lekken op naden

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: lekken op naden

Bericht door PD » ma 16 aug 2021 12:51

Loekl schreef:
ma 16 aug 2021 12:47
Onze unico verona lekt op de naad van de caravan rail, de rail is ongeveer boven de deur aan elkaar geplaatst en natuurlijk kan ik daar geen kit gebruiken omdat anders de pees niet meer door geschoven kan worden.
heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen
Het betreft een unicco verona en een tabbert pep .
gr loek
In jouw geval moet de rail vanaf de achterkant gekit worden, dus vanaf het dak. Onze Hobby’s hadden er ook last van.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: lekken op naden

Bericht door Ron » ma 16 aug 2021 14:38

Loekl schreef:
ma 16 aug 2021 12:47
Onze unico verona lekt op de naad van de caravan rail, de rail is ongeveer boven de deur aan elkaar geplaatst en natuurlijk kan ik daar geen kit gebruiken omdat anders de pees niet meer door geschoven kan worden.
heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen
Het betreft een unicco verona en een tabbert pep .
gr loek
Dat ligt niet aan de unico maar aan de caravan.
Onze nieuwe Knaus heeft het ook.
Het is een miniem straaltje.
Volgende week gaat hij naar de dealer voor verschillende kleine dingen.
Daar is dit er een van.
Verwacht dat ze de rail aan de buitenkant dicht "kitten"
Zal wel een miniem hoeveel kit zijn. awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lekken op naden

Bericht door Micky » ma 16 aug 2021 14:43

Inderdaad, gewoon een druppeltje kit op de bovenkant van de rail en het is weg thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: lekken op naden

Bericht door berndh » do 25 aug 2022 15:51

Idd, ik heb dit ook gedaan bij mijn Hobby 560 kmfe. Daar zitten er twee van die overgangen. Ik heb een dun laagje kit over de gehele lengte van de rail aan de bovenzijde van de rail gekit. Transparante kit, als je het niet weet valt het niet op.

Precies bij de overgangen ging die een klein straaltje lekken langs de caravan naar beneden, als de tent in de pees geschoven was.

Een vd overgang zat idd boven de deur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lekken op naden

Bericht door dieseltijger » do 25 aug 2022 17:50

Ja, had ik ook: stukkie tape van 2..3 cm die je op de rail over de naad plakt. Zit er nu al zo'n 10 of 15 jaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: lekken op naden

Bericht door Ton37 » ma 29 aug 2022 20:58

Ik had enige tijd geleden ook last van (flink) lekkende naden in een Fiamma etui-luifel. Bij Fiamma aangekaart en die reageerde doodleuk: het is een zonneluifel en geen regenluifel. Tsja... wat moet je met zo'n antwoord van Fiamma scratch.gif . Ik heb toen de naden (bij de aansluiting van de pees(rail)) ingesmeerd met 'nadendichtsel'. Dat is bijna hetzelfde goedje als spul waarmee je de kunststof (water)afvoerbuizen aan elkaar lijmt. Het heeft in ieder geval geholpen en geen lekkage meer. Dus wil je iets wat je beschermd tegen de regen, geen Fiamma: want die garandeerd dat niet! knipoog.gif

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: lekken op naden

Bericht door BertJan » ma 29 aug 2022 21:02

een fiamma luifel is pvc, hier trekken de naden niet van dicht, deze moet je dichtlijmen (bijv met nadendicht)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: lekken op naden

Bericht door WanFie » di 30 aug 2022 16:47

Omstreeks 1990 heb ik een Amerikaanse vouwwagentent bij Bax laten maken. Daar zat een maatfoutje in en moest terug naar de tentenmaker. Ik keek mijn ogen uit. De naad was in 3 seconden over een.lengte van 2 m los. En het stikken ging toen al met geavanceerde naaimachines met luchtkoeling. Een korte roffel, en het doek was over de lengte van 1 m gestikt en het restmateriaal afgesneden. Nog een korte roffel en het was klaar. Bij elkaar duurde dat dus minder dan 5 minuten.
Toen ik vroeg of de ontstane gaatjes geen lekkage konden veroorzaken kreeg ik de opmerking dat ze altijd zwellend garen gebruikte. Van lekkage was nooit sprake. En dat in een enkeldaks tent waaronder de bedden lagen.

Een ander verhaal is, dat toen ook het idee van de boogstoktenten met gebogen aluminium buizen is ontstaan. Daar had ik patent op moeten aanvragen. Dan was ik rijk geworden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: lekken op naden

Bericht door berndh » di 30 aug 2022 19:23

Voor dat zwellend garen, heb je wel regen voor nodig. Ik heb een vakantie met 2,5 weken geen regen en 38+ graden gehad. Toen het dan toch ging regenen (wel hard) had ik het probleem ook. Dus het kan gewoon opnieuw gaan lekken bij lange tijd van droogte. Dus niet schrikken als het doek bij de naden alsnog gaat lekken.
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”