Opladen batterij mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
V70
Contacteer:

Opladen batterij mover

Bericht door V70 » do 19 jul 2012 22:27

Hallo

Ik heb net een andere ( 2de hands ) caravan gekocht uit 2008 waarop een mover gemonteerd is. Voorheen heb ik nooit een mover gehad en daarom heb ik een vraagje over de batterij. Vanaf welke periode inactiviteit moet ik de batterij aan de druppellader hangen. Ik heb in de stalling geen aansluiting op het stroomnet, dus voor de winterperiode haal ik de batterij eruit en hang ze thuis aan de druppellader ... Maar als de caravan nu bv een maandje op non actief gezet wordt, moet de batterij er dan ook uit om aan de druppellader te hangen ?

Gerhard N

Re: Opladen batterij mover

Bericht door Gerhard N » do 19 jul 2012 22:37

Nee hoor, als die accu vol is, kan hij gerust een paar maanden zonder

pd0bao40

Bericht door pd0bao40 » do 19 jul 2012 22:50

Wat voor accu staat er in ? Loodzuur/ open gesloten/ Gel/ calcium / opgerolde cel enz enz Hoe het ook zij zo,n enkele maand zal iedere accu wel overleven in de stalling, maar vergeet niet een van de accuklemmen los te maken : kruipstromen zijn in bijna iedere installatie aanwezig en een enkele maand helemaal ontladen overleeft een loodzuuraccu niet. Gesulfateerd voor je het weet. Jaap

SebastiaandeRuiter

Bericht door SebastiaandeRuiter » za 21 jul 2012 19:54

Als de accu vol is en je maakt de accupolen los kan hij best wel even zonder lader, de accu's in de winkel staan toch ook niet de hele tijd op een lader...? Het is niet verstandig om de installatie erop te laten zitten maar als je even de accupolen los gooit is er nix aan de hand.

de reiziger

Bericht door de reiziger » za 21 jul 2012 20:21

Accu's in de winkel hebben nog geen zuur ingegoten. Of bedoel je andere types van accu's ?

Ik dacht dat het best was voor een accu dat er 'leven in gehouden wordt': hoe geregelder eens afgelaten, maar vooral weer bijgevuld, hoe langer de levenduur.
Daarop is het programma van goede druppelaars afgesteld.

SebastiaandeRuiter

Bericht door SebastiaandeRuiter » za 21 jul 2012 20:38

Nee, retailers mogen niet zomaar accu's afvullen, dus als je bij de autoonderdelenhandelaar ( scratch.gif ) een accu gaat halen staan ze vaak al enige tijd in de stelling afgevuld te wachten. Een garage besteld de accu's vaak bij een accuhandelaar en die wil ze inderdaad nog wel eens zelf afvullen. Echter vaak worden ze afgevuld, opgeladen en weggezet en dat kan ook best wel even.

De oorspronkelijke vraag was of dat het kwaad kan een accu zomaar een maandje zonder aan de lader te hangen wegzetten. En dat kan ook wel. Maar niet te lang (3-4 maanden max bij een nieuwe accu).
Laatst gewijzigd door Daphne op za 21 jul 2012 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Nimma

Bericht door Nimma » zo 22 jul 2012 10:36

Mijn caravan gaat met mover en accu en al in september op stal en komt er na 6 maanden weer uit. Ik zet de rode klem van de accu los en tuf met de mover weer naar mijn auto. Niks laden dus tussendoor. Ik heb wel een gelaccu.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 🇺🇦
Fendt Tendenza 465TG

Vliedje

Bericht door Vliedje » za 28 jul 2012 16:20

caravan.gif caravan.gif Elke in goede staat verkerende accu kan moeiteloos een periode van 6 maanden overbruggen, zonder dat deze wordt bijgeladen. Voorwaarde is wel dat, zoals al eerder aangegeven de minpool van de accu wordt losgemaakt. Hoe lang een accu het volhoudt zonder bij te laden is wel afhankelijk van het type accu. De ouderwetse loodzuuraccu houdt het (althans in ons geval) probleemloos 6 maanden uit en misschien wel langer. Desondanks is het aan te raden om de accu voor langere periodes uit de caravan te halen en aan een druppellader te hangen. Bij loodzuur accu's wel het peil van het gedistilleerde water in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Vliedje op za 28 jul 2012 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”