Kabe caravans

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Kabe caravans

Bericht door Mariette » ma 8 apr 2013 19:54

RE.gif Ik kan soms erg flauw zijn :oops: knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kabe caravans

Bericht door Jan van Vijven » wo 10 apr 2013 12:20

micky schreef:
zie trouwens dat je de juiste auto al hebt, want bij de Kabe club kunnen ze er wat van zo te zien op de foto's, allemaal dikke bakken blij.gif blij.gif
Dikke bakken vind ik wel cool. Maar...ik zie dat de gemiddelde bewoner nog ouder is dan ik, das dan weer wat minder :oops: :wink:
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Kabe caravans

Bericht door hendrik38 » wo 10 apr 2013 18:58

RE.gif vind jij mij met mijn 31 jaar te jong voor een v70 boos.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe caravans

Bericht door Micky » wo 10 apr 2013 20:46

RE.gif

de gemiddelde bewoner op de Kabe club foto's bedoelt hij whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Kabe caravans

Bericht door hendrik38 » wo 10 apr 2013 20:49

haphop.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: Kabe caravans

Bericht door KdeVetten » za 17 aug 2013 21:06

wij zijn nu onderweg met een cabby 51 wat je gerust kan vergelijken met een kabe caravan, wat een genot,na 3 kip caravans waaronder een hylyne
zijn de zweedse,w.b.isolatie,verwarming en luxe tot in de kleinste details beter afgewerkt dan menig ander merk,d.m.v een delta as een geweldig rijgedrag
Ik heb er nog geen seconde spijt van dat ik een Cabby gekocht heb.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kabe caravans

Bericht door Wim Verso » za 17 aug 2013 21:14

Ik wacht op Chaston van de Postcodeloterij, daarna is het misschien mogelijk om ook zo'n prijzige caravan te kopen.................
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Frank N

Re: Kabe caravans

Bericht door Frank N » do 9 jan 2014 18:53

Juist enkele dagen terug van een rondreis door Frankrijk ( van noord naar zuid ) van enkele weken met onze nieuwe Kabe.
Buiten een batterijlader die het liet afweten geen enkel probleem gehad. Isolatie, gewoon Super !, rijgedrag geweldig !
Ergens hebben we gelezen dat de Kabe een wintercaravan is, dit blijkt ook wel, we hebben er tijdens onze reis een 5 tal ontmoet
niet toevallig, waren het allemaal Denen en zweden.
Na zeer veel twijfels, om onze camper om te ruilen, terug naar een caravan, hebben we geen moment spijt van deze beslissing.
Het enige probleem dat we hebben gehad was, een degelijke camping te vinden in deze periode in Frankrijk, dit is niet vanzelfsprekend
niettemin tellen we nu weer af naar onze zomervakantie.
aan allen een vreugdevol 2014 en zeer veel "vakantiegenoegens " ( dit was vroeger Nederlands - Vlaams voor Passar )
Beste groeten
Frank

peperenco
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 10:10
Locatie: Julianadorp, Noord Holland

Re: Kabe caravans

Bericht door peperenco » zo 28 sep 2014 14:57

Zo wordt een Kabe gemaakt: http://youtu.be/ikpuiWX_6Y4.
Mercedes Benz E -Klasse Combi (S210) 1998 + Kabe Ametist XL - KS (2004) Truma SER, Truma Aventa Comfort Airco

Tramp

Re: Kabe caravans

Bericht door Tramp » zo 28 sep 2014 20:14

Ik vond ze 'hoe dan ook buiten het budget vallen' en bovendien heel erg groot (en onoverzichtelijk op kleine kronkelige binnenweggetjes.
Nog even en ' HET Kampeer Seizoen' begint weer .... ski.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe caravans

Bericht door Micky » zo 28 sep 2014 20:54

In dit filmpje wordt eea weer aan mij bevestigd, hier is goed te zien dat er toch wel een behoorlijk verschil zit in de bouwmethodes van de verschillende caravans, wat ook de verschillen in kwaliteit/degelijkheid verklaard, kijk alleen maar naar de afdichting tussen het dak en de zijwanden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Marcel
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 15:29

Re: Kabe caravans

Bericht door Marcel » zo 28 sep 2014 21:03

RE.gif
Klopt, maar............er komen mensenhanden aan te pas en je hoeft maar een oelewapper te hebben en het kan zeer slecht uitpakken.
Mijn Kippie is daardoor regelmatig terug geweest naar de dealer.
Dit zelfde geld voor het uitvoeren van een servicebeurt.

Daarom kan een caravanmerk met een minderen reputatie toch beter uit de bus komen dan die van een kwaliteitsmerk.

Hetzelfde geld ook weer voor auto's. Bij mijn octavia heb ik nu al twee keer water in de reservewielbak staan.
Tzt zullen we zien wat de dealer hieraan gaat doen.
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe caravans

Bericht door Micky » zo 28 sep 2014 21:34

RE.gif

Dat zijn incidenten, dat kun je niet meenemen in zijn algemeen, sommige fabrikanten hebben vaker problemen dan anderen, vaak uit zich dit toch in de prijs van het product, soms ook niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tramp

Re: Kabe caravans

Bericht door Tramp » zo 28 sep 2014 22:51

Hmm.. wij zijn de gelukkige eigenaren geweest van een nieuwe Kip uit de jaren jaren '70
en een tweede met het bouwjaar 2005. Als die laatste ook werkelijk geprijsd was naar z'n reele waarde
dan had die maar de helft gekost als wat wij er toen voor betaald hebben. :(

peperenco
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 10:10
Locatie: Julianadorp, Noord Holland

Re: Kabe caravans

Bericht door peperenco » ma 29 sep 2014 09:58

en bovendien heel erg groot
Ze zijn groot (zeker de King Size versies), maar met een reden. In Scandinavië is het in de winter vroeg donker en koud. Je hebt dan genoeg binnen ruimte nodig om comfortabel te kunnen kamperen. Dat is ook precies de reden waarom wij een Kabe hebben (en nee, ik heb er zeker niet de hoodprijs voor betaald, kwestie van goed zoeken.)
Ik heb geen idee hoe andere caravans geproduceerd worden. Maar als ik het filmpje van Swift bekijk zijn er wel degelijk verschillen..
Mercedes Benz E -Klasse Combi (S210) 1998 + Kabe Ametist XL - KS (2004) Truma SER, Truma Aventa Comfort Airco

Mees

Re: Kabe caravans

Bericht door Mees » di 30 sep 2014 12:11

Reeds decennia veel Kabe's en andere Zweedse caravans gezien en gefotografeerd omdat ik onder de indruk was…..
[img]
1999 Kabe & 7serie.jpg
[/img]

Voorheen waren er meer merken dan de 'bekende 4' van de laatste jaren.
Je zag al vroeg in Zweden formaten, die nu pas hier 'gewoon' zijn.
Gelukkig zijn nog steeds kleinere Zweedse caravans te koop. Ook gebouwd met die 'eigenschappen'.
De extreme lengtes die er zijn, ach.... voorheen huurden zij misschien een huisje met dezelfde 'inhoud'.
….andere merken hadden ook al die lange-lengtes; maar voor een ander doel.

En het lijkt wel of iedereen in Scandinavië veel land om hun huis heeft om die lengtes te parkeren.
[img]
245 & Solifer.jpg
[/img]

Je ziet ook soms (prachtige oude) auto's op hun erf erbij staan. Flatbewoners hebben nogal eens een 'buitenhuis' erbij.
Ik begrijp dat er mensen zijn die ze niet mooi vinden en vooral de binnenkant ouderwets.
Maar als je hoofdzakelijk rood/bruine en gele huizen met soms andere typische kleuren gewend bent (welke ook 'op' hun automobielen terug te vinden waren), begrijp je waarom de caravanmerken uit Zweden ook typisch qua kleurstelling waren.
De meeste Zweedse huizen zijn ook nog ouderwets van binnen. Of het tegenovergestelde: erg strak.
Halverwege de jaren '90 was Polar de eerste die nogal 'Duits blauw' gestriped werd.

Ik vind Zweedse caravans bloedmooi, vooral door hun 'andere uiterlijk'.
[img]
Saab 9-5 & Solifer 1999.jpg
[/img]

Hun soort isalotie, ventilatie en vooral verwarming-systeem is werkelijk superb.
Daar hoef je niet eerst voor op wintersport, dat merk je al in een Hollands kil en vochtig voor- of najaar.

Lengte, gewicht en prijs?
Bepaal je toch zelf……
Ik koop/rij al dik 20 jaar geen nieuwe auto's meer.

O ja, als je een toetsenspeler ziet met een instrument met rode accenten zal het voor 99% een 'Nord' zijn.
Uit Zweden!

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Kabe caravans

Bericht door Mariette » ma 6 okt 2014 17:48

De juiste URL voor de Kabe club is trouwens http://www.kabeclub.nl/

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Kabe caravans

Bericht door Mariette » ma 6 okt 2014 22:01

Over de maat van een Kabe...mijn Kabe is 7,30 lang en 2,30 breed. Van de lengte merk je eigenlijk niets. Ik denk dat rijden met 2,50 breed toch wat anders is als met 2,30 breed. Als ik in de spiegels kijk als ik over een smal bergweggetje rij of bij een wegversmalling bij wegwerkzaamheden dan denk ik 'poe, met 2,50 was het wel heel erg krap zijn'. Maar als je zo'n 2,50 meter brede caravan van binnen ziet...dat is echt heel groot. Als ik nu iets nieuws zou willen dan kocht ik toch een 2,30 brede caravan maar dan een maatje groter zoals de Kabe Royal 600XL (http://www.kabe.se/nl/caravans/royal-600-xl/). Daarvan zijn 2 versies, één met aparte douche cabine en één met heel veel bergruimte. Als ik die zou kiezen dan met as verzwaring tot 2000 kilo.

Mees

Re: Kabe caravans

Bericht door Mees » di 7 okt 2014 05:33

In 2007 kwam ik deze Kabe Onyx tegen ergens 700 km boven Stockholm.
Qua indeling, kleur en vooral vormgeving om (persoonlijk) helemaal blij van te worden.
Maar het gewicht ging 100kg boven max trekauto.
Graag wil ik zo'n 20% extra trekgewicht over houden ivm rijden door de bergen / hitte etc
Maarre voor de Kabe-liefhebbers, wil ik jullie deze plaatjes niet onthouden…….

En zoals je ziet: Adria kan er ook wat van, qua lengte.
En als je goed kijkt: onder het uithangbord staat ook nog een kleine caravan.
Niet iedereen rijdt 'groot' en/of Zweeds daar…..(maar wel aardig wat meer dan waar dan ook)
Bijlagen
DSC_3949.JPG
DSC_3941.JPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe caravans

Bericht door Micky » di 7 okt 2014 07:47

Mooi thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Kabe caravans

Bericht door Volvodriver » di 7 okt 2014 08:25

Voor zover ik geïnformeerd ben, is Adria momenteel het meest verkochte merk in Zweden. De importeur daarvan zit in Oggestorp en laat dat nu net een voormalig caravanbouwer zijn (speciaal gebouwde en gemodificeerde Adria's).
Ook Hobby is daar bekend, maar lang niet zo groot als hier. Verder bieden Knaus en LMC speciaal voor de Scandinavische markt caravans aan. Met een lengte van 5,20 tot 5,60 meter.
De hoeveelheid Kabes die je ziet echter is zeer groot. Van oud (beginjaren Kabe) tot splinternieuw.

Overigens gisteren nog toevallig een hele mooie Kabe Amethist GLE B2 gezien (5,40 opbouw). Helaas € 7.000,-- boven het budget. :oops: Maar dat kwam gewoon omdat ie nog veel te nieuw is. Dat doen we dus gewoon niet!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kabe caravans

Bericht door Daphne » di 7 okt 2014 08:54

maceism schreef:Maar het gewicht ging 100kg boven max trekauto.
Graag wil ik zo'n 20% extra trekgewicht over houden ivm rijden door de bergen / hitte etc
Ik lees vaker op het forum dat er belang wordt gehecht aan een hoger maximum trekgewicht dan de caravan mag wegen om iets "over" te hebben. Toch jammer dat dit je van de caravan van je dromen afhoudt, want extra trekgewicht overhouden heeft niets te maken met het hebben van extra capaciteit. Net zo min dat aan het maximum trekgewicht zitten betekent dat je niets over hebt.

Citaat uit caravantrekker van Menno vd Heijden:
Maximaal toegestaan trekgewicht zegt niets over de trekcapaciteiten! En kilo's overhouden ook niet.

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=82951

Ik zou het wel begrijpen als de gewichtsverhouding tussen auto en caravan kritiek wordt, maar als het maximum trekgewicht voldoende is om de caravan te trekken, dan is dat voldoende in alle omstandigheden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Mees

Re: Kabe caravans

Bericht door Mees » di 7 okt 2014 09:01

Ik voel al het gewichtsverschil tussen vol en leeg (stalling ritje)
En voelde ook de overgang van kleine naar middelmaat ooit.
Voel ook verschil alleen in de auto of met z'n 4en.
Dus heb ik graag reserve voor in de bergen etc.
Maar jij, anderen en 'caravantrekker' zullen best gelijk hebben, dat het zou moeten kunnen binnen de opgegeven marges; bij een nieuwe auto. De onze zal beslist geen 100% vermogen meer leveren.
En ach, huidige 'maat'/merk voldoet ook ruimschoots aan de droomwens.
Kijken naar iets indrukwekkends vind ik altijd leuk. En daar vallen niet alleen grotere of duurdere onder....

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Kabe caravans

Bericht door Mariette » di 7 okt 2014 10:44

Mijn vorige auto was een BMW 330xd die dus een Kabe van 1700 kilo trok, dat was op het randje maar dat had niks te maken met het trekvermogen van de auto. De 3-serie had 235 pk met 500 nm en dat is echt onder alle omstandigheden meer dan genoeg maar door de kortere wielbasis was de combinatie niet altijd even comfortabel. Nu met de 5-serie met dezelfde motor maar een stukje langer, breder en luchtvering merk ik eigenlijk niet meer dat de caravan erachter zit.

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Kabe caravans

Bericht door Mariette » di 7 okt 2014 10:49

Volvodriver schreef:Voor zover ik geïnformeerd ben, is Adria momenteel het meest verkochte merk in Zweden. De importeur daarvan zit in Oggestorp en laat dat nu net een voormalig caravanbouwer zijn (speciaal gebouwde en gemodificeerde Adria's).
Ik dacht dat Kabe de importeur was van Adria in Zweden en dat vele importeurs van Adria in Europa ook Kabe doen...

Plaats reactie

Terug naar “Kabe”