Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door de reiziger » do 30 dec 2021 19:28

@Roadstar
Hoeveel toeren maakte je benzinemotor dan, ongeveer zo, bij welke snelheden?

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Roadstar » do 30 dec 2021 20:12

[re.gif]

Dat weet ik niet meer, ook niet echt bewust mee bezig geweest. Door het constante electro koppel achter de hand in de GTE modus, altijd voldoende trekkracht.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » vr 21 jan 2022 15:16

Het zat er al misschien een beetje aan te komen en is al eens een twistpunt in zijn algemeen geweest en zeker met een caravan erachter zou je kunnen afvragen wat is uitstoot op een gegeven moment......tsja, en dan de vraag wat of is de waarheid ?

Moeten we de plug-in dan maar overslaan de komende transitie periode? Tsja, het is natuurlijk wel hoe je hem gebruikt en dan is zeker veel "winst" in brandstof gebruik te behalen. Het wordt dan wel bewust zeker bij kleinere trajecten met het aanwezige EV " gedeelte" kunnen rijden in een Plug-in......

Link
https://www.autovisie.nl/nieuws/plug-in ... en-worden/

Jekihero

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Jekihero » vr 21 jan 2022 17:08

Wie-niets schreef:
vr 21 jan 2022 15:16
Het zat er al misschien een beetje aan te komen en is al eens een twistpunt in zijn algemeen geweest en zeker met een caravan erachter zou je kunnen afvragen wat is uitstoot op een gegeven moment......tsja, en dan de vraag wat of is de waarheid ?

Moeten we de plug-in dan maar overslaan de komende transitie periode? Tsja, het is natuurlijk wel hoe je hem gebruikt en dan is zeker veel "winst" in brandstof gebruik te behalen. Het wordt dan wel bewust zeker bij kleinere trajecten met het aanwezige EV " gedeelte" kunnen rijden in een Plug-in......

Link
https://www.autovisie.nl/nieuws/plug-in ... en-worden/
IMHO een wat een vreemde gedachte.

Als ik naar het gebruik van mijn GLC kijk zie ik het volgende:
85% van de km's zonder caravan rij ik electrisch dat is ongeveer 6.500 km p/j
100% van de km's met caravan rij ik op benzine dat is ongeveer 8.000 km p/j

Scheelt toch een slordige 900 - 1.000 kG CO2 p/j. Hoezo twistpunt?

Bovendien kun je met een beperkt vermogen van de brandstofmotor indien dat nodig mocht zijn de ontbrekende kracht uit de batteij halen.
Dat zal niet vaak nodig zijn, niemand hoeft landdurig alle pk's te verzamelen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Ron » vr 21 jan 2022 17:38

[re.gif]
Ik denk ook dat voor caravan trekkers juist een hybrid de toekomst is.
Precies zoals jij het beschrijft.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » vr 21 jan 2022 20:04

Het milieu effect van een PHEV valt of staat met de gebruiker. Er was in het verleden een bepaalde groep die om financiële redenen zo’n ding ging rijden maar ‘m nooit aan de stekker hing.

Ik hang hem overal en altijd waar dat mogelijk is aan de stekker en rijd denk ik 75% van alle kilometers vol elektrisch. Mijn dieselverbruik over de afgelopen 100.000km ligt rond de 1:18 en dat is dus inclusief alle vakantiereisjes in Z-Europa. (4000kg treingewicht en 105kmh op de cc)

Wat mij betreft wordt de volgende weer een PHEV, maar ik betwijfel of we er 1 gaan vinden die aan onze eisen en wensen voldoet. Een volwaardig elektrisch alternatief gaat er zeker niet zijn: een trekgewicht van >2000kg en een acceptabele actieradius met aanhanger/caravan zie ik de komende jaren nog niet gebeuren… en dat is voor heel veel beroepsgroepen niet echt teveel gevraagd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door meeder » vr 21 jan 2022 20:51

Dat artikel over dat ze "verboden" xouden moeten worden richt zich voornamelijk op de mensen die niet opladen en er wordt naar de getallen op papier gekeken.
Die getallen kloppen niet nee, maar dat doen ze bij een ICE auto of een BEV ook niet.

Een hybride of een PHEV kan echt zuiniger zijn dan een normale ICE auto.

Jekihero

Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Jekihero » vr 21 jan 2022 21:46

(Aangepast wegens onnodig quoten)

thumbup.gif
Zeker als je in ogenschouw neemt dat de minst zuinige (bijna alle korte en koude) ritjes worden overgenomen door de electromotor!

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » za 22 jan 2022 11:56

ronk schreef:
vr 21 jan 2022 17:38
[re.gif]
Ik denk ook dat voor caravan trekkers juist een hybrid de toekomst is.
Precies zoals jij het beschrijft.
Bij juist gebruik is natuurlijk veel eruit te halen ten voordeel van besparing die dat oplevert.

Ik was eens aan het kijken bij ervaringen of iets in het algemeen over de PHEV met Caravan er achter.
Je zou dit maar eens treffen wat ik bij Caravantrekker.nl tegen kwam bij de vragen.

Test Hyundai Tucson PHEV.......
Tsja, PK's en Nm's in overvloed maar als het motormanagement niet meewerkt en we praten hier maar over een caravan van 1300 kg wat dan...... :(

We hebben het vaak over een proefrit maken bij ( nieuw) koop is dat niet beter dan ook voor alle zekerheid met je Caravan maar eerst te doen .... ?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Ron » za 22 jan 2022 12:21

Vriend van ons reed met de eerste outlander PHEV
Met een Fendt 465 van 1500 kg
Kleine tank was wat in het nadeel.
Maar verder reed het prima.
Een keer met een korte stijl klim en lege accu.
Stond de motor te loeien.
Maar hij kwam wel boven.
Mijn Suzuki sx4 met dethleffs van 1200 kg had het makkelijker.
Maar een Hybrid zou voor mij prima voldoen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Hendrik S » za 22 jan 2022 15:48

Met de huidige elek prijzen in BE is er geen voordeel meer aan,

Prijzen zijn vandaag 48,08c€/kWh voor het goedkoopste tarief met alle kortingen en heffingen is. Een plug-in hybride verbruikt +- 25kw/100km
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Jekihero

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Jekihero » za 22 jan 2022 16:40

Die prijs bederft de pret in grote mate idd.
Publieke laadpalen presenteren in NL ook wel tarieven die de €0,44/ kWh benaderen en ook nog een starttarief in rekening brengen.
Idealiter maak je vanzelfsprekend gebruik van je eigen zonnepanelen maar daar heeft lang niet iedereen de mogelijkheid voor. Zelf heb ik een langlopend contract en betaal tot 2026 € 0,22 wat ook wordt betaald voor de teruglevering aan het net. Reken ik met diezelfde tegenwaarde dan zijn de e-kilometers 50% goedkoper. Dan vergeet ik gemakshalve de prijs van de Wallbox en de laadplek die ik heb moeten laten aanleggen. De zonnepanelen zijn hier al terugverdiend.
Met €0,48 per kWh zit je ongeveer net op break-even van 6L/100 km a €2,=/L

Daar tegenover staat dat een hybride veel luxe biedt.
Ik bedoel de stilte, de kracht en souplesse, de voorklimatisering 's winters en "s zomers en vaak een zeer uitgebreid menu m.b.t. de aandrijving.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » za 22 jan 2022 18:26

Zonnestroom is wel het meest voordelige ja, maar met 22ct/kWh kan het ook wel uit. Het laadapparaat koop je tegenwoordig voor een paar honderd euro. Als ik puur op diesel rijdt is het het verbruik 1:8 tot 1:12, dus dat beetje elektra kan echt wel uit.

Het zal ook echt per merk en model verschillen of je wel of niet veel voordeel (ook op technisch/comfort vlak) hebt.

Voor de geïnteresseerden: mijn 3.0l V6 diesel PHEV komt waarschijnlijk na de zomer te koop ;) Kom je ook zonder e-motor niet aan snelheid, kracht, souplesse en comfort te kort :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » za 22 jan 2022 22:48

Bij juist gebruik verbruikt de phev weinig benzine.
Laten we dat een lage uitstoot noemen.
Je neemt hem ook een beetje voor het milieu.
De prijs per km op stroom of benzine komt wel steeds dichter bij elkaar de laatste tijd vind ik.
Laad je nooit op dan verbruikt hij bijna hetzelfde of minder dan vergelijkbare auto's..
Accu blijft ook (bijna) leeg vaak meehelpen.
Kijk naar de accu problemen van de ford kuga, zonder laden (brandgevaar) liep hij gemiddeld ruim 1:18.
Zo'n auto moet gewoon bij je passen, naast je huis kunnen laden en op je werk.
En door het hoge koppel van de e-motor zijn het vaak prima caravantrekkers.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » za 5 feb 2022 12:19

Gezien voorgaande reacties is het toch wel duidelijk dat met een Plug-in goede resultaten behaald worden en echt wel zuinig te rijden is.
Waarom blijft dan die "doemgedachte" bestaan van niet? Blijkt dan toch op grote schaal de gedachte gang die voor deze auto niet behaald wordt en hier subsidie of andere voordelen aangekoppeld , wel verdiend?

Link
https://www.autovisie.nl/nieuws/eu-gaat ... aanpassen/

De vraag blijft dan wat is daarvan het gevolg..... en is er aan die imagoschade nog wat te doen? :(

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » za 5 feb 2022 21:35

Feit is gewoon dat een phev bij je dagelijkse ritjes moet passen, praat ik niet over de caravan vakantieritjes.
Maar je moet ook laadgelegenheid naast je huis hebben.
En voor een huismoedertje is de phev ook ideaal.
Veel korte ritjes om het huis zijn emissie vrij te rijden. .

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door aukemuis » za 5 feb 2022 22:39

Om alleen de boodschappen, voetbal en zwemles rondom huis is het financieel niet interessant. Je moet dan echt wel een grote bomen knuffelaar zijn. Beetje phev kost gewoon 500 per maand. Dan ben je met een kleine wagen financieel beter af.

Na vier maanden is mijn wederhelft wel helemaal fan van het rijden op electra, stekkert fanatiek en heeft nog twee liter per honderd kilometer nodig. Dat zal nog iets zakken , nu redt ze het net niet naar huis en is woon werk verkeer elke rit ongeveer tien kilometer op benzine. Met mooi warmer weer is die zeventig kilometer zeker haalbaar.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Chrisje113 » zo 6 feb 2022 11:10

Mijn werkgever neigt ernaar om het wagenpark te gaan vervangen naar een hybride wagenpark. Nu heb ik gezien dat de Lynck & Co een trekkracht heeft van 1800kg. Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze auto? Het is een relatief nieuw merk maar het schijnt een dochter onderneming te zijn van Volvo samen met de Polestar.
De folder ziet er goed uit qua technische specs maar daar ziet het er altijd rooskleuriger uit dan het in werkelijkheid is.
Het zou niet mijn eerste keuze zijn gezien de uitstraling maar met een budget van ongeveer € 40000 is de markt nog erg klein voor hybride auto's met een trekgewicht van 1800KG.
Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft of iemand in zijn of haar omgeving kent met zo'n auto.
Bijlagen
lynk-co-01.png
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Micky » zo 6 feb 2022 11:51

[re.gif]

onderhuids is het een XC40 heb ik me laten vertellen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Volvodriver » zo 6 feb 2022 11:55

De Lynk&Co01 staat op hetzelfde CMA platform als de Volvo XC40. Wel is de wielbasis iets groter en daardoor ook het accupakket. Daardoor is het volledig elektrische rijbereik ook groter. (Ca 70 km t.o v Volvo 50 km).

Er rijdt inmiddels een forumlid met een Lynk&Co01.

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door aukemuis » zo 6 feb 2022 20:03

Mijn vrouw rijdt met een link naar meer als volle tevredenheid.
Wij hadden hiervoor diesel auto's die we kochten met ongeveer twee ton op de teller. Deze is splinternieuw en ja dat merk je natuurlijk wel.
Alleen de caravan hebben we er nog niet achter gehangen.
+Rijden doet het erg prettig.
+Bizar veel auto voor je geld.

-Softwarematig nog niet helemaal af.
-Navigatie is niet de prettigste.
+Afwerking interieur vind ik echt heel goed.

Is wel een van de eerste phev wagens met electrisch een bereik waar je serieus wat mee kan.

Spuitwerk is niet de kwaliteit die Mercedes of Volvo hebben.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door deusjevo » zo 6 feb 2022 20:24

Ben benieuwd naar de ervaringen met de Eriba.
1800 kilo is best redelijk toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door aukemuis » zo 6 feb 2022 20:36

Denk dat het eigen gewicht van deze auto het grote voordeel is. Caravan mag 1600 kg wegen. Vorig jaar gewogen bij het onderhoud woog deze leeg 1380 kg. Voor wat het waard is want volgens mij wegen ze niet met een weegbrug.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » zo 13 feb 2022 14:11

Test van 2 niet goedkope" jongens " .Neem aan dat er een Caravan achter kan.
Kun je ook nog eens een aardig stukje elektrisch mee rijden. Edoch..... heb ze niet besteld... mrgreen.gif

Link
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... er-bestelt.

Zo snoep je wel even van wat goedkopere ( lees minder dure) stroom, want de benzineprijzen op dit moment rijzen zo een beetje de pan uit...... :(

Spenkie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 mar 2021 10:17

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Spenkie » do 17 feb 2022 08:55

Davendre schreef:
ma 20 dec 2021 12:45
Spenkie schreef:
ma 20 dec 2021 11:43
Ik heb een Seat Leon ST 1.4 tsi phev besteld(lease), en ben benieuwd naar ervaringen met zo een combinatie caravan met auto.
Wanneer krijg je de auto? In 2023?
Ik zou de auto week 52 2021 krijgen, is toen vertraagd naar week4 2022 en nu is het week 15 2022.
Maar ik betwijfel of dat gehaald gaat worden als ik de info op internet lees.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”