Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » do 12 apr 2012 09:58

Bert64 schreef:
Beroepsfotograaf schreef:Veel mensen weten het niet, maar een Smax is slechts 6cm korter dan een Ford Galaxy, is vanaf de neus totaan de achterbank 100% identiek aan de Galaxy qua afmetingen, en is wat strakker afgeveerd.
En een S-Max is natuurlijk een heeeele mooie auto! blij.gif :wink:
Smaken zullen verschillen, maar ik ben er heel erg blij mee. Wij reden altijd VW (onze vorige auto was een Golf Variant 2.0 Benzine uit 2001) maar ik heb altijd een Volvo V70 D5 willen rijden. Ik had altijd de indruk dat zo'n V70 zeeën van ruimte zou hebben, zowel op de achterbank als in de bagageruimte. Ook heeft Volvo altijd iets met veiligheid gehad en dat sprak me ook erg aan.
Afijn, toen onze Golf de geest gaf, en onze tweeling 1,5 jaar oud was, moest er een andere auto komen. Ik natuurlijk meteen naar de Volvo dealer om een leuke 2e handse V70 uit te zoeken. Toen kwam ik tot de ontdekking dat die auto helemaal niet zo ruim is van binnen als ik wel dacht. De breedte van de achterbank is fors, maar de beenruimte op de 2e rij is superklein, de bestuurdersstoel moet namelijk helemaal naar achteren *en* flink achterover gekanteld. Met de kinderzitjes, die ook nogal wat ruimte innemen, en de kinderbeentjes die schuin over de rand van de stoel bungelen, paste het gewoon echt niet.
Toen ik naar Ford ging kijken, ging ik eigenlijk de Mondeo passen. In de showroom stond toen ook toevallig een Smax. "Ok, even proberen maar dan....zuchtte ik". Ik geloofde mijn ogen niet. Ik had de kinderzitjes meegenomen. Alles paste er ruim in, en ik kon prinsheerlijk zitten.

Toen gezocht naar een mooi exemplaar in Duitsland. En gevonden. 10 maanden oud, 14000 km op de teller, en met BPM erbij zo'n 8000 Euro goedkoper dan in Nederland.

We hebben trouwens geluk gehad, want deze Smax kan "toevallig" behoorlijk wat trekken. Dat was bij aanschaf voor ons geen criterium. Hadden we een Smax 2.0 Benzine gekocht, dan was het Eriba feestje niet doorgegaan. mrgreen.gif
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Bert64 » do 12 apr 2012 10:14

Beroepsfotograaf schreef:Toen kwam ik tot de ontdekking dat die auto helemaal niet zo ruim is van binnen als ik wel dacht.
Dat was ook mijn ervaring met de V70. Hiervoor had ik een Mondeo (laatste model) en die was veel ruimer dan een V70. En dat terwijl ze op dezelfde bodemplaat staan... (eigenlijk off topic dit :oops: )
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » do 12 apr 2012 10:24

Bert64 schreef:
Beroepsfotograaf schreef:Toen kwam ik tot de ontdekking dat die auto helemaal niet zo ruim is van binnen als ik wel dacht.
Dat was ook mijn ervaring met de V70. Hiervoor had ik een Mondeo (laatste model) en die was veel ruimer dan een V70. En dat terwijl ze op dezelfde bodemplaat staan...
Precies.
(eigenlijk off topic dit :oops: )
Oeps, je hebt gelijk. Over en uit dan maar.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Rijk

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Rijk » do 12 apr 2012 11:31

RE.gif Gelukkig is smaak een subjectief gevoel.. mrgreen.gif

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » za 11 aug 2012 09:32

Ik weet niet of veel mensen dit topic nog lezen, maar ik zou nog een terugmelding doen na onze 1e vakantie. Zoals jullie inmiddels weten zijn wij onervaren rijders (dit is onze eerste caravan ooit) en is er nogal wat gezegd over het gewicht van de caravan, dit zou nogal groot zijn tov het gewicht van de auto. Het zou stabiliteitsproblemen kunnen geven.

Wij zijn dit jaar naar Oostenrijk geweest. We hebben veel kilometers over duitse snelwegen gereden, met onze 100 km/h sticker konden we dus ook 100 km/h rijden.

We zijn - zoals hierboven ook vermeld - voorzichtig begonnen met ca 80 km/h. Mijn vrouw heeft ook haar E-achter-B rijbewijs gehaald, zodat we beiden konden rijden. En toen was het wachten op de "snelle busjes" die de caravan in een slingerbeweging zouden kunnen brengen. Inderdaad, zo'n "snel busje" is maatgevend en brengt de caravan in een slinger. Maar die was bij 80 km/h eigenlijk nauwelijks te merken. Na zo'n honderd kilometer ben ik de snelheid gaan opvoeren. Eerst naar 90, daarna naar 100 km/h. De combinatie voelde nog steeds erg stabiel aan. De weg was erg rustig, en dat was wel fijn want bij 100 km/h moet er ingehaald worden. Dit ging allemaal prima. Als er weer eens zo'n "snel busje" voorbij kwam, was de slingerbeweging van de caravan beter te voelen, maar deze dempte wel steeds heel snel weer uit. Al met al heb ik in 2000 kilometers geen enkel moment ook maar iets van instabiliteit gevoeld.

Onze combinatie bevalt dus heel erg goed en eenmaal op de camping aangekomen zijn we ontzettend blij dat we voor een grotere caravan hebben gekozen!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door JPGeetje » za 11 aug 2012 10:00

RE.gif
@Pieter, je hebt dus ook de nodige hellinkjes genomen als je naar Oostenrijk bent geweest.
Hoe goed hield de 140pk zelfontbrander zich daar, onder de last van jouw toch wel behoorlijk zware combinatie?

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » za 11 aug 2012 11:41

@Jan,
Hellingen te over, vooral op de Duitse autosnelwegen was het af en toe even flink toeren maken. In Oostenrijk mag je slechts 80 km/h rijden (en dat hebben we ook netjes gedaan, terwijl bijna alle andere auto-caravan combinaties ons met flink snelheidsverschil voorbij raasden) dus daar hebben we met de hellingen geen problemen gehad. Omdat we al vrij snel standaard 100 km/h reden (105 op de snelheidsmeter), wilde ik ook steeds met 100 de hellingen op. Dat kwam steeds neer op terugschakelen naar 4. De motor maakt dan wel zo'n 3000 toeren, maar we kwamen steeds wel boven. Het is slechts 1x voorgekomen dat ik naar 3 moest terugschakelen, en dan moet natuurlijk ook de snelheid wat naar beneden. Verder ging het eigenlijk prima...
...op die ene terrascamping na dan. Als onervaren rijden ben ik vrolijk de steile helling afgedaald naar een mooi plekje. Toen we weer wilden vertrekken bleek die helling omhoog toch wel erg lastig. In de 1e versnelling kwam ik niet op voldoende snelheid om de koppeling helemaal los te kunnen laten, dus heb de hele helling met slippende koppeling omhoog gereden. Boven aangekomen kwam de grijze rook al onder de auto vandaan :oops:, dus ik heb de koppelingsplaatjes flink verschroeid. Afijn, weer wat geleerd. :wink:
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Harolddick

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Harolddick » za 11 aug 2012 21:48

Zo'n traject heb ik ook in Frankrijk gehad richting Gorges du Verdon.
24,3 l per 100 km....

Maar de wagen deed het fluitend....nou ja, zijn baasje dan mrgreen.gif

Groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door deusjevo » za 11 aug 2012 22:45

Beroepsfotograaf schreef: Verder ging het eigenlijk prima...
...op die ene terrascamping na dan. Als onervaren rijden ben ik vrolijk de steile helling afgedaald naar een mooi plekje. Toen we weer wilden vertrekken bleek die helling omhoog toch wel erg lastig. In de 1e versnelling kwam ik niet op voldoende snelheid om de koppeling helemaal los te kunnen laten, dus heb de hele helling met slippende koppeling omhoog gereden.
Verkeerde taktiek vrees ik.

Van caravantrekker:

Koppeling intrappen en de motor veel toeren laten maken. Tegelijk de handrem los en volgas en zo snel mogelijk het koppelingspedaal helemaal op laten komen. Het gevolg is dat de voorwielen onmiddellijk hun grip verliezen en als een wilde beginnen rond te draaien.

De bedoeling is echter om die overdreven ongecontroleerde wielslip te matigen door minder gas te geven, zodanig dat er een goede verhouding komt tussen motortoerental (rond het maximum-koppel toerental) en tractie. Controle dus. Is er eenmaal gang genoeg lift u het gaspedaal nog meer zodat het piepen van de banden geheel ophoudt en u weg bent.

Of deze methode goed werkt bij auto's met een tractiecontrole systeem zult u moeten uitproberen (of het systeem uitschakelen). Auto's met achterwielaangdrijving of vierwielaandrijving hebben vaak een teveel aan tractie waardoor de wielen niet aan het spinnen te krijgen zijn. Dan helpt alleen een lage gearing of een hele korte eerste versnelling.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door WillyL » za 11 aug 2012 23:02

Nieuwe banden kosten minder dan een nieuwe koppeling, vandaar dat het slippen van de banden de voorkeur heeft...
En met een defecte koppeling - lees verbrande - kom je niet ver, met kaalkoppen nog wel, alhoewel dat nat,uurlijk niet echt reglementair is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door fs1986 » zo 12 aug 2012 02:18

Kaalkoppen, haha wat een woord. :lol:
Zomerbanden slijten maar nauwelijks, van af en toe een tijdje slippen, weet ik uit de praktijk. Bij een aantal scherpe binnenbochten hier in de bergen, stonden de achterbanden van onze auto behoorlijk te slippen tijdens het omhoogrijden aangezien er vrijwel geen gewicht op de aangedreven achter-as rust. Na vijf jaar heb ik het profiel van de banden tussen de onaangedreven voor-as en de aangedreven achter-as opgemeten; het verschil was nog geen halve millimeter. Hoe dat bij winterbanden is weet ik niet precies (we rijdens weliswaar sinds vorig jaar alleen nog maar op winterbanden, maar die slippen nooit door tijdens het omhoog rijden van bochtige bergwegen), ik gok dat er niet veel van het profiel overblijft bij winterbanden, als je daar regelmatig of langdurig mee aan het slippen bent, daar is het rubber te zacht/zwak voor.
Nou ja, de meeste mensen kamperen in de zomer, dus zullen er ook wel hoofdzakelijk zomerbanden onder de auto's zitten. :wink:

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » ma 13 aug 2012 13:03

Tsja, een wegrijdtechniek is leuk, maar in dit geval ging het om ca. 150 meter omhoog rijden, op een nauw pad tussen de andere campinggasten door. Het probleem was, dat ik door de helling niet met 1000 toeren omhoog kon rijden, omdat ik vermogen tekort kwam. De turbo komt er pas bij 1800 toeren bij, maar dan rijd ik dus 2x zo hard en dat was gewoon niet verantwoord op dat nauwe pad.

Nu ik dit weet, zal ik niet meer zo snel zo'n terrascamping nemen, of me er eerst van vergewissen dat de helling niet te steil is voor een normale snelheid. Wij hebben overigens gewoon onze vakantie vervolgd. De locale Ford dealer zei te denken dat de koppelingsplaten op ca. 80% van de slijtlevensduur zitten. Dit door een proefrit te maken en af en toe de koppeling in te trappen tot deze gaat slippen. Onze Smax zit nu op 90000 km met deze platen, dus dat zou betekenen dat ze hooguit 120000km mee zullen gaan. Dat is niet heel veel maar ook niet heel erg weinig. Vooralsnog heeft dit akkefietje dus niet heel ernstige gevolgen.

Wat ik me wel afvraag is of het goed is voor deze dieselmotor om gedurende langere tijd in de 4e versnelling 100 km/h te rijden, steeds met 3000 toeren een heuvel op op de duitse Autobahn. Ik merk verder niets aan de auto nu we weer in Nederland zonder caravan rijden, maar tijdens die bergstijgingen met 3000 a 3500 toeren klinkt de motor wel erg rauw.
Ik merkte dat het beter ging om voorafgaand aan het nemen van de helling de snelheid iets op te voeren, naar 110 a 115 op de teller (dus ca 108 echte km/h). Dan ging de helling een heel stuk soepeler. Werd de helling te steil, dan moest ik terugschakelen naar 3 en naar 70 a 80 km/h.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » ma 13 aug 2012 13:07

Harolddick schreef:Zo'n traject heb ik ook in Frankrijk gehad richting Gorges du Verdon.
24,3 l per 100 km....
Wij zaten op 11.1 l/100 km. Wij hadden dan dus veel minder, of minder steile, heuvels dan jij/jullie. Goed om te weten dat een zwaarder traject ook prima gaat. Wat was je snelheid en moest je veel terugschakelen naar de 3e versnelling?
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door deusjevo » ma 13 aug 2012 13:46

Beroepsfotograaf schreef: De locale Ford dealer zei te denken dat de koppelingsplaten op ca. 80% van de slijtlevensduur zitten. Dit door een proefrit te maken en af en toe de koppeling in te trappen tot deze gaat slippen.
Ja ja, lekkere research....
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » ma 13 aug 2012 15:18

RE.gif Dat dacht ik ook. Maar het belangrijkste dat ik wilde weten, was of ik ermee door kon rijden of niet. Hij zei dat dat wel kon, totdat de koppeling zou gaan slippen bij normaal gebruik (net zoals dat dus normaalgesproken gaat bij einde levensduur v/d koppelingsplaten).
De koppeling voelt bij normaal gebruik zeker niet versleten aan. Mijn veronderstelling was, dat eventuele vervormingen in de slijtvlakken van de koppelingsplaten (er kwam erg veel rook onder vandaan en het koppelingspedaal bleef even een paar tellen "hangen" voordat het vanzelf weer naar boven kwam) vanzelf weer vlak zouden worden door het normaal gebruik, en dat kon hij wel bevestigen. Ik rijd er nu dus gewoon mee door alsof er niets gebeurd is en we zien wel wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door JPGeetje » ma 13 aug 2012 20:18

deusjevo schreef:
Beroepsfotograaf schreef: De locale Ford dealer zei te denken dat de koppelingsplaten op ca. 80% van de slijtlevensduur zitten. Dit door een proefrit te maken en af en toe de koppeling in te trappen tot deze gaat slippen.
Ja ja, lekkere research....
Inderdaad, ook ik heb zo mijn twijfels over de deskundigheid van deze dealer. scratch.gif
Mijn laatste 2 Mondeo's (2002 en 2005) hadden al een zelfstellende koppeling.
De krachtbron in jouw Smax wordt ook gebruikt in de Mondeo.
Grote kans dat in jouw auto dus ook en zelfstellende koppeling zit.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 15 aug 2012 08:43

Euhhhh.....wat is een zelfstellende koppeling?
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door JPGeetje » wo 15 aug 2012 09:12

RE.gif
Het koppelingspedaal moet een "vrije slag" hebben. Ik weet niet of die bij elke auto gelijk is, bij de Mondeo diende die +/- 2 cm. te zijn.
Dit houdt in dat de eerste 2 cm. van het koppelingspedaal in feite nog geen druk wordt opgebouwd naar de drukgroep.
De drukgroep is een onderdeel in de koppeling die er voor zorgt dat de koppelingsplaten in rusttoestand met een grote druk tegen elkaar worden gedrukt voor een goede frixie.
Bij het indrukken van het koppelingspedaal neem je in feite de druk die de drukgroep geeft, over zodat de platen niet meer tegen elkaar worden gedrukt en de koppeling zodoende vrij komt.
Als je het pedaal dus loslaat moet dit ook helemaal vrij komen zodat de drukgroep weer max. kan drukken. Vandaar de voorgeschreven vrije slag.
Als de koppelingsplaten slijten en dus dunner worden, neemt de vrije slag in het pedaal af en kan dat uiteindelijk ervoor zorgen dat de platen niet meer max. tegen elkaar gedrukt worden.
Vroeger werd die vrije slag altijd gecontroleerde en evt. bijgesteld in de garage. Het was dus ook een indicatie voor de koppelingsplaatslijtage. Bij een zelfstellende koppeling gebeurt dit steeds automatisch tot het maximale instellingsbereik. Als het zover is, dan zijn de platen ook op. Overigens is mij in de garage verteld dat de koppeling in de Mondeo hydraulisch werkt.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 8 jul 2015 01:09

Beste mensen,

Inmiddels zitten wij in ons 4e seizoen met onze Smax + Eriba Nova 540FB. We hebben er nu zo'n 15000 a 20000 km op zitten, inclusief af en toe eens naar Oostenrijk in de meivakantie of herfstvakantie. Zij die het hebben volgehouden om dit topic door te lezen zullen weten dat wij heel veel hulp hebben gekregen van verantwoordelijke en hulpvaardige ervaren caravanrijders. Het ging met name om de gewichtsverdeling tussen onze Smax (1743 rijklaar) en de Eriba (1800 kg MTM).
Ik wil jullie laten weten dat wij superblij zijn met onze Eriba. Het heeft nogal wat hoofdbrekens gekost (zowel bij mij als bij velen van jullie hier) maar het resultaat is uiteindelijk heel goed. De caravan ziet er nog steeds als nieuw uit. Het kamperen met deze caravan is werkelijk geweldig. Het rijden blijft een beetje stuiteren af en toe wanneer we over hobbels heengaan maar de snelwegkilometers gaan prima. We rijden eigenlijk altijd met 90kg kogeldruk, nu zo'n 1700kg caravangewicht en 100km/h op wegen waar het niet te druk is zodat we goed afstand kunnen houden. We zijn er uit eigen ervaring achter gekomen dat de Mercedes Sprinter (of soortgelijk) de grootste bedreiging vormt voor de stabiliteit van onze combinatie. Ze rijden met 140 voorbij en hebben een enorme luchtverplaatsing. Zelfs bij 100km/h en flinke belading blijft de Eriba heel stabiel. Trekt 1x naar links, 1x naar rechts en dan is het klaar. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld. Daarbij moet ik aantekenen dat ik mij de adviezen die ik hier op het forum heb gekregen tav hellingen omlaag en wegversmallingen ter harte genomen heb. Bij onze eerste serieuze afdaling in Duitsland (onderweg naar Oostenrijk) zijn we afgezakt naar 70 en dat ging prima.
Inmiddels ken ik de combinatie vrij goed. Ik haal ook wel eens kortstondig in met 110 op de teller (105 echte km/h). Komt er net een Sprinter langs is er nog steeds niks aan de hand. Na 10000-15000 km had ik er al wel een gerust gevoel bij.
Het enige probleem is de koppeling van de Smax. Die is prima voor solo, maar blijkt niet ideaal voor zware aanhangers. De koppeling is inmiddels 1x vervangen. In Engeland zijn veel smalle heuvelachtige weggetjes. Daar kom je regelmatig stil te staan om tegenliggers te laten passeren. Wegrijden op zo'n heuveltje is geen pretje voor de koppeling.
Ik heb ook jullie advies gevolgd en een caravantraining gevolgd. Priveles. Dit heb ik na 2 jaar gedaan. En ik heb er veel van geleerd. Het helpt me nog steeds bij iedere rit. Ook handig bij het wegrijden op heuvels.

Ik kan iedereen dus van harte deze caravan aanbevelen. Ook de Smax, maar dan vooral op vlak terrein. De Smax is een heerlijke vakantie-auto omdat hij zo ruim is van binnen. Ik heb wel eens incidenteel XC90 gereden en dat rijdt magnifiek (heel stabiel) maar ik rijd toch liever in onze Smax want die heeft veel meer beenruimte.

Kort en goed wil ik graag iedereen die mij zo goed advies heeft gegeven heel hartelijk bedanken. Jullie hebben van mij een tevreden en inmiddels ook iets ervarener caravankampeerder gemaakt! Zo'n forum maakt dat mogelijk en dat vind ik geweldig.

Iedereen een fijne zomervakantie gewenst en tot ziens!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Cheese » wo 30 mar 2016 20:10

Bedankt voor alle bijdragen hier. In 2016 willen wij ook met s-max op vakantie met een lichtere Knaus caravan beladen 1300 kg. Wat ik hier lees geeft me de indruk dat dat goed moet kunnen.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 30 mar 2016 20:36

is t een diesel? benzine 2.0 mag 1100kg trekken
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Cheese » wo 30 mar 2016 20:46

Zelfde als jou, 2.0 tdci titanium diesel uit 2009.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 30 mar 2016 20:49

Cheese schreef:Zelfde als jou, 2.0 tdci titanium diesel uit 2009.
Dan moet het geen enkel probleem zijn. thumbup.gif Ik waardeer de Smax nog immer als een ruime reisauto met veel plek voor onze kinderen op de 2e rij.
Veel plezier!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Sjonnie
Berichten: 119
Lid geworden op: do 17 sep 2015 13:17

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Sjonnie » wo 30 mar 2016 21:46

Beroepsfotograaf schreef:is t een diesel? benzine 2.0 mag 1100kg trekken

Dat is ook niet veel zeg voor zo'n auto!?
Of zie ik dat nu verkeerd?

Zelfs de BMW 318i van mijn vrouw zou nog 1400kg mogen trekken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Cheese » wo 30 mar 2016 22:31

Heb even gegevens van ford s-max 2 l benzine opgevraagd bij trekkracht berekening, aantal pk is zelfde als bij diesel, echter koppel schijnt heel anders te zijn.


"Volgens onze gegevens mag de Ford maximaal 1100 kg trekken. Dat zou betekenen dat de Knaus 150 kg te zwaar is. Het kan zijn dat op het kentekenbewijs een ander maximaal trekgewicht vermeld wordt. Dat gewicht op het kentekenbewijs is het enige gewicht dat echt bepalend is! Zelfs als we de kogeldruk bij de auto rekenen zoals bij een controle onderweg vaak wordt gedaan, is de caravan te zwaar.

Voor de verdere conclusies uit de onderstaande berekening maakt het verder niets uit, hoewel het raar klinkt als wij zeggen dat de combinatie geschikt is om te rijden terwijl dat wettelijk dus niet mag."
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”