Airco dak of bank
Airco dak of bank
Ik ben mij een beetje aan het orienteren naar een airco voor in de caravan. Nu zegt mijn simpele ziel dat wanneer je een bank airco neemt de koude lucht laag blijft en de warme lucht die je kwijt wil hoog blijft. Bij een dakairco wordt dit meer gemengd. Klopt dit of is dit onzin omdat het om een kleine ruimte gaat?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: Airco dak of bank
Het werkt allebei.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar een dakairco, juist om de reden die je zelf aangeeft.
Bovendien vind ik het een voordeel, dat je geen bankruimte kwijtraakt.
Verder is het persoonlijk denk ik. .
Mijn voorkeur gaat echter uit naar een dakairco, juist om de reden die je zelf aangeeft.
Bovendien vind ik het een voordeel, dat je geen bankruimte kwijtraakt.
Verder is het persoonlijk denk ik. .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Airco dak of bank
Ehhhh, met een bankairco kun je de uitstroomopeningen bovenin de kast kwijt. En je hebt het gewicht dan wel laag bij de vloer. Luchtdie een bankairco moet koelen komt van onder de caravan, airco hoeft hierdoor minder hard te werken.
O, enneh, dit is de verkooppraat die ik destijds gehoord heb. Ga het dus ook niet verdedigen. Ben wel erg content,et de bankairco
Maar het kost je idd wel wat ruimte...
O, enneh, dit is de verkooppraat die ik destijds gehoord heb. Ga het dus ook niet verdedigen. Ben wel erg content,et de bankairco
Maar het kost je idd wel wat ruimte...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Airco dak of bank
Verder is het zo dat je het gewicht lager bij de as houdt bij een bank airco en daar hoeven we niet over te discussiëren, iedereen weet dat je het gewicht zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as wilt houden, dus een bank airco (eventueel met de openingen boven) heeft mijn persoonlijke voorkeur, zelf zou ik de openingen gewoon onder houden omdat de warme lucht toch stijgt en dus de warmste lucht boven zit, dus de hete lucht wordt langzaam via het dakluik verwijderd (deze uiteraard wel op een kier laten staan).
Wat ruimte betreft heb ik elke vakantie voldoende ruimte over in de bankkasten omdat ik al aan het gewicht zit terwijl ze nog niet vol zijn, de overige zaken gaan in de auto mee (dit uiteraard om dat mijn caravan bij maximale belading nog steeds 650kg onder het leeggewicht van de auto zit, dus de caravan gaat gewoon vol )
Wat ruimte betreft heb ik elke vakantie voldoende ruimte over in de bankkasten omdat ik al aan het gewicht zit terwijl ze nog niet vol zijn, de overige zaken gaan in de auto mee (dit uiteraard om dat mijn caravan bij maximale belading nog steeds 650kg onder het leeggewicht van de auto zit, dus de caravan gaat gewoon vol )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Airco dak of bank
Oke, goeie argumenten. Ik heb ook wel gehoord dat bij evt aankoop van een nieuwe caravan dealers bankairco's niet graag overbouwen en dakairco's wel. Is dit waar denken jullie?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18977
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Airco dak of bank
RE.gif
Dit was voor mij een argument om een dak airco aan te schaffen. Airco eraf dakraam terugplaatsen. De Airco kan dan zo naar de nieuwe caravan.
Andre
Dit was voor mij een argument om een dak airco aan te schaffen. Airco eraf dakraam terugplaatsen. De Airco kan dan zo naar de nieuwe caravan.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Airco dak of bank
RE.gif
ja en wat is dan het verschil met een bank airco?
ja en wat is dan het verschil met een bank airco?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Airco dak of bank
Dakraam laten zitten en bankairco overbouwen
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Airco dak of bank
Wij hebben bankairco (truma frostair) aan de raamkant van de u-zit, dus een stukje wat je toch al niet zo gauw gebruikt.
De koude lucht komt idd via openingen in de kledingkast (bovenaan) naar 3 zijden toe.
Volgens mij maakt een bankairco een stuk minder lawaai, je moet tentslotte ook aan de buren denken.
De koude lucht komt idd via openingen in de kledingkast (bovenaan) naar 3 zijden toe.
Volgens mij maakt een bankairco een stuk minder lawaai, je moet tentslotte ook aan de buren denken.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18977
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Airco dak of bank
Dakairco eruit raam terug en klaar. Bij een bankairco komt er meer voor kijken. Op diverse plaatsen zijn voor een bankairco uitblaasopeningen in de caravan aangebracht, inclusief de leidingen die de (koude) lucht van de bankairco naar de uitblaasopeningen verplaatsen. Om die allemaal om te gaan bouwen wordt het kostenplaatje fors hoger als je dit door een dealer laat doen. Vandaar mijn keuze voor de dakairco.micky schreef:RE.gif
ja en wat is dan het verschil met een bank airco?
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Airco dak of bank
RE.gif
Juist dat bedoel ik, waarom wil een dealer dat liever niet doen dan, want dat was nl. de vraag, hij verdient dus meer aan het overbouwen van een bank airco dan aan een dak airco.
Juist dat bedoel ik, waarom wil een dealer dat liever niet doen dan, want dat was nl. de vraag, hij verdient dus meer aan het overbouwen van een bank airco dan aan een dak airco.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Airco dak of bank
Dat betwijfel ik toch wel een beetje.Zandkasteel schreef:Wij hebben bankairco (truma frostair) aan de raamkant van de u-zit, dus een stukje wat je toch al niet zo gauw gebruikt.
De koude lucht komt idd via openingen in de kledingkast (bovenaan) naar 3 zijden toe.
Volgens mij maakt een bankairco een stuk minder lawaai, je moet tentslotte ook aan de buren denken.
Ik heb een dakairco, als ik voor de caravan onderde luifel zit, moet ik goed luisteren of ie het wel doet.
De buren hebben 'm zo ver ik weet nog nooit gehoord.
Of ze moeten echt heel goede oren hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16324
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Airco dak of bank
Bankairco dus, of in ons geval een bedairco...
Staat bij ons helemaal in het center (rechts links) en iets voor de as.
En zoals ik al eerder hier op het forum hebt vermeld, ik heb ruimte zat of zelfs over.
Voordelen:
- laag gewicht ivm stabiliteit.
- Is lichter dan een dak unit.
- De caravan word niet hoger, dus kun je deze er ook niet afrijden bij een lage tunnel, zoals bijvoorbeeld een satantenne
- Uit zicht, zullen de buren ook niet op voorhand al gaan klagen.
- Uitblaasopeningen bovenin de kast, eerst had ik het onderin de kast maar werkt toch minder goed.
- Minder geluid voor de buren.
- In /overbouwen is geen probleem, doe ik zelf.
Nadelen:
Volgens mij geen!
Note:
Zorg er wel voor dat de airco de te koelen lucht makkelijk kan aanzuigen!
In tegenstelling tot wat vaak beweerd word, geen ramen of dakluiken op een kier zetten! Je wilt immers niet de buitenlucht koelen!
Bij een afgesloten ruimte zal de boel circuleren waardoor het steeds kouder word, dit geld overigens voor beide systemen zowel bij een dak als bankunit.
Staat bij ons helemaal in het center (rechts links) en iets voor de as.
En zoals ik al eerder hier op het forum hebt vermeld, ik heb ruimte zat of zelfs over.
Voordelen:
- laag gewicht ivm stabiliteit.
- Is lichter dan een dak unit.
- De caravan word niet hoger, dus kun je deze er ook niet afrijden bij een lage tunnel, zoals bijvoorbeeld een satantenne
- Uit zicht, zullen de buren ook niet op voorhand al gaan klagen.
- Uitblaasopeningen bovenin de kast, eerst had ik het onderin de kast maar werkt toch minder goed.
- Minder geluid voor de buren.
- In /overbouwen is geen probleem, doe ik zelf.
Nadelen:
Volgens mij geen!
Note:
Zorg er wel voor dat de airco de te koelen lucht makkelijk kan aanzuigen!
In tegenstelling tot wat vaak beweerd word, geen ramen of dakluiken op een kier zetten! Je wilt immers niet de buitenlucht koelen!
Bij een afgesloten ruimte zal de boel circuleren waardoor het steeds kouder word, dit geld overigens voor beide systemen zowel bij een dak als bankunit.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Airco dak of bank
Beste airconouten,
Heb prakrijk-ervaring met de bankairco in Fendt 540 TG en nu een dakairco in Fendt 540 SG. En de winnaar is.............de dakairco.
Reden: Groter koeluitblaas-oppervlak naar voor en achter, koelt duidelijk beter, enorme bankkast/bed-ruimtewinst, kan mee naar volgende caravan.
Wel de Truma Aventa getest in PROMOBIl beter uit de test kwam dan de Dometic.
Nadeel bij beiden: als de compressor even aanslaat onder bak of op dak lawaai(trilling) blijft. Dus 's nachts uit.
Hou het hoofd koel..allemaal.
Heb prakrijk-ervaring met de bankairco in Fendt 540 TG en nu een dakairco in Fendt 540 SG. En de winnaar is.............de dakairco.
Reden: Groter koeluitblaas-oppervlak naar voor en achter, koelt duidelijk beter, enorme bankkast/bed-ruimtewinst, kan mee naar volgende caravan.
Wel de Truma Aventa getest in PROMOBIl beter uit de test kwam dan de Dometic.
Nadeel bij beiden: als de compressor even aanslaat onder bak of op dak lawaai(trilling) blijft. Dus 's nachts uit.
Hou het hoofd koel..allemaal.
Re: Airco dak of bank
RE.gif
Bij ons zit de bankairco ingebouwd onder rondzit en hiervan geen last van trillingen, ook niet 's nachts.
Bij ons zit de bankairco ingebouwd onder rondzit en hiervan geen last van trillingen, ook niet 's nachts.
Re: Airco dak of bank
Even dit draadje refreshen....
Ik overweeg, aangespoord door de huidige temperaturen, een airco te monteren.
En mijn keus is gevallen op een bankairco, die dan evenwel niet in een bank, maar in de ruimte van de kachel gemonteerd zal worden.
Eerder werd een dakairco genoemd als makkelijker om te bouwen naar een volgende caravan.
Door de plaats van de kachel te kiezen is een bankairco m.i. ook simpel over te zetten; apparaat er uit en kachel er weer in.
Misschien zijn de slurven van de kachel ook te gebruiken om de koude lucht te transporteren, daar heb ik me nog niet in verdiept.
Wél zou ik kiezen voor een variant die óók kan verwarmen.
Ben ik op de goede weg of zegt iemand: ho ho zo simpel is dat niet.
Ik overweeg, aangespoord door de huidige temperaturen, een airco te monteren.
En mijn keus is gevallen op een bankairco, die dan evenwel niet in een bank, maar in de ruimte van de kachel gemonteerd zal worden.
Eerder werd een dakairco genoemd als makkelijker om te bouwen naar een volgende caravan.
Door de plaats van de kachel te kiezen is een bankairco m.i. ook simpel over te zetten; apparaat er uit en kachel er weer in.
Misschien zijn de slurven van de kachel ook te gebruiken om de koude lucht te transporteren, daar heb ik me nog niet in verdiept.
Wél zou ik kiezen voor een variant die óók kan verwarmen.
Ben ik op de goede weg of zegt iemand: ho ho zo simpel is dat niet.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Airco dak of bank
De slangen moeten bestand zijn tegen condensvocht, en dat zijn jouw kachel slangen waarschijnlijk niet. Daarnaast helpt het als de koude lucht hoog in de ruimte de koele lucht verspreiden, kachel slangen zitten bewust laag.
Dus niet echt ho-ho.
Dus niet echt ho-ho.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Airco dak of bank
Ik denk niet dat je het redt om de koudeluchtslangen (bocht van 15-20cm) en de airco in die ruimte te krijgen. Qua gaten in de vloer wordt het ook lastig ivm het chassis wat eronder loopt.
Maar goed meten van tevoren kan toch tot andere inzichten brengen
Maar goed meten van tevoren kan toch tot andere inzichten brengen
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Airco dak of bank
Maf idee: je kan wellicht de koof om de slang waar de verbrandingsgassen werden afgevoerd gebruike om 1 of 2 slangen omhoog te leiden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Airco dak of bank
Wij hebben thuis voor een specifiek doel een mobiele airco staan. Die werkt nu prima in de caravan zonder inbouwen of onherstelbare schade.
Misschien niet de mooiste oplossing wel budgetvriendelijk.
Misschien niet de mooiste oplossing wel budgetvriendelijk.
Groet Arnold
Re: Airco dak of bank
Jullie hebben mijn enthousiasme al flink getemperd, ik wilde morgenvroeg al even naar O. gaan voor een eerste oriëntatie.
Toch nog maar even op de rem trappen en meer reacties afwachten.
Toch nog maar even op de rem trappen en meer reacties afwachten.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Airco dak of bank
Je kunt ook een Eurom 2401 overwegen. Die hoef je niet in te bouwen en laat je thuis als het niet nodig is. Scheelt ook weer gewicht en inbouwkosten.
Re: Airco dak of bank
Toch gaan kijken voor bijvoorbeeld de maten.
Kijken welke ruimte je hebt als je de kachel weg haalt.
Ook meten of je onder de vloer goed uitkomt.
En liefst een mogelijkheid om de koude lucht ergens naar boven te leiden.
Niets is onmogelijk.
Als je maar lef hebt en gereedschap.
Wie weet breng je velen op het idee.
Kijken welke ruimte je hebt als je de kachel weg haalt.
Ook meten of je onder de vloer goed uitkomt.
En liefst een mogelijkheid om de koude lucht ergens naar boven te leiden.
Niets is onmogelijk.
Als je maar lef hebt en gereedschap.
Wie weet breng je velen op het idee.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 7 mei 2016 13:22
Re: Airco dak of bank
Vindt het best een lastige vraag. Heb jaren lang ervaring met camperen waarvan 24 jaar altijd een bank airco geplaatst was. In de Knaus Sudwind zat een bankairco onder de bank. Werkte perfect en ook in de nacht nagenoeg geen last met geluid. In de Knaus Eurostar en Hymer Nova zat deze onder het bed. Dit is voor in de nacht minder comfortabel. Bedoelend op het geluid. Ruimte onder het bed is een grote klank kast. Je zal op het forum kunnen vinden dat mensen betreffende airco's isoleren of silence blocks plaatsen om het geluid te reduceren. Dit is niet voor niks. Is voor meer comfort. Nu heb ik in het voorjaar een fendt Opal 560 aangeschaft (ondanks dat we eind 2021 dachten te stoppen met caravanen ) Op de fendt zit nu een dak airco en eerst twijfelde ik maar ben heel blij dat we toch hiervoor gekozen hebben. Als ik nu weer de keuze krijg dan wordt het een dakairco.
Als ik kijk betreffende de koeling doen beide airco's niet voor elkaar onder en werken beiden gewoon goed. Ga ervan uit dat bankairco correct wordt geplaatst waarbij een goede lucht verdeling over de ruimte mogelijk is.
Geluidbelasting in de caravan vindt ik de dakairco op 1, bankairco onder de bank op 2 en onder het bed op 3. (waarvan nr 1 minste belasting). Het aanslaan van de compressor blijf je altijd horen.
Geluidbelasting buiten de caravan vindt ik de dakairco op 1 en dan pas de bankairco's. Bankairco's blazen de lucht onder de carvan. Zelf heb je er geen last van maar ik kan mij voorstellen dat buren dit niet altijd even leuk vinden.
Wel moet ik hierbij aangeven dat het heel veel uitmaakt welke airco er op het dak geplaatst wordt. Nu ben ik net terug uit Kroatie en twee plaatsen verder stond er een caravan met een dakairco. Daar werd men in de straatje niet al te vrolijk van. Was het een defect ? Weet ik niet maar het heeft niet lang geduurd voordat de directe buren geklaagd hadden.
De dakairco die bij ons geplaatst is hoor je buiten niet of nagenoeg niet.
Dan lees ik op het forum ook dat dak airco's de instabiliteit van de caravan tijdens het rijden kunnen vergroten. Dat geloof ik wel maar ook hier wi ik duidelijk aangeven dat dit bij ons niet het geval is. Dakairco zit in het dak boven de as geplaatst. Tevens nog Thule luifel van 5 meter, caravan ligt gewoon goed op de weg.
Misschien kan je bij een dealer eens langs gaan en vragen of ze een demonstratie willen geven.
Als ik kijk betreffende de koeling doen beide airco's niet voor elkaar onder en werken beiden gewoon goed. Ga ervan uit dat bankairco correct wordt geplaatst waarbij een goede lucht verdeling over de ruimte mogelijk is.
Geluidbelasting in de caravan vindt ik de dakairco op 1, bankairco onder de bank op 2 en onder het bed op 3. (waarvan nr 1 minste belasting). Het aanslaan van de compressor blijf je altijd horen.
Geluidbelasting buiten de caravan vindt ik de dakairco op 1 en dan pas de bankairco's. Bankairco's blazen de lucht onder de carvan. Zelf heb je er geen last van maar ik kan mij voorstellen dat buren dit niet altijd even leuk vinden.
Wel moet ik hierbij aangeven dat het heel veel uitmaakt welke airco er op het dak geplaatst wordt. Nu ben ik net terug uit Kroatie en twee plaatsen verder stond er een caravan met een dakairco. Daar werd men in de straatje niet al te vrolijk van. Was het een defect ? Weet ik niet maar het heeft niet lang geduurd voordat de directe buren geklaagd hadden.
De dakairco die bij ons geplaatst is hoor je buiten niet of nagenoeg niet.
Dan lees ik op het forum ook dat dak airco's de instabiliteit van de caravan tijdens het rijden kunnen vergroten. Dat geloof ik wel maar ook hier wi ik duidelijk aangeven dat dit bij ons niet het geval is. Dakairco zit in het dak boven de as geplaatst. Tevens nog Thule luifel van 5 meter, caravan ligt gewoon goed op de weg.
Misschien kan je bij een dealer eens langs gaan en vragen of ze een demonstratie willen geven.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Airco dak of bank
He, interessante insteek. En ik maar denken dat een bankairco zowel binnen als buiten net even minder lawaaierig was dan een dakuitvoering.
Dat betekent dat een dakairco te verkiezen is, gelet op de eenvoudiger te bereiken luchtverdeling en het niet opsouperen van binnenruimte.
Omdat fabrikanten geen informatie geven over de geluidsproductie: welke merken/typen dakairco's zijn in jouw beleving acceptabel qua geluidsproductie?
Wat dat laatste betreft: de truma saphir die ik heb maakt niet een abrupt geluid bij het aanslaan van de compressor, maar het afschakelen is wel abrupt en zeer merkbaar.
Dat betekent dat een dakairco te verkiezen is, gelet op de eenvoudiger te bereiken luchtverdeling en het niet opsouperen van binnenruimte.
Omdat fabrikanten geen informatie geven over de geluidsproductie: welke merken/typen dakairco's zijn in jouw beleving acceptabel qua geluidsproductie?
Wat dat laatste betreft: de truma saphir die ik heb maakt niet een abrupt geluid bij het aanslaan van de compressor, maar het afschakelen is wel abrupt en zeer merkbaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje