E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » zo 8 jan 2012 15:21

RE.gif

dit zal waarschijnlijk een dagcursus iod worden en geloof mij maar, die kost ook gewoon een hondertje of 3 we leven immers in Nederland knipoog.gif

8 uur man a €50,- is al 400
eventueel kosten voor gebruik caravan of auto (als je niet je eigen span gebruikt).
beetje korting er nog af.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door WillyL » zo 8 jan 2012 17:34

Weet imand hoe het in België zit?
Ik heb reeds lang een rijbewijs (1977) en daar staat voertuigen met hoogst toegelaten gewicht < 3500 KG en dezelfde voertuigen met lichte aanhangwagen op. Zou ik ook een 'E' nodig hebben?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » zo 8 jan 2012 18:08

RE.gif

volgens mij heb jij standaard E, mijn schoonvader ook namelijk, wijzigingen hierop zijn begin jaren 80 gekomen, mijn vrouw haar belgische rijbewijs is alleen B.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door pd0bao » zo 8 jan 2012 18:10

De lichte aanhangwagen ,die met B alleen getrokken mag worden, wordt gedefinieerd als aanhanger met een MTM van 750 kg.
Tot 1984 kreeg iedereen die B behaalde de E er "gratis" bij. Ingaande 1984 moet voor E bij B apart examen worden gedaan.
Dit is de regel zoals die in NL geldt , zou dat in B hetzelfde zijn dan zou jij, gezien afgifte datum rijbewijs (1977), al over de E moeten beschikken. Die E geldt voor aanhangers > 750 kg. Maar, zoals gezegd, dit is de regel hier in NL, die van B weet ik niet.
Verder hebben we zowel in B als NL natuurlijk die uitzondering voor aanhangers > 750 kg die met B getrokken mogen worden,mits
--de toegestane maximum massa van de aanhanger niet meer bedraagt dan de ledige massa van het trekkende voertuig EN
--de toegestane maximum massa van auto en aanhanger niet meer bedraagt dan 3500 kg. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Bram » zo 8 jan 2012 19:42

@Micky Alleen het examen voor E kost al € 94,75. Dan heb je nog geen voertuig en aanhanger.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Hobbymachine » ma 9 jan 2012 10:03

wl002_cf ,
het bekomen van ee E is voor jou héél gemakkelijk, voor sommigen TE gemakkelijk wanneer je geen ervaring hebt met zwaardere combi's. Er zijn verschillende optie's :
- je hebt nog het originele rijbewijs ... vraag bij de gemeente een nieuw internationaal met BE
- je hebt al een sinds de jaren 80 vernieuwd Nederlandstalig rijbewijs ... zelfde aktie
- je hebt al een internationaal ? Probeer het in te wisselen voor een BE anders wachten op het nieuwe rijbewijs (type creditcard) dat dra beschikbaar is en vraag dan meteen naar BE

Advies is niet te lang wachten want aan het zomaar verstrekken van E komt (en misschien wel terecht) wellicht een einde !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Kingpin1966 » ma 9 jan 2012 11:47

micky schreef: dat komt omdat jij dus zeker genoeg bent of je het kunt, dan zou ik het ook niet doen.
je rij instructeur heeft binnen een half uur door of je goede kans maakt of niet en hij traint je de hele dag op je mindere punten.
Ik ben er dus niet zo zeker van dat het mij lukt in 1 dag om mijn E achter B te halen, en dan neem ik met een dergelijk geldbedrag van € 500,- of meer geen risico's.
Daarvoor verdien ik, helaas, te weinig.
En de slagingspercentages van rijscholen zijn vaak gebaseerd op het gewone B rijbewijs en niet op E achter B.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Guus 1972 » ma 9 jan 2012 14:54

Kingpin1966 schreef: En de slagingspercentages van rijscholen zijn vaak gebaseerd op het gewone B rijbewijs en niet op E achter B.
Deze gegevens kun je uitgesplitst naar type rijbewijs hier opzoeken: http://www.rijschoolgegevens.nl/
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

pd0bao

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door pd0bao » ma 9 jan 2012 15:26

Hobbymachine je raadt Willy aan een "internationaal " rijbewijs aan te vragen. Je bedoelt waarschijnlijk het Europees model rijbewijs ?
Een "echt " internationaal rijbewijs is nl wel geldig in meer dan 100 landen, echter NIET in het land van uitgifte ! Dus een Belg mag daarmee overal rijden edoch niet in Belgie. Idem dito de Nederlander : overal toegestaan maar niet in NL
In feite is het IRB niet meer dan een vertaling van het nationale rijbewijs. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » ma 9 jan 2012 18:26

Bram schreef:@Micky Alleen het examen voor E kost al € 94,75. Dan heb je nog geen voertuig en aanhanger.
Bram, ik deed hier een voospelling wat een caravancursus vanaf 1 januari 2013 wel kan gaan kosten (ipv E halen), ik had het niet over een dagcursus E, alhoewel ik die zoals hierboven telezen is, had voor €350,- all-in.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door WillyL » ma 9 jan 2012 18:33

Bedankt voor jullie reacties.
Dit is nou net waarom ik dit forum graag volg! thumbup.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » ma 9 jan 2012 18:41

Kingpin1966 schreef:
micky schreef: dat komt omdat jij dus zeker genoeg bent of je het kunt, dan zou ik het ook niet doen.
je rij instructeur heeft binnen een half uur door of je goede kans maakt of niet en hij traint je de hele dag op je mindere punten.
Ik ben er dus niet zo zeker van dat het mij lukt in 1 dag om mijn E achter B te halen, en dan neem ik met een dergelijk geldbedrag van € 500,- of meer geen risico's.
Daarvoor verdien ik, helaas, te weinig.
En de slagingspercentages van rijscholen zijn vaak gebaseerd op het gewone B rijbewijs en niet op E achter B.
geloof me, als je de bijzondere verrichtingen kunt, kun je gewoon in 1 dag slagen, echt waar, je krijgt de hele dag les en daarna direct examen, bij mij ongeveer 20 minuten (er wordt aangegeven 30 minuten) dus die tijd is zo voorbij.
de bijzondere verrichtingen kun je je zelf aanleren als je de moeite wilt doen, dit begint al bij tijdens dat je nu met de caravan rijdt, WEL achteruit de straat in- en je oprit op rijden ipv afkoppelen en samen met vrouwlief de laatst meters duwen.
dit doe je ook onderweg en op de camping, ondanks dat iedereen kijkt (als je daar al onrustig van zou worden).
wat je ook kunt doen is een keer een proefles nemen, kijken wat de instructeur zegt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Hobbymachine » ma 9 jan 2012 21:55

pd0bao, ge hebt meer dan gelijk ... met Internationaal zat ik er naast en bedoelde inderdaad Europees. Ik hoop dat Willy het mij vergeven zal :wink:
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

G-force
Berichten: 216
Lid geworden op: di 27 mei 2008 16:41
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door G-force » ma 9 jan 2012 22:34

wel jammer dat wij als Belg in NL geen rijbewijs kunnen behalen, want met die veilingen is het wel heel goedkoop... bij ons kost het zeker 500 Euro... en is niet op 1 dag gefixt
BMW 520 D x-drive met een Fendt 495 SF Tendenza en een Isabella Ambassador voortent.

pd0bao

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door pd0bao » ma 9 jan 2012 22:59

Geen Groupon in Belgie ? Ga je toch gewoon een half jaar (op papier) in NL wonen en dan examen doen. Trappist etc.is hier ook te koop. Jaap

officer

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door officer » ma 2 apr 2012 21:37

Ik weet niet of het hier al bekend is, maar het volgende gaat gebeuren.

zie ook www.rdw.nl

Nieuwe rijbewijsregels vanaf 19-01- 2013
Vanaf 2013 gelden er nieuwe regels voor het rijbewijs. Er komen rijbewijscategorieën bij en voor sommige categorieën verandert de minimumleeftijd.

De belangrijkste veranderingen zijn:
•De minimumleeftijd verandert voor het besturen van voertuigen uit de categorieën A (motor), C (vrachtwagen) en D (bus voor personenvervoer van meer dan acht personen).
•Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
•De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.

Huidige B rijbewijs:
Voertuig: drie of vierwielige motorrijtuigen van maximaal 3500 kg
Aanhanger: maximaal 750 kg
of, aanhanger zwaarder, maar niet zwaarder dan lege trekkende voertuig, én totale
combinatie van maximaal 3500 kg

Nieuwe B rijbewijs
Voertuig: motorrijtuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Aanhanger: maximaal 750 kg of, aanhanger zwaarder, maar totale combinatie van
maximaal 3500 kg

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door GSAndre » ma 2 apr 2012 22:09

Moet je als je huidig B en E hebt, opnieuw op voor B+ ?
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door RonaldP » ma 2 apr 2012 22:26

Ik ga volgende week mijn BE halen.
Heb hiervoor speciaal een rijschool gezocht die BE aanbiedt en goed aangeschreven staat.
Ik heb drie weken geleden een proefles gehad van 1 uur om te bepalen of BE in 1 dag haalbaar was.
Vlgs de instructeur moet het goed te doen zijn. Na afloop van de les zette hij me doodleuk bij de ingang van de straat af met de mededeling: rijd hem maar even achteruit, dan loop ik alvast vooruit en doe de garagedeur open schrik.gif

Ik moest toen de aanhanger links achteruit een smal straat inrijden met verspringende parkeervakken. Na ca 500m moest ik haaks om naar links om de garagebox in te rijden (achteruit!!) omdat ik strak langs een lesauto in moest draaien en de rijstrook vrij smal was (door de uitstalling van de buren) heb ik wat aanwijzingen gehad. Na 1 keer strekken ging het in een keer goed. (2 cm speling tussen aanhanger en lesauto).
Ik kreeg een compliment, zijn collega durfde dat zelf niet aan vlgs hem.

Telkens wanneer ik de caravan ophaal rijd ik altijd even naar een rustige weg en oefen daar een aantal zaken. (recht achteruit rijden, bocht achteruit, draaien e.d.)
Ik rijd tenslotte niet dagelijks met de caravan (7,35 +5m auto ervoor).
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Jan van Vijven » di 3 apr 2012 06:56

DRum,

Wat betreft jou dilemma,
- Met een BE rijbewijs MAG je ermee rijden.
- met die caravancursus KAN je ermee rijden.
Hiermee niet gezegd dat je het nu niet zou kunnen hoor...
Natuurlijk kost dat geld, maar dat doet aan bovenstaande niets af.

Alleen BE halen en dan veel oefenen is, denk ik, de meest logische en goedkoopste oplossing.

En hoe je berg op en af moet rijden kun je hier op dit forum wel leren thumbup.gif
Geloof alleen die verhalen niet dat je altijd in de zelfde versnelling naar beneden moet als waar je mee naar boven bent gekomen! Dit geld alleen voor de wat zwakkere motoren!

Mvg,
Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Leentje » di 3 apr 2012 08:01

IK zal die grote uitzondering wel zijn, rijschoolhouder vond me ook erg bijzonder in deze (meeste lessen ooit) knipoog.gif
Na maar liefst 14 lesuren heb ik mijn E achter B behaald.
Maar ik weet wel waar ik het over heb en ik heb mijn stempeltje niet gekregen, maar verdiend.
Je leert toch anders voorsorteren bij rotondes, kruisingen, etc.
Veel handigheidjes mbt schaduw geleerd.
Aanrader, zeker doen!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gysman

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Gysman » di 3 apr 2012 10:24

Ik heb vorige week ook bij vakantieveilingen een BE-cursus + rijbewijs "gewonnen" (gekocht dus...). Was 278 euro hiervoor kwijt. Gewoon een paar avonden kijken waar de veilingen op uitkomen en dan 2 seconden voor sluiting van de veiling (niet eerder bieden, dat heeft geen enkele zin!!) je eindbod plaatsen. Moet er wel voor naar Limburg, maar goed, het is allemaal op 1 dag, dus dat maakt niet zoveel uit. Heb wel al redelijk wat ervaring met rijden met caravan en (boot)trailers, dus ik heb goede hoop :)

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door RonaldP » do 12 apr 2012 22:17

Yes,

Ik heb mij BE gehaald vanmiddag.
Met 1 intakeles van 1 uur, en vanmorgen om 8:00u begonnen. Twee keer koffie gehad en een snel broodje, aangezien ik om 13:00u examen moest doen.
En een drie kwartier later was ik geslaagd.... :lol:

Ik heb in ieder geval veel nuttige tips gekregen, en mijn kijkgedrag weer bijgespijkerd (links, rechts kijken, richting aangeven, dan pas wegrijden. Je weet het wel, maar je doet het niet echt duidelijk, en dat moet dus wel, als je wilt slagen.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » do 12 apr 2012 22:37

RE.gif

van harte gefeliciteerd, ik weet hoe je je voelt haphop.gif haphop.gif haphop.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Montalbano » vr 13 apr 2012 15:18

Heb mijn BE ook gehaald in 1 dag, ook via vakantieveilingen trouwens, bij een rijschool in de buurt van Sittard.
Het is geen 2 vingers in de neus, maar als je serieus bent, van te voren wat inleest (je moet ook wat theorie kennen over belading, verlichting e.d.) dan is het prima te doen.
Wat hierboven ook genoemd, het is een bewijs dat je ermee mag (en kunt, anders slaag je niet) rijden, maar echt goed rijden met een caravan komt toch neer op ervaring. Die heb ik te weinig. Overigens zegt alleen ervaring ook weer niks, want als je heel veel ervaring hebt in het verkeerd doen, heb je wel veel ervaring maar bak je er nog steeds niks van.
Zou ook nog best eens zo'n cursus van caravantrekker.nl in Limburg willen gaan doen trouwens.
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

hidde

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door hidde » vr 13 apr 2012 22:42

Wij hebben hem ook allebei gehaald. Ook erg prettig dat als er iets met een van ons gebeurt de ander altijd terug kan komen. Bovendien wisselen we elkaar altijd af onderweg

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”