door RichTrip » do 24 nov 2022 21:40

RichTrip schreef:[re.gif]
Ik ben zeer benieuwd. De bestelling van mijn Opel Astra Sports Tourer PHEV is in gang gezet bij de leasemaatschappij (gaat Alphabet worden). Maar het zal naar alle waarschijnlijkheid pas het voorjaar van 2024 worden voordat ik mijn ervaringen kan delen met de caravan.......
Bestelling is rond. Verwachte levering is in de week van 2 januari 2024...... misschien krijg ik dan wel het facelift model ;)


Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”