autoradio inbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Wim Corduwener » wo 3 aug 2016 20:39

Mooi gemaakt! Misschien ook wel een idee om op een dergelijke manier de tuner van mijn satelliet weg te bouwen. En om nog even een paar berichten terug te schakelen:
RobB schreef: Ik weet dat bijna alle kampeerders wel degelijk rekening met elkaar houden. Als er uitzonderingen zijn, zijn dit vaak vaste gasten met stacaravans.
Over het algemeen proberen de meeste kampeerders vast wel rekening met elkaar te houden, maar erg vaak kom ik ook kampeerders tegen die blijkbaar niet zonder muziek kunnen of een tv mee naar buiten nemen. En Rob, ik denk dat je veel stacaravanners te kort doet. Ook daar zullen vast wel mensen zijn die het kabaal netjes binnen de perken houden.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Jan van Vijven » za 6 aug 2016 09:36

Waarom mag de tv wel buiten staan voor voetbal of de ronde van Frankrijk? Omdat de hele camping dan meekijkt....en als ik alleen het nieuws wil kijken mag het niet.

Zucht....probeer je eens niet aan alles te ergeren....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: autoradio inbouwen

Bericht door pd0bao » za 6 aug 2016 10:38

Nou niet zonder muziek kunnen ? Dat gelooft toch niemand. Zoals een schilder mij eens zei op mijn vraag waarom die " muziek" zo hard moest staan :anders ga ik denken meneer.dat is dan kennelijk het ergste dat kan gebeuren, en echt het volume stond zo hoog dat de doven uit het instituut ernaast er last van hadden.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Davendre » za 6 aug 2016 11:51

Monster900 schreef:Omdat ik ook in 2016 graag CD's speel, en ook af en toe eens naar de radio luister (dat gaat niet met een iPhone!) whistle.gif
Zelf heb ik een hele rits albums (50 st) op de iPhone staan, cd's dan niet nodig. En met de app 'Nederland FM' luister ik naar de diverse zenders. Enige wat ik in de caravan heb staan is een JBL waar ik de iphone op kan aansluiten
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Daphne » za 6 aug 2016 12:22

Dit draadje is begonnen met onze vorige caravan. Onze huidige caravan is af fabriek uitgerust met een autoradio en die wordt elke (vakantie)dag gebruikt. Gaat aan als we wakker worden. Met plaatselijke radiozenders, dus ook in buitenland zijn we helemaal in de modus van dat land.
JBL, 2 iPhones en 1 iPad met Spotify en een hoop muziekalbums hebben we ook mee maar worden daarvoor niet gebruikt. Mochten we dat wel willen kan dat ook nog via de radio in de caravan via Bluetooth. Fysieke CD's gebruiken we al jaren niet meer. Dat is zoooooo 1999. :lol:


Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

martijn v o

Re: autoradio inbouwen

Bericht door martijn v o » za 6 aug 2016 12:57

Wij luisteren ook radio via de schotel. Ik weet niet of dat ook HD is, maar het klinkt wel goed.
Of haal ik nu weer oude Canal Digital wonden open? mrgreen.gif

Ferdi

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Ferdi » za 6 aug 2016 13:06

Doen wij ook, een groot aanbod en goed geluid.
Maar ook streamen we radio via iPhone naar de Bluetooth speaker, gewoon van 4G internet. 20GB voor €20,-


Groeten Ferdi

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Wim Corduwener » za 6 aug 2016 13:16

Even terug (on topic) naar 12 volts voedingen voor een autoradio met voldoende vermogen: ik heb een bak vol met verschillende computervoedingen, de een wat zwaarder dan de anderen en die geven ook 12 volt. Zijn die niet te gebruiken als voeding?
image.jpeg
Een bak vol.
Voordat ik zo’n Windows-computer de container ingaat, sloop ik er meestal nog wel wat bruikbaars uit.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Monster900 » za 6 aug 2016 13:21

Ik heb ooit zulke voedingen al gebruikt om autoradio's op aan te sluiten en zelfs al voor een frigo-box. Werkt allemaal, als je de juiste draadjes weet te vinden.
Of deze ook bruikbaar zijn om een accu op te laden, weet ik niet. Ik kan me niet herinneren of ze exact 12V of meer geven.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Wim Corduwener » za 6 aug 2016 14:46

Nee, een accu zou ik er niet mee opladen, maar de 5 volt die er ook opzit, daar kun je wel weer een USB-poort op solderen om telefoons en tablets mee op te laden. Zo’n computervoeding sloop je gewoon uit een oude pc en kost in feite dus niks.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Bob2
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mei 2009 13:09

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Bob2 » za 6 aug 2016 17:01

Ik heb een klein 4,5 volt radiootje. Meestal zijn de zenders te zwak voor dit radiootje, of de radio is te ongevoelig, kan je ook zeggen. Het gevolg is dat de radio zelden aan staat, ook al vanwege het feit dat vaak een of meerdere presentatoren op de zender zitten, die zich zelf graag horen. Of het nu nederlands is of een vreemde taal die ik niet versta, ik zet dat gewauwel uit en geniet van de stilte.
Trouwens wat is JBL?
Constructam Condor 1972. Trekker Fiat Dolbo benzine.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Chris » za 6 aug 2016 17:13

@ Wim.

Helaas Wim.... je zult ze niet "Aan" krijgen zonder truken.
De meeste hebben n.l. ook "verbruikers" nodig om aan te blijven.
Het drukknopje voor op een PC waarmee je de pc start zit niet op zo'n pc voeding... dus lastig.
Voor een radio is een geschakelde voeding eigenlijk niet zo ideaal, kan nog wel eens storen n.l.
Beter voor een radio is een voeding met een trafo.
Ik kan er wel een voor je uitzoeken hoor als je dat wilt... bij Co..ad ofzo..

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Master__R
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 aug 2015 14:57

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Master__R » za 6 aug 2016 22:13

RE.gif
Vroeger verbonden we gewoon pin 13 en 14 op die (ATX) voedingen (op de brede stekker die normaal op het moederbord gaat), en dan werkte de voeding prima hoor, en bleef gewoon werken.

Dat is inmiddels wel wat jaartjes geleden. Die zelf ook vaak genoeg gebruikt voor autoradio's.

Ferdi

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Ferdi » zo 7 aug 2016 07:53

Re,Re, JBL is een Amerikaans luidspreker merk (James Bullough Lansing)


Groeten Ferdi

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: autoradio inbouwen

Bericht door graaf » zo 7 aug 2016 12:19

Gisteren toevallig net m'n radio-cd-speler die uit m'n vorige caravan kwam overgehouden in m'n nieuwere troll. In m'n oude caravan had ik een universele afgevlakte voeding van 12 volt alleen voor die radio. Met het overzetten heb ik naast de de standaard 12 volts-voorziening (gelijkstroom en wisselstroom) van de omvormer van de caravan zelf, nu ook een 12 volts netwerk (10 ampère) door de hele caravan gelegd. Daar zit dus naast die radio ook de led-tv, ook de Alpha R36 router, de satelliet decoder, 3 USB-laadpunten, straks ook de automatische antennen (Snipe????) op. Dus geen afzonderlijke voedingen meer
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: autoradio inbouwen

Bericht door Conradi » zo 7 aug 2016 12:38

PC-voeding kun je prima gebruiken. Afhankelijk van het type de juiste doorverbinding maken om 'm aan te zetten.

Power zat, Er is een draadje waar iemand een mover er mee voedt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: autoradio inbouwen

Bericht door euroland » di 20 dec 2022 12:39

Ik had ook ooit een autoradio / cassettespeler in de caravan gebouwd, gebruikte hem eigenlijk nooit meer want alleen fm en am en cassette ? Wat is dat ook alweer ?
Nou had deze een aux in op het frontje en daar past dus een bluetooth ontvangertje in :

[image]https://media.s-bol.com/g25nykgRJ73l/550x590.jpg[/image]

Kost bijna niks, verbinden met de telefoon of tablet en de radio is weer helemaal bij de tijd !
Euroland 430 TM SE 1993

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”