Airco of niet?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
RamHemi

Airco of niet?

Bericht door RamHemi » ma 16 apr 2012 00:18

Hallo mensen,

Ik ben nieuw in caravan land en op het forum. Mijn naam is Paolo en kom uit de buurt van Schiphol. Vroeger weleens me een tent op vakantie geweest. Nu met 3 kids hebben we besloten om de caravan avontuur aan te gaan...
We hebben sinds vorig week een Jong gebruikt Dethleffs 560 sk gekocht. We hebben afgesproken dat het na de meivakantie ophalen. Zowel wij als de kids zijn erg blij en willen heel graag ermee op vakantie gaan.

Ik zou graag aan ervaren caravan bezitters willen vragen:
1 wat zijn jullie ervaringen met een airco?
2 Als het rond de 30 graden is, kun je dan nog slapen in een caravan?
3 zou het te doen zijn met een ventilatortje, of kun je beter een airco monteren?
4 Zou een airco geen geluidsoverlast veroorzaken voor jezelf en/of de buren?

Bedankt voor jullie input! thumbup.gif
Paolo

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco of niet?

Bericht door Hobby Linka » ma 16 apr 2012 07:51

Hoi Paolo,

Vorig jaar hebben wij een airco gekocht. Daar is al een draadje over. zie hier viewtopic.php?f=18&t=14142 voor het verhaal over onze airco.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Airco of niet?

Bericht door jolly » ma 16 apr 2012 10:52

Ik heb ook zelf een airco ingebouwd onder het bed, een Domatic.
Echt koud kun je het binnen niet maken maar je houdt wel de warmte goed buiten.
Je hoort hem wel draaien maar echt lawaai maakt hij niet, het stoort niet.
Ik zet hem wel af als ik ga slapen.
Sinds ik hem geïnstalleerd heb, heb ik ook geen hete vakantiedagen meer gehad (wat het weer betreft :oops: )
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3244
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Airco of niet?

Bericht door Leentje » ma 16 apr 2012 11:04

Wij hebben een dakairco, zat erop bij aankoop. Werkt prima, we krijgen het er goed koel mee. En een groot voordeel: ook warm in voor en najaar!
Mocht ik er zelf eentje kopen, dan zeker een bankairco. Ivm geluid voor de omgeving en we zijn toch een lichtkoepeltje kwijt nu.
Koelen gebeurt hooguit een uurtje voor het slapengaan, maar o.h.a. kunnen wij de warmte wel goed hebben. Kinderen die al vroeg gaan slapen is natuurlijk anders, maar rond middernacht is het vaak gewoon lekker.
Succes met je beslissing.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Peter R
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 09:12

Re: Airco of niet?

Bericht door Peter R » ma 16 apr 2012 11:46

Wij hebben een dakairco op de Hobby. Alhoewel ze goed werkt, vind ik ze te lawaaierig. Het is niet leuk voor jezelf, en ook niet voor de buren.
In de nieuwe Tabbeir zit een bankairco. Maar de luchtmonden komen alle 3 in de zithoek uit, en vreemdgenoeg beneden. Het ding is zo ingebouwd in de Tabbeir fabriek. Rare jongens daar. Het kan zijn dat het prima werkt, maar we hebben hem pas en we zijn er nog niet mee weggeweest.
In de Paganini is het m.i. ideaal, bankairco en luchtkanalen in het dak verwerkt. Maar om daar nu een Paganini voor te kopen vonden we er een beetje over.

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Airco of niet?

Bericht door BertvD » ma 16 apr 2012 15:15

Wij kamperen sinds 2003 met een caravan zonder airco.
Tot nu toe hebben we 2 keer een nacht gehad die zo heet was dat we een airco hadden willen hebben.
Voor de rest waren de nachten koel genoeg om onder een laken onder een open dakluik heerlijk te kunnen slapen. (We hebben dus wel een klein dakluik recht boven het bed en een laken is dan wel nodig om geen last te hebben van de tocht.)
We gaan welliswaar niet in het hoogseizoen maar net daarna (eind augustus begin september) maar wel naar warme landen als Italië, Frankrijk of Spanje.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco of niet?

Bericht door Ab » ma 16 apr 2012 17:02

Wij hebben een Dometic 2200 op het dak.
Ik zou 'm niet meer willen missen.
Wij gaan altijd naar Kroatie, daar kan het wel eens 40 graden worden.
Overdag staat ie altijd aan, Je kan 'm buiten net horen als het stil is.
's avonds gaat ie op een laag pitje, of helemaal uit, meestal blijft ie iets aan.
We slapen prima.

Eh..RamHemi..is dat de trekker ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RamHemi

Re: Airco of niet?

Bericht door RamHemi » ma 16 apr 2012 21:40

Allen bedankt voor de reacties!
zo te lezen zijn de meningen verdeeld, maar de meerderheid meent toch het prettig te vinden om een airco te hebben. Ik zal informeren wat ze vragen om een airco te monteren. De vraag is nu wel: onder de bank of op het dak? wat is stiller/beter scratch.gif

@ Ab idd, de trekker ;-)

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Airco of niet?

Bericht door Fred N » ma 16 apr 2012 22:33

Zelf hebben wij er ook een op het dak staan.
Wij vinden het geen must en /of toegevoegde waarde.

Als hij aanstaat, is het net of je iedere keer een koelkast instapt.
De grootste ergernis vind ik dat je iedere keer de deur moet dichthouden.
Als je dit meerdere keren per dag moet doen komt bij ons de ergernis naar boven. boos.gif boos.gif

Wanneer gebruiken wij hem dan wel scratch.gif
Wij gebruiken hem alleen als wij naar bed gaan dan zet ik hem even aan.
Tijdens de nachtrust zet ik hem uit.
Dat zal voor iedereen anders zijn maar ik hoor hem een ander zal er geen last van hebben.
Het is net of je op een vrachtboot ligt te slapen. zucht.gif

Zelf vinden wij als je een bepaald budget hebt te besteden voor extra accessoires dat de airco niet boven ons verlanglijstje hebben staan.
BTW, de hetelucht ervan gebruiken wij vaker. awhoea.gif awhoea.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco of niet?

Bericht door Ab » ma 16 apr 2012 22:43

Veel verdeelde meningen inderdaad. :lol:
Bedenk, waar je over het algemeen je zomervakanties gaat doorbrengen.
Doe je dat in Nederland, dan is een airco weinig toegevoegde waarde. Over het algemeen koelt het 's avonds genoeg af, en even alles loszetten is voldoende om goed te slapen.
Breng je de zomervakantie door in landen waar het ook in de nacht soms nog 28 graden is, wordt het ineens heel anders..
Maar zelfs dan kan het ook best zonder. De een kan ook veel beter slapen als de ander nietwaar.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Airco of niet?

Bericht door Fred N » ma 16 apr 2012 23:15

RE.gif
Inderdaad zoveel mensen zoveel menigen. :wink:
Breng je de zomervakantie door in landen waar het ook in de nacht soms nog 28 graden is, wordt het ineens heel anders..
Wij verblijven per jaar 8 weken in het zuiden van Europa, wat ons betreft wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.
Maar natuurlijk ieder zijn mening. thumbup.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Airco of niet?

Bericht door JPGeetje » di 17 apr 2012 09:52

@RamHemi
Buiten alle argumenten die al zijn aangedragen zou ik je ook even willen wijzen op het extra gewicht. Voor een airco moet je toch snel tussen de 20 a 25 kg extra tellen.
De caravan die je hebt gekocht is niet bepaald een kleintje en ik weet niet welke auto je hebt. Kijk dus even na of dat extra gewicht je niet in de problemen kan brengen.
Ik heb geen airco en kan dus niet oordelen over het nut. Wij gaan echter vrijwel nooit in het hoofdseizoen en hebben hem eigenlijk nog nooit echt gemist.
Als ik jou was zou ik het in ieder geval het eerste jaar eens zonder proberen. Zo kun je het beste ervaren of een airco een toegevoegde waarde voor jou heeft.
Denk ook bij een airco aan het extra stroomgebruik waardoor je op campings met laag afgezekerde aansluitingen (4 ampere) in capaciteitsnood kunt komen.
Het dak is voor de werking van een airco de gunstigste plek omdat koude lucht nu eenmaal de eigenschap heeft om naar beneden te zakken.
Het dak is echter wel een minder gunstige plaats om extra gewicht mee te sleuren omdat daardoor de caravan in principe minder stabiel wordt.
Hopelijk kunnen deze aanwijzingen je helpen bij het nemen van een besluit.

Succes ermee,
Jan
[edit: ik begrijp inmiddels dat de trekker een "RamHemi" is. Hoewel ik die auto niet ken lijkt mij uit de reactie van Ab dat dat wel snor zit.] thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

RamHemi

Re: Airco of niet?

Bericht door RamHemi » di 17 apr 2012 15:12

Goed opgemerkt Jan!

Zo 'n ding op het dak is idd niet best voor het zwaarte punt en luchtweerstand :wink:

Met de auto zit het idd wel goed, kan er wel 2 achter hangen knipoog.gif

http://www.ramtrucks.com/en/2012/ram_1500/

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: Airco of niet?

Bericht door Knausje » di 17 apr 2012 15:36

Wij hebben geen airco, gaan al vele jaren naar Portugal,Spanje en Frankrijk, en missen het niet. zetten de caravan zoveel mogelijk in de schaduw, 'nachts ramen open, (overdag ook trouwen als we bij de caravan zijn). op vele campings betaal je naar verbruik stroom, dus als je er 1 wilt aanschaffen zou ik naar het gebruik kijken.

veel plezier met jullie caravan
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Marc Klaassen
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 mar 2008 13:10
Locatie: Oud Beijerland

Re: Airco of niet?

Bericht door Marc Klaassen » di 17 apr 2012 15:54

Wij hebben geen airco in onze caravan en gaan elk jaar naar Zuid Frankrijk. Overdag ruim 30 graden, maar in de avonden koelt het lekker af. Wij hebben het circulatiesysteem overdag aan staan en vlak voordat de kinderen gaan slapen gaat deze even voluit. Koel genoeg in onze caravan, want we slapen elke nacht lekker onder ons dekbed.

Gr. Marc
haphop.gif Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 2021 met een Hobby 540 WLU 2023

"Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat."

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Airco of niet?

Bericht door perry » di 17 apr 2012 16:20

RE.gif
Dat doen wij dus ook het circulatiesysteem aan de hele dag aan de kids die zo rond half 9 s avonds naar bed gaan en me jongse die overdag ook nog slaapt.
Slapen goed met ook 30gr buiten.
Ik heb zelf ook 1 vakantie veel geslapen overdag (ongelukje gehad met de motor waardoor ik geen heledag kon lopen dus ging mee met me dochter als die moest slapen :lol: )
En ook toen was het goed warm was 30+ kon ik slapen.
Natuurlijk is een airco lekker als het echt warm is maar wij kunnen zonder.
Is hoop gewicht estra plus ook hoop geld extra. Je krijgt de airco niet voor niks denk ik zo.
En dak airco's maken vind ik veel herrie voor de buren ik heb me er nooit druk omgemaakt maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel doen boos.gif
Groetjes
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

RamHemi

Re: Airco of niet?

Bericht door RamHemi » di 17 apr 2012 18:50

Vandaag met de dealer gebeld, airco onder de bank is stiller en €1400,- aub, dakairco €1600,- aub... We gaan eerst maar een keer proberen zonder, de mover was ook al zoiets, maar daar kan je echt niet zonder met zo'n grote caravan

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco of niet?

Bericht door Ab » di 17 apr 2012 18:57

JPGeetje schreef:[edit: ik begrijp inmiddels dat de trekker een "RamHemi" is. Hoewel ik die auto niet ken lijkt mij uit de reactie van Ab dat dat wel snor zit.] thumbup.gif
Mwa..'t ken net. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RamHemi

Re: Airco of niet?

Bericht door RamHemi » di 17 apr 2012 19:04

Wilde wel een pic plaatsen, maar krijg de foto niet kleiner stom.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco of niet?

Bericht door Ab » di 17 apr 2012 19:19

Vlgs mij lijkt ie hier wel wat op. :lol:
Bijlagen
DSC04362.JPG
DSC04362.JPG (115.01 KiB) 11016 keer bekeken
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Airco of niet?

Bericht door perry » di 17 apr 2012 20:43

RamHemi schreef:Vandaag met de dealer gebeld, airco onder de bank is stiller en €1400,- aub, dakairco €1600,- aub... We gaan eerst maar een keer proberen zonder, de mover was ook al zoiets, maar daar kan je echt niet zonder met zo'n grote caravan
Het kan wel met zonder mover hoor :lol:
Wij hebben een 540 fent 1470kg en geen mover. Gelukkig kan ik met de auto nogal beetje sturen (vrachtwagenchauffeur CE)
Maar als het met de auto door ruimte tekort niet lukt zijn er altijd mensen die helpen is mijn ervaring.
Maar ik snap goed dat je voor een mover gekozen heb hoor. thumbup.gif
Bij een nieuwere caravan zou ik het ook zeker gedaan hebben.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

RamHemi

Re: Airco of niet?

Bericht door RamHemi » di 17 apr 2012 22:07

Ab schreef:Vlgs mij lijkt ie hier wel wat op. :lol:
yep, dat is hem mrgreen.gif andere kleurtje wel, maar zelfde blok! V8 5,7 met bijna 400 paardjes en een heeeeel berg koppel blij.gif ook een Larami aan de bumpers te zien thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”