Opstellen Schotel

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Opstellen Schotel

Bericht door whOcArEz » vr 31 aug 2012 14:04

Omdat mijn ervaring is dat problemen met het vinden van de juiste stand van de schotelantenne vaak te maken hebben van het niet waterpas staan van het statief deze voorzien van een eenvoudig waterpasje. Zeer eenvoudig om het statief waterpas te zetten en daarna vaak alleen nog even de schotel iets verdraaien. Gegarandeerd binnen 60 sec. beeld.

Afbeelding
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Michel_V » za 1 sep 2012 00:07

RE.gif TOPTIP !!
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Mstuniek » za 1 sep 2012 09:12

goeie actie alleen is mijn vertrouwen in dit type waterpasje niet zo groot.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

sprite1

Re: Opstellen Schotel

Bericht door sprite1 » za 1 sep 2012 09:15


Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Mstuniek » za 1 sep 2012 09:31

thumbup.gif
timmermansoog is toch ook voldoende blij.gif
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door PMT » za 1 sep 2012 09:44

RE.gif
daarom heb ik er een schietloodje naast de poot aanhangen, doeltreffend en effectief
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door JPGeetje » za 1 sep 2012 10:09

Dan lijkt dit me toch een mooiere oplossing voor op het schotelstatief
Afbeelding

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Mstuniek » za 1 sep 2012 10:46

als die wel goed is ook zeer gemakkelijk.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Opstellen Schotel

Bericht door blefke » za 1 sep 2012 10:54

Mstuniek schreef:mijn vertrouwen in dit type waterpasje niet zo groot.
Mee eens ik heb er 1 op de dissel in de lengte richting ok maar in de breedte scratch.gif

Verder lijkt mij dit wel een goede oplossing thumbup.gif

Blefke

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door JPGeetje » za 1 sep 2012 11:08

Ik heb ook zo'n 2-richtingen waterpasje op de dissel gehad. Over de nauwkeurigheid wil ik niet klagen. Ik vond hem nauwkeurig genoeg voor de caravan.
Omdat hij wel op een relatief kwetsbare plek zat heeft de oranje behuizing eens een tik ergens van gekregen waarna hij niet meer zuiver was.
Ik heb de libellen er toen uitgesloopt en hergebruikt.
Daarvoor heb ik eerst de caravan precies recht gezet met een "koekepannetje met een plasje water erin op de gaspit" als waterpas.
Dat heb ik zo gedaan omdat dat de plaats is waar je het eerste merkt alstie uit het lood staat.
Daarna heb ik de libelletjes met een beetje montagekit op onderraamlijstjes van het voorraam en het voorste rechter zijraam geplaatst, aan de binnenzijde dus. Natuurlijk zodanig dat de libelletjes mooi in het midden tussen de streepjes zaten.Werkt al jaren voortreffelijk thumbup.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pd0bao40

Re: Opstellen Schotel

Bericht door pd0bao40 » za 1 sep 2012 11:28

Nou lees ik in het eerste bericht : waterpas staan en dan alleen nog meer draaien. Het is toch nog steeds zo, eerst idd waterpas zetten, dan afhankelijk van de standplaats, de elevatie instellen (het achterwaarts kantelen) en dan pas draaien in de juiste richting ? Vraag het maar voor alle zekerheid,Jaap.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Michel_V » za 1 sep 2012 13:06

RE.gif Klopt helemaal.

Elevatie onbekend ? http://www.uksatellitehelp.co.uk/2007/0 ... ulator-v2/
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door JPGeetje » za 1 sep 2012 14:36

pd0bao40 schreef:Nou lees ik in het eerste bericht : waterpas staan en dan alleen nog meer draaien. Het is toch nog steeds zo, eerst idd waterpas zetten, dan afhankelijk van de standplaats, de elevatie instellen (het achterwaarts kantelen) en dan pas draaien in de juiste richting ? Vraag het maar voor alle zekerheid,Jaap.
Inderdaad! Maar meestal is dat een instelling die met een schaalverdeling aan de achterkant van de schotel op het bevestigingsdeel staat. In principe 1 keer instellen en staan laten zolang je niet te ver verplaatst.
Daarna is het van essentieel belang dat je het statief waterpas opstelt. Je hoeft dan niet meer in de hoogte, maar alleen in de breedte te zoeken. Als je er dan ook nog een kompasje bij hebt, heb je echt geen satfinder meer nodig. Als er geen obstakels in de weg staan heb je binnen 1 min. prachtig beeld thumbup.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Hobby Linka » za 1 sep 2012 14:41

Gewoon even rond kijken. Heb ik afgelopen vakantie in Spanje ook weer gedaan. Hoe staat de schotel bij de buren? Zelfde richting en hoek en binnen notime beeld.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Mstuniek » za 1 sep 2012 15:16

ja maar jij bent (was) goed in mikken awhoea.gif
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Opstellen Schotel

Bericht door evershg » za 1 sep 2012 19:35

Ik heb mijn schotel nog nooit waterpas gezet,en overal binnen 3 min beeld.
Wel de hellings hoek goed zetten,waar je bent in europa.
Daarna een weinig draaien, en inderdaad op de schotel van de buren letten,
Heb een kompasje aan de spiegel van de auto hangen en weet dan ongeveer waar de richting is.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door JPGeetje » zo 2 sep 2012 08:06

RE.gif
Als je de hellingshoek goed wil zetten zul je toch een referentiepunt moeten hebben; waterpas, gradenboog.
Op vrijwel elke schotel staat achterop de hellinghoek aangegeven maar die is alleen maar goed als de mast/statief loodrecht staat.
Als jij het allemaal met een "natte vinger" kunt dan is het meer geluk dan wijsheid. scratch.gif
Overigens kun je bij de tegenwoordige schotels ook niks meer met een afzonderlijke gradenboog en moet je de gradenverdeling zoals die achterop staat wel gebruiken.
Omdat de opnamekoppen tegenwoordig excentrisch t.o.v. de (ovale) schotels zijn opgesteld is de werkelijke hellingshoek een resultante van de kop-opstelling t.o.v. de schotel.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Wissels » zo 2 sep 2012 10:08

Hallo Jan, allen,

Het eerste jaar zonder hulpmiddelen gedaan, maar een satfinder is een prima item om een satalliet te vinden, gradenboog en kompas, waterpas heb ik nog nooit gebruikt om een sat te vinden, maar ik ben wel blij als er een andere schotel in de buurt staat zodat ik ongeveerd de hoek weet waar ik moet beginnen.
Bomen op een camping kan een storend element zijn, maar meestal heb ik binnen een paar minuten een satalliet te pakken.

met vriendelijke groet,

Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door whOcArEz » zo 2 sep 2012 14:32

Ik zocht eigenlijk de bullseye waterpas die jpgeetje poste. Omdat ik die nergens tegenkwam is dit het geworden. Uiteraard heb ik ook zonder dit hulpje vaak de schotel neergezet binnen enkele minuten maar ook vaak na veel tobben. Dit lag in 99% van de gevallen aan het niet waterpas staan van het statief vandaar dit idee wat ik met jullie wou delen.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Opstellen Schotel

Bericht door TouranDriver455ts » zo 2 sep 2012 14:44

RE.gif

Daarom heb ik een aluminium stang waar de schotel aan zit, bevestigd in een extra neuswielklem aan de buitenkant van de dissel.
De caravan zet ik toch altijd waterpas en dus staat ook de schotelstang al vertikaal waterpas.
De caravan zet ik sowieso zodanig neer dat er vanaf de dissel vrij zicht is op de Astra satelliet.
Omdat wij in het voor- en naseizoen gaan geeft dat nooit een probleem.
Via dishpointer.com even de elevatiehoek en evt. het aantal graden dat de LNB links- of rechtsom gedraaid moet worden opzoeken en klaar is opa.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door JPGeetje » zo 2 sep 2012 16:13

whOcArEz schreef:Ik zocht eigenlijk de bullseye waterpas die jpgeetje poste.....
Alstublieft! C forum4.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Opstellen Schotel

Bericht door whOcArEz » zo 2 sep 2012 19:08

RE.gif
Dank thumbup.gif
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

hennoeke

Re: Opstellen Schotel

Bericht door hennoeke » ma 17 sep 2012 17:16

Inderdaad, waterpas stellen is een vereiste. Dan de elevatie instellen conform het papieren schemaatje of het digitale SMWlink. Je zet de boel aan en gaat een beetje horizontaal draaien met je schotel. De TV aan met het geluid wat harder en je partner ernaast. Als je dan een brul hoort direct de boel aandraaien. Dit is meestal binnen 1 minuut. Niet vergeten de haringen vast te timmeren vóór deze excerctie, hij verandert nl. van positie. Ook handig om hem stabiel te houden met veel wind: Naast de haringen hang je er en leeg melkpak aan van 2 liter (zo'n klein jerrycannetje) met een rubbertentring. Wordt ie superstabiel van. thumbup.gif

sprite1

Re: Opstellen Schotel

Bericht door sprite1 » ma 17 sep 2012 20:01

laatst stond het statief van mn schotel erg scheef tegen een dijkje op en toch binnen een paar min. beeld, gewoon de graden aanpassen, maar ok zal niet iedereen lukken....klein beetje ervaring met schotel uitrichten is wel nodig knipoog.gif

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Diny » ma 17 sep 2012 20:57

Een handig persoon gaf, toen hij ons zag klungelen bij het instellen van de schotel, de volgende tip:
1. op de afstandsbediening Menu intoetsen
2. kies technische info [7]
3. kies signaalsterkte [1]
hoe langer de groene balk hoe beter.
Een paar keer gepobeerd en het werkt perfekt! :lol:
Nog even over het waterpas stellen: wij zetten het statief zo recht mogelijk en bij behoorlijke afwijking stellen we de schotel zelf bij. Het is vooral op hellende en hobbelige velden m.i. onmogelijk goed waterpas te stellen.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”