Airco dak of bank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Airco dak of bank

Bericht door Jan van Vijven » wo 20 jul 2022 07:50

Bank airco,s zijn buiten de stilste, zeker als je op gras staat.
Voor mij nooit een dak airco meer.

En dat plaatsen, ach dat is maar eenmalig. De airco van huis of auto neem ik ook niet mee naar de volgende.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Airco dak of bank

Bericht door PD » wo 20 jul 2022 08:08

Wij hebben sinds 2010 een dakairco, simpelweg perfect voor ons. De eerste dakairco heeft op 3 caravans gezeten (2010, 2013 en 2017) en sinds 2020 hebben we de tweede die bij de Brillant standaard af-fabriek is gemonteerd.

Het mee kunnen nemen naar de volgende caravan vind ik een dikke plus (overbouwen kost slechts € 250,-) net als het feit dat de dakairco geen ruimte inneemt in de caravan.

Geluid valt reuze mee, dat wordt in mijn optiek nogal eens (sterk) overdreven. Instabieler rijgedrag van de caravan door een dakairco vind ik echt kolder.

Inmiddels wel de ervaring dat de Truma Aventa Comfort nog stiller en krachtiger is dan de Dometic B2200 die we hiervoor hadden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airco dak of bank

Bericht door Daphne » wo 20 jul 2022 08:15

Ik vind dat je een bankairco buiten meer hoort dan een dakairco. Niet alleen bij ons maar ook bij anderen.
Bij ons komt het geluid van de bankairco onder de luifel uit, en bij onze vorige caravan met dakairco ging het over ons heen en hoorde je die bijna niet.
Bij het aan- en afslaan van de compressor “wint” de bankairco, daar merk je niets van.

24/7 aan laten scheelt trouwens heel veel in geluid. De airco hoeft minder hard te werken dan wanneer telkens alleen ‘s avonds wordt teruggekoeld.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airco dak of bank

Bericht door Ron » wo 20 jul 2022 10:02

Onze Dometic freshjet 2200 (dakairco) hoor je buiten nauwelijks/niet.
En binnen eigenlijk ook niet.
Alleen soms bij het afvallen van de compressor hoor je soms een bonk en voel je het ook aan de caravan.
Maar dat is niet altijd .
Wat ik wel weet dat we 3 weken geleden in Frankrijk met een buiten temperatuur van 38 graden het binnen moeiteloos 22 graden kregen.
Door heel de caravan heen.
De honden wilden niet eens meer naar buiten. awhoea.gif awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: Airco dak of bank

Bericht door TFJ » wo 20 jul 2022 10:16

[re.gif]
Hoe lang duurt het dan voordat het van 38 naar 22 graden is Ron?

Als ik mijn Truma bij 38 graden aanzet op 7 uur s'avonds, duurt het zeker tot een uur of 11 voordat de boel 22 graden is, en dan staat hij die gehele 4 uur volop te loeien in een afnemende buitentemperatuur.

Onze Lily is ook groot fan van de airco overigens mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airco dak of bank

Bericht door Ron » wo 20 jul 2022 10:25

[re.gif]
Dat duurde zeker geen 4 uur .
Ik gok eerder een dik uur of zo.
We hebben de airco aan gezet .
nog wat gedronken , de honden naar binnen en wij zijn gaan zwemmen.
Want het was binnen koel genoeg
Maar onze hut is natuurlijk wel een stukje kleiner.
s'nachts koelde het daar zo af dat je geen airco nodig had (eerder een dekbed mrgreen.gif )
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: Airco dak of bank

Bericht door TFJ » wo 20 jul 2022 10:51

[re.gif]
Onze caravan mag dan wel iets groter zijn, maar de Aventa Comfort die wij hebben zou geschikt moeten zijn voor veel grotere caravans, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik vind de prestaties tegenvallen en vraag me af waar dat aan ligt.
Zit je volop in de koude luchtstroom, dan is het 5 minuten na opstarten al bijzonder aangenaam, maar als ik afga wat het Fendt systeem aan temperaturen aangeeft, dan duurt het heel lang voordat de temperatuur flink gedaald is.
Ik denk dat ter test eens een paar extra temperatuur sensoren ga plaatsen, benieuwd of die andere waarden aangeven.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Airco dak of bank

Bericht door Paul » wo 20 jul 2022 11:14

Ik heb geen ervaring met een bank airco.
Wel net een dometic B2100 en B2200 (fresjet) dat airco.
Deze doen het prima, wij zetten hem meestal 2 uur voor we gaan slapen aan en hij koelt hem nu terug van c.a. 34 - 35 graden naar 20 graden, denk dat hij daar ongeveer 1,5 uur voor nodig heeft.

Naast ons staat iemand met een truma airco, van buiten klinkt die net iets stiller als onze dometic voor mijn gevoel, hoe het geluid binnen is heb ik geen ervaring mee.

Wij zijn uitermate tevreden met een dak airco, luchtverdeling is ideaal, neemt geen bank ruimte in en is eventueel eenvoudig over te plaatsen naar een volgende caravan.
Ik zou om die redenen niet snel een bank airco nemen denk ik.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airco dak of bank

Bericht door Ron » wo 20 jul 2022 13:06

Op onze vorige caravan zat een kronings airco.
Die deed het voor mijn gevoel ook veel minder.
Zelfs nog terug geweest naar de installateur.
Die heeft hem getest en het was goed.
De kronings kan ook koude lucht recht naar beneden blazen.
De zogenaamde koude douche , maar door de terug kaatsing zou dit juist negatief werken.

Met de dometic gebruik ik de temperatuur sensor van de afstand bediening die ik op de plank naast de voordeur leg.
En dat werkt goed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Airco dak of bank

Bericht door Jan van Vijven » wo 20 jul 2022 13:50

Daphne schreef:Ik vind dat je een bankairco buiten meer hoort dan een dakairco. Niet alleen bij ons maar ook bij anderen.
Bij ons komt het geluid van de bankairco onder de luifel uit, en bij onze vorige caravan met dakairco ging het over ons heen en hoorde je die bijna niet.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

De luifel is in jullie geval een geluiddemper.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Airco dak of bank

Bericht door PD » wo 20 jul 2022 16:54

TFJ schreef:
wo 20 jul 2022 10:16
Als ik mijn Truma bij 38 graden aanzet op 7 uur s'avonds, duurt het zeker tot een uur of 11 voordat de boel 22 graden is, en dan staat hij die gehele 4 uur volop te loeien in een afnemende buitentemperatuur.
Dat vind ik heel bijzonder, onze Truma Aventa Comfort doet er een uurtje over en dan is het in de gehele caravan op de gewenste temperatuur thumbup.gif Vanzelfsprekend moet ie daarna nog wel wat koelen om ook het meubilair en wanden terug te koelen, dat duurt altijd langer, vergelijkbaar met je reguliere woning.

Tijdens maximaal koelen kan ik niet met mijn hoofd in de luchtstroom direct bij de airco staan, dat is echt te koud knipoog.gif
Bijlagen
truma-aventa-comfort.jpg
truma-aventa-comfort.jpg (12.3 KiB) 1855 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

TFJ

Re: Airco dak of bank

Bericht door TFJ » wo 20 jul 2022 18:03

[re.gif]
Heb vanmiddag even snel een eenvoudig temperatuur metertje gekocht die ik los in de caravan plaats.
Zie al dat deze een andere waarde aangeeft als het Fendt display, maar ik zal de airco zo eens een schop geven en na een uur kijken wat dan het verschil is tussen beide.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » wo 20 jul 2022 19:14

Het lijkt dus om het even te zijn. Dan zou ik voor een dakairco gaan in dat geval. Maar echt alleen als ik echt, echt, echt zeker weet dat het geluidsniveau 's nachts buiten op volle kracht acceptabel is op een volle camping.

Want gisterenavond bijvoorbeeld was het bak & braad, en heb ik de airco gewoon in werking gezet zonder dat het overlast gaf. Heerlijk kunnen slapen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Airco dak of bank

Bericht door Xecto » do 21 jul 2022 00:15

Ik dacht toch ook dat een bank airco stiller zou zijn dan een dakairco. We staan deze week in Italië en ik moet zeggen dat het geluid van de bankairco (onder t stapelbed aan de achterkant) van de achterburen me mateloos irriteert: de hele dag/nacht een brommend/zoemend geluid.

De buren naast ons hadden zo’n los ding uit t raam hangen: die hoor je nauwelijks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Airco dak of bank

Bericht door Conradi » do 21 jul 2022 00:25

Het is lastig vergelijken; onze Truma (bank) hoor je buiten enkel als je ‘t weet. We hadden buren rechts met een dakairco, die je ook niet hoorde.
De dalairco van de achterburen daarentegen :roll:

Geen idee waar dat door komt..,,
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco dak of bank

Bericht door Niels83 » do 21 jul 2022 07:55

Zal het nog iets kunnen afhangen van hoe zo'n ding is geplaatst? Ik kan me voorstellen dat het uitmaakt hoe het is gekit, maar bij een bank airco ook of de meubels wel of geen trillingen door laten?

Verder las ik ergens dat een bank airco handiger is omdat je niet vooraf irritaties krijgt over het geluid. Wij hebben een mobiele airco zo gemaakt dat hij afvoert door het rooster van de oude koelkast. Daar heb ik weleens gedoe over gehad in Frankrijk.

De buren hadden op een grote volledige schaduw plek hun tentje pal achter onze caravan gezet. Toen de airco aanging blies die dan ook in hun tent. De vrouw kwam de dag daarop met haar 4 woorden Engels klagen. Met mijn wat meer Engels uitgelegd dat hun tent dan ook niet perse on onze caravan hoeft te staan, en dat dat voor ons ook prettiger zou zijn aangezien we het gesnurk van hun zogenaamd niet slapende mensen dan ook niet hoeven te horen. Sindsdien laten we hem inderdaad de hele dag aanstaan, dan weten buren wat hun te wachten staat. Deze buren kwamen later bij de receptie over van alles klagen, later zag ik ze boos afbreken en zijn ze vertrokken. Geen idee of dat alleen door mijn airco kwam of dat ze toch meer glamping hadden verwacht.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Airco dak of bank

Bericht door Jan Br » do 21 jul 2022 10:11

Ook ik heb een tegengestelde ervaring. Onze dakairco hoor je buiten echt nauwelijks en binnen acceptabel. We laten de airco echter dag en nacht aanstaan, dan redt hij het op de laagste ventilatorstand. Ik heb de laatste tijd wat meer bankairco's kunnen proberen en mij valt op dat zeker bij inbouw onder het bed dat ding aanzienlijk meer lawaai maakt dan mijn dakairco.

Wat uiteraard ervaringen kunnen beïnvloeden is o.a.hoe is de dakconstructie en hoe is resonantiegevoelig zijn de geplaatste meubelen. (Maar ook bij Fendt caravans bleek dat toch echt een lawaai te geven)
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Airco dak of bank

Bericht door Conradi » do 21 jul 2022 21:20

Niels83 schreef:Zal het nog iets kunnen afhangen van hoe zo'n ding is geplaatst? Ik kan me voorstellen dat het uitmaakt hoe het is gekit, maar bij een bank airco ook of de meubels wel of geen trillingen door laten?
Natuurlijk, ik heb onder de bankairco akoestische schuim liggen, dat erg goed dempt.

Verder heb ik buiten een demper gemonteerd. Is een soort van vilten doos, maar werkt erg goed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Airco dak of bank

Bericht door Jaap van Duijn » vr 22 jul 2022 10:36

Ook wij hebben een airconditioning in de camper dat wel.
Deze kan zelfs draaien op de accu onder het rijden of stil staan.
Maar dan moet wel de zon schijnen, om die accu bij te laden want aan 230V (als je dat krijgt) dan net gene 4 Amp.
Met de 12Volt gebruikt deze dan wel weer 55 Amp. en das veul.'
Maar we zijn tevreden en ik zeg maar een dak of bank airco een ieder heeft gelijk dat vind hij of zij het beste.
Fijne dag nog lui en hou ook het hoofd koel :)
Wij hebben onze airco 38 dagen flink kunnen gebruiken met buiten temperaturen van plus en boven de 40 Gr. C.
groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Airco dak of bank

Bericht door Xecto » ma 25 jul 2022 13:41

Zou t geluid niet eerder een probleem van ‘vroeger’ zijn? Op onze huidige camping kwam de buurman netjes zeggen dat ie de airco even aah ging zetten: een gloednieuwe Dometic op t dak. Ik heb naast zijn caravan aandachtig moeten luisteren om m überhaupt te horen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Airco dak of bank

Bericht door Jaap van Duijn » ma 25 jul 2022 16:33

O en nog aanvullend, want immers wij hebben een onder het bed airco, dus prediken wij dit is de beste :).
Maar we hebben buiten vrijwel geen geluid, eenmaal stonden we op beton en ja toen hoorden wij bij 't instappen o airco draait.
Meest geluid kwam binnen uit de 3 uitblaas openingen 2x onder bed naar voor blazend en 1x omhoog langs koelkast achterzijde en boven aan wel voeten einde van bed.
En weer zeg ik wie een dak airco heeft vind die het beste (anders had hij hem niet gekocht.
En wie een bed of bank airco heeft vind die de beste.
Wij weer onder het bed, zodat er op dak geen extra gewicht kwam EN er genoeg plaats voor zonnepanelen overbleef

Fijne dag nog met al die wind en groet Jaap van Duijn.

mark knaus
Berichten: 15
Lid geworden op: za 7 mei 2016 13:22

Re: Airco dak of bank

Bericht door mark knaus » ma 25 jul 2022 18:10

dieseltijger schreef:
wo 20 jul 2022 06:41
He, interessante insteek. En ik maar denken dat een bankairco zowel binnen als buiten net even minder lawaaierig was dan een dakuitvoering.

Dat betekent dat een dakairco te verkiezen is, gelet op de eenvoudiger te bereiken luchtverdeling en het niet opsouperen van binnenruimte.

Omdat fabrikanten geen informatie geven over de geluidsproductie: welke merken/typen dakairco's zijn in jouw beleving acceptabel qua geluidsproductie?

Wat dat laatste betreft: de truma saphir die ik heb maakt niet een abrupt geluid bij het aanslaan van de compressor, maar het afschakelen is wel abrupt en zeer merkbaar.
Zelf ook de truma saphir gehad momenteel de truma aventa comfort compact. Verder heb ik geen info qua geluidsproductie van merken/typen airco's.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » ma 25 jul 2022 19:34

Jaap van Duijn schreef:
ma 25 jul 2022 16:33
<knip>
((A)) Maar we hebben buiten vrijwel geen geluid, eenmaal stonden we op beton en ja toen hoorden wij bij 't instappen o airco draait.
Meest geluid kwam binnen uit de 3 uitblaas openingen

<knip>

((B)) En weer zeg ik wie een dak airco heeft vind die het beste (anders had hij hem niet gekocht.
En wie een bed of bank airco heeft vind die de beste.

((C))Wij weer onder het bed, zodat er op dak geen extra gewicht kwam EN er genoeg plaats voor zonnepanelen overbleef

Fijne dag nog met al die wind en groet Jaap van Duijn.
A): Herkenbaar.

B): Nee, geen last van. Ik heb een bankairco, en vind het binnen een takkeherrie. Maar waar je op wacht is een gek die een dB meter op 1 meter afstand schuin van de uitlaasopening houdt bij zowel een dakairco als een bankairco.

C:): Ja, dat is slim. Ik zag op vakantie een caravan waar bijvoorbeeld de arm van de schotelantenne vlak langs de airco scheerde. Een paar graden minder elevatie - en je was het bokje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Airco dak of bank

Bericht door Moris » ma 25 jul 2022 23:12

Wij hadden in onze camper een dakairco Truma Aventa comfort.
Koelen deed deze perfect hoor.

Alleen was deze tijdens de nachtrust niet echt stil te noemen, we werden echt gek van het op en afslaan van de compressor.
Na deze bij andere camperaars vergeleken te hebben, bleek dit normaal te zijn.
Kortom, in onze caravan komt een dakairco er niet meer in.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Airco dak of bank

Bericht door hendrik38 » di 26 jul 2022 06:57

Als starter van de vraag 10 jaar terug ook maar even mijn eerlijke reactie. Ik heb uiteindelijk voor een bankairco gekozen met drie uitstroomopeningen boven in de hangkast met overal dempers in de buizen verwerkt. m.n. omdat ik bang was bij mijn eerste caravan voor gewicht op het dak en liever dat laag bij de as wilde hebben. Ook wilde ik zelf liever meer geluid van de airco dan de buitenburen, ik zit niet te wachten op geklaag. Geluid buiten is echt minimaal, mogelijk door de demper en doordat het geluid onder de caravan zit. Binnen valt het geluid mij wat tegen. Ik moet zeggen we slapen ontzettend lekker doordat we eraan gewend zijn en je smorgens geen campinggeluiden al hoort. Bij een volgende airco zou het denk ik een dakairco worden. Ik denk dat de techniek nu goed doorontwikkeld is.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”