Opstellen Schotel

Citrorob

Re: Opstellen Schotel

Bericht door Citrorob » do 6 okt 2016 14:07

blastaway schreef:staat daar een 70plusser mijn schotel te jatten
Benidorm Basterds awhoea.gif

René (hobby 460Sff)
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 mei 2019 16:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstellen Schotel

Bericht door René (hobby 460Sff) » di 1 aug 2023 18:37

Mooie, ingenieuze oplossingen die zeker zullen werken.., maar...
Ik was het zat om steeds maar met houtblokken of iets dergelijks te werken om het statief (lees: schotel) waterpas te krijgen, daarom de volgende tip en het werkt werkelijk voortreffelijk. Ik heb mijn goedkoop (obelink) statief op de volgende manier aangepast en het statief is binnen no time waterpas te stellen. De 3 poten van het statief vervangen door 3 tentstangen (2 buizen in elkaar met klemmen, in hoogte verstelbaar). Wel ervoor zorgen dat de gaatjes op de juiste plek geboord worden en de stangen zodanig inkorten, dat ze nog uit te schuiven zijn. Aangezien de tentstangen dunner zijn dan de originele pootjes, e.e.a. met ringetjes opgevangen voor de stevigheid. Door de tentstangen uit te schuiven en te fixeren, staat de boel snel waterpas. Om te zorgen dat de stangen op de grond op hun plaats blijven, voor de zekerheid per stang 2 rubbers aan de voet gemaakt die met haringen de voet op zijn plaats houden.

Veel plezier, René
Opel Insignia sports tourer 2.0 CDTI automaat (170 pk, 350 nm), 2015, met Hobby Excellent 460 SFf (GO2 mover; Thule luifel 6200; Dometic dakairco).

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Opstellen Schotel

Bericht door soldier » do 3 aug 2023 10:57

Ik heb zelf jarenlang geknutseld met allerlei zaken om het statief makkelijk en snel waterpas te zetten. Waterpasjes en verstelbare poten op een standaardstatief gemonteerd etc. etc. Ik heb daar zelf een hoop lol aan beleefd, wat is er leuker dan zelf een verbetering te bedenken en dit in alle vakantierust uit te voeren.....

3 jaar geleden kocht ik voor weinig een EISS statief. Deze heeft naast de 3 poten ook een 4de poot welke in het midden staat. Deze middenpoot scharniert en kan onafhankelijk van de 3 poten worden gesteld. Aan deze middenpoot wordt de schotel bevestigd.

Installatie gaat als volgt. Je plaats het statief op de voor jou meest geschikte plaats. Je vouwt de 3 poten uit en zet ze vast met bv een haring, deze hoeven niet waterpas te staan. Daarna zet je de middenpoot waterpas (waterpasje zit op de poot) en druk je de paal enigzins vast door de pin van ca 10 cm aan de onderkant van deze middenpoot in de bodem te drukken. Vervolgens bevestig je de schotel aan de middenpoot en draai je langzaam van links van de zuidpositie naar het midden. De elevatie stel je eenvoudig in met een grote draaiknop met een duidelijke gradenverdeling die aan de schotel is bevestigd. Ik gebruik hierbij ook nog de Schwaiger 9002 satfinder. Met deze combi is een schotel afstellen kinderwerk en is 5 minuten werk niet overdreven. Tot slot de kabel aanschroeven en klaar.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Opstellen Schotel

Bericht door dieseltijger » do 3 aug 2023 11:56

Ik heb eveneens een EISS statief. Het concept van het statief is doordacht, de stabiliteit op (let op:) een niet verharde ondergrond is goed - en de elevatieregelknop met ingebouwde vertraging is een genot. De juiste elevatiehoek is dankzij deze knop en de ingebouwde waterpas geen probleem. Je moet de schotel alleen maar draaien om de satelliet binnen korte tijd te vinden.

Nog een Tip: neem een 60 cm (of zoiets) B&R schotel. Dan kan je -naar verluidt- tot in de Algarve de Nederlandse zenders goed ontvangen. Ik kon in Duitsland de UK beam perfect ontvangen terwijl je daar toch een forse schotel voor nodig hebt.

Nadeel van dergelijke opstellingen is wel dat als je wil zappen tussen verschillende satellieten je naar buiten moet om de antenne te verdraaien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”