Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Rijk

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Rijk » di 10 apr 2012 12:49

RE.gif
Klinkt logisch, maar heb je wel eens geprobeerd een caravan van > 1,600 kg. met de hand een metertje over zachte grond te verplaatsen?

DRB

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door DRB » di 10 apr 2012 13:11

Nee, maar wel een aanhanger en dan een dubbelasser. Valt zeker niet mee. Laat het dan ook altijd de auto voor mij doen. mrgreen.gif

Maar wat ik gewoon wilde aangeven is dat zo'n ding zoveel weegt en je er bijna niks voor terug krijgt.
Over het algemeen zijn er meer dan genoeg 'helpers' in de buurt als het met de auto niet zou lukken om de caravan op de plaatst te drukken. Dus ik zie de meerwaarde niet zo.
Zeker in dit geval zodra er twijfels bestaan over de gewichten met deze combinatie. Wil je 100% safe rijden zul je moeten schipperen met het gewicht. Dan vind ik de mover een ding wat je best kunt missen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16324
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Jan van Vijven » di 10 apr 2012 14:42

Gewicht is gewicht, waar je dat voor wilt gebruiken maakt iedereen zelf uit.
En volgens mij zit het gewicht van een mover juist op de perfecte plaats, in elk geval beter als aardappelen ergens boven in :wink:
Een mover is gemak wat je niet overal kunt kopen, patatten wel.
Als je een zware hut koopt is het niet logisch dat je moet rekenen op de kracht van een ander.

Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » di 10 apr 2012 15:17

RE.gif
De mover willen wij niet missen. We hebben inmiddels wel besloten om voorlopig geen zware vaste luifel op het dak te monteren. Dit waren we aanvankelijk wel van plan. Omdat deze Eriba 540 FB een Self-Supporting pakket heeft, zit er al een accu in. De mover is op deze accu aangesloten, zodat er geen separate accu nodig is. De mover zelf weegt 36 kg.
Laatst gewijzigd door Beroepsfotograaf op di 10 apr 2012 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Davendre » di 10 apr 2012 15:38

Beroepsfotograaf schreef:Ik heb daarop de Ford dealer gebeld en wat blijkt? Vanaf bj 2009 is de toelaatbare kogeldruk 90kg.
Heb je al gekeken wat de maximale kogeldruk mag wezen? Staat geloof ik op het typeplaatje en bij onze auto zit er ook nog een sticker in de achterklep met maximale kogeldruk.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » di 10 apr 2012 16:11

Davendre schreef:
Beroepsfotograaf schreef:Ik heb daarop de Ford dealer gebeld en wat blijkt? Vanaf bj 2009 is de toelaatbare kogeldruk 90kg.
Heb je al gekeken wat de maximale kogeldruk mag wezen? Staat geloof ik op het typeplaatje en bij onze auto zit er ook nog een sticker in de achterklep met maximale kogeldruk.
De Ford dealer heeft het nagekeken in zijn eigen documentatie. Een Smax uit 2008 (of tot 2008, is niet relevant) mag tot max 80kg kogeldruk. Een Smax uit 2009 of later mag tot max. 90kg kogeldruk. Op de trekhaak zelf staat 80kg, dit is volgens de dealer omdat dezelfde trekhaak op alle Smaxen gemonteerd kan worden, dus vermelden ze de minimale waarde, dus voor de oudere wagens. Onze wagen mag iig tot 90kg.
De caravan mag tot 100kg oplegdruk.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » di 10 apr 2012 16:19

Inmiddels heb ik het nodige uitzoekwerk gedaan. Ik heb op caravantrekker.nl een heel aantal combinaties uitgerekend. Daarbij kwam ik tot de ontdekking dat het verhogen van de kogeldruk van 80kg naar 90kg enorm veel invloed heeft op de stabiliteitsberekening. Ik heb daarop de Ford dealer gebeld en wat blijkt? Vanaf bj 2009 is de toelaatbare kogeldruk 90kg. blij.gif
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de onderstaande berekening. Als de resultaten van deze web site betrouwbaar geacht kunnen worden, kunnen wij deze caravan in elk geval verantwoord trekken.

We beginnen in elk geval heel voorzichtig: met situatie 1. We kunnen dan wat minder belading kwijt in de caravan, maar ik heb daar wel een beter gevoel bij. En: we gaan niet meteen 100km/h rijden uiteraard. We beginnen met 90km/h op de teller (zo'n 87 echte km/h) op de vlakke snelweg, op de rechter rijstrook. Het schijnt dat dit ook ongeveer het tempo van veel vrachtwagens is, dus dan hoef ik wellicht ook niet vaak in te halen.

Situatie 1: Niet teveel gewicht, want onervaren caravanrijder.
Totaal Caravan: 1605kg, Totaal Auto: 2106kg, kogeldruk 90kg (85kg was al genoeg volgens caravantrekker.nl)
Resultaat caravantrekker.nl:
"De Ford S-Max - 2.0 TDCi met een beladen Eriba Nova GL/SL 540 FB van 1605 kg met een gewichtsverhouding van 76%, is een goede combinatie!" en: "De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading royaal waardoor snelheden tot zo'n 100 km/u goed mogelijk zijn (zie gedetailleerd trekkrachtrapport)."

Situatie 2: Ophogen gewicht als we meer ervaring hebben.
Totaal Caravan: 1655kg, Totaal Auto: 2106kg, kogeldruk 90kg
Resultaat caravantrekker.nl: zelfde als bij situatie 1

Situatie 3: Auto 2256kg, Caravan 1705kg: misschien wanneer we echt ervaren zijn.
Resultaat caravantrekker.nl:
"De Ford S-Max - 2.0 TDCi met een beladen Eriba Nova GL/SL 540 FB van 1705 kg met een gewichtsverhouding van 76%, is ondanks de goede prestaties toch geen ideale combinatie omdat de caravan zwaar is t.o.v. de auto."
"De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading royaal waardoor snelheden tot zo'n 100 km/u goed mogelijk zijn (zie gedetailleerd trekkrachtrapport)."
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18355
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door deusjevo » di 10 apr 2012 16:35

Staar je niet blind op caravantrekker, 5 kilo verplaatsen van caravan naar auto kan zo al een extra "ster" opleveren en dat slaat nergens op.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Rijk

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Rijk » di 10 apr 2012 17:37

Dat typeplaatje op de trekhaak vertelt dus, dat 80 kg. de maximale last mag zijn. De regel is, dat de last zo hoog mag zijn als de autofabrikant toestaat of als de trekhaakfabrikant toestaat, maar nooit hoger dan de laagst toegelaten waarde. De laagste waarde op de trekhaak geldt in dat geval.

Als die garage dus die trekhaak heeft gemonteerd, legt hij nu de regel omgekeerd en fout uit, waarschijnlijk omdat het hem goed uitkomt. Dus als de trekhaak bij aanschaf is gemonteerd, is de garage in de fout gegaan.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Davendre » di 10 apr 2012 17:42

80 zul je dus zelf ook moeten aanhouden. Mag je volgens mij 5% van afwijken, kom je op 84 kg.

Bij een controle ga je met 90 kg volgens mij nat.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » di 10 apr 2012 17:57

Davendre schreef:80 zul je dus zelf ook moeten aanhouden. Mag je volgens mij 5% van afwijken, kom je op 84 kg.

Bij een controle ga je met 90 kg volgens mij nat.
ik begrijp het. misschien kan de dealer hier nog iets in betekenen. ik heb het bij 2 verschillende dealers bevestigd gekregen: beide zeggen vanaf de 3e maand 2008 is het 90kg. Dat het technisch draagvermogen voldoende is voor 90kg, dat is dan zeer aannemelijk. Het zou zonde zijn als het administratief dan niet te regelen is. Ik zal ook het boekje er eens op naslaan.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Keesjaap
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 jun 2010 14:49
Locatie: Koekstad

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Keesjaap » di 10 apr 2012 18:13

Boeiend om deze topic te lezen thumbup.gif
Peugeot 307 break 2.0 automaat (2006) + Adria Unica 390 DS (1998)

@dri

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door @dri » di 10 apr 2012 18:34

Beroepsfotograaf schreef:ik heb het bij 2 verschillende dealers bevestigd gekregen: beide zeggen vanaf de 3e maand 2008 is het 90kg.
Let op dat kenteken datum niet het bouwjaar is!
(Bij invoer de eerst ten naam gestelde datum)
Beroepsfotograaf schreef:Ik zal ook het boekje er eens op naslaan.
Daar had je ook mee kunnen beginnen uiteraard. De dealer(s) kunnen zoveel zeggen waar je geen rechten aan kunt ontlenen.

Harolddick

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Harolddick » di 10 apr 2012 19:54

Onderstaande tekst is van pagina 26 van het draadje net boven deze van de Eriba.(trekauto- en caravancombinaties)
Ik heb het geschreven op 4 december 2011.
Misschien heb je er nog wat aan.

Groeten,
Dirk


Merk: Knaus
Type: Azur 500 EU
Bouwjaar:2006
Leeggewicht:1325 kg (vanwege mover-accu, Dometic dakairco, winterpakket, hordeur, grote BP gasfles etc.)
Totaal gewicht: 1700Kg (zwaardere as)
Stabilisator: ja

Auto Personen auto
Merk: Ford
Type: S-Max 2.0 TDCi
Bouwjaar:2007
Gewicht:1643 kg leeg, 1743 kg rijklaar
Max. aanhangergewicht:1750Kg
Vermogen: 103 Kw = 140 Pk koppel 320 Nm
Stabiliteit combinatie:
Caravantrekker.nl: Caravan is eigenlijk net iets te zwaar als je kijkt naar de gewichtsverhouding. (Caravantrekker rekent voor de auto 2143 kg =met brandstof, personen erin... en komt op een gewichtsverhouding van 79%). Wettelijk is het geen probleem. Volgens caravantrekker moet je met de combinatie niet te snel gaan rijden. Vanwege de gewichtsverhouding kan de combinatie bij hogere snelheid instabiel worden. En sowieso E bij B nodig om hiermee te mogen rijden omdat de combi boven de 3500 kg uitkomt en max gewicht van caravan is hoger dan leeggewicht van auto. Advies 80 km/u op vlakke weg en 65 km/u bij afdaling.

Ik heb precies ervaren wat caravantrekker had voorspeld. De combi is wat zweveriger dan mijn vorige combi. Dat is volledig toe te schrijven aan de auto. Deze Ford is veel comfortabeler dan mijn vorige auto (Toyota Avensis Verso 2.0 diesel met 115 pk en redelijk stug geveerd). De vering is wat zweveriger.
Toch moet je niet denken dat dit nu een gevaar op de weg is want ik heb op de autobahn dus rustig met het vrachtverkeer meegereden. En dat deed ik ook al bij mijn vorige auto waarvan de combi stabieler was. (Met mijn Toyota heb ik met deze caravan ook wel 120 km/u gereden en ondanks dat die auto 140 kg lichter was voelde de combi nog prettig. Maar dit heb ik alleen voor uitproberen eens gereden).
Met de vakantie rij ik meestal ongeveer rond de 90 km/u. Soms als er weinig ander verkeer was en de weg er mooi vlak uit zag kon ik rustig een kalme <100 km/u rijden. Bij de 110 km/u had ik het gevoel dat ik meer op mijn stuur moest letten. Het voelt alsof de caravan wat op te zachte banden zachtjes heen en weer wiegt. En aangezien ik niet moe (of voor eeuwig gestrekt) op mijn bestemming wil aankomen heb ik die snelheid dus niet meer gereden. Het is altijd prettig wanneer je je grenzen kent.....
Stabiliteit caravan, mits natuurlijk goed beladen en correcte bandenspanning etc. is voortreffelijk.....

Prestaties: De auto trekt prima. Bij de laagste snelheden (wegrijden tegen helling) even wat moeilijker om op gang te komen maar eenmaal een beetje los (10-20 km/u) en zeker als de turbo mee gaat doen is 't ie heel vlot.
Deze zomer met 4 volwassenen en een volle caravan ook routes gereden waar we veel haarspeldbochten en hellingen reden. Dus veelal in de bocht vanuit lage snelheid weer een (steile) helling op. Dus vanwege de trekkracht bij de laagste toerentallen (rond de 1000 tpm) even anticiperen op de volgende haarspeldbocht. (maar het verkeer blijft altijd vooruitkijken). Brandstofverbruik was volgens de aanduiding in de auto op die route 24,3 l/100 km.... Er werd dus hard gewerkt in het vooronder...
We hebben op de grote wegen gewoon met het verkeer kunnen meerijden. Bij optrekken geen problemen.
Vakantie verbruik overall 1: 9,4 aan de pomp gemeten. (Hierbij gereden: 700 km zonder caravan en 3500 km met).

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » di 10 apr 2012 20:09

@dri schreef:
Beroepsfotograaf schreef:ik heb het bij 2 verschillende dealers bevestigd gekregen: beide zeggen vanaf de 3e maand 2008 is het 90kg.
Let op dat kenteken datum niet het bouwjaar is!
(Bij invoer de eerst ten naam gestelde datum)
Beroepsfotograaf schreef:Ik zal ook het boekje er eens op naslaan.
Daar had je ook mee kunnen beginnen uiteraard. De dealer(s) kunnen zoveel zeggen waar je geen rechten aan kunt ontlenen.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk.

Mijn boekje is van 2008. De wagen is van maart 2009. Ik heb hem uit Duitsland geimporteerd, van een dealer. De vorige eigenaar was een medewerker van Ford Werke en heeft de auto op maat besteld (het was geen voorraadauto, met deze opties is er bijna geen 2e). Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik acht de kans dat de auto na 3e maand 2008 is gefabriceerd echt heel groot.

Ga morgen de dealer wel even bellen en vragen of ze naar het chassisnummer willen kijken. Het lijkt me wel de moeite van het proberen waard.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » di 10 apr 2012 20:18

Harolddick schreef:Onderstaande tekst is van pagina 26 van het draadje net boven deze van de Eriba.(trekauto- en caravancombinaties)
Ik heb het geschreven op 4 december 2011.
Misschien heb je er nog wat aan.

Groeten,
Dirk
Super, dank je wel! Mag ik je nog een paar vragen stellen?
1. Van welk bouwjaar is jouw Smax? [Edit: sorry, niet goed gelezen. Is 2007]
2. Vaste of afneembare kogel? [Edit: maakt dan niet meer uit]
3. Maximale kogeldruk van de trekhaak? [Edit: Die is dan dus 80kg]
4. Met hoeveel kogeldruk rij je?
5. Is de tempo 100 keuring gelukt of niet? Je schrijft er nog wel iets over, enkele berichten verder, maar het is me niet duidelijk of je de keuring hebt doorstaan.

Dank!
Laatst gewijzigd door Beroepsfotograaf op di 10 apr 2012 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » di 10 apr 2012 20:39

Keesjaap schreef:Boeiend om deze topic te lezen thumbup.gif
Doe ik jou er in elk geval een plezier mee.... :wink:
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door de reiziger » di 10 apr 2012 22:00

Persoonlijk kijk ik helemaal niet om naar enig kritisch punt van snelheid. Eerstens omdat ik liever op mijn gemakje rijd, en anderzijds omdat ik veel meer kijk naar eventuele omstandigheden die ongunstig zijn: nat wegdek, wind of rukwinden, bergaf, slechter wegdek, smallere rijstroken en zwaar verkeer, ...

Verder wil ik mijn mover voor geen geld van de wereld missen. Vroeger, toen movers nog niet uitgevonden waren, konden de kinderen nog aardig wat meesleuren, maar nu hebben die hun eigen gezinnetje.

Harolddick

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Harolddick » wo 11 apr 2012 14:33

Super, dank je wel! Mag ik je nog een paar vragen stellen?
1. Van welk bouwjaar is jouw Smax? [Edit: sorry, niet goed gelezen. Is 2007]
2. Vaste of afneembare kogel? [Edit: maakt dan niet meer uit]
3. Maximale kogeldruk van de trekhaak? [Edit: Die is dan dus 80kg]
4. Met hoeveel kogeldruk rij je?
5. Is de tempo 100 keuring gelukt of niet? Je schrijft er nog wel iets over, enkele berichten verder, maar het is me niet duidelijk of je de keuring hebt doorstaan.
Beroepsfotograaf,

4. Mijn kogeldruk hou ik het liefst op de maximale 80 kg,
Dan rijdt de wagen met de caravan voor zover ik kan beoordelen prima.

5. De tempo 100 keuring moet ik dit voorjaar nog regelen.
Aan de auto zal het niet liggen, het rijklaargewicht telt immers....


Groeten,
Dirk

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 11 apr 2012 14:44

Het is nog geen uitgemaakte zaak met de trekhaak. Ik heb een nieuw topic aangemaakt in de groep "Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator". Dit om dit topic niet te vervuilen met details over de trekhaak. Je vindt het topic hier: viewtopic.php?f=72&t=16188#p214134.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Micky » wo 11 apr 2012 23:25

Harolddick schreef:
Super, dank je wel! Mag ik je nog een paar vragen stellen?
1. Van welk bouwjaar is jouw Smax? [Edit: sorry, niet goed gelezen. Is 2007]
2. Vaste of afneembare kogel? [Edit: maakt dan niet meer uit]
3. Maximale kogeldruk van de trekhaak? [Edit: Die is dan dus 80kg]
4. Met hoeveel kogeldruk rij je?
5. Is de tempo 100 keuring gelukt of niet? Je schrijft er nog wel iets over, enkele berichten verder, maar het is me niet duidelijk of je de keuring hebt doorstaan.
Beroepsfotograaf,

Aan de auto zal het niet liggen, het rijklaargewicht telt immers....
Daar zou ik wel voorzichtig mee zijn, er zijn dienders in Duitsland die het leeggewicht hanteren ipv het rijklaar gewicht heb ik mij laten vertellen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gommel

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Gommel » wo 11 apr 2012 23:35

Misschien ben ik te naïef, maar een S Max is natuurlijk niet de kleinste auto. Puur op gevoel zou ik zeggen dat het wel kan afhankelijk van de chauffeur.

En caravantrekker, tja theorie en praktijk kunnen volgens mij veel schelen.

Is het soms niet beter om gewoon te proberen? Het is natuurlijk geen bijzonder slechte combi.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 11 apr 2012 23:50

Gommel schreef:Misschien ben ik te naïef, maar een S Max is natuurlijk niet de kleinste auto. Puur op gevoel zou ik zeggen dat het wel kan afhankelijk van de chauffeur.
En caravantrekker, tja theorie en praktijk kunnen volgens mij veel schelen.
Is het soms niet beter om gewoon te proberen? Het is natuurlijk geen bijzonder slechte combi.
Tsja, de chauffeur is geheel onervaren (op het gehaalde BE rijbewijs na dan). Maar eens moet de eerste keer zijn voor iedereen, nietwaar?
Ik heb in elk geval een voldoende goed gevoel bij deze combinatie, om hem te kopen. Zeker na de combinatie-ervaring van Harolddick gelezen te hebben.
Omdat de chauffeur onervaren is, wordt evenwel gestart met een - voor deze caravan - bescheiden totaalgewicht van 1600kg, een ruime kogeldruk van 85 a 90kg en een snelheid van 85 a 90km/h op de vlakke rechte stukken. Op moeilijkere stukken (wegversmallingen, harde wind/regen, afdalingen) zal de chauffeur aan de voorzichtige kant blijven.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 11 apr 2012 23:53

Gommel schreef:Misschien ben ik te naïef, maar een S Max is natuurlijk niet de kleinste auto.
Veel mensen weten het niet, maar een Smax is slechts 6cm korter dan een Ford Galaxy, is vanaf de neus totaan de achterbank 100% identiek aan de Galaxy qua afmetingen, en is wat strakker afgeveerd.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Bert64 » do 12 apr 2012 09:42

Beroepsfotograaf schreef:Veel mensen weten het niet, maar een Smax is slechts 6cm korter dan een Ford Galaxy, is vanaf de neus totaan de achterbank 100% identiek aan de Galaxy qua afmetingen, en is wat strakker afgeveerd.
En een S-Max is natuurlijk een heeeele mooie auto! blij.gif :wink:
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”