Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Dat is serieus. De prijs lijkt vergelijkbaar met de RAV4 PHEV maar die blijft op 1650kg trekgewicht steken.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Hoe lang gaat de accu van je telefoon mee, van je laptop of je boormachine zodat je er nog fatsoenlijk gebruik van kunt maken?
Ik lees verhalen dat het enorm scheelt als de accu niet teveel ontladen wordt en niet tot de volle 100% geladen wordt, maar als de accu van mijn telefoon of fiets leeg is, dan doe ik hetzelfde als de tank van mijn auto.....'tanken' totdat hij vol is.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Meeder, de toyota RAV4 mag maar 1500 kg trekken.
Het hybride broertje met 4wd 1650 kg.
Eric
Het hybride broertje met 4wd 1650 kg.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Snelladen van een plug-in accu is niet zo heel best.
Zij missen vaak de essentiele koeling.
Eric
Zij missen vaak de essentiele koeling.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Een plug-in kan je niet "snel" laden max +- 5kw AC. Een gewone elektrische wagen kan je traag AC laden bij de meeste merken +-11kw. Als je over snel laden spreekt dan is dit DC laden aan 150kw 250kw
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Ja op de rit naar zuid Frankrijk zal ik aan de stroom niet heel veel hebben. Nu krijg je natuurlijk de discussie of het netjes is om je auto op de camping weer op te laden voor de ritjes tijdens de vakantie.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Als de stroom ter afrekening, wat waarschijnlijk steeds meer gaat gebeuren achter de meter komt met de huidge prijzen ,is dat probleem toch opgelost.
Of zie ik iets over het hoofd?
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Dat denk ik wel want voorlopig ik heb nog nooit stroom afgerekend per gebruikte kWh.
Wellicht dat het op wintersportcampings ook zomers wel gebeurd maar daar verblijven wij niet zo veel.
Zal een behoorlijk inhaalslag moeten volgen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Wel even kijken of het laden van een auto is toegestaan. Ben al campings tegen gekomen waar het nadrukkelijk verboden is.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Hierover is al veel gesproken in dit draadje en de meningen blijven verdeeld:
Ik laad overal op, ook de camping: als dat betaald moet dan vind ik dat prima. Is het gratis dan voel ik me echt niet bezwaard: de auto wordt op de camping weinig gebruikt en in de zomer staat bij 60% van de caravans de hele dag een airco te loeien, dus dan vraag ik me af wie er meer verbruikt ;)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik laad overal op, ook de camping: als dat betaald moet dan vind ik dat prima. Is het gratis dan voel ik me echt niet bezwaard: de auto wordt op de camping weinig gebruikt en in de zomer staat bij 60% van de caravans de hele dag een airco te loeien, dus dan vraag ik me af wie er meer verbruikt ;)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Zeker wel en dat is omdat er denk ik een soort van “fair use policy” wordt toegepast.
Op onze camping in de Dordogne mag het ook niet, soms stonden EV’s en Plug Ins op een lege plaats op te laden, voor het gemak dachten ze dan waarschijnlijk dat Alain, de campingbaas dat allemaal prima vond.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Als er in de prijs van de camping 6, 10 of 16A is inbegrepen dan mag je die gebruiken, als het nu is om een auto op te laden, airconditioning heel de dag te laten draaien terwijl je aan het zwembad ligt, of een elektrische verwarming in je voortent zet.
Overal teller te gaan tussen plaatsen is een flinke investering zeker omdat ze aan de receptie de stroom moeten kunnen uitlezen voor het afrekenen bij het uitchecken, iedere morgen iemand laten manueel de meterstanden gaan opmeten is ook onbegonnen werk. Wat ik wel denk dat je 16A minder en minder ga zien
Overal teller te gaan tussen plaatsen is een flinke investering zeker omdat ze aan de receptie de stroom moeten kunnen uitlezen voor het afrekenen bij het uitchecken, iedere morgen iemand laten manueel de meterstanden gaan opmeten is ook onbegonnen werk. Wat ik wel denk dat je 16A minder en minder ga zien
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Je gaat juist meer 16A zien en betalen per Kwh.
Daarnaast laadpalen op de parkeerplaats van de camping. Campings gaan energie opwekken met zonnepanelen en warm water met zonnecollectoren.
Kost wat investering maar er zijn er al heel wat campings die het zo doen. En het worden steeds meer.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Voor elektra betaal je per campingplek per nacht meestal 3 à 5 euro per dag. Dat is dus omgerekend 90 tot 150 euro per maand. Dat betaalde ik thuis nooit. Toen de gasprijzen nog niet zo hoog waren betaalde 60 euro per maand voor mijn appartement van 55m2, inclusief elektriciteit.
Ik denk dat bij normaal gebruik die 3-5 euro per nacht voor de campingeigenaar zeker geen kostenpost is. Zeker tent en vouwwagenkampeerders verbruiken een fractie van dit bedrag.
Per saldo zal de campingeigenaar wel uitkomen als een enkeling zijn plug in hybrid oplaadt.Maar als er straks veel meer, ook volledig elektrische auto’s moeten worden opgeladen en de prijs per nacht voor elektra omhoog gaat lijkt me het tijd voor betalen per KWh.
Ik denk dat afrekenen per KWh helemaal niet zo oneerlijk is zolang de campingeigenaar een normale prijs rekent. Daardoor zal je bewuster met je energiegebruik omgaan omdat je direct een hoop meer betaalt als je bijvoorbeeld je airco de hele dag laat draaien. En dat je dan ook gaat betalen voor het opladen van je auto is eigenlijk wel zo fair. De verbruiker betaalt :).
Ik denk dat bij normaal gebruik die 3-5 euro per nacht voor de campingeigenaar zeker geen kostenpost is. Zeker tent en vouwwagenkampeerders verbruiken een fractie van dit bedrag.
Per saldo zal de campingeigenaar wel uitkomen als een enkeling zijn plug in hybrid oplaadt.Maar als er straks veel meer, ook volledig elektrische auto’s moeten worden opgeladen en de prijs per nacht voor elektra omhoog gaat lijkt me het tijd voor betalen per KWh.
Ik denk dat afrekenen per KWh helemaal niet zo oneerlijk is zolang de campingeigenaar een normale prijs rekent. Daardoor zal je bewuster met je energiegebruik omgaan omdat je direct een hoop meer betaalt als je bijvoorbeeld je airco de hele dag laat draaien. En dat je dan ook gaat betalen voor het opladen van je auto is eigenlijk wel zo fair. De verbruiker betaalt :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
24 uur lang 1 ampère afnemen = 5,5Kwh
16 ampère is dan goed voor 88Kwh.
Met de huidige energieprijzen moet je als campingeigenaar oppassen dat je campinggasten geen geld gaan kosten ipv opleveren.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Op een gegeven moment ( najaar) ga je als Camping/Park eigenaar prijzen opnieuw bezien om wat gasten gaan betalen.
Denk dat er als men geweten had in het najaar dat de energieprijzen zo zouden oplopen er nu hele andere tarieven in de Kampingboekjes hadden gestaan.
En wat is het fairst!!! Betalen naar gebruik dan krijg je ook geen schele gezichten. En dat houdt in ....een faire stroom prijs en iedereen achter de meter.
Denk dat er als men geweten had in het najaar dat de energieprijzen zo zouden oplopen er nu hele andere tarieven in de Kampingboekjes hadden gestaan.
En wat is het fairst!!! Betalen naar gebruik dan krijg je ook geen schele gezichten. En dat houdt in ....een faire stroom prijs en iedereen achter de meter.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Afgelopen zaterdag op de afsluitdijk richting oosten met een straffe windkracht 6 op de kop. Vermogensmonitor gaf aan 75-87 kW bij 270 - 310 Nm in S7 bij 100 km/h en een verbruik van 21L/100 km en daarenboven 9 kWh /100 km. Stevig dus. Maar wonderlijk dat schijnbaar naar willekeur de e-motor bij-springt. Bij optrekken en schakelen is dat normaal maar als er even wat meer vermogen gevraagd wordt en kennelijk het motormanagement terugschakelen niet nodig vindt komt de e-motor bij.
Bij aankomst op de camping was door de binnenwegen en afremmen bij de talloze rotondes de accu weer voor 50% gevuld.
Ik vind het prima zo.
Bij aankomst op de camping was door de binnenwegen en afremmen bij de talloze rotondes de accu weer voor 50% gevuld.
Ik vind het prima zo.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
ik ben nog aan het dubben welke hybride SUV ik ga nemen als opvolger van mijn BMW, Toyota RAV hybride 4WD is een optie. Vertelt een vriend van mij, dat de Toyota dealer hem verteld heeft, dat de hybride variant niet geschikt is om een caravan te trekken, hij rijdt nu de benzine versie. Heb ook bij de caravan trekker de test gelezen, vlgs. mij verkoopt deze dealer onzin. Of zie ik iets over het hoofd? Misschien is een reactie van hybride RAV rijders mooi. Mijn caravan weegt max 1600kg.
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Volgens mij klopt dit niet, een Rav4 AWD is een prima trekker.
Ps, als opvolger voor je BMW zou ik ook eens kijken naar de nieuwe Mazda cx60 plugin het interieur zal meer BMW aanvoelen dan de Rav4
https://youtu.be/JOL2Gb-eDW8
Ps, als opvolger voor je BMW zou ik ook eens kijken naar de nieuwe Mazda cx60 plugin het interieur zal meer BMW aanvoelen dan de Rav4
https://youtu.be/JOL2Gb-eDW8
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
De revieuws van de rav4 hybrid 4wd zijn erg goed op caravantrekker.
Nu hebben zij ook een highlander, mag 2000 kg trekken.
Schijnt hem goed te lukken volgens een revieuw, ik meen op autoweek.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... mium-2021/
De cx60 is ook een mooie(re) optie, maar wel als je naast je huis kunt opladen.
Met 300 pk en 500 nm moet dat wel goed gaan.
Jammer dat de rav4 plug-in (nog) maar 1500 kg mag trekken, heeft volgens autoweek ook 300 pk en 500 nm.
Eric
Nu hebben zij ook een highlander, mag 2000 kg trekken.
Schijnt hem goed te lukken volgens een revieuw, ik meen op autoweek.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... mium-2021/
De cx60 is ook een mooie(re) optie, maar wel als je naast je huis kunt opladen.
Met 300 pk en 500 nm moet dat wel goed gaan.
Jammer dat de rav4 plug-in (nog) maar 1500 kg mag trekken, heeft volgens autoweek ook 300 pk en 500 nm.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op wo 27 apr 2022 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
"Een vriend heeft van de Toyota dealer gehoord dat"
Misschien moet je ook zelf eens bij de dealer navraag gaan doen. Er is natuurlijk wel een verschil, de 2WD versie mag maar 800kg trekken. De AWD versie 1650kg.
Misschien moet je ook zelf eens bij de dealer navraag gaan doen. Er is natuurlijk wel een verschil, de 2WD versie mag maar 800kg trekken. De AWD versie 1650kg.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Ook in de BMW-stal hebben ze prachtige SUV's. De X3 hybride b.v. die mag 2.000 kg trekken. De BMW beleving vind je niet snel bij andere merken.
Maar dat wisten we natuurlijk al lang
Maar dat wisten we natuurlijk al lang
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Welk merk heeft inmiddels nog geen hybrides? Bij Toyota zul je alleen geen PHEV vinden volgens mij, bij de Duitse merken zijn die er in alle smaken.
Ik blijf nog wel een tijdje gelukkig met mijn 3.500kg trekgewicht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik blijf nog wel een tijdje gelukkig met mijn 3.500kg trekgewicht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Jazeker heeft Toyota een PHEV. De RAV4 is er als plugin.
Overigens is er wel een behoorlijk groot verschil tussen alle mHEV's en normale HEV's maar fabrikanten noemen een mHEV vaak ook een hybride.
Overigens is er wel een behoorlijk groot verschil tussen alle mHEV's en normale HEV's maar fabrikanten noemen een mHEV vaak ook een hybride.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Even een oude topic updaten met relevante informatie!
Afgelopen weekend zijn we met onze Skoda superb IV naar Kroatië gereden. Ik had van tevoren wat stress mbt vermogen. Even een update, misschien heeft iemand er iets aan!
Ik heb nog nooit een auto gehad waarmee ik zó comfortabel en relaxed over de Alpen ben gereden. De auto trekt onze caravan van Max 1400kg echt gemakkelijk en uiterst stabiel.
Ik verkoos op mijn rit voornamelijk de “sport” stand, omdat de auto dan stugger is en dus wat stabieler, maar ook omdat de elektromotor dan extra vermogen levert. Voor wat betreft dat extra vermogen; als je op de cruise control rijdt gebruikt de auto die elektromotor nooit, dat doet hij alleen als je het gaspedaal handmatig bedient. Dus bij invoegen of bij even snel inhalen bijvoorbeeld. Op de hele weg tussen huis en Kroatië ben ik niet 1 helling tegen gekomen waar ik niet gewoon met 100 omhoog kon, en nergens had ik die elektromotor echt nodig.
Wat trouwens óók een voor mij onverwachtse handige toevoeging is voor caravantrekkers; die elektromotor remt je ook af als je bergaf onverwachts te hard zou gaan. Stel je de cruisecontrol naar believen in op een snelheid, dan gaat de auto dus ook niet stiekem harder dan dat.
Afgelopen weekend zijn we met onze Skoda superb IV naar Kroatië gereden. Ik had van tevoren wat stress mbt vermogen. Even een update, misschien heeft iemand er iets aan!
Ik heb nog nooit een auto gehad waarmee ik zó comfortabel en relaxed over de Alpen ben gereden. De auto trekt onze caravan van Max 1400kg echt gemakkelijk en uiterst stabiel.
Ik verkoos op mijn rit voornamelijk de “sport” stand, omdat de auto dan stugger is en dus wat stabieler, maar ook omdat de elektromotor dan extra vermogen levert. Voor wat betreft dat extra vermogen; als je op de cruise control rijdt gebruikt de auto die elektromotor nooit, dat doet hij alleen als je het gaspedaal handmatig bedient. Dus bij invoegen of bij even snel inhalen bijvoorbeeld. Op de hele weg tussen huis en Kroatië ben ik niet 1 helling tegen gekomen waar ik niet gewoon met 100 omhoog kon, en nergens had ik die elektromotor echt nodig.
Wat trouwens óók een voor mij onverwachtse handige toevoeging is voor caravantrekkers; die elektromotor remt je ook af als je bergaf onverwachts te hard zou gaan. Stel je de cruisecontrol naar believen in op een snelheid, dan gaat de auto dus ook niet stiekem harder dan dat.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF