Airco dak of bank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » di 26 jul 2022 07:27

Dat is - als bezitter van een bankairco - eveneens mijn vermoeden. Dakairco's hebben denk ik een groter marktaandeel dan bankairco's. Maar als lezer van dit (en andere topics) mis je objectiviteit - en de verschillen zijn groot.

Het wachten is op een forummer die (al dan niet via Aliexpress) een dB meter aanschaft en met deze meter en een rolmaat een rondje op de camping maakt bij bij airco bezitters. Next best als je dat afzet tegen soortgelijke tests van de ANWB. Die worden - vermoedelijk wegens de kosten - zelden uitgevoerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Airco dak of bank

Bericht door janoniem » di 26 jul 2022 10:02

Kachel verwijderen en daar een bankairco inbouwen, zoals ik eerder als plan hier lanceerde, gaat het niet worden.
De afmetingen van zo’n ding laten dat niet toe.
Ik had niet gedacht dat die apparaten zo groot waren.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Airco dak of bank

Bericht door dennisb » di 26 jul 2022 13:21

Er zijn wel mensen geweest die een mobiele airco op de plaats van de kachel hebben geplaatst.

Er is zelfs een inbouwairco van hetzelfde formaat als de kachel, maar daar heb ik nog geen positieve reviews van gezien. Weet ook niet zeker of deze nog nieuw beschikbaar zijn.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1345
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Airco dak of bank

Bericht door cortrans » di 26 jul 2022 14:07

Op onze vorige Hobby hadden we een bankairco (de Truma Saphir) die onder het bed gemonteerd was.
Buiten dat deze duurder is dan een dakairco kost het aardig wat ruimte onder het bed.
Buiten is het geluid nihil, echter binnen is ook deze zeker hoorbaar.
Nu op de LMC Musica 470e hebben we de Sinclair dakairco laten monteren.
Binnenkort gaan we het verschil bekijken………
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Elwin
Berichten: 3
Lid geworden op: di 31 mei 2022 11:14

Re: Airco dak of bank

Bericht door Elwin » vr 29 jul 2022 12:35

Ik heb zelf een Vechline 7000 split airco geïnstalleerd. De buiten unit staat in de disselbak en de binnen unit op de plek van de verwarming. Binnen een uurtje daalt de temperatuur van 40 graden naar 20 graden. Maar ik ben wel teleurgesteld over de herrie van de buiten unit. Ik heb er wat dempende matten onder en omheen gedaan maar hij moet natuurlijk nog wel z’n warme lucht kwijt kunnen. Deze airco kan alleen op 100% draaien en heeft geen stille nachtstand. De buren worden niet blij van mijn airco ‘s nachts. Ik twijfel om er een frequentieregelaar op te zetten zodat ik zelf een nachtstand kan maken maar dat is natuurlijk niet zonder risico om zomaar de compressor en waaier langzamer te laten draaien.
Ik lees dus graag mee naar eentje met een doodstille nachtstand.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Airco dak of bank

Bericht door Jaap van Duijn » vr 29 jul 2022 12:41

@Elwin,

Op de schepen hadden wij ook frequentie geregelde compressoren van zeer grote capaciteit.
Alleen bleef het verdamper met daarbij de ventilator die inde verblijven blaast wel op 100% draaien.
Zelf ben ik ook aan het zoeken naar een frequentie regelaar voor de bank airco unit.
Heb ik wat en weet ik wat ik meld mij hier weer :)
Een mens moet toch wat te rommelen hebben immers.
groeten Jaap van Duijn

Randy
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 8 mei 2020 00:00

Re: Airco dak of bank

Bericht door Randy » vr 5 aug 2022 09:51

Zoals eerder in dit draadje genoemd is een Eurom 2401 zeker het overwegen waard. Nu aan de Italiaanse Rivièra met temp overdag van 34 graden en om 22:00 uur nog 29 graden doet de airco het erg goed. Vast niet zo goed als een dak of bankairco, maar gezien de kosten van het apparaat en het gemak (je hoeft m tenslotte niet altijd mee te nemen) zeker het overwegen waard.

Het enige is dat ik probeer is een plekje te krijgen zonder 'achterburen', de kant waar de airco hangt.
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » vr 5 aug 2022 10:08

Hoewel zo'n split airco wel wat gezeul met zich meebrengt, heeft het een niet onbelangrijk voordeel: je kan de uitblaasunit met koele lucht dichtbij plaatsen op de plek waar je slaapt of waar je op dat moment verblijft. Had ik me niet gerealiseerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Randy
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 8 mei 2020 00:00

Re: Airco dak of bank

Bericht door Randy » vr 5 aug 2022 10:15

Ook dat kan idd. Al hangt ie in ons geval in het middenraam, boven de tafel van de trein zit. Wij slapen aan de 'voorkant' en de kinderen in het stapelbed 'achterin'. De koude verspreid zich redelijk goed.
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Airco dak of bank

Bericht door Larsvb » vr 5 aug 2022 21:24

Ook mij valt het geluid van de Truma Avent erg tegen. Ik het volgende gemeten:

Geluid airco:

Binnen op 1 meter
Normaal 70db
Nachtstand 60db

Buiten op 2 meter
Normaal 60db
Nachtstand 50 db
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

RicoB1961
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 10:51

Re: Airco dak of bank

Bericht door RicoB1961 » vr 5 aug 2022 22:02

Wij hebben een bankairco, die heb ik zelf geplaatst.
Redenen:
Ik de zware zaken graag zo laag mogelijk wil hebben
Dat het inbouwen mij minder gecompliceerd lijkt tov een dakairco
De dakairco koude lucht over het bed zou blazen
De plaats van de 3 uitblaas openingen zelf kon bepalen
De uitblaasopeningen kon richten


Alle airco's zijn aanwezig als ze draaien, ik heb daar zelf geen problemen mee zolang het blaas geluiden zijn. Daartegenover staat, ik ben niet iedereen knipoog.gif

Dajocome
Berichten: 8
Lid geworden op: do 23 sep 2021 17:14

Re: Airco dak of bank

Bericht door Dajocome » ma 29 aug 2022 10:05

dieseltijger schreef:
ma 18 jul 2022 17:49
De slangen moeten bestand zijn tegen condensvocht, en dat zijn jouw kachel slangen waarschijnlijk niet. Daarnaast helpt het als de koude lucht hoog in de ruimte de koele lucht verspreiden, kachel slangen zitten bewust laag.

Dus niet echt ho-ho.
Na een warme zomervakantie in Italië was het besluit snel genomen: het eerste wat we gaan kopen voor de caravan is een airco. Na het lezen van de berichten op deze topic, vermoed ik dat je er oeverloos over kan discussiëren wat nu beter is dak of bank. Mijn keuze zal uitgaan naar een bank (gewicht en prijs laag). De verkoper van Truma op de caravan salon 2022 in Düsseldorf gaf aan dat de airco niet aangesloten kan worden op de warmingsbuizen. Vreemd. jij schrijft over condensvocht maar de koude airco lucht is toch droog? Ik verwacht eerder vocht in de warme lucht. Met wat plak en knip werk moet het lukken om van ø6,5cm naar ø7,5cm de buizen op elkaar aan te sluiten. ik ga wel een afsluitklep (oid) maken wanneer de gaskachel (Tuma combi) aangaat.
De caravan is geen kantorencomplex dus uiteindelijk wordt het toch wel koel ook al is de uitstroom van koude lucht beneden....toch?

RicoB1961
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 10:51

Re: Airco dak of bank

Bericht door RicoB1961 » ma 29 aug 2022 11:53

Koude aircolucht is idd droog maar koud. Dus vochtige buitenlucht zal condenseren op de koude buizen en dan onstaan er vanzelf problemen. Dus plaats/vervang deze buizen door vochtbestendige. Dit kost je ca 75 euro meer.

Dajocome
Berichten: 8
Lid geworden op: do 23 sep 2021 17:14

Re: Airco dak of bank

Bericht door Dajocome » ma 29 aug 2022 12:43

RicoB1961 schreef:
ma 29 aug 2022 11:53
Koude aircolucht is idd droog maar koud. Dus vochtige buitenlucht zal condenseren op de koude buizen en dan onstaan er vanzelf problemen. Dus plaats/vervang deze buizen door vochtbestendige. Dit kost je ca 75 euro meer.
Duidelijk! Dank voor je reactie, ik ga aan de slag!

ericw
Berichten: 150
Lid geworden op: za 3 jan 2015 12:48
Locatie: Achterhoek

Re: Airco dak of bank

Bericht door ericw » ma 29 aug 2022 13:00

Heb een Truma Saphir Comfort (bank) airco in onze Hobby caravan en vond het geluid in de caravan ook (te) hoog.
2 jaar geleden de hele unit ingepakt in akoestisch isolatie materiaal (inclusief de onderkant) en sinds die tijd is hij erg stil geworden. Ja, je hoort nog wel dat de compressor aan gaat, maar geluid komt eigenlijk niet meer boven het geluid van de uitstromende lucht uit (zelfs als die op de laagste stand staat).
Onder de caravan heb ik zo'n geluiddempende "kap" geplaatst, waardoor het geluidsniveau daar ook enorm is afgenomen.
Skoda Superb HB Sportline 1.5TSI (2020) + Hobby 455UF (2010) Enduro Mover, Truma Saphir Comfort airco

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco dak of bank

Bericht door Niels83 » zo 17 dec 2023 08:34

Hallo,

Nu ik er in een ander topic achter kwam dat een dak airco ingewikkeld wordt om te plaatsen bij mij. Begint de zoektocht door een bank airco.

Bij mij wordt het een bed airco. Het gezoem van een airco kan ik hebben in de nacht. Maar trillingen vlak bij mijn hoofd, dat is een irritatie factortje, die ik niet ga trekken.
Dus hoe zijn de ervaringen daarmee?
Schroef je de airco vast aan de grond? Of zijn er methodes het zwevend te monteren.
Hoe breed zijn die slangen, het beste is 3 uitgangen. Maar, doe je dan ook 3 slangen naar boven, of tak je 1 slang boven aan af. Mijn kast is al niet zo heel groot, dus het zou jammer zijn, als ik straks 4 slangen formaat kachel afvoer door de kast heb.

En hebben mensen ervaring met de Vechline 9000btu bank airco?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco dak of bank

Bericht door dieseltijger » zo 17 dec 2023 09:00

Ik heb er nul referentie aan zoals je zelf al zegt. Je hebt adviezen en ervaringen gekregen, en de jou onwelgevallige antwoorden schuif je buitengewoon onvriendelijk terzijde. Dus ga het lekker zelf ervaren beste Niels.

Je hebt het antwoord al. Allang.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airco dak of bank

Bericht door Daphne » zo 17 dec 2023 09:42

Niels83 schreef:
zo 17 dec 2023 08:34
Het gezoem van een airco kan ik hebben in de nacht. Maar trillingen vlak bij mijn hoofd, dat is een irritatie factortje, die ik niet ga trekken.
Dus hoe zijn de ervaringen daarmee?

Hoe breed zijn die slangen, het beste is 3 uitgangen. Maar, doe je dan ook 3 slangen naar boven, of tak je 1 slang boven aan af. Mijn kast is al niet zo heel groot, dus het zou jammer zijn, als ik straks 4 slangen formaat kachel afvoer door de kast heb.

Trillingen hoef je niet bang voor te zijn. Het geluid is beperkt tot gezoem. Voor een foto van 4 slangen door de kast, zie de laatste foto in mijn draadje. Het kost je nauwelijks ruimte.
viewtopic.php?t=44840&start=75#p959807
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco dak of bank

Bericht door Niels83 » zo 17 dec 2023 09:57

[re.gif]
Dank je, daar kan ik wat mee.

Nu nog even uitzoeken waar die slangen moeten komen.

Onze kast is tegen het toilet aan gezet, en boven de deur is maar 5 cm ruimte. Optie zou zijn de slangen over het plafond van het toilet te laten lopen, maar naast het toilet zit gelijk de vouwdeur naar de kinder kamer. Dus enige makkelijke plek is boven ons bed, wel lekker voor ons natuurlijk.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airco dak of bank

Bericht door Daphne » zo 17 dec 2023 10:04

Ik kan straks wel even meten hoeveel ruimte je boven de kastdeur nodig hebt. Wij hebben naar 3 zijden een uitstroom voor een goede verdeling.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airco dak of bank

Bericht door Daphne » zo 17 dec 2023 13:07

Ik heb net gemeten, wij hebben 8 cm boven de deur. 5 cm is te weinig. Er zijn andere vormen uitstroom mogelijk, maar ik weet niet of die aan 5 cm voldoende hebben.

En oh ja, plaats een demper in de slang die boven je bed uitkomt. Scheelt veel in geluid.

Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco dak of bank

Bericht door Niels83 » zo 17 dec 2023 17:34

Dat is dus mijn zorg nu idd.. maar voor alles is een oplossing.
Mooi zou zijn als er een uitstroom open is die nadat hij naar buiten gaat opzij blaast.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 610
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Airco dak of bank

Bericht door dehoekies » zo 17 dec 2023 19:30

Zandkasteel schreef:
ma 1 okt 2012 07:58
Volgens mij maakt een bankairco een stuk minder lawaai, je moet tentslotte ook aan de buren denken.
Complimenten dit vind ik een goede instelling , het is wel eens anders ongeacht waar je staat op campings of in het verleden op een camperplaats.
thumbup.gif
Soms snap ik de noodzaak b.v oudere mensen of een huisdier wat de koelte nodig heeft maar daar staat de buren zijn nachtrust tegenover.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Airco dak of bank

Bericht door Xecto » zo 17 dec 2023 19:35

Is dat niet ook heel erg caravan afhankelijk? Wij hebben de caravan gekocht met een dakairco en dit was voor mij ook een zorg: ik heb m aangehad en hoor m dan nauwelijks. Overigens denk ik dat ie ‘s nachts uitgaat: hij hangt boven t bed ik heb niet zo’n zin in verkouden zijn midden in de zomer.

Wellicht gaat ie er ooit af, en komt er een bank airco: doordat er nu boven het bed geen dakraam meer zit vinden wij t nogal een donkere bedoeling…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1345
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airco dak of bank

Bericht door cortrans » zo 17 dec 2023 19:40

[re.gif]
En daar hebben ze weer verlichting voor uitgevonden 😂
Met een bank airco heb je weer veel minder berg ruimte…….
Elk voordeel heeft ook een nadeel, schreef ooit een een bekende voetballer
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”