Navigatie met flitspalen is verboden

Systemen en aanverwante zaken.
peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door peter s » wo 29 feb 2012 14:43

Geen mens mokt ook nog maar over Zwitserland, ze zijn ook gewoon niet te krijgen.

Daarbij Zwitserland heeft ze in de vangrail, heeft auto's waar de flitskast in de achterdeur zit verwerkt, heeft lintcontrole...
Gewwon aanpassen!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door JPGeetje » wo 29 feb 2012 17:49

Hoe het ook zij met de regels, een aantal jaren geleden heb ik een navigatiesysteem vam Medion (Aldi) gehad waarbij een extra programaatje geinstalleerd moest worden om poi's te kunnen gebruiken. In dat programma (PoiWarner) werd gerefereerd aan de regels in de duitstalige alpenlanden en er was speciaal daarvoor een "noodknopje" in de software ingebouwd waarmee het programaatje incl. de poi-bestanden van het navigatiesysteem verwijderd werden. Je kon het later thuis dan weer opnieuw installeren. Ik heb de functie nooit nodig gehad maar nieuwsgierig als ik ben kon ik het toch niet laten om het knopje eens te toucheren. Resultaat; alles was weg. Ik heb toen een heel tijdje liggen klooien eer ik wer alles op orde had. scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pd0bao

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door pd0bao » wo 29 feb 2012 18:33

Kijk Jan dat zijn nou eens ontwerpers die meedenken met de toekomstige klant ! Ging gelijk heel Europa eraf of wist hij (Medion) ook nog dat slechts het wissen van het ter plaatse geldende bestand noodzakelijk was ? Ga gelijk die handleiding van T.T. maar eens opzoeken of zij ook zo inventief waren. Gr.Jaap.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Wim Verso » wo 29 feb 2012 18:53

Toch blijft het een "vreemd" verhaal, want er is al eerder over geschreven, hoe doen ze dat dan met ingebouwde Navigatie in de auto?

Met je auto die landen mijden? lijkt me onwaarschijnlijk. weenie.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

sprite1

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door sprite1 » wo 29 feb 2012 19:07

A Cam.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Kingpin1966 » wo 29 feb 2012 19:40

Montalbano schreef:Paar jaar geleden was er ook zo'n hype rondom Zwitserland. Heb echt nog nooit van iemand gehoord dat ze de tomtom of smarttelefoon gingen checken.
Er is een zaak bekend van een Zwitser die de boete niet heeft moeten betalen omdat een navigatiesysteem alleen maar stationaire flitskasten toont, en dit was volgens de rechter niet verboden.

Hier het hele verhaal:
14.05.2008

Radarwarnung mitunter erlaubt

Schaffhausen. Ein 38-jähriger Mann ist gestern vom Kantonsgericht freigesprochen worden. Er war gebüsst worden, weil er sein Navigationsgerät als Radarwarner verwendet hatte. Da Navigationsgeräte im Gegensatz zu konventionellen Radarwarnern nur festinstallierte Blitzkästen erkennen, sind sie laut Kantonsgericht nicht verboten.

Bron: Schaffhauser Nachrichten
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door peter s » wo 29 feb 2012 20:00

RE.gif
Ja speelde in 2007 en rechtspraak uit 2008!

Ouwe koek boos.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Hobby Linka » wo 29 feb 2012 20:11

Wim Verso schreef:hoe doen ze dat dan met ingebouwde Navigatie in de auto?

Wim,

Uit ervaring weet ik helaas dat het ongeveer 4 minuten kost om in mijn geval de navigatie schadeloos uit te bouwen. Nou ja schadeloos, even het ingeslagen ruitje niet meegerekend. boos.gif boos.gif boos.gif


Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door JPGeetje » wo 29 feb 2012 20:47

pd0bao schreef:Kijk Jan dat zijn nou eens ontwerpers die meedenken met de toekomstige klant ! Ging gelijk heel Europa eraf of wist hij (Medion) ook nog dat slechts het wissen van het ter plaatse geldende bestand noodzakelijk was ? Ga gelijk die handleiding van T.T. maar eens opzoeken of zij ook zo inventief waren. Gr.Jaap.
Nee Jaap, dat knopje was vrij resoluut. Alles was eraf. Ook de campingpoi's van Archie waren verdwenen. A ben_weg.gif C div_peep.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Hobby Linka » wo 29 feb 2012 20:59

JPGeetje schreef:
pd0bao schreef:dat knopje was vrij resoluut. Alles was eraf.
Zelf heb ik zowel een Medion als Tom Tom gehad. In beide gevallen heb ik altijd een backup gemaakt als er iets werd gewijzigd. 9 van de 10 campeerders hebben wel een laptop bij zich. Als je hier een backup van je navigatie opzet kan je na het gebruik van de noodknop gewoon de backup terug zetten.


Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door JPGeetje » wo 29 feb 2012 21:10

RE.gif
Met alles bedoel ik uiteraard alleen het poi-gebeuren. Poiwarner en de geinstalleerde poibestanden.
Maar je hebt uiteraard gelijk. Dat zijn zaken die je je (ik) achteraf pas realiseert scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Kingpin1966 » do 1 mar 2012 14:11

peter s schreef:RE.gif
Ja speelde in 2007 en rechtspraak uit 2008!

Ouwe koek boos.gif
Toch zou ik wel eens willen weten wat een Franse rechter ermee doet als iemand er een zaak van durft te maken.
In principe is het precies hetzelfde als in Zwitserland.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door peter s » do 1 mar 2012 16:09

Waanner zal dat voorkomen? Nou bv als je gepakt word voor te snel rijden met een lasergun en aangehouden. Dan lijkt het mij dat die jongens daar ook dat apparaatje effe controleren...

En is het "'t " geval, dat doet de rechter er zeker een schepje bovenop!

awhoea.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Micky » do 1 mar 2012 19:26

RE.gif

hoezo? jij hoeft je tomtom helemaal niet af te geven zonder een gerechtelijk bevel, dan moeten ze al gegronde redenen hebben te verwachten dat je het er op hebt zitten. dan moeten ze een bevel aanvragen, daar nemen ze helemaal de tijd niet voor en als ze die al zouden hebben moeten ze ook nog eens weten hoe jouw tomtom (of welk merk dan ook) werkt, nogmaals ik ken niemand en heb nog nooit iets gelezen waarbij een buitenlander in de problemen is gekomen door flitsers op de tomtom.

ik denk dat het allemaal wel los loopt. Als je in Nederland wordt aangehouden voor te hard rijden checken ze je auto ook niet op een ingebouwde stinger (die mag hier ook niet meer en daar waren er ingebouwd vele en vele duizenden van, de raamplakkers daarbuiten gelaten maar die zie je gewoon hangen).
tenzij natuurlijk, toen de politie nog met de RDD rond reed en deze een melding gaf op jou auto, want dan hadden ze een gegronde reden voor een check en als je dan weigerde, vroegen ze een bevel aan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door peter s » do 1 mar 2012 19:58

Ja Micky maar Nederland is geen Frankrijk.......

Daar pakken ze jongelui op, die worden ter plekke in hun blote kont gezte en helemaal lichamelijk gecontroleerd.
Daar zetten ze een verdachte even met handboeien aan de leuning in de metro om even een ander zaakje af te handelen, het slachtoffer word nu bij elke lichting uit de treinene geschopt en geduwd, zo van hij zal wel wat gedaan hebben....

Als de politie dat hier doet is het moord en brand.........
(beide gevallen zelf gezien)

Maar ook langs de kant van de weg heb je in Duitsland en zeker in Franrijk minder te vertellen dan hier in Nederland. Ook niet zo soft als hiero.
( mensen met een grote bek op verjaardagen daargelaten whistle.gif )

Wij hebben ook een keer dankzij het genot van de gele Nederlandse kentekenplaten de auto moeten verlaten, vijf meter van de auto gaan staan, twee meter uit elkaar en de handen voor het lichaam in het zicht.
En weet je, dat doe je gewoon.............. :oops:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Micky » do 1 mar 2012 20:01

RE.gif

ja, het kan natuurlijk zo zijn dat de politie daar wel gezag heeft awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DIDIER
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 5 dec 2010 08:57

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door DIDIER » di 29 jan 2013 17:45

Hobbymachine schreef:Even een quote vanuit een artikel van iemand die het kan weten :
Volgens VAB (Vlaamse Automobilisten Bond) zit de Franse wet zit als volgt in elkaar: 'Vanaf januari mag je in Frankrijk niet meer over apparatuur beschikken die snelheidscontroles opspoort. Het gaat dan over sensoren die radars detecteren, maar ook over systemen zoals de Coyote waarmee gebruikers elkaar waarschuwen voor flitsers.
Die laatste technologie zit intussen ook al op bepaalde gps-toestellen. Zúlke systemen moet je dus uitschakelen, want agenten kunnen je wel degelijk tegenhouden en het toestel controleren. Maar voor alle duidelijkheid: een gps die bliep bliep doet voor een flitspaal die al sinds jaar en dag op een bepaalde plaats staat, daar is niets fout mee.'


Het gaat dus niet over de simpele TT en consoorten maar over "radar DETECTORS" en die zijn in België ook al jaren verboden en strafbaar. Noem het een Franse inhaalbeweging !
jawel, "coyote" is perfect legaal. zowel in België als in Frankrijk. op het scherm verschijnt niet meer "SNELHEIDSCONTROLE" maar "GEVAAR" en dit niet meer vlak bij de controle maar al zeker van een km op voorhand.
dus de "COYOTE" waarschuwt nu nog enkel voor "GEVAAR" en dit is perfect legaal. Maar iedere gebruiker ervan weet wel wat dat GEVAAR inhoud. Men kan je niet beboeten voor het gebruik ervan.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Kingpin1966 » di 29 jan 2013 18:06

RE.gif
Ik geloof dat Garmin van het Coyote systeem gebruik maakt.
Ik heb zelf sinds kort de Becker Revo.1 en daar is niet eens radardetectie voor te koop.
Dus geen stress meer of die er op mag of dat ie er af moet.

De Revo is er in 2 uitvoeringen:
De Revo.1 voor de auto.
De Revo.2 met Truck en Camper software.
http://mobilenavigation.mybecker.com/pr ... cker-revo/
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door wolf » di 29 jan 2013 18:21

ik vraag me af welke flik er in mijn laptop (waarmee ik navigeer) gaat zitten zoeken naar flitspalen??
EN.... daarbij: daar moeten zze af blijven zonder huiszoekingsbevel!!
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Hobby Linka » di 29 jan 2013 18:57

RE.gif
Bij een verkeerscontrole mogen ze je hele auto op zijn kop zetten. Alles doorzoeken. Dan heb je geen huiszoekingsbevel nodig.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

DIDIER
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 5 dec 2010 08:57

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door DIDIER » di 29 jan 2013 19:21

wolf schreef:ik vraag me af welke flik er in mijn laptop (waarmee ik navigeer) gaat zitten zoeken naar flitspalen??
EN.... daarbij: daar moeten zze af blijven zonder huiszoekingsbevel!!
toch maar opletten daarmee.
voor uw auto, caravan, vrachtwagen, mobilhome is geen enkel huiszoekingsbevel nodig.
ook niet voor al wat zich daarin bevind. opletten dus. knipoog.gif

Gebruikersavatar
berta
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 17 jul 2011 18:21
Locatie: Roosendaal

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door berta » di 29 jan 2013 19:28

Zou dat ook voor je laptop gelden, die je vol kunt hebben met allerlei persoonlijke gegevens ?
Lijkt me sterk.
Eriba swing 465 achter Saab 9-5 Estate

Gerhard N

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Gerhard N » di 29 jan 2013 19:30

RE.gif
Als ze een criminele activiteit vermoeden, is dat het eerste waar ze naar kijken!

Gebruikersavatar
berta
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 17 jul 2011 18:21
Locatie: Roosendaal

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door berta » di 29 jan 2013 20:42

In Noorwegen , weet ik, het is geen Frankrijk, Wordt netjes gevraagd of je iets aan te geven hebt (alcohol of tabak bv )
Geef je dan toestemming,word je vrachtwagen gecontroleerd. Maar geef je geen toestemming, dan word je verzocht je auto op een andere parking te zetten, je wagen op slot doen, en zelf je sleutel te bewaren. Dan moet je mee naar een kantoor. daar moet je dan wachten tot ze een of ander opperhoofd opgetrommeld hebben, dit kan zo'n 3 a 4 uur duren. Deze man heeft dan formulieren bij in het Noors en het Engels, waarin uitgelegd word dat je sleutel moet afgeven, en dat ze je wagen gaan doorzoeken. Dit is dus 'n huiszoekingsbevel (voor de vrachtwagen dan)
Ik geloof dat het in Frankrijk niet veel anders zal zijn, of er moet direct gevaar voor de omgeving zijn, of de politie moet zich bedreigt voelen.
Ik heb 30 jaar met de vrachtwagen in Frankrijk rondgereden, dus spreek een behoorlijk mondje Frans. Ook weet ik dat je met gewoon te praten,meer oplost, dan door net te doen of je het niet begrijpt, en bij elke vraag je schouders op te halen.
Ik heb nog nooit mee gemaakt of gehoord, dat bij een gewone controle, de hele auto of caravan overhoop gehaald werd.
Dus kan ik ook niet geloven dat de politie zomaar heel je laptop door mag lezen.
Eriba swing 465 achter Saab 9-5 Estate

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door wolf » di 29 jan 2013 23:15

RE.gif ik deel volledig de zienswijze van berta.
Het is een heel verschil je wagen eens vluchtig te doorzoeken (ze VRAGEN je wel om de koffer open te doen) dan je laptop, pc, smartfoon of wat nog allemaal, helemaal te doorpluizen bij een gewone controle.

Ik weet ook wel dat het een beetje een dilemma is: als je weigert en ze zetten door, ben je nog niet thuis.

Maar het gaat hier over POI's met een aantal flitspalen hé mannen, geen criminele feiten.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”