Airco dak of bank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Airco dak of bank

Bericht door hendrik38 » zo 30 sep 2012 19:23

Ik ben mij een beetje aan het orienteren naar een airco voor in de caravan. Nu zegt mijn simpele ziel dat wanneer je een bank airco neemt de koude lucht laag blijft en de warme lucht die je kwijt wil hoog blijft. Bij een dakairco wordt dit meer gemengd. Klopt dit of is dit onzin omdat het om een kleine ruimte gaat?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco dak of bank

Bericht door Ab » zo 30 sep 2012 19:30

Het werkt allebei.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar een dakairco, juist om de reden die je zelf aangeeft.
Bovendien vind ik het een voordeel, dat je geen bankruimte kwijtraakt.
Verder is het persoonlijk denk ik. .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Airco dak of bank

Bericht door Davendre » zo 30 sep 2012 19:45

Ehhhh, met een bankairco kun je de uitstroomopeningen bovenin de kast kwijt. En je hebt het gewicht dan wel laag bij de vloer. Luchtdie een bankairco moet koelen komt van onder de caravan, airco hoeft hierdoor minder hard te werken.

O, enneh, dit is de verkooppraat die ik destijds gehoord heb. Ga het dus ook niet verdedigen. Ben wel erg content,et de bankairco blij.gif

Maar het kost je idd wel wat ruimte...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco dak of bank

Bericht door Micky » zo 30 sep 2012 20:28

Verder is het zo dat je het gewicht lager bij de as houdt bij een bank airco en daar hoeven we niet over te discussiëren, iedereen weet dat je het gewicht zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as wilt houden, dus een bank airco (eventueel met de openingen boven) heeft mijn persoonlijke voorkeur, zelf zou ik de openingen gewoon onder houden omdat de warme lucht toch stijgt en dus de warmste lucht boven zit, dus de hete lucht wordt langzaam via het dakluik verwijderd (deze uiteraard wel op een kier laten staan).
Wat ruimte betreft heb ik elke vakantie voldoende ruimte over in de bankkasten omdat ik al aan het gewicht zit terwijl ze nog niet vol zijn, de overige zaken gaan in de auto mee (dit uiteraard om dat mijn caravan bij maximale belading nog steeds 650kg onder het leeggewicht van de auto zit, dus de caravan gaat gewoon vol mrgreen.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Airco dak of bank

Bericht door hendrik38 » zo 30 sep 2012 21:37

Oke, goeie argumenten. Ik heb ook wel gehoord dat bij evt aankoop van een nieuwe caravan dealers bankairco's niet graag overbouwen en dakairco's wel. Is dit waar denken jullie?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco dak of bank

Bericht door Hobby Linka » zo 30 sep 2012 23:11

RE.gif

Dit was voor mij een argument om een dak airco aan te schaffen. Airco eraf dakraam terugplaatsen. De Airco kan dan zo naar de nieuwe caravan.


Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco dak of bank

Bericht door Micky » zo 30 sep 2012 23:33

RE.gif

ja en wat is dan het verschil met een bank airco?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Airco dak of bank

Bericht door Davendre » zo 30 sep 2012 23:47

Dakraam laten zitten en bankairco overbouwen mrgreen.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Zandkasteel

Re: Airco dak of bank

Bericht door Zandkasteel » ma 1 okt 2012 07:58

Wij hebben bankairco (truma frostair) aan de raamkant van de u-zit, dus een stukje wat je toch al niet zo gauw gebruikt.
De koude lucht komt idd via openingen in de kledingkast (bovenaan) naar 3 zijden toe.
Volgens mij maakt een bankairco een stuk minder lawaai, je moet tentslotte ook aan de buren denken.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco dak of bank

Bericht door Hobby Linka » ma 1 okt 2012 08:53

micky schreef:RE.gif

ja en wat is dan het verschil met een bank airco?
Dakairco eruit raam terug en klaar. Bij een bankairco komt er meer voor kijken. Op diverse plaatsen zijn voor een bankairco uitblaasopeningen in de caravan aangebracht, inclusief de leidingen die de (koude) lucht van de bankairco naar de uitblaasopeningen verplaatsen. Om die allemaal om te gaan bouwen wordt het kostenplaatje fors hoger als je dit door een dealer laat doen. Vandaar mijn keuze voor de dakairco.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco dak of bank

Bericht door Micky » ma 1 okt 2012 14:58

RE.gif

Juist dat bedoel ik, waarom wil een dealer dat liever niet doen dan, want dat was nl. de vraag, hij verdient dus meer aan het overbouwen van een bank airco dan aan een dak airco.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco dak of bank

Bericht door Ab » ma 1 okt 2012 23:08

Zandkasteel schreef:Wij hebben bankairco (truma frostair) aan de raamkant van de u-zit, dus een stukje wat je toch al niet zo gauw gebruikt.
De koude lucht komt idd via openingen in de kledingkast (bovenaan) naar 3 zijden toe.
Volgens mij maakt een bankairco een stuk minder lawaai, je moet tentslotte ook aan de buren denken.
Dat betwijfel ik toch wel een beetje.
Ik heb een dakairco, als ik voor de caravan onderde luifel zit, moet ik goed luisteren of ie het wel doet.
De buren hebben 'm zo ver ik weet nog nooit gehoord.
Of ze moeten echt heel goede oren hebben. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Airco dak of bank

Bericht door Jan van Vijven » di 2 okt 2012 02:04

Bankairco dus, of in ons geval een bedairco...
Staat bij ons helemaal in het center (rechts links) en iets voor de as.
En zoals ik al eerder hier op het forum hebt vermeld, ik heb ruimte zat of zelfs over.
Voordelen:
- laag gewicht ivm stabiliteit.
- Is lichter dan een dak unit.
- De caravan word niet hoger, dus kun je deze er ook niet afrijden bij een lage tunnel, zoals bijvoorbeeld een satantenne :oops:
- Uit zicht, zullen de buren ook niet op voorhand al gaan klagen.
- Uitblaasopeningen bovenin de kast, eerst had ik het onderin de kast maar werkt toch minder goed.
- Minder geluid voor de buren.
- In /overbouwen is geen probleem, doe ik zelf.
Nadelen:
Volgens mij geen!

Note:
Zorg er wel voor dat de airco de te koelen lucht makkelijk kan aanzuigen!
In tegenstelling tot wat vaak beweerd word, geen ramen of dakluiken op een kier zetten! Je wilt immers niet de buitenlucht koelen!
Bij een afgesloten ruimte zal de boel circuleren waardoor het steeds kouder word, dit geld overigens voor beide systemen zowel bij een dak als bankunit.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Zodiac540SG

Re: Airco dak of bank

Bericht door Zodiac540SG » di 9 okt 2012 00:30

Beste airconouten,

Heb prakrijk-ervaring met de bankairco in Fendt 540 TG en nu een dakairco in Fendt 540 SG. En de winnaar is.............de dakairco.
Reden: Groter koeluitblaas-oppervlak naar voor en achter, koelt duidelijk beter, enorme bankkast/bed-ruimtewinst, kan mee naar volgende caravan.
Wel de Truma Aventa getest in PROMOBIl beter uit de test kwam dan de Dometic.
Nadeel bij beiden: als de compressor even aanslaat onder bak of op dak lawaai(trilling) blijft. Dus 's nachts uit.
Hou het hoofd koel..allemaal.

Zandkasteel

Re: Airco dak of bank

Bericht door Zandkasteel » di 9 okt 2012 07:52

RE.gif
Bij ons zit de bankairco ingebouwd onder rondzit en hiervan geen last van trillingen, ook niet 's nachts.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Airco dak of bank

Bericht door janoniem » ma 18 jul 2022 17:30

Even dit draadje refreshen....
Ik overweeg, aangespoord door de huidige temperaturen, een airco te monteren.
En mijn keus is gevallen op een bankairco, die dan evenwel niet in een bank, maar in de ruimte van de kachel gemonteerd zal worden.
Eerder werd een dakairco genoemd als makkelijker om te bouwen naar een volgende caravan.
Door de plaats van de kachel te kiezen is een bankairco m.i. ook simpel over te zetten; apparaat er uit en kachel er weer in.
Misschien zijn de slurven van de kachel ook te gebruiken om de koude lucht te transporteren, daar heb ik me nog niet in verdiept.
Wél zou ik kiezen voor een variant die óók kan verwarmen.
Ben ik op de goede weg of zegt iemand: ho ho zo simpel is dat niet.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11145
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » ma 18 jul 2022 17:49

De slangen moeten bestand zijn tegen condensvocht, en dat zijn jouw kachel slangen waarschijnlijk niet. Daarnaast helpt het als de koude lucht hoog in de ruimte de koele lucht verspreiden, kachel slangen zitten bewust laag.

Dus niet echt ho-ho.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Airco dak of bank

Bericht door dennisb » ma 18 jul 2022 17:58

Ik denk niet dat je het redt om de koudeluchtslangen (bocht van 15-20cm) en de airco in die ruimte te krijgen. Qua gaten in de vloer wordt het ook lastig ivm het chassis wat eronder loopt.

Maar goed meten van tevoren kan toch tot andere inzichten brengen
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11145
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » ma 18 jul 2022 18:01

Maf idee: je kan wellicht de koof om de slang waar de verbrandingsgassen werden afgevoerd gebruike om 1 of 2 slangen omhoog te leiden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco dak of bank

Bericht door Stigter » ma 18 jul 2022 18:13

Wij hebben thuis voor een specifiek doel een mobiele airco staan. Die werkt nu prima in de caravan zonder inbouwen of onherstelbare schade.
Misschien niet de mooiste oplossing wel budgetvriendelijk.
Groet Arnold

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Airco dak of bank

Bericht door janoniem » ma 18 jul 2022 18:16

Jullie hebben mijn enthousiasme al flink getemperd, ik wilde morgenvroeg al even naar O. gaan voor een eerste oriëntatie.
Toch nog maar even op de rem trappen en meer reacties afwachten.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Airco dak of bank

Bericht door nonblond » ma 18 jul 2022 18:56

Je kunt ook een Eurom 2401 overwegen. Die hoef je niet in te bouwen en laat je thuis als het niet nodig is. Scheelt ook weer gewicht en inbouwkosten.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7998
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airco dak of bank

Bericht door Ron » ma 18 jul 2022 19:16

Toch gaan kijken voor bijvoorbeeld de maten.
Kijken welke ruimte je hebt als je de kachel weg haalt.
Ook meten of je onder de vloer goed uitkomt.
En liefst een mogelijkheid om de koude lucht ergens naar boven te leiden.
Niets is onmogelijk.
Als je maar lef hebt en gereedschap.
Wie weet breng je velen op het idee.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

mark knaus
Berichten: 15
Lid geworden op: za 7 mei 2016 13:22

Re: Airco dak of bank

Bericht door mark knaus » ma 18 jul 2022 19:29

Vindt het best een lastige vraag. Heb jaren lang ervaring met camperen waarvan 24 jaar altijd een bank airco geplaatst was. In de Knaus Sudwind zat een bankairco onder de bank. Werkte perfect en ook in de nacht nagenoeg geen last met geluid. In de Knaus Eurostar en Hymer Nova zat deze onder het bed. Dit is voor in de nacht minder comfortabel. Bedoelend op het geluid. Ruimte onder het bed is een grote klank kast. Je zal op het forum kunnen vinden dat mensen betreffende airco's isoleren of silence blocks plaatsen om het geluid te reduceren. Dit is niet voor niks. Is voor meer comfort. Nu heb ik in het voorjaar een fendt Opal 560 aangeschaft (ondanks dat we eind 2021 dachten te stoppen met caravanen stom.gif ) Op de fendt zit nu een dak airco en eerst twijfelde ik maar ben heel blij dat we toch hiervoor gekozen hebben. Als ik nu weer de keuze krijg dan wordt het een dakairco.

Als ik kijk betreffende de koeling doen beide airco's niet voor elkaar onder en werken beiden gewoon goed. Ga ervan uit dat bankairco correct wordt geplaatst waarbij een goede lucht verdeling over de ruimte mogelijk is.

Geluidbelasting in de caravan vindt ik de dakairco op 1, bankairco onder de bank op 2 en onder het bed op 3. (waarvan nr 1 minste belasting). Het aanslaan van de compressor blijf je altijd horen.

Geluidbelasting buiten de caravan vindt ik de dakairco op 1 en dan pas de bankairco's. Bankairco's blazen de lucht onder de carvan. Zelf heb je er geen last van maar ik kan mij voorstellen dat buren dit niet altijd even leuk vinden.
Wel moet ik hierbij aangeven dat het heel veel uitmaakt welke airco er op het dak geplaatst wordt. Nu ben ik net terug uit Kroatie en twee plaatsen verder stond er een caravan met een dakairco. Daar werd men in de straatje niet al te vrolijk van. Was het een defect ? Weet ik niet maar het heeft niet lang geduurd voordat de directe buren geklaagd hadden.
De dakairco die bij ons geplaatst is hoor je buiten niet of nagenoeg niet.

Dan lees ik op het forum ook dat dak airco's de instabiliteit van de caravan tijdens het rijden kunnen vergroten. Dat geloof ik wel maar ook hier wi ik duidelijk aangeven dat dit bij ons niet het geval is. Dakairco zit in het dak boven de as geplaatst. Tevens nog Thule luifel van 5 meter, caravan ligt gewoon goed op de weg.


Misschien kan je bij een dealer eens langs gaan en vragen of ze een demonstratie willen geven.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11145
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » wo 20 jul 2022 06:41

He, interessante insteek. En ik maar denken dat een bankairco zowel binnen als buiten net even minder lawaaierig was dan een dakuitvoering.

Dat betekent dat een dakairco te verkiezen is, gelet op de eenvoudiger te bereiken luchtverdeling en het niet opsouperen van binnenruimte.

Omdat fabrikanten geen informatie geven over de geluidsproductie: welke merken/typen dakairco's zijn in jouw beleving acceptabel qua geluidsproductie?

Wat dat laatste betreft: de truma saphir die ik heb maakt niet een abrupt geluid bij het aanslaan van de compressor, maar het afschakelen is wel abrupt en zeer merkbaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”