Caravan ontploft

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Kroko

Caravan ontploft

Bericht door Kroko » do 7 jun 2012 10:43

Hopelijk niemand van het forum hier.
Van morgen op de E19.
Anderhalf uur file door ontplofte caravan op E19 ( Belgie)
Bron: Het laatste nieuws.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... -E19.dhtml

wolf

Re: Caravan ontploft

Bericht door wolf » do 7 jun 2012 12:01

Erg! Het interessantste, nml. de oorzaak, zullen we spijtig genoeg wel niet te weten komen (of het moet iemand van dit forum zijn, dan misschien wel)
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

BertvD

Bericht door BertvD » do 7 jun 2012 12:06

daar gaat je h/Hobby. :( :(

gezien de foto lijkt de brand aan de voorkant te zijn begonnen.

Dit gun je niemand en hoop je zelf zeker nooit mee te maken. Had trouwens van de ontploffing (lijkt me toch de gasfles) verwacht dat de hele opbouw weggevaagd zou zijn.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

LekensMark

Bericht door LekensMark » do 7 jun 2012 12:18

Die "ontploffing" kan evengoed van het reservewiel komen, als een gasfles knal doet gaat er toch wat minder van de caravan over blijven dan hier op de foto.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs

berta

Bericht door berta » do 7 jun 2012 12:29

Erg triest, denk je lekker aan je vakantie te beginnen, ben je net vertrokken, gebeurt er zoiets. Gelukkig geen gewonden.

OFF TOPIC:
Ik zelf heb GEEN constante stroomdraad naar m'n caravan lopen, om eventuele kortsluiting te voorkomen tijdens het rijden. Ik zeg dus niet dat dit de oorzaak was, maar ik probeer wel zoveel mogelijk uit te sluiten. En uiteraard de gasfles dicht.

Grt Hennie
Eriba swing 465 achter Saab 9-5 Estate

LekensMark

Bericht door LekensMark » do 7 jun 2012 12:34

RE.gif
Normaal gezien is de vaste 12 volt voeding van auto naar caravan altijd gezekerd (bij mij zit deze naast de aansluiting van de baterij in de wagen).
Ook in de Dethleffs is de 12 volt gezekerd op de omvormer.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs

Ab
Moderator

Bericht door Ab » do 7 jun 2012 12:44

Als ik het bericht goed lees, is er eerst brand ontstaan in de caravan.
Daarna volgde een ontploffing.
Hieruit kan je in ieder geval 1 ding afleiden.
De gasfles stond dicht. Een openstaande gasfles ontploft namelijk niet.
Het kan natuurlijk ook een 2e fles geweest zijn, of een gaspatroon.
Hoe de brand ontstaan is zal altijd wel een raadsel blijven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

EdwinvanLeeuwen

Bericht door EdwinvanLeeuwen » do 7 jun 2012 12:51

"OFF TOPIC:
Ik zelf heb GEEN constante stroomdraad naar m'n caravan lopen, om eventuele kortsluiting te voorkomen tijdens het rijden. "

Heb je dan achterlichten op batterijen..?

berta

Bericht door berta » do 7 jun 2012 13:02

LekensMark schreef: Normaal gezien is de vaste 12 volt voeding van auto naar caravan altijd gezekerd (bij mij zit deze naast de aansluiting van de baterij in de wagen).
Ook in de Dethleffs is de 12 volt gezekerd op de omvormer.
Daar heb je wel gelijk in, maar je wil niet weten hoe mensen zitten te kloten met elec. onder het mom het is maar 12 volt, kan niets gebeuren.
Wanneer je dan 'n 2e hands caravan koopt moet je alle bedrading (laten) controleren. Ik weet zeker dat 99% van dit soort kortsluitingen ontstaan door onkunde.
Maar je hebt gelijk als alles goed is aangesloten, kan er in feite niets gebeuren.

Grt Hennie

berta

Bericht door berta » do 7 jun 2012 13:22

EdwinvanLeeuwen schreef:
Heb je dan achterlichten op batterijen..?
Nee mijn vrouw zit achterin de caravan met 'n walky talky awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif (ik hoop dat ze dit niet leest)
Nee maar je bent het toch wel eens met mij dat er met de bedrading van de verlichting achterop minder geprutst word, dan met de bedrading in de caravan. zie mijn vorige post.

Grt Hennie

Hobbymachine

Bericht door Hobbymachine » do 7 jun 2012 13:43

Wat precies de oorzaak is zullen we moeilijk kunnen achterhalen maar ik ga ook mijn duit in het zakje veronderstellingen doen door te schrijven dat zware batterijen aan boord (voor de mover en andere dingen) niet bijdragen tot de algemene veiligheid.
Zo heb ik ondervonden dat de centrale eenheid van mijn Truma mover constant gevoed werd door de batterij. Ook wanneer de mover niet in gebruik was en dus tijdens het rijden !
Ik heb meteen een schakelaar geplaatst tussen de batterij en elke belasting zodat als schakelaar uit > alles afgeschakeld. Nu weet ik wel dat er hoogst waarschijnlijk in die centrale eenheid een zekering zal zitten mocht er iets verkeerd gaan MAAR ik heb er geen schema van en dus scratch.gif . Liever bange Piet dan dooie Piet want zo'n batterij kan aardig wat vlammekes maken !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

mr-leo

Bericht door mr-leo » do 7 jun 2012 13:45

Die schakelaar MOET er ook tussen zitten. Is dat vergeten bij de installatie? Stel je voor dat je caravan ineens begint te rijden omdat iemand toevallig op hetzelfde kanaal zit! :)

Hobbymachine

Bericht door Hobbymachine » do 7 jun 2012 13:53

RE.gif
Ik heb het niet nagevraagd bij het afhalen van de caravan en ik heb hem er al een poosje geleden zelf tussen gezet !
Dit kan weer bij op mijn lijstje tekortkomingen veiligheid ... samen met het differentieel dat ik ook zelf geplaatst heb. boos.gif
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

EdwinvanLeeuwen

Bericht door EdwinvanLeeuwen » do 7 jun 2012 13:53

mr-leo schreef:Die schakelaar MOET er ook tussen zitten. Is dat vergeten bij de installatie? Stel je voor dat je caravan ineens begint te rijden omdat iemand toevallig op hetzelfde kanaal zit! :)
Nee hoor, het is niet verplicht die schakelaar er tussen te zetten.
Zo heb ik bijvoorbeeld een ALKO Mammut onder de caravan zitten die alleen kan worden vrijgegeven als je de afstandbediening gedurende enkele seconden tegen de vrijgavesensor aanhoud. Het is dus niet mogelijk dat iemand opeens of per ongeluk op het kanaal van mijn mover zit. ALKO schrijft in haar beschrijving ook niets over het plaatsen van een noodstroomschakelaar. Desalniettemin kan je er natuurlijk wel zelf voor kiezen om deze te (laten) plaatsen.

EdwinvanLeeuwen

Bericht door EdwinvanLeeuwen » do 7 jun 2012 13:56

[quote="berta"][quote="EdwinvanLeeuwen"]

"Nee maar je bent het toch wel eens met mij dat er met de bedrading van de verlichting achterop minder geprutst word, dan met de bedrading in de caravan. zie mijn vorige post."

Ongetwijfeld!

JaPi

Bericht door JaPi » do 7 jun 2012 14:01

Zoeken we het niet een beetje te snel in de richting van de electriciteit? Door wrijving kan behoorlijke (over)verhitting ontstaan, ook bij buitentemperaturen als vanochtend. Een niet goed vrijkomende handrem kan dan ook destastreuze gevolgen hebben, om maar eens wat te noemen.
Met vriendelijke groet,

Jan

Hobby 440SF De Luxe, achter een Ford Mondeo 2.0 Platinum

Nimma

Bericht door Nimma » do 7 jun 2012 14:34

alweer een goede reden om zonder slot te rijden; tijdens de rit pikken ze 'm er toch niet af en in geval van nood zoals hier kun je nog snel een poging wagen om af te koppelen. heb je iig je auto nog.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 🇺🇦
Fendt Tendenza 465TG

wolf

Bericht door wolf » do 7 jun 2012 15:13

Daarstraks op het VRT-nieuws: er is wel degelijk een gasfles ontploft.
Oorzaak = nog niet gekend.
Eberspacher verwarming.

Tramp

Bericht door Tramp » do 7 jun 2012 15:49

wolf schreef:Daarstraks op het VRT-nieuws: er is wel degelijk een gasfles ontploft.
Oorzaak = nog niet gekend.
Wat weten journalisten nou over ontploffingen.
Is de fles uit elkaar geklapt of is die door de brand gescheurd of ergens gaan lekken, danwel gesmolten
en is daarbij gas vrijgekomen dat de brand nog eens verergerde?
Die caravan is zo te zien gewoon afgefikt.
Het is te hopen voor de eigenaar dat die goed verzekerd was en niet onnozel zelf met z'n gasvulling heeft geknoeid.

peter s

Bericht door peter s » do 7 jun 2012 16:49

Zo te lezen zijn hier weer veel stuurlui awhoea.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

wolf

Bericht door wolf » do 7 jun 2012 16:59

Tramp schreef:Wat weten journalisten nou over ontploffingen.
.
zucht!
Ik zal even aanvullen: "volgens de brandweer is er een gasfles ontploft...", maar ja, die kennen er waarschijnlijk ook niks van hé?
Eberspacher verwarming.

peter s

Bericht door peter s » do 7 jun 2012 17:00

RE.gif
ja en dat heeft een journalist geschreven schrik.gif

Tramp

Bericht door Tramp » do 7 jun 2012 21:24

Dan heb ik dus niet alleen de nodige twijfel over die zogenaamde "ontploffing",
maar ook over het bestaan van die "deskundige brandweerman". whistle.gif

@dri

Bericht door @dri » vr 8 jun 2012 01:22

"Ontploffen" is natuurlijk veel spectaculairder dan "uitbranden".
En laten we wel zijn, journalisten zijn er enkel om een krant vol te krijgen die verkocht moet worden. En als iets verkocht moet worden dan moet het wel aantrekkelijk gemaakt worden. Aan waarheidsgetrouwe nieuwsgaring wordt al jarenlang niet meer de eerste prioriteit verleend.

peter s

Bericht door peter s » vr 8 jun 2012 07:32

Ik heb een paar jaar geleden de caravan combinatie zien branden bij Beuningen op de A73, als een fakkel.
Een heel gezin dood, vader, moerder en twee kinderen.
Van de caravan niet veel meer en van de auto alleen een geraamte over, echter de gasflessen hadden nog hun normale vorm! Bij ontploffing hadden ze er heel anders uit gezien zoals het voorbeeld bij onze gasboer waar een fles staat waar lpg in gezeten heeft.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”