Aansluiten achteruitrijcamera.

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
G-force
Berichten: 216
Lid geworden op: di 27 mei 2008 16:41
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door G-force » wo 14 mei 2014 00:21

kan ik een achteruitrijcamera aansluiten op het bestaande scherm in de auto (Mazda CX5),de auto zelf heeft ook een achteruitrijcamera en het zou handig zijn als ik deze van de caravan ineens op het vaste scherm van de auto zou kunnen zien. Heeft er iemand ervaring mee?
BMW 520 D x-drive met een Fendt 495 SF Tendenza en een Isabella Ambassador voortent.

elinx

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door elinx » za 28 jun 2014 11:22

Ook ik heb een draadloze Chinese achteruitrijcamera set aangeschaft. Het aansluiten in de caravan gaf geen enkel probleem met alle beschrijvingen die hier te vinden zijn, Ik heb de tip met het PVC pijpje en de verlengkabel voor de zender voorin de caravan toegepast.
Minder tips vind ik voor installatie in de auto.
Ik heb een 5" monitor met twee RCA en een voedings aansluiting. De ontvanger heeft een RCA en een voedings aansluiting. Alles aan elkaar koppelen en de twee voedingsdraden aan een sigarettenplug vormt geen probleem, echter ........ de losse connectors nabij de monitor en ontvanger vindt ik niet zo fraai.
Heeft iemand tips om dit enigszins op te lossen.

In de eerste instantie heb bedacht om de connectors en de ontvanger in een kunststof kastje te plaatsen, maar dat kastje is dan net zo groot als de monitor. Ik zie op sommige afbeeldingen dat zo een kastje dan op het dashboard komt met de de monitor er bovenop. Ik wil de monitor echter graag aan de spiegel bevestigen, dan is zo een kastje minder handig.
Anderzijds overweeg ik om alle connectors af te knippen en de draad rechtstreeks in de ontvanger te solderen, zodat slechts de monitor, de ontvanger en één voedingsdraad overblijven. Je kan echter maar één keer knippen, dus vandaar mijn vraag hoe anderen dit hebben opgelost.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Beste Rob » zo 29 jun 2014 09:05

Bij mijn monitor zit een stukje snoer en dan een connector. vervolgens de contrastekker en weer een stuk snoer. De contrastekker steekt nog uit mijn dashboard maar de rest zit onder het dashboard weggewerkt.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

elinx

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door elinx » ma 30 jun 2014 18:33

Slechts 1 connector is inderdaad wat makkelijker weg te werken dan 3 stuks, maar de monitor die ik heb betreft een vrij gangbaar type met twee video ingangen.
Had de draad tot aan de 3 connectors wat langer geweest dan was het al iets eenvoudiger geweest, maar nu gaat het om ca. 20cm met aan het uiteinde twee RCA ingangen en één power connector van vergelijkbare grootte voor de voeding. Dus alles vrij dicht bij de monitor.

elinx

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door elinx » do 16 okt 2014 00:20

Afgelopen vakantie heb ik ervaring opgedaan met de draadloze camera.
Voor het inbouwen in de auto heb ik een tijdelijke oplossing gezocht, omdat ik eerst eea wilde uitproberen.
Ik heb een triplex kastje gemaakt, wat precies past in het brillenvakje past. Daarin heb ik de connectors weggewerkt en de monitor aan bevestigd.
Hierdoor hoefde ik alleen de 12V kabel aan te sluiten en de antenne vast te plakken. Het geheel kon op deze manier eenvoudig uit de auto worden gehaald en weer erin worden geplaatst.
Ik merkte al snel dat de plek van de antenne nogal gevoelig is. Het beste werkt deze als die helemaal vrij hangt. maar als de juiste plek gevonden is dan heeft het beeld een redelijke kwaliteit.
Minder enthousiast was ik over de camerahoek. Deze is nogal wijd, waardoor je een breed zichtveld hebt, maar daardoor zijn voertuigen die achter de caravan rijden wel erg klein als ze niet vlak achter da caravan rijden.
Voor de volgende vakantie ben ik van plan om toch alle connectors af te knippen en aan te sluiten in de monitor. De antenne zal ik voorzien van een wat langere kabel, zodat ik die eenvoudig kan bevestigen. Verder ga ik op zoek naar een andere camera met een kleinere zichthoek.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Beste Rob » di 21 okt 2014 07:42

De hoek is zo breed omdat ze meestal gebruikt worden om vlak achter het voertuig te kijken over de volle breedte van het voertuig. Zal even zoeken worden. Heb je geen last van storingen met een zogenaamd draadloos systeem?
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door RonaldP » za 27 dec 2014 12:25

Ik heb ook een Chinees setje besteld, maar ik heb dus ook een verlengsnoerenset nodig.
De camera zit achterop de caravan, en ik wil de draadloze ontvanger zover mogelijk naar voren brengen.
Weet iemand waar je deze sets kunt krijgen?
Ik kan ze bij dx niet zo gauw vinden.....
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » za 27 dec 2014 12:29

Hoi,

Ik weet niet welke kabel je bedoeld. Ik heb goede ervaring bij www.allekabels.nl

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Ad Fendt » za 27 dec 2014 13:47

Hallo Ronald,

Ik heb de zender (niet de ontvanger, zoals jij aangaf) ook naar de voorkant van de caravan gebracht. Is wel wat extra werk, maar is het absoluut waard geweest: Vrijwel geen storing meer. Ik heb gewoon de kabeltjes bij dx besteld: "RCA / DC Audio Video Stroom verlengkabel voor CCTV camera (10M-Length)" Dit artikelnr 57156 is nu uitverkocht, maar ze zullen ongetwijfeld vervangers of soortgelijke kabels hebben. Ik had overigens ook nog plugjes nodig (artikel 312247) maar ik weet niet meer precies of ik die in de auto of in de caravan moest gebruiken. (Ik heb de ontvanger in de auto ook van voor naar de hoedenplank gebracht)
Ik vond het schermpje wat aan de kleine kant (4,3 inch), dus ik heb nu een nieuw schermpje liggen (ook van dx uiteraard) van 7 inch. Ben benieuwd
hoeveel dit gaat schelen :).

Tramp

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Tramp » za 27 dec 2014 20:01

Ik heb mijn draadloze zender / ontvanger ertussen uit geknipt
en de hele kabelspagettie vervangen door een gewoon audiokabeltje.
Gewoon één gat in de bodemplaat geboord en netjes afgedicht met hetzelfde spul
waarmee ik ook de doorvoer van de camera naar binnen heb afgedicht.
Vervolgens het audiokabeltje langs de profielen van het onderstel geleid en via de dissel de kofferbak in.
Geen wirwar van meer van aparte snoeren voor de voeding van zendertje en ontvanger, wel ongestoord beeld.

Verder wil ik niet onvermeld laten dat plaatsing van de camera in of ter hoogte van het nummerbord bij nader inzien
mijn voorkeur heeft.
De mijne heb ik boven het achterraam van de caravan gemonteerd,
maar als ik de vervuiling van de lens vergelijk met de achteruitrij camera van de auto die in het nummerbord zit,
dan is dat duidelijk de betere plek.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Micky » zo 28 dec 2014 00:05

RE.gif

Je kunt er niet 1 op 1 vanuit gaan dat de lens achterop de caravan net zo schoon blijft als die op de auto, ieder heeft zijn eigen werveling, beter is kijken na langere ritten, waar het het schoonst blijft [kerstduim.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » zo 28 dec 2014 09:01

RE.gif

Inmiddels heb ik drie jaar ervaring met een camera achter op de caravan. Bij mij zit deze in de kentekenplaat. Hierdoor zit de camera ongeveer 75cm boven het wegdek. Ik heb nog nooit slecht zicht gehad. Hooguit bij een nat wegdek en de zon recht van achter. Dan heb je last van veel licht, maar heeft niets met de plaats van de camera te maken.

Tijdens de stops loop ik altijd een rondje om de caravan heen. Even met een klein doekje over de lens als het regent, maar dat is niet echt nodig.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Tramp

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Tramp » zo 28 dec 2014 17:40

Vandaag zijn we met sneeuw ver sneeuw.gif trokken uit NL. en zitten nu op een overnachtingskamping
even voor Mannheim.
De laatste paar honderd kilometer hing er voortdurend een druppel voor de lens van de kamera.
Bij aankomst bleek die druppel een onderdeel van een ijsschotsje welke van het caravandak was afgegleden
en op het afdakje van de kamera was geschoven en daar vervolgens is gaan smelten en weer bevroor. sneeuw.gif

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door RonaldP » wo 31 dec 2014 16:07

Hallo,

De set die Ad Fendt aangaf bedoelde ik inderdaad. Ik houd de site in de gaten, en zal deze bestellen als hij weer beschikbaar is.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Ad Fendt » wo 31 dec 2014 20:12

Ronald,

Je zou het ook kunnen proberen op een andere site: mini in the box.
Dat is ook zo'n aziatische site. Schijnt ook redelijk betrouwbaar te zijn. Wellicht hebben zij zo'n kabeltje.
http://www.miniinthebox.com/nl/

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » di 18 aug 2015 21:53

Na twee jaar draadloos ga ik toch over op een bedrade camera. Scherm al gekocht (nog even wachten op levering), nu nog de kabels en camera aanschaffen.

Afbeelding

ik wil de monitor permanent aansluiten op 12 volt en twijfel waar ik het beste de stroom kan weghalen.

Optie 1 is om de stroom van de binnenverlichting te halen.
Voordeel: lekker dichtbij het aansluitpunt van de monitor (bij achteruitkijkspiegel)
Nadeel: dunnere bedrading(?). Wil voorkomen dat de bedrading warm wordt door stroomverbruik

Optie 2 is om stroom af te tappen achter de sigaretten aansteker
Voordeel: bedrading is voorbereid voor hogere stroomafname
Nadeel: moet een aardige lus maken om op de plek van bestemming te komen

Ik heb geen idee wat de stroomafname is van de monitor. Ook de stroom voor de camera zal via dit punt lopen.

Iemand tips, do's en don't voor mij?

Voor de koppeling van de monitor en camera wil ik deze kabel gebruiken. Camera zal een versie worden incl nachtzicht worden.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Micky » do 20 aug 2015 00:54

RE.gif

wees voorzichtig waar je de stroom vandaan haalt, met CANBUS kan dat niet overal zomaar, google even op een Ford forum en zie waar ze de stroom voor navi enz weg halen, vaak vanuit de meterkast met een "zekering splitter" maar ook dan goed kijken waar het wel en niet kan. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door pd0bao40 » do 20 aug 2015 09:42

RE.gif EN In de papieren van camera + monitor zal vast wel ergens het opgenomen vermogen staan kwestie
van optellen dus. Maar wat Micky ook schrijft inzake canbus zou ik voor de sigarenaansteker aansluiting
gaan. Voordeel mbt tot canbus: de sig.aanst. etc. is dat die bijna altijd via kontakt loopt, dat zorgt dat
canbus geen (valse) meldingen zal doen, motor uit is alles uit vergeten kan niet meer. Tweede voordeel
geen spanningsverlies omdat deze aansluiting voorzien is van kabel met grotere diameter.Succes Jaap.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » do 20 aug 2015 14:03

micky schreef:Rvaak vanuit de meterkast met een "zekering splitter" maar ook dan goed kijken waar het wel en niet kan. thumbup.gif
Had ik nog nooit van gehoord scratch.gif maar dit lijkt mij de mooiste oplossing. Geen gepruts in de bestaande kabelboom en toch een gezekerde 12 volt aansluiting.

Even gezocht en gevonden. Het heet een ATO zekeringhouder en bij caraudioshop heb ik er 1 gevonden: klikkerdeklik voor de link.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Micky » do 20 aug 2015 16:05

pd0bao40 schreef:RE.gif EN In de papieren van camera + monitor zal vast wel ergens het opgenomen vermogen staan kwestie
van optellen dus. Maar wat Micky ook schrijft inzake canbus zou ik voor de sigarenaansteker aansluiting
gaan. Voordeel mbt tot canbus: de sig.aanst. etc. is dat die bijna altijd via kontakt loopt, dat zorgt dat
canbus geen (valse) meldingen zal doen, motor uit is alles uit vergeten kan niet meer. Tweede voordeel
geen spanningsverlies omdat deze aansluiting voorzien is van kabel met grotere diameter.Succes Jaap.
Bij mij lopen de 12V voorzieningen al vele jaren niet meer via het contact, hoe dat bij andere merken is weet ik niet, zowel op het dashboard, in de middenarmsteun en in de kofferbak, allemaal permanent 12V
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » do 20 aug 2015 16:57

Dat zou betekenen dat, wanneer ik de stroom techtstreeks achter de sigarettenaansteker hal (ipv stekker in aansteker) canbus geen foutmeldingen zal geven.

Ik ga denk ik eerst de zekering splitter proberen. Hoef ik ook niet in de originele kabels te knippen en wanneer dit niet goed gaat dan over op plan B thumbup.gif

Dank jullie wel voor meedenken blij.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » do 27 aug 2015 14:33

Vandaag de caravan splitter ontvangen. Ziet er mooi en degelijk uit. Rest van de spullen binnenkort ook bestellen. Kan ik verder met de aansluiten... thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Beste Rob » do 27 aug 2015 20:37

Mijn monitor trekt in stand-by 0,3A. Dit is genoeg om na 1,5 week stilstand de accu plat te leggen. Als de auto stil staat of voor korte stukjes gebruikt wordt. Het is dan ook raadzaam om hem achter het contact te zetten. Veel auto's hebben een speciale aansluitmogelijkheden voor accessoires.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door TouranDriver455ts » do 27 aug 2015 22:29

Ik heb voor in de auto zo'n 3-voudige aanstekeraansluiting.
Hierop zijn de TomTom, de telefoon en de monitor van de camera aangesloten.
In de kofferbak ook zo'n 3-voudige aansluiting waarop de camera en evt. koelbox worden aangesloten.
Voorin trek ik bij langere stilstand de stekker er uit en achterin is geschakeld via het kontakt.
Camera, achterop de caravan, is via kabels door een mantelbuis onder de caravan door verbonden met de aansluitingen in de auto.
Werkt al voor het 3e seizoen prima.
Draadloos was geen succes. Daarom gekozen voor deze oplossing. Moest toch een videokabel trekken dus meteen ook maar de stroomkabel meegenomen.
Beide kebels gaan gebundeld in krimphoes aan de onderzijde van de klep naar binnen. Geen probleem.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door RonaldP » za 23 jul 2016 23:04

Ik heb inmiddels de verlengkabel binnen en gelijk ook nog een extra camera besteld voor de auto.
Nu had ik die vanmiddag ingebouwd in de hobby, maar..... het werkt niet.
ik heb de camera met de rode en de zwarte kabel aangesloten op de kentekenverlichting van de caravan. Er zit nu geen zender meer tussen, maar een kabel die naar voren gaat. Alleen krijg ik geen beeld op het scherm.

Ik heb voorin de caravan een ontvanger/zender geplaatst en in de auto de eerdereerste ontvanger via de 12V aansluiting. Daar brandt een lampje op, maar op die van de caravan niet.
Mijn eerste idee is dan ook dat de camera/zender op de caravan geen stroom krijgen.
ik heb de ontvanger in de stekker van de caravan aangesloten (3 en 10).
Heb ik ze verkeerd aangesloten?? (Rood van de set is voeding?)
Moeten de camera en de zender apart stroom krijgen?
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”