Hobby lekkage onder het rijden

Plaats reactie
duivis

Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door duivis » vr 27 jan 2012 10:24

Hallo ik heb een hobby 440 SF bouwjaar 2010
Deze heeft lekkage alleen onder het rijden in de regen het komt van onder af
weet iemand wat dat zou kunnen zijn
P.Duivis

Rijk

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Rijk » vr 27 jan 2012 11:07

Misschien handig om aan te geven op welke plaats(en) het dan nat wordt?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Micky » vr 27 jan 2012 13:51

duivis schreef:Hallo ik heb een hobby 440 SF bouwjaar 2010
Deze heeft lekkage alleen onder het rijden in de regen het komt van onder af
weet iemand wat dat zou kunnen zijn
P.Duivis

als hij onder lekt is het goed, dat water loopt over de buitenwand van de caravan naar beneden en lekt dan op de grond..... als hij boven zou lekker, dan ligt de caravan op zijn kop awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

(nee serieus, zoals al gevraagd, waar komt het water binnen probeer een zo duidelijk mogelijke locatie te beschrijven)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerhard N

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Gerhard N » vr 27 jan 2012 14:04

Helemaal onder de tentrail hoort een kunststof bandje iets door te lopen, die dient er voor om het water naar de grond (weg) af te voeren. sommige mensen vinde het slordig en knippen het af, met gevolg; lekkage!

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door BertJan » zo 29 jan 2012 11:54

Als de lekkage in de disselbak is, dan is dit standaard (als het erg veel is is het wel wat te verhelpen door afkitten van de 2 (li/re) kunststof voordelen van de disselbak)
Als het water op de vensterbank ligt dan zijn de raamsluitingen mischien iets te los afgesteld waardoor het raam open staat of er zit een klein gat in de aansluiting van het rubber.

herman-hannie

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door herman-hannie » zo 29 jan 2012 11:56

wielkuip misschien?

Rijk

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Rijk » zo 29 jan 2012 13:35

TS heeft de vraag gesteld op 27-1 en heeft nog niet de moeite genomen terug te komen. Voorlopig is dus het antwoord: NEE, niemand heeft enig idee.

duivis

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door duivis » zo 29 jan 2012 14:08

De lekkage komt onder de ijskast vandaan deze heb ik nooit onderweg aanstaan
Ik vermoed dat het via de wielkast naar binnen slaat kan dat
Paul

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Hobby Linka » zo 29 jan 2012 15:43

Hoi Paul,

Ik weet niet of het kan, maar zeg zeker niet dat het niet kan. Je geeft aan dat de caravan uit 2010 komt. Toch een rede genoeg om contact op te nemen met je dealer? Of heb je hem overgenomen. In het eerste geval lijkt het me garantie. En anders...... Caravan op de krik, wiel eraf en eens kijken of je zelf iets kan ontdekken waardoor het water naar binnen slaat.

Denk daarbij wel om je eigen veiligheid. Dus eerst goed onderstoppen voordat je het wiel eraf haald.

Suc6,


@ Rijk.

Niet iedereen is in de gelegenheid om dagelijks een kijkje te nemen. Dus een reactie na twee dagen valt best wel mee. :wink:

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Rijk

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Rijk » zo 29 jan 2012 16:39

RE.gif
Ik verwijt Duivis niet dat hij nog niet gekeken had, maar als je verder niets weet kunnen we nog wel tig redenen voor die lekkage bedenken. Of zie ik dat echt zo verkeerd?

Dus: van onder de koelkast.

Mogelijk werken de roosters tijdens het rijden als een venturi en ontstaat er een beetje onderdruk achter de kast, waardoor water wordt aangezogen. Zo te zien op de plattegrond staat de koelkast achter het wiel, dus opspatten is een goede mogelijkheid en tot slot is er nog de mogelijkheid dat onder het rijden een beetje overdruk ontstaat waardoor de deur iets naar buiten wijkt, en dat kan ook een zuigende werking geven richting koelkast.

Mogelijkheden te over dus.

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Fam de Goeij » zo 29 jan 2012 16:49

Hoi je zegt lekkage alleen onder het rijden....dus water aan en afvoer slang en koppeling zijn gecontroleerd en uitgesloten!
Had je het water onder de koelkast met onderweg veel regen? scratch.gif Sluit het koelkast rooster wel waterdicht aan op de caravanwand,of komt opspattend water (van bv passerende vrachtwagens) door het rooster heen? Ik monteer voor onder weg altijd de (niet standaard mee geleverde)winter afdekroosters op de koelkast roosters.

succes met opsporen van de oorzaak! en anders terug naar de dealer van Hobby.

succes thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Hobby Linka » zo 29 jan 2012 16:50

Hoi Rijk,

Dat zijn ook en aantal mogelijkheden. Maar ik heb zelf ook een Hobby, en heb nog nooit lekkage van onder de koelkast gehad. En ik heb al een aantal keer in een behoorlijke regenbui met de caravan gereden.

Ik heb dan wel een ander type, 460 UFe. Maar toch. Nog geen twee jaar oud en dan deze klachten. Ik zeg dealer opzoeken.

enne......je zag het niet verkeerd. :lol:

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

tigra

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door tigra » zo 29 jan 2012 18:53

2010......
das in principe gewoon garantie.
Heeft het probleem zich vaker voorgedaan of is het 1 keer voorgekomen ?
Het zou kunnen dat hij idd bij je wielkuip lekt. Een andere optie is via de roosters aan de buitenkant. Hij zou door het rooster zelf kunnen lekken of bij de naad van je rooster. Sluit het rooster wel goed aan ?

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door BertJan » zo 29 jan 2012 21:43

is de draad voor de koelkast op 12 v op de auto wel aangesloten en is het niet gewoon smeltwater van het vriesvak omdat de koelkast niet werkt

pe1ngg

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door pe1ngg » vr 29 jun 2012 14:33

ik had precies hetzelfde, bleek een scheur in de kunstof kuip in de wielkast te zijn.
deze vervangen en geen last meer

grt kees

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door mark m » ma 24 mei 2021 20:42

Even een oud draadje oprakelen, deze keer voor een knaus mrgreen.gif

Tijdens de terugweg van de camping hebben we de hele weg flinke (hoos)buien gehad. Na een ritje van een uur over veel 80km wegen viel mij bij thuiskomst op dat er enkele druppels op de vloer lagen. Door het rijden hadden de druppels een 'loopspoor' achter gelaten die begon vanaf de kachel.

De kachel zit bij ons vlak voor het wiel en als ik het rooster van de kachel verwijder, dan 'kijk' je zo naar buiten.

Op de 80km weg was flinke spoorvorming en met dit weer dus flinke plassen. Aangezien we niet echt de ruimte op de weg hadden om ze te ontwijken ging het rechter caravanwiel er bijna continu doorheen, met flink wat opspattend water tot gevolg. Ik vermoed dat het opspattende water de oorzaak is dat er via de kachel wat water op de caravanvloer is gekomen.

Hebben meer mensen hier last van? Is het met aanpassingen aan de caravan te voorkomen?

Morgenochtend ga ik weer met de caravan op pad, ditmaal over een regenachtige snelweg, met over het algemeen minder spoor-/planvorming, dus ik ben benieuwd of we de caravan ditmaal wel droog houden...
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Quo45
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 6 aug 2008 23:48

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Quo45 » ma 24 mei 2021 21:45

mark m schreef:
ma 24 mei 2021 20:42


Hebben meer mensen hier last van? Is het met aanpassingen aan de caravan te voorkomen?
Ja hier ook.
In 2019 met de splinternieuwe Adria naar de Noordkaap geweest in het voorseizoen. Dus dagenlang gereden in bakken met regen en natte sneeuw.
De kachel staat haaks geplaatst en pal achter het rechterwiel. Opspattend water wordt opgeslingerd en vliegt via de kachelopening naar binnen.
Typisch zo'n ontwerpfoutje dat in de meeste vakantietripjes niet aan het licht komt.
Is door de dealer onder garantie verholpen door spatlappen te monteren.

Of het afdoende is heb ik niet kunnen testen. Caravan is nadien niet meer gebruikt. Kijkend op de kalender heb ik nu een caravan die 3 jaar oud is en nog geen 3 weken gebruikt is.
Volvo V60 T5 2018 - Adria 472LU 2019

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Hobby lekkage onder het rijden

Bericht door Peutje » wo 26 mei 2021 17:14

Spons in het gat onder de kachel plaatsen of een stukje maatgesneden piepschuim wat er niet uit kan vallen en natuurlijk niet vergeten weg te halen wanneer je op de camping staat?
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”