restauratie roller raphael 201

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
roadtripper

restauratie roller raphael 201

Bericht door roadtripper » do 30 aug 2012 17:01

Dag beste forum leden,

mijn naam is Jari, 24 jaar en ik ben van belgie en ik heb een dikke maand gelden mijn eerste caravan gekocht, de verkoper zei dat de bodem moest vervangen worden, al snel werd ondekt dat de volledige onderkant van de caravan zo rot als een bruine appel was, dus dan ook maar meteen begonnen met een volledige restauratie.

Inmiddels zijn we een maand verder en ben ik eindelijk zo ver om een nieuwe vloer te plaatsen, de vorige vloer was gemaakt uit 2 triplex platen met daartussen karton in honing graad structuur, mijn vraag is hoe is dit best te vervangen?

Ik dacht als eerste aan betonplex ( 18 mm) , maar is dit een goed idee ivm gewicht ?

suggesties en tips altijd welkom !

grtz Jari

PS : foto's van het project worden nog gepost .

Peter Brig

Re: restauratie roller raphael 201

Bericht door Peter Brig » do 30 aug 2012 20:30

Een dunne betonplex is wel een goed idee, daarop een laag isolatie en daarboven een dunne multiplex. De drie lagen eventueel op elkaar verlijmen. Er zijn ook platen in de handel te koop die uit die bestanddelen bestaan, maar die zijn niet goedkoop. De kunst is van een stevige, watervaste bodem te hebben, die een deftige isolatiewaarde heeft en zeer licht is. Suc6

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: restauratie roller raphael 201

Bericht door blefke » do 30 aug 2012 21:03

Hey Jari,
Welkom hier op dit leuke forum :wink:
Dat is wel balen zeg, je eerste sleurhut en al meteen een rotte bodem....
Hier zitten genoeg kenners op het forum die jou goed advies kunnen geven.

Wat Peter zegt klopt de bodem uit 3 lagen opbouwen.
triplex
isolatie
triplex

Ik weet alleen niet of het een goed idee is om betonplex te gebruiken.
Volgenjs mij ademt dat niet.

Hoe dit was (is) jou vloer ??
Heb je enig idee wat de vloeg weegt die je eruit hebt gehaald.
ik zou wel voor zo ligt mogelijk gaan en voldoende verstevingen aanbrengen, zeker bij overgangen vd ene naar de andere plaat.

succes en wel foto's plaatsen he
Greetz,
blefke

Klapkar

Re: restauratie roller raphael 201

Bericht door Klapkar » do 30 aug 2012 21:28

De meeste caravanvloeren, en met name de franse zijn niet al te stevig, door langdurig lopen over steeds de zelfde plaatst word het schuim tussen de platen geplet waardoor de vloer onstabiel word.
Als je een volledig nieuwe vloer gaat opbouwen zou ik de dikste plaat boven houden tegen het doorzakken, en iets meer gewicht vind ik ondergeschikt aan een stevige vloer.
Ik heb zelf watervaste OSB platen gebruikt, deze sluiten door de mes/groef naadloos aan, zorg dat je alles goed verlijmt.
Gewicht besparen kan later ook door gebruik van lichtgewicht gasflessen en aluminium tentstokken ipv staal e.d.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: restauratie roller raphael 201

Bericht door caspar » vr 31 aug 2012 10:20

ik zou zelf en uderlayment plaat (max 9mm)nemen daar en raamwerk van latten over en die zoveel mogelijk over frame laten lopen waar de gaten zitten om de vloer aan het frame vast te zetten vast lijmen pur isolatieer tussen ( http://www.isolatie.net/pur-isolatie/ )en dan weer een plaat underlayment en die ook verlijmen suc6 met je verbouwing
burstner amara 520 ts

fien.chr
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 mei 2023 13:29

Re: restauratie roller raphael 201

Bericht door fien.chr » zo 21 mei 2023 14:53

roadtripper schreef:
do 30 aug 2012 17:01
Dag beste forum leden,

mijn naam is Jari, 24 jaar en ik ben van belgie en ik heb een dikke maand gelden mijn eerste caravan gekocht, de verkoper zei dat de bodem moest vervangen worden, al snel werd ondekt dat de volledige onderkant van de caravan zo rot als een bruine appel was, dus dan ook maar meteen begonnen met een volledige restauratie.

Inmiddels zijn we een maand verder en ben ik eindelijk zo ver om een nieuwe vloer te plaatsen, de vorige vloer was gemaakt uit 2 triplex platen met daartussen karton in honing graad structuur, mijn vraag is hoe is dit best te vervangen?

Ik dacht als eerste aan betonplex ( 18 mm) , maar is dit een goed idee ivm gewicht ?

suggesties en tips altijd welkom !

grtz Jari

PS : foto's van het project worden nog gepost .
Dag Jari,

ben je nog actief op dit forum?
Ik heb zelf een Roller Raphael 201 en ben op zoek naar iemand die me kan helpen i.v.m. identificatieplaatje.

Groeten,
Fien

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: restauratie roller raphael 201

Bericht door Hobby Linka » zo 21 mei 2023 15:06

[re.gif]

Jari is geen lid meer van het forum.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”