Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » do 5 apr 2012 13:05

Hallo,

Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen met deze combinatie. De Smax mag max. 1750 kg trekken en de caravan zal ook daadwerkelijk tot 1700 kg beladen gaan worden. We willen 2 fietsen op de dissel plaatsen.
Volgens caravantrekker.nl zit ik op het randje van de stabiliteitscontrole. Ik hoor echter van verschillende kanten dat deze caravan super stabiel rijdt.

Ik hoor graag of iemand van jullie met deze combinatie rijdt en hoe dit bevalt / waar ik op moet letten.

Dank!

PS mijn andere topics:
- Even voorstellen:
viewtopic.php?f=23&t=16125
- Over wat er verandert als we van tent naar caravan gaan:
viewtopic.php?f=117&t=16129
- Of jullie aankooptips hebben voor onze caravan aanschaf (Eriba Nova 540):
viewtopic.php?f=117&t=16129
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door GSAndre » do 5 apr 2012 19:02

Check de site caravastekker eens;

Ford S-Max - 2.0 TDCi [2010] (103 kW/140 pk), bouwjaar: mei 2010 - heden

De Ford S-Max - 2.0 TDCi [2010] met een beladen Eriba Nova 540 van 1590 kg met een gewichtsverhouding van 86%, is ondanks de goede prestaties toch geen ideale combinatie omdat de caravan zwaar is t.o.v. de auto.

De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij zelfs bij een goede belading maar klein. Alleen als u kennis heeft over, en ervaring heeft in het rijden met een caravan (en belading!) kunt u met een dergelijke combinatie voorzichtig rijden. Snelheden van (ver) boven de 85 km/u zijn zeker niet aan te raden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).



U kunt goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u onder normale omstandigheden bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u goed met het overige verkeer meekomen. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » do 5 apr 2012 19:46

Dank voor de reactie! Precies dat heb ik ook gelezen, al heb ik de caravan wat lichter beladen ingevoerd (1680kg ivp 1750kg). Maar dan nog gaat het maar net. Omdat ik verder hoor dat het zo'n stabiele caravan is, ben ik benieuwd naar ervaringen van eigenaren die ook deze combinatie hebben. Hoe zwaar wordt de caravan beladen, hoe zwaar is de auto, hoe gaat het?
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38611
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Micky » do 5 apr 2012 20:26

RE.gif

De caravan kan wel stabiel rijden, maar het gewicht van wat achter de auto hangt komt zo dicht bij het gewicht van de auto dat de caravan de neiging heeft er met de auto vandoor te willen gaan, bij gewoon standaard rijden merk je dat niet, maar als je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt, of zelf ingehaald wordt of een windstoot krijgt van de zijkant, kan het enorm onprettig en zelfs gevaarlijk worden.
als je heel Europa doorwil toeren, zou ik je adviseren te proberen in de buurt van de 75% te blijven en hoe stabiel een caravan ook rijdt, fietsen aan de voor of achterkant zorgen altijd voor een minder stabiele combinatie, dus je eerste winst zit toch in het verplaatsen van het gewicht van de fietsen naar bijv. het dak van je auto, dit maakt de caravan lichter en de auto zwaarder (alles natuurlijk binnen de toegestane marges van de auto).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door GSAndre » do 5 apr 2012 20:34

Gezin, 3 kinderen, twee fietsen mee, dan ga je al aardig de kilo's in !
Geen ervaring met caravan rijden, je had het ook al aardig doorrijden, inhalen ........
Ik zou iets voorzichtiger starten
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » do 5 apr 2012 20:47

GSAndre schreef:Gezin, 3 kinderen, twee fietsen mee, dan ga je al aardig de kilo's in !
Geen ervaring met caravan rijden, je had het ook al aardig doorrijden, inhalen ........
Ik zou iets voorzichtiger starten
Dit is mijn reactie op je andere advies, in mijn andere topic: viewtopic.php?f=102&t=16127&p=213308#p213307. Ik ga zeker niet boven de 90 de eerste tijd. Mijn combinatie zit overigens op 75%, zwaarder ga ik de caravan niet beladen. Ik ga een fietsendrager voor op het dak kopen waar onze grote toerfietsen op kunnen en de kleine fietsjes kunnen op de achterruit.

Wij zijn meestal eerder te voorzichtig, dan niet voorzichtig genoeg. We lezen altijd eerst alles op internet voordat we wat doen. Desalniettemin ben ik gewoon erg benieuwd hoe zwaar andere mensen met deze combinatie rijden, en bij welke snelheden. Referenties zijn altijd goed.
Laatst gewijzigd door Beroepsfotograaf op do 5 apr 2012 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » do 5 apr 2012 20:53

micky schreef:RE.gif

De caravan kan wel stabiel rijden, maar het gewicht van wat achter de auto hangt komt zo dicht bij het gewicht van de auto dat de caravan de neiging heeft er met de auto vandoor te willen gaan, bij gewoon standaard rijden merk je dat niet, maar als je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt, of zelf ingehaald wordt of een windstoot krijgt van de zijkant, kan het enorm onprettig en zelfs gevaarlijk worden.
als je heel Europa doorwil toeren, zou ik je adviseren te proberen in de buurt van de 75% te blijven en hoe stabiel een caravan ook rijdt, fietsen aan de voor of achterkant zorgen altijd voor een minder stabiele combinatie, dus je eerste winst zit toch in het verplaatsen van het gewicht van de fietsen naar bijv. het dak van je auto, dit maakt de caravan lichter en de auto zwaarder (alles natuurlijk binnen de toegestane marges van de auto).
Dank voor je tips! Komt zeer goed overeen met wat ik op caravantrekker.nl heb gelezen. 75%, verder ga ik niet. Onze auto weegt tijdens het rijden, inclusief onze bagage en ons zelf, zo'n 2300 kg. De caravan zit rond de 1700kg, dus dat is bijna 74%.

Eigenlijk is het een meevaller dat onze Smax in staat is om deze grote zware caravan te trekken. Wij hebben de auto namelijk eerst gekocht, lang voordat we wisten dat we een caravan zouden gaan kopen. En onze auto vervangen, dat zit er de komende jaren niet in...
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19797
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Daphne » do 5 apr 2012 23:40

Beroepsfotograaf schreef: Onze auto weegt tijdens het rijden, inclusief onze bagage en ons zelf, zo'n 2300 kg. De caravan zit rond de 1700kg, dus dat is bijna 74%.
Voor een ex-tentkampeerder ben je wel overgestapt op een zware bepakking :wink: Om 700 kg in je auto te krijgen, moet je toch wel veel en/of zware spullen hebben.

En die kleine fietsjes kun je makkelijk op of in de caravan kwijt. Op de achterklep van de auto lijkt me toch minder handig.
Verdiep je ook in het beladen van een caravan. Een caravan kan nl van zichzelf nog zo stabiel zijn, door een verkeerde belading zal die zich als een dweil achter de auto gedragen.

Vergis je overigens niet in het gewicht van de Eriba. Inclusief alle luxe, weegt deze vaak meer dan op het kenteken vermeld wordt. Je laadvermogen is dus al snel op, weeg 'm dus ook eerst even leeg voordat je er spullen in doet. Wij kunnen het weten.....
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Rijk

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Rijk » vr 6 apr 2012 00:03

Ik schat dat de personen bij elkaar hooguit 300 kg.wegen, en dat neem ik dan ruim. Dan zou er nog 300 kg. bagage in die koffeerruimte moeten gaan. En dan denk ik: Wauw, dat mag wel een ruimte wezen. Tel daarbij 85-100 kg. last op de trekhaak, en ik zou serieus onderzoeken of hulpveren niet noodzakelijk zijn. En als de auto vol is zal blijken dat er in de caravan nog bergen ruimte over zijn, dat kan bijna niet anders.

Persoonlijk vind ik het griezelig dicht bij het randje allemaal en ik zou mijn kinderen daar niet aan wagen. Ik heb betere combinaties op langere hellingen een het einde tegen te vangrails zien hangen of in de berm zien eindigen.

Die caravan is nog niet gekocht, dus hoe verleidelijk die Eriba ook is, ik zou toch naar een iets lichtere uitvoering op zoek gaan.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » vr 6 apr 2012 02:17

Oei,
Zulke serieuze twijfels over onze combinatie had ik eigenlijk niet zien aankomen. Is het echt zo teveel? Enerzijds wil ik natuurlijk niet in de krant eindigen als de zoveelste domoor die een te zware caravan rijdt, anderzijds is er voor ons qua caravan echt maar 1 keuze. Klinkt misschien raar, maar dit zijn onze eisen:
- Eriba, want stahoogte 1,98m is voor mijn lengte een must
- Nova 540/530, want de zithoek wordt de slaapplek van onze 3 meiden en die moet dus vierkant(ig) zijn en groot genoeg
- 2006-2009 modellen hebben de maximale zithoekafmetingen, oudere EN nieuwere zijn kleiner.
We zoeken dus al een jaartje naar de juiste Eriba nova 530/540.

We hebben onze gewichten als volgt berekend:
Auto: 1730kg rijklaar
Belading: ca. 570kg
- ca. 300kg voor personen (100+80+40+30+30, neemt toe als de meiden ouder worden)
- 40kg kinderzitjes, videoschermpjes, spulletjes voor tijdens de reis, boeken, enz.
- 50kg 2 grote fietsen + fietsdrager dak
- 30kg 2 kleine fietsen op achterruit
- 150kg stoelenset, gasfles, gasstel, tafel, boodschappen, reserve drinkwater, waterslangen, el.kabels, gereedschap, vervangende onderdelen, speelgoed kinderen + tennisrackets bal, fotocamera met accessoires enz.
Totaal auto = 2300kg:

Caravan: 1335 rijklaar (dit is inclusief volle watertank en gas)
Extra uitrusting: ca. 200kg
- 75kg Moving pakket
- 60kg Mover
- 50kg Luifel omnistor
- 10kg verzwaarde as 1800kg
Belading: ca 150 kg
- 50kg Kleding
- 20kg lakens dekens kussens
- 10kg bekers/pannen/bestek
- 3kg EHBO
- 3kgToilet/schoonmaakspullen
- 15kg speelgoed
- 5kg fietsdrager op dissel voor 1 kleine fiets
- 15kg 1 kleine fiets
Samen: 1685kg, met wat minder water zo'n 1660kg.
De watertank hoeft bij ons lang niet helemaal vol te zijn, we nemen een wateraansluiting aan de buitenzijde voor continu water op de camping. Alleen als we eens naar een camping zonder water/stroom gaan moet er wat meer in. Mocht de caravan teveel we wegen, kunnen we ook met wat minder water toe. We hebben altijd ca 20liter drinkwater bij ons in de auto.

Conclusie: 2300kg auto met 1700kg caravan is samen 4000 kg met 75% verdeling. Als het echt teveel is, kan er nog wel zo'n 50kg de auto in.

Als dit nog steeds op het randje is van stabiel, zal ik moeten inschatten in wat voor situaties de snelheid omlaag moet, aangezien ik heb gelezen dat die factor het meest eenvoudig snel aan te passen is en dit veel uitmaakt. Dus: op basis van het geschrevene zou ik:
- op hellingen naar beneden de snelheid moeten laten zakken naar 80km/h? Hopelijk vallen er dan geen vrachtwagens op ons? Of moeten die nog een heel stuk langzamer?
- bij versmalling van de rijstroken naar 80 km/h ivm dichtbij inhalende bussen/vrachtwagens die de caravan door de luchtdruk zijwaarts kunnen doen bewegen?
- nog iets?

Jullie begrijpen dat ik veel tijd heb geinvesteerd in uitzoekerij of deze caravan haalbaar is en dat het echt onze wens is om deze te gaan rijden met onze Smax en geen andere. Als we echt goed mis zitten, dan weet ik dat natuurlijk liever alvorens de caravan daadwerkelijk te kopen. Toch heb ik uit alle recensies van rijders begrepen dat het zou moeten kunnen als je niet overmoedig wordt. Ik ken er een met een Volvo V70 2.5T (gepensioneerd stel, dus geen zwaar beladen auto) en iemand op caravantrekker.nl: rijdt een tabbert van 1740kg achter z'n Smax.

De mensen doen het dus wel, maar is het veilig?

Ik heb bij wijze van experiment op caravantrekker.nl een aantal verschillende combinaties ingevoerd:

1. Smax 2300kg, Eriba 1705 kg (74%):
De auto en caravan vormen een voldoende bij elkaar passende combinatie. Qua stabiliteit zal de combinatie echter bij een juiste belading en voldoende kogeldruk maar (net) voldoende veiligheidsreserve hebben in kritieke situaties. Snelheid, met name bergaf zult u in de gaten moeten houden (maximaal zo'n 75 km/u) en uiteraard moet u zorgen voor een juiste belading en bandenspanning en voldoende kogeldruk. Enige kennis over het rijden met een caravan is voor deze combinatie wel aanbevolen.

2. Smax 2300kg, Eriba 1655 kg (72%):
De auto en caravan vormen een voldoende bij elkaar passende combinatie. Qua stabiliteit zal de combinatie echter bij een juiste belading en voldoende kogeldruk maar (net) voldoende veiligheidsreserve hebben in kritieke situaties. Snelheid, met name bergaf zult u in de gaten moeten houden (maximaal zo'n 75 km/u) en uiteraard moet u zorgen voor een juiste belading en bandenspanning en voldoende kogeldruk. Enige kennis over het rijden met een caravan is voor deze combinatie wel aanbevolen.

3. Smax 2300kg, Eriba 1605 kg (70%):
De auto en caravan vormen een goed bij elkaar passende combinatie. Qua stabiliteit zal de combinatie bij een juiste belading en voldoende kogeldruk (ruim) voldoende veiligheidsreserve hebben.

4. Smax 2200kg, Eriba 1605 kg (73%):
De auto en caravan vormen een voldoende bij elkaar passende combinatie. Qua stabiliteit zal de combinatie echter bij een juiste belading en voldoende kogeldruk maar (net) voldoende veiligheidsreserve hebben in kritieke situaties. Snelheid, met name bergaf zult u in de gaten moeten houden (maximaal zo'n 75 km/u) en uiteraard moet u zorgen voor een juiste belading en bandenspanning en voldoende kogeldruk. Enige kennis over het rijden met een caravan is voor deze combinatie wel aanbevolen.

Op basis hiervan lijkt het mij niet verstandig de Eriba te laden tot 1700 kg, maar dat hoeft ook niet. 1650kg lijkt de limit voor een veilige rit.
Wel even die caravan wegen dus, alvorens te kopen.

Ben benieuwd naar jullie reacties zo.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » vr 6 apr 2012 02:25

Daphne schreef:Voor een ex-tentkampeerder ben je wel overgestapt op een zware bepakking :wink: Om 700 kg in je auto te krijgen, moet je toch wel veel en/of zware spullen hebben.
Je moest eens weten wat er allemaal in een tent past.....met die 3 kleine druktemakertjes...
En die kleine fietsjes kun je makkelijk op of in de caravan kwijt. Op de achterklep van de auto lijkt me toch minder handig. Verdiep je ook in het beladen van een caravan. Een caravan kan nl van zichzelf nog zo stabiel zijn, door een verkeerde belading zal die zich als een dweil achter de auto gedragen.
Vanuit mijn dynamica sommetjes van vroeger op de uni weet ik nog dat er zoveel mogelijk gewicht in het midden moet zitten...
Vergis je overigens niet in het gewicht van de Eriba. Inclusief alle luxe, weegt deze vaak meer dan op het kenteken vermeld wordt. Je laadvermogen is dus al snel op, weeg 'm dus ook eerst even leeg voordat je er spullen in doet. Wij kunnen het weten.....
Thanks! Gaan we doen.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door GSAndre » vr 6 apr 2012 07:59

Beste Peter,

Top dat je alles uitzoekt, echter caravantrekkker is een computerberekening, en dient slechts als indicatie !

Ik zou als ik jou was, zeker met geen caravanervaring, En de scepsis die je altijd tegen caravans hebt gehad, zou ik er eerst ééntje huren !!!
Dan kan je kijken of het voor jullie echt ideaal is, of een ander model of merk misschien toch beter aansluit.
En hoe het gewichten van de auto en de te huren caravan zich verhouden.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » vr 6 apr 2012 09:53

GSAndre schreef:Beste Peter,
Top dat je alles uitzoekt, echter caravantrekkker is een computerberekening, en dient slechts als indicatie !
Goed punt! Ik dacht echter dat caravantrekker.nl berekeningen aan de veilige kant liggen, m.a.w. dat zij eerder te pessimistisch zijn dan te optimistisch. Heb ik dat juist? In dat geval zou een 2300kg/1600kg makkelijk moeten kunnen en met wat meer ervaring 2300/1650 er ook nog wel in moeten zitten.
Ik zou als ik jou was, zeker met geen caravanervaring, En de scepsis die je altijd tegen caravans hebt gehad, zou ik er eerst ééntje huren !!! Dan kan je kijken of het voor jullie echt ideaal is, of een ander model of merk misschien toch beter aansluit.En hoe het gewichten van de auto en de te huren caravan zich verhouden.
Goed dat je zo doorvraagt, en ons probeert te behoeden voor een onverstandige aankoop. Dat waardeer in enorm! thumbup.gif Wij hebben geen ervaring met het trekken van een caravan, maar zeker wel met caravans/campers/kamperen:
- camper gehuurd (en dus ook gereden) in Nieuw-Zeeland: 6,5m lang, 2,3m breed (kleintje dus)
- stacaravans gehuurd in Zuid-Frankrijk
- camper gehuurd en gereden in de VS (2x): 8,5m lang, 2,5m breed (tamelijk groot dus)
Kamperen met een camper hebben we steeds heel erg fijn gevonden. We zijn bekend met chemisch toilet, water aansluiten, het formaat van de binnenruimte (dat komt wel ongeveer overeen met dat van een Eriba 540 nova).
Kamperen met een camper is ons zo goed bevallen, dat we steeds tegen elkaar zeiden dat we het liefst zelf ook een camper zouden willen kopen. Toen we eenmaal gingen kijken naar prijzen van aanschaf en onderhoud werd al snel duidelijk dat dat voor ons geen haalbare kaart is.

We hebben, voor onze vakantiemogelijkheden, gekeken naar de volgende opties:
1. Niet meer op vakantie
2. Stacaravans huren
3. Vouwwagen huren
4. Caravan kopen

Optie 2 hebben we laten afvallen omdat trekken (elke 3/4 dagen verder reizen) in ons bloed zit.
Optie 3 hebben we heel lang onderzocht en bijna gekocht, o.a. vanwege het geringe gewicht en het feit dat Sanne geen rijbewijs BE zou hoeven halen. Maar het is niet ons ding, en kost verhoudingsgewijs erg veel geld.
Optie 4 geeft ons het meeste het fijne gevoel van de campers die we eigenlijk zo leuk vinden. Het enige is dat we nog nooit met een caravan hebben gereden. Maar dat geldt voor jullie allemaal toch? Eens moet de eerste keer zijn.

Ander merk/type
Tsja, dat heb ik al eerder geschreven. We hebben 1,5 jaar lang caravanshowrooms bekeken. Je kent ons intussen misschien een beetje, we gaan nooit over 1 nacht ijs. Ik kon in geen enkele caravan rechtop staan, behalve die van Eriba. Bleek later dat ze vanaf een bepaald bouwjaar (ik geloof 1999) de stahoogte hebben verhoogd naar 1,98m. Toen we dat in de gaten kregen, hebben we ons alleen nog maar op Eriba georienteerd.

Dat dit type caravan ons op het lijf geschreven is, daar twijfel ik eigenlijk niet aan. Het is alleen wel een tegenvaller dat er nu wat haken en ogen aan zitten vwb de veiligheid/stabiliteit met rijden. Dat moet ik dus eerst goed uitzoeken. En deze vraag over ervaringen met deze combinatie zou daar aan bij kunnen dragen.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door GSAndre » vr 6 apr 2012 10:07

Helemaal goed Peter !

Als je al zo lang hebt georiënteerd, en alles goed overwogen hebt, kan ik je alleen maar heel veel succes bij de aanschaf toewensen.
Check alles goed, en daar je je geld maar één keer kan uitgeven, bij twijfel, er komt echt nog wel een andere Eriba op de markt !!!

En daarna als je rijdt. als je overwegingen zijn om er één aan te schaffen, komt alles goed thumbup.gif

Grtz A.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

@dri

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door @dri » vr 6 apr 2012 13:37

Beroepsfotograaf schreef:
En die kleine fietsjes kun je makkelijk op of in de caravan kwijt. Op de achterklep van de auto lijkt me toch minder handig. Verdiep je ook in het beladen van een caravan. Een caravan kan nl van zichzelf nog zo stabiel zijn, door een verkeerde belading zal die zich als een dweil achter de auto gedragen.
Vanuit mijn dynamica sommetjes van vroeger op de uni weet ik nog dat er zoveel mogelijk gewicht in het midden moet zitten...
De kunst van het goed beladen is dat je tevens streeft naar zo min mogelijk belading.

Eigenlijk zie je jou de klassieke beginnersfout maken waardoor het makkelijk fout kan gaan.
Je ziet de caravan als een lastezel door alle mogelijke luxe dan ook coûte que coûte mee te willen nemen.
Ook zonder fietsen kunnen de kinderen zich vermaken. Sommigen noemen dat kreperen of ontberen maar eigenlijk is dat gewoon kamperen bovendien is een echte caravanner altijd met 'zijn' gewicht bezig en maakt constant keuze's bij het beladen of zaken wel écht nodig zijn ipv er vanuit te gaan dat alle beschikbare laadmogelijkheid dan ook maar moet worden benut met overbodige kampeerluxe.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » vr 6 apr 2012 14:36

@dri schreef:Eigenlijk zie je jou de klassieke beginnersfout maken waardoor het makkelijk fout kan gaan.
Je ziet de caravan als een lastezel door alle mogelijke luxe dan ook coûte que coûte mee te willen nemen.
Ik begrijp de strekking van je reactie niet zo goed. We nemen niet meer mee dan anders, wanneer we met de tent gaan. Dat jij een fiets ziet als overbodige luxe, betekent niet dat dat voor iedereen geldt, toch? Wij fietsen altijd op vakantie. Wat voor de een overbodig is, is voor de ander weer heel prettig. Wat wij weer niet bij ons hebben, maar wel vaak zien in caravannend publiek:
- barbecue
- voortent
- luxe tuinstoelensets
- verwarmingen
- koelkast
- surfplank
- en zo meer. Ieder zijn eigen ding.
Ook zonder fietsen kunnen de kinderen zich vermaken. Sommigen noemen dat kreperen of ontberen maar eigenlijk is dat gewoon kamperen
Mijn vraag gaat over hoe de combinatie zich houdt, gegeven een bepaald gewicht.
bovendien is een echte caravanner altijd met 'zijn' gewicht bezig en maakt constant keuze's bij het beladen of zaken wel écht nodig zijn ...
Helemaal eens, dat doen wij ook. Zoals eerder gezegd, wij gaan niet over 1 nacht ijs. Wij wikken en wegen van tevoren. Wij stellen dit soort vragen altijd alvorens iets te kopen, zodat we goed voorbereid zijn. Als het goed is belanden we daardoor juist niet in de geleiderails.

En ik ben heel erg blij met hoe jullie meedenken, daar hebben we echt heel veel aan.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

@dri

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door @dri » vr 6 apr 2012 16:48

Beroepsfotograaf schreef:
@dri schreef:Eigenlijk zie je jou de klassieke beginnersfout maken waardoor het makkelijk fout kan gaan.
Je ziet de caravan als een lastezel door alle mogelijke luxe dan ook coûte que coûte mee te willen nemen.
Ik begrijp de strekking van je reactie niet zo goed. We nemen niet meer mee dan anders, wanneer we met de tent gaan. Dat jij een fiets ziet als overbodige luxe, betekent niet dat dat voor iedereen geldt, toch? Wij fietsen altijd op vakantie. Wat voor de een overbodig is, is voor de ander weer heel prettig.
Waar staat dat ik de fiets als overbodige luxe zie?
Kinderfietsjes kan ik daar soms echter wel toe scharen. Ga je een serieuze rit fietsen dan zijn kinderen en hun fietsje daar niet echt toe uitgerust en kun je ze beter in een kinderzitje meenemen. E.e.a. afhankelijk van de leeftijd uiteraard.
Dat je niet meer meeneemt dan anders wil niet inhouden dat je altijd het juiste meeneemt.
Zo kan er een levendige discussie ontstaan over de bereiding van de koffie op vakantie. Sommigen nemen hun Senseo mee enkelen zelfs hun expresso apparaat. Mij prima hoor maar ik denk dat de essentie van het kamperen hun ten dele ontgaat. Wij schenken de koffie dan graag op, heel ouderwets maar wel met een eigen charme.
Zo wassen wij ook met de hand af terwijl ik het liefst Truus de vaatwasser mee op vakantie had genomen. Dus voor iedereen geldt dat er keuze’s gemaakt moeten worden om de vakantie de inhoud te geven die men ervan verwacht. Ik kan mij echter soms inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat voor sommigen een caravanvakantie synoniem is aan tijdelijk emigreren.

In jouw geval komt het mij redelijk typisch over dat je er zoveel voorwerk in steekt met een forse caravan op stap te willen gaan terwijl je nog niet aan het fenomeen caravannen hebt geroken.
Huur eens zo’n ding, ga eens experimenteren met de spullen en gewichten. Ik ga je niet vertellen wat je wel of niet mee moet nemen maar kan je wel vertellen dat de spullen die wij vroeger met de tent meenamen niet in de caravan pasten qua gewicht. Toegegeven het was een kleinere caravan waar wij mee startten maar toch.
De moderne caravans hebben niet allemaal een zeer riant laadvermogen van honderden kilo’s. Kilo’s die je rij-technisch daar (op en rond de as inderdaad) ook helemaal niet moet hebben maar in de auto. En ja, een kinderfiets op de achterbank is het ook niet helemaal toch? Eenzelfde verhaal gaat op voor de vermaarde BBQ, vroeger met de tent was die er ook niet bij. Net zomin als de Senseo. Maar de charme van een kampvuurtje voor de tent vind je ook niet terug op de keurige rijtjes camping met de carvan. Wel de aardappellucht.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » vr 6 apr 2012 17:47

@dri schreef:Waar staat dat ik de fiets als overbodige luxe zie? Kinderfietsjes kan ik daar soms echter wel toe scharen. Ga je een serieuze rit fietsen dan zijn kinderen en hun fietsje daar niet echt toe uitgerust en kun je ze beter in een kinderzitje meenemen. E.e.a. afhankelijk van de leeftijd uiteraard.
Als je goed leest, zie je dat de fietsen op de auto gaan. Daardoor wordt de auto zwaarder en dus de combinatie stabieler. Ik ben zelfs bezig met een fietsdrager waarmee alle fietsen op de auto kunnen.
Dat je niet meer meeneemt dan anders wil niet inhouden dat je altijd het juiste meeneemt.Zo kan er een levendige discussie ontstaan over de bereiding van de koffie op vakantie. Sommigen nemen hun Senseo mee enkelen zelfs hun expresso apparaat. Mij prima hoor maar ik denk dat de essentie van het kamperen hun ten dele ontgaat. Wij schenken de koffie dan graag op, heel ouderwets maar wel met een eigen charme.
Wij drinken geen koffie en thee op vakantie.
Zo wassen wij ook met de hand af terwijl ik het liefst Truus de vaatwasser mee op vakantie had genomen. Dus voor iedereen geldt dat er keuze’s gemaakt moeten worden om de vakantie de inhoud te geven die men ervan verwacht.
Wij zijn inmiddels zeer ervaren in die keuzes.
Ik kan mij echter soms inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat voor sommigen een caravanvakantie synoniem is aan tijdelijk emigreren.
Inderdaad, dat nemen wij ook waar. Maar niet bij ons. En juist dat is voornamelijk wat ons al die jaren niet zo aansprak bij het fenomeen caravan. Wij willen de caravan gebruiken voor trekken, niet voor emigreren.
In jouw geval komt het mij redelijk typisch over dat je er zoveel voorwerk in steekt met een forse caravan op stap te willen gaan terwijl je nog niet aan het fenomeen caravannen hebt geroken.
Dan heb je mijn bericht niet goed of niet helemaal gelezen. Wij hebben best wat ervaring met het kamperen met campers en met stacaravans. De campers die wij hebben gehad bieden van binnen precies hetzelfde als zo'n caravan. En dat vinden we erg mooi. We kennen dus zeker het fenomeen, voldoende om te weten dat we dat willen. We hebben alleen nog niet eerder met een caravan gereden. Als mijn gezondheidsklachten er niet zouden zijn, zouden we overigens gewoon met de tent blijven kamperen. We missen daar verder niets.
[...] kan je wel vertellen dat de spullen die wij vroeger met de tent meenamen niet in de caravan pasten qua gewicht. Toegegeven het was een kleinere caravan waar wij mee startten maar toch.
Wij nemen eigenlijk alleen de basisbehoeften mee: kleding, lakens, dekens, bekers, borden en bestek en wat speelgoed. En dan natuurlijk onze fietsen.
De moderne caravans hebben niet allemaal een zeer riant laadvermogen van honderden kilo’s. Kilo’s die je rij-technisch daar (op en rond de as inderdaad) ook helemaal niet moet hebben maar in de auto.
De crux is, als je van plek naar plek wilt reizen, om de dingen die je in de caravan nodig hebt (lakens, dekens, kleding) ook in de caravan wilt kunnen vervoeren. Anders krijg je bij iedere verhuisactie nogal wat gesleep en dat willen we niet. We kiezen bewust voor een luifel en niet voor een voortent. Dat pakt heel vlot in.

Ik krijg de indruk dat je niet de juiste indruk hebt van onze stijl van kamperen.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Ab » vr 6 apr 2012 21:22

Ik vind het wat raar bij caravantrekker.
Duidelijk te merken is, dat het gewoon een automatisch werkend Exel sheet of zo iets is.
Het wil er bij mij niet in, dat een caravan van 1600 kg perfekt rijdt, en eentje van 100 kg zwaarder ineens niet.
Stel, dat gewicht van 100 kg ligt net op, of iets voor de as.
Daar wordt de caravan echt niet onstabieler van, integendeel.
Nu wil ik caravantrekker helemaal niet afkraken, maar alle berekeningen die er staan, zijn wel heel erg summier.
Er wordt ook geen rekening gehouden met het verschil in auto's en caravans. (het enige criterium is het gewicht)
En daar zit nu juist wel heel veel verschil in.
Een Eriba rijdt goed zover ik weet.
Ford heeft meerdere malen bewezen een erg goede caravantrekker te zijn. (Ik weet niet zeker, of de Smax al eens is getest)

Met deze feiten in het achterhoofd, met een goede (zo hoog mogelijke) kogeldruk, en verder een goed uitgekiende belading, zou ik er met een gerust hart mee naar Kroatie rijden bijv.
Uiteraard met de nodige zorg besteed aan zaken als bandenspanning e.d, maar dat spreekt vanzelf.
Oh, de watertank zou ik altijd leeg laten...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » vr 6 apr 2012 21:37

Ab schreef:Ik vind het wat raar bij caravantrekker.
Duidelijk te merken is, dat het gewoon een automatisch werkend Exel sheet of zo iets is.
Het wil er bij mij niet in, dat een caravan van 1600 kg perfekt rijdt, en eentje van 100 kg zwaarder ineens niet.
Stel, dat gewicht van 100 kg ligt net op, of iets voor de as.
Daar wordt de caravan echt niet onstabieler van, integendeel.
Nu wil ik caravantrekker helemaal niet afkraken, maar alle berekeningen die er staan, zijn wel heel erg summier.
Er wordt ook geen rekening gehouden met het verschil in auto's en caravans. (het enige criterium is het gewicht)
Vreemd is wel, dat als ik een andere auto invoer (in dit geval een Volvo V70 2.5T 154kW van 1600 kg leeg), de web site een positiever oordeel geeft dan over onze Smax. Voor de goede orde: ik vergelijk:
- Ford Smax TDCi 140pk, 1700kg leeg + 600kg belading = 2300kg, Eriba 540 nova, Totaal incl. belading 1700kg. Dus 74%.
- Volvo V70 2.5T 209pk, 1600kg leeg + 700kg belading = 2300kg, Eriba 1700kg. Dus ook 74%.

Oordeel Ford Smax:
De Ford S-Max - 2.0 TDCi met een beladen Eriba Nova GL/SL 540 FB van 1705 kg met een gewichtsverhouding van 74%, is ondanks de goede prestaties toch geen ideale combinatie omdat de caravan zwaar is t.o.v. de auto.
De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading niet erg royaal, waardoor enige kennis over het rijden met een caravan (en belading!) voor deze combinatie wel aan te bevelen is. Snelheden boven de 90 km/u zijn niet aan te raden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).
U kunt goede prestaties verwachten van deze combinatie. U hoeft niet al te veel te schakelen en u heeft (ook bij lagere toerentallen) behoorlijke reserves waardoor het gemakkelijk en comfortabel trekken is. Op de vlakke weg kunt u goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u onder normale omstandigheden bruikbaar zal zijn.


Oordeel Volvo:
De Volvo V70 - 2.5T aut. met een beladen Eriba Nova GL/SL 540 FB van 1705 kg met een gewichtsverhouding van 74%, is ondanks de goede prestaties toch geen ideale combinatie omdat de caravan zwaar is t.o.v. de auto.
De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading royaal waardoor snelheden tot zo'n 100 km/u goed mogelijk zijn (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).
U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn.

En dan te bedenken dat de Ford Smax een heel kort overstek heeft van achteras tot trekhaak. Dat zou ook gunstig moeten werken voor de stabiliteit.
Een Eriba rijdt goed zover ik weet. Ford heeft meerdere malen bewezen een erg goede caravantrekker te zijn. (Ik weet niet zeker, of de Smax al eens is getest
Ga ik nazoeken.
Oh, de watertank zou ik altijd leeg laten...
Ik dacht eraan om dat ook te doen, en dan zo'n 20l in een tankje achterin de auto mee te nemen. Als we dan ergens stranden zonder water en stroom, kunnen we toch een nachtje ergens overnachten.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Bert64 » za 7 apr 2012 19:06

@Beroepsfotograaf,

Ik heb het "kleine" broertje van de Nova 540, de Nova 465. Het grootste verschil is de keuken, die is in de 540 een stuk groter. De 540 is ook 10 cm breder.
De Nova's hebben een uitstekende wegligging en door de ronde hoeken een lagere luchtweerstand en zijn veel minder gevoelig voor zijwind.
Onze trekauto was tot voor kort een Ford Mondeo (2008), met 170 pk TDCi automaat (getunded). Die had totaal geen moeite met de 1500 kg wegende 465. Ook met onze vorige caravan, een Eriba Living 505 van 1600 kg had de Mondeo geen moeite. De combi was ook zeer stabiel.
Sinds 2 weken heb ik een S-Max, maar ik weet nog niet hoe die zich als trekauto gedraagt. Maar, de S-Max staat op dezelfde bodem als de Mondeo en heeft dezelfde motoren. Hij is bovendien 100 kg zwaarder.

Als je een beginnende caravanrijder bent, is een 540 wel een hele grote caravan om mee te beginnen, hoe goed je de aanschaf ook overdenkt en berekent, de praktijk kan je alleen maar ervaren en leren door het te doen. Een 540 is 2.40 m breed en 7.70 m lang, en dat is veel! Onderschat dat niet, vooral die breedte.
Als je deze indeling perse wilt vanwege de grote rondzit, kan je ook een 465 overwegen, de rondzit is bijna net zo groot (10 cm smaller). Of een caravan met een 3 stapelbed zoals de Eriba Sporting 505.
Een veel gegeven tip, wat ik jou ook adviseer, is om eerst een caravan te huren. Niet op de camping, maar hier in NL. Ophalen bij de dealer, thuis inpakken en gaan.
Je kunt dan eerst een vakantie met een gehuurde caravan leren rijden. Dit zou ik zeker doen!

Ik wens je veel wijsheid bij de keuze.
Succes!
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » ma 9 apr 2012 09:19

Bert64 schreef:@Beroepsfotograaf,

Ik heb het "kleine" broertje van de Nova 540, de Nova 465. [...] Als je een beginnende caravanrijder bent, is een 540 wel een hele grote caravan om mee te beginnen, hoe goed je de aanschaf ook overdenkt en berekent, de praktijk kan je alleen maar ervaren en leren door het te doen.[...] Je kunt dan eerst een vakantie met een gehuurde caravan leren rijden. Dit zou ik zeker doen!

Beste Bert,

Dank voor je reactie en je adviezen! Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik dit forum bezoek, want ik krijg erg veel waarschuwingen over onze voorgenomen aanschaf. Dit zet me wel aan het denken en zelfs als we gewoon de aanschaf doorzetten, een 540 van 2,40m breed, zonder eerst te huren, hebben tenminste goed jullie adviezen overwogen en komen daardoor met betere onderbouwing tot onze keuze.

In het kort:
Een ander model Eriba biedt onvoldoende plek aan onze 3 kinderen en huren kost ons zo 500,- per week, zonde als je toch al weet dat de 540 nova als enige in aanmerking komt.

In detail:
Smax als trekker:
Ik verwacht dat onze Smax voldoende is om de 540 nova te trekken als we hem beladen tot 1650 kg. Ik ben behoorlijk onder de indruk van de adviezen van caravantrekker.nl en van jullie hier op dit forum. Voldoende om niet te hard van stapel te lopen met de snelheid (ik ga eens rustig op 80 km/h beginnen en wennen aan het ding).

Type Eriba - slaapruimte kinderen:
Wij hebben 3 kinderen. Dat was niet de bedoeling, maar dit is zo gekomen (en we zijn er reuze blij mee overigens!). Hadden we er maar 2 gehad, dan zouden we nu zeker een kleinere caravan kiezen. Dan passen ze in vrijwel iedere rondzit, of een 2-stapelbed. Na lang bestuderen van alle Eriba's hebben we geconstateerd dat een 540 nova het enige model is waar onze 3 meisjes in de rondzit kunnen slapen. Een 3-stapelbed hebben we ook bekeken, maar vinden we erg claustrofobisch. Best leuk voor een kind van 6, maar niet voor een van 9-12. Bovendien moet het met meiden van 14-14-16 met slecht weer of weinig tijd ook mogelijk zijn om met z'n allen in de caravan te slapen.

Type Eriba - slaapruimte voor onszelf:
We hebben zeker ook gekeken naar de Nova 465 die jij hebt. Afgezien van de te kleine rondzit, denk ik dat mijn vrouw en ik (beiden niet heel smal gebouwd) beter slapen op een wat breder bed. Ik heb - gezien mijn lichamelijke beperkingen - mijn slaap heel hard nodig om overdag enigszins redelijk te kunnen functioneren. Voldoende ruimte in het bed is daarbij essentieel.

Verschillende bouwjaren:
We hebben vele vele Eriba's (en andere merken) van binnen bekeken en kunnen eigenlijk enkel tot de slotsom komen dat de Nova 540 de enige is die voldoet. Dit is primair vanwege de afmetingen van de rondzit. Daarbij is er zelfs een sterke voorkeur voor een model 2006, 2007 of 2008. Die hebben namelijk de grootste zithoek. Klinkt vreemd, maar in de 2009-2012 uitvoeringen is de rondzit steeds kleiner geworden. Gaat om 6 a 10 cm. Dit is toch weer 1,5 jaar groeilengte voor een kind, dus het is de moeite. We denken dat ze met 10-10-12 jaar buiten in een tentje gaan slapen. Tot die tijd moeten ze in elk geval in de caravan blijven. En daarna moet het ook nog kunnen, als we een nachtje snel willen overnachten of als het buiten erg slecht weer is.

Onze conclusie
Het zou heel goed zijn om het eerst te proberen. Dat voel ik wel aan. En dat zou ik ook best willen. Maar het is erg prijzig! En de uitkomst van zo'n test kent 2 scenario's:
A. Nova 540 kopen
Als we daarna gewoon die caravan kopen, vind ik 500 Euro maar weggegooid geld.
B. Geen caravan kopen
Als het tegenvalt, kan de enige conclusie zijn dat we geen caravan moeten kopen. Niet dat we een ander merk/type moeten kopen. En zonder caravan kunnen we niet op vakantie.

Ik weet het, en ik hoor jullie denken: je moet het ervaren, je kunt het niet allemaal van tevoren bedenken en beredeneren. Nee, niet alles. Maar wel veel. Met onze camperervaring, kampeerervaring met tenten en stacaravans, weet ik zeker dat deze Eriba ons veel plezier gaat brengen vanaf het moment dat hij eenmaal staat op de campings die we gaan bezoeken. Het enige dat valt af te wachten is het rijden met het ding. En met al die caravans die we zien rijden, kan ik me eigenlijk niet voorstellen waarom wij dat dan niet zouden kunnen.
Ik wens je veel wijsheid bij de keuze.
Succes!
Dank! Wordt zeer gewaardeerd!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

@dri

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door @dri » ma 9 apr 2012 10:49

Beroepsfotograaf schreef:Ik hoor graag of iemand van jullie met deze combinatie rijdt en hoe dit bevalt / waar ik op moet letten.
Beroepsfotograaf schreef:Ik krijg de indruk dat je niet de juiste indruk hebt van onze stijl van kamperen.
Het gaat niet om jouw campeerstijl. Wel hoe je als onervaren caravanner op weg denkt te gaan. Je vraagt zelf waar je allemaal op moet letten. Hoewel je wel blijft zeggen dat je daarvan onder de indruk bent worden vervolgens worden alle goed bedoelde adviezen opzij geschoven en blijf je slachtoffer van tunnelvisie.

Beroepsfotograaf schreef:In het kort:
Een ander model Eriba biedt onvoldoende plek aan onze 3 kinderen…
Hoe zouden al die andere gezinnen met 3 kinderen het dan doen?
Beroepsfotograaf schreef:Ik ben behoorlijk onder de indruk van de adviezen van caravantrekker.nl en van jullie hier op dit forum. Voldoende om niet te hard van stapel te lopen met de snelheid (ik ga eens rustig op 80 km/h beginnen en wennen aan het ding
Dat duurt nog geen uur waarna je het idee hebt dat de combinatie als een blok op de weg ligt en dan gaat de snelheid omhoog. Je bent helemaal niet gewend (geen ervaring) om zo’n lage snelheid te rijden dus dat wordt je snel zat als alles zo goed lijkt te gaan.
Beroepsfotograaf schreef:Een 3-stapelbed hebben we ook bekeken, maar vinden we erg claustrofobisch.
Vinden de kinderen dat ook?
Onze kinderen hebben daar tot hun 15e een goed eigen stekkie in gevonden. Was ook altijd hun eigen plekkie en konden zich daar altijd even terugtrekken. Nu zeggen zij dat hun dat eerder veel waard was. De rondzit wordt bij jou overdag weer publiekelijk domein. Jouw dochters kunnen zich dus niet even terugtrekken.
Is voor meisjes iets belangrijker dan de jongens heb ik begrepen.
Een ander punt is de avond. Waar gaan jullie zelf zitten wanneer de dames (vroeg) naar bed gaan? Gezellig op bed?
Beroepsfotograaf schreef:Afgezien van de te kleine rondzit, denk ik dat mijn vrouw en ik (beiden niet heel smal gebouwd) beter slapen op een wat breder bed.
Dat geldt voor iedereen denk ik. Maar met iets meer inschikkelijkheid kan je ook prima op vakantie en is alvast beter dan in een tent nietwaar?
Beroepsfotograaf schreef:We hebben vele vele Eriba's (en andere merken) van binnen bekeken en kunnen eigenlijk enkel tot de slotsom komen dat de Nova 540 de enige is die voldoet
Tsja, dat kan je alleen zelf beoordelen maar de keus tegenwoordig is overweldigend dus ben je voldoende open en creatief daarin?
Beroepsfotograaf schreef:[Onze conclusie
Het zou heel goed zijn om het eerst te proberen. Dat voel ik wel aan. En dat zou ik ook best willen. Maar het is erg prijzig! En de uitkomst van zo'n test kent 2 scenario's:
A. Nova 540 kopen
Als we daarna gewoon die caravan kopen, vind ik 500 Euro maar weggegooid geld.
B. Geen caravan kopen
Als het tegenvalt, kan de enige conclusie zijn dat we geen caravan moeten kopen. Niet dat we een ander merk/type moeten kopen. En zonder caravan kunnen we niet op vakantie.
Zo’n kromme redenatie kom je niet vaak tegen.
Je kunt bij optie A. ook bedingen dat wanneer je de caravan besluit te kopen dat die huurprijs in mindering komt van de aanschafprijs.
B. zou geen optie moeten zijn. Een beetje water bij de wijn doen en creatiever met de geboden alternatieven omgaan kom je een heel eind.
Beroepsfotograaf schreef: Ik weet het, en ik hoor jullie denken: je moet het ervaren, je kunt het niet allemaal van tevoren bedenken en beredeneren. Nee, niet alles. Maar wel veel.
Ik snap je overtuiging maar wat als het allemaal nu toch iets anders werkt dan uitgedacht.
Beroepsfotograaf schreef: Het enige dat valt af te wachten is het rijden met het ding.
Ga daarvoor nou eens huren!
Dat hoeft helemaal nog niet zoveel te kosten en je bespaart je een hoop ellende en veel geld als blijkt dat dat rijden nou niet echt je ding is.
Het rijden is ook het begrijpen wat de bewegingen van dat ding zijn, wat er gebeurt als je een vrachtwagen moet inhalen. Wat je overkomt als je zelf ingehaald wordt door een voortrazende Touringcar met zijwind waardoor je beide handen aan het stuur nodig hebt en waarbij allerlei vervelende gedachten door het hoofd schieten mocht het toch niet goed gaan. Een kritische snelheid die zich met een beetje verkeerd beladen in een afdaling reeds bij 80km/h openbaart kan een traumatische ervaring zijn. (als je het overleeft. :wink: )
Hoe het toch komt dat je zelfs die trage zandauto op een beetje helling niet voorbij komt.
Beroepsfotograaf schreef: En met al die caravans die we zien rijden, kan ik me eigenlijk niet voorstellen waarom wij dat dan niet zouden kunnen.
Zij hebben in ieder geval meer ervaring. ;)
Maar natuurlijk hoeft dat ook voor jou geen enkel probleem te zijn.
Beroepsfotograaf schreef: Volgens caravantrekker.nl zit ik op het randje van de stabiliteitscontrole. Ik hoor echter van verschillende kanten dat deze caravan super stabiel rijdt.
Een caravan rijdt door zijn enkele as van nature niet stabiel. Er zit geen richtinggever aan een enkele as. Richting krijgt deze van de gedragen massa. Het punt waar deze aangrijpt is uiteraard het zwaartepunt. Dit dient voor de as te liggen en bereikt men met positieve kogeldruk.
Sommigen menen zo hoog mogelijk om de caravan de stabiele rijeigenschap van een driewieler te geven. Veelal kunnen onze Europese auto’s zo’n gewicht niet hebben op de fragiele achterassen van de doorgaans voorwiel aangedreven auto’s. Ook het caravanchassis kan dit niet aan en is aan een maximum gebonden. (100kg)
Beter is om via trial en error erachter te komen wat het prettigst rijdt waarbij je er vanuit kunt gaan dat de kogeldruk 5-10% van de MTM zal moeten zijn met een minimum van 50kg.
Een stabiel rijdende combinatie wordt bereikt door de combinatie waarbij de trekker van grote invloed kan zijn op het totaal.
Een grote overhang is bijvoorbeeld van negatieve invloed op het rijgedrag van de combinatie.
Fietsen plaatsen op de achterwand van de caravan evenzo.(Inertia). Toch zie je er talloze zo rijden, het kan dus wel maar of het verstandig is is een tweede.

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Bert64 » ma 9 apr 2012 13:20

@ Beroepsfotograaf,

Ik merk dat jouw besluit al vaststaat...
Ga dan in ieder geval goed beslagen ten ijs. Volg eerst een caravan training bij bijv. de ANWB.
Ga de 1e keer gewoon een weekje, of weekend dichtbij kamperen, zodat je wat kan wennen aan de combinatie.
Bezuinig niet op de caravanspiegels! je moet aan beide kanten de achterste hoeken van je caravan kunnen zien. En dat is lastig met een caravan van 2.40 breed.
Rijdt alsof je een paardentrailer met jouw paard van 1½ miljoen euro erin, er achter hebt, heel voorzichtig dus!
Houd minimaal 80 kg kogeldruk. Ga de 1e keer zonder fietsen op vakantie.
Heeft de caravan een mover? Die zal je zeker nodig hebben met zo'n zware jongen. Tip: weeg de caravan op een weegbrug, dan weet je wat hij weegt (altijd zwaarder dan de opgave van de fabrikant).

Hebben jullie alle twee het BE rijbewijs? Want dat heb je nodig met deze combi.

Succes!
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Ford Smax TDCi 140pk + Eriba Nova 540 1700 kg

Bericht door Beroepsfotograaf » ma 9 apr 2012 18:01

Bert64 schreef:@ Beroepsfotograaf,
Ik merk dat jouw besluit al vaststaat...
Ga dan in ieder geval goed beslagen ten ijs. Volg eerst een caravan training bij bijv. de ANWB.
Dat is een heel goed idee, was ik inderdaad van plan.
Ga de 1e keer gewoon een weekje, of weekend dichtbij kamperen, zodat je wat kan wennen aan de combinatie.

Dat waren we eigenlijk niet van plan, maar als je meent dat dat verstandig is, dan gaan we dat toch maar wel doen.

Bezuinig niet op de caravanspiegels! je moet aan beide kanten de achterste hoeken van je caravan kunnen zien. En dat is lastig met een caravan van 2.40 breed.
OK, we gaan een paar mooie uitzoeken.
Rijdt alsof je een paardentrailer met jouw paard van 1½ miljoen euro erin, er achter hebt, heel voorzichtig dus!
Houd minimaal 80 kg kogeldruk. Ga de 1e keer zonder fietsen op vakantie.
Heeft de caravan een mover? Die zal je zeker nodig hebben met zo'n zware jongen. Tip: weeg de caravan op een weegbrug, dan weet je wat hij weegt (altijd zwaarder dan de opgave van de fabrikant).

Ja, de caravan heeft een mover. Die is vandaag ook gedemonstreerd. We hebben een heel erg goede indruk van de caravan. Heel netjes onderhouden, ziet er van binnen als nieuw uit. Van buiten alleen een beetje vies. Tis er toch een met een frans bed, een 540FB dus. Vinden we eigenlijk wel heel erg mooi!

Hebben jullie alle twee het BE rijbewijs? Want dat heb je nodig met deze combi.
Ik heb dat rijbewijs inmiddels gehaald. Sanne moet nog voor het examen....
Succes!
Thanks!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”