Camperplaatsen ook voor caravans?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door WillyL » zo 23 okt 2011 21:08

Waarom zijn er speciale camperplaatsen en mogen daar geen caravans staan? Zij overnachten toch ook maar op de openbare weg?
Heeft iemand reeds met een caravan op zulk een plaatsen gestaan?
Goed ontvangen?
Of is er discriminatie tov ons, caravaners?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door peter s » zo 23 okt 2011 21:16

Ja in het Sauerland toen we te laat voor de receptie waren.

Verder heb ik liever het comfort van de camping, voel zeker geen discriminatie of zo.
Op de meeste camperplekken sta je niet echt rustig!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

JFM

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door JFM » zo 23 okt 2011 21:18

Het is helaas niet toegestaan. het bord is op campers gericht.
Je kunt er hier een hele discussie over lezen.
en ik denk wel dat je er niet thuis hoort maar ik denk niet dat het discriminatie is.

Op een camperplaats (uitzonderingen daargelaten) mag je niet kamperen. Je mag er slechts verblijven. Dus geen luifel en geen stoelen buiten. ook niet bbqen of buiten eten, dat is namelijk kamperen.

De campers staan over het algemeen met weinig tussenruimte (een metertje of 2 als je geluk hebt maar het kan ook minder) hoe dacht je dat te doen? Auto ervoor en twee plaatsen bezetten? Dan krijg je wel gedonder.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door peter s » zo 23 okt 2011 21:21

Niet helemaal waar, er zijn genoeg plekken waar je ook met de caravan mag staan.
Maar meestal zijn die niet strak aan de openbare weg, het zijn vaak parkeerplaatsen bij campings of aparte grasvelden.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

JFM

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door JFM » zo 23 okt 2011 21:24

Dat zijn inderdaad de uitzonderingen

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door de reiziger » ma 24 okt 2011 18:56

Ik zal niet zo gauw gebruik willen maken van zo'n parkeerplaats die volgens het verkeersbord voorbehouden is voor mobilhomes.
Maar per uitzondering, zou dat wel eens kunnen.

En daarmee is het duidelijk dat het wel degelijk een discriminatie is.
Eigenlijk zou de (Belgische) wegcode moeten veranderen, in die zin dat het bedoelde bord hetzelfde kan blijven, maar in de tekst zou bijgezet worden dat die parkeerplaatsen voorbehouden zijn voor mobilhomes èn voor caravans. (van de Nederlandse wegcode ken ik niets)

We weten dat de eigenaren van mobilhomes hier veel schrik van hebben. Want er zijn niet zo erg veel van die plaatsen. En al zeker niet in die gemeenten waar zij net zo graag gaan staan: toeristische gemeentes, waar de lokale overheid liever heeft dat ze op betalende campings gaan staan, en de boel niet zo vervuilen. (dat vervuilen gebeurt door een hardnekkige groep, mogelijks een minderheid, mogelijks een kleine meederheid ... wie zal het zeggen).
Toch moeten de mobilhomers helemaal geen schrik hebben: slechts weinig caravaners zullen zich op die plaatsen gaan zetten. Heel weinig. Uitzonderlijk bijvoorbeeld als je onderweg bent, een camping besproken, maar daar maar mag toekomen tegen een bepaald uur, en je dus onderweg vb. toch de tijd neemt om een stadje te bezoeken.


En dan het misverstand van kamperen en parkeren (in België, want in andere landen is het telkens anders)

Parkeren wordt geregeld in de wegcode. In de wegcode staat geen jota over slapen in je auto, over een in een stoeltje gaan zitten naast je auto, al of niet in het gras of op het voetpad ...

Kamperen wordt geregeld in een zootje van andere wetgevingen.
Normen voor campings enz worden gewestelijk (Vlaanderen) geregeld in een decreet.
Soms wordt slapen of kamperen gereglementeerd in de Besluiten van de gemeente. Hoe toeristischer de gemeente is, hoe strenger ze zijn. Ik betwijfel of in vele gemeentes waar dit gereglementeerd is, ook preciezer staat wat juist kamperen, slapen of overnachten is. (en het is niet omdat ergens op een forum van mobilhomes een verdienstelijke poging beschreven staat, dat dit geldig is in een gemeente die te vaag is in haar besluiten ...) Hoe minder toeristisch de gemeente is, hoe vaker de politie er zich niets van moet aantrekken dat er al eens iemand niet hinderlijk kampeert of overnacht.
Wat ook vaak (gemeentelijk) geregeld is, is het 'innemen van de openbare ruimte'. Dat heeft de bedoeling om verkoopstanden, eettentjes, terrassen ... te reguleren, bijvoorbeeld bij sommige evenementen.

En we willen het dan nog niet hebben over foorkramers, en al zeker niet over zigeuners, of over sommige betogers zoals de Indignado's die een mooi park helemaal vervuild achterlaten - kon ook moeilijk anders: waar konden ze naar het toilet gaan?)

Zo, ik heb mijn gedacht eens gezegd.

Even herhalen: ik zou wel graag hebben dat de discriminatie in de wet opgeheven wordt, zodat bij een uitzonderlijk innemen van zo'n parkeerplaats, wij niet beboet worden voor iets dat "zij" wel mogen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Knaus440 » ma 24 okt 2011 19:11

Leesvoer over dezelfde vraag maar dan ingevuld vanuit de camperhoek mrgreen.gif
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ts+caravan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

JFM

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door JFM » ma 24 okt 2011 19:24

RE.gif
Dat staat volgens mij in de tweede reactie ook...

Marcel
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 15:29

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Marcel » wo 18 sep 2013 08:47

De huidige caravans kunnen of zijn net zo plaats onafhankelijk als campers.
(water, toilet, koken, slapen etc)
Mijn stelling is dan ook dat camperplaatsen discriminerend zijn. boos.gif

Deze discriminatie kan opgeheven worden door camperplaatsen ook toegankelijk te maken voor caravans of door campers niet meer toe te laten op campings.

Groet Marcel
ps wij staan zelf natuurlijk liever op campings maar er zou de situatie kunnen voordoen dat......... :wink:
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Ab » wo 18 sep 2013 21:06

Niet zo lang geleden was ik aan de Moezel.
Het stikt daar van de camperplaatsen. De een na de ander, grote en kleine.
Velen zeker zo mooi als een camping, alleen de toiletgebouwen ontbreken.
Een familielid stond daar met zijn camper.
Wij hebben nog wat tijd samen doorgebracht, maar wij konden daar absoluut niet staan, strikt verboden.
Was niet erg, 2 km verderop was ook een camping.
Het enig verschil was, dat ik € 20 per nacht moest betalen, en zij € 6
Allebei incl stroom en water.

Caravans mogen niet op camperplaatsen staan.
Hoewel het heel af en toe oogluikend wordt toegestaan, maar dat komt bijna niet voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Knaus440 » do 19 sep 2013 08:47

We hebben jaren gebruik gemaak van camperplaatsen in Frankrijk, Duitsland, Nederland.
Maar wel met de camper inderdaad.
De aangehaalde discussie op camperforum is me dan ook niet vreemd!

Naast dat het wettelijk problemen geeft, wil je de "sociale" druk niet ervaren wanneer je met een caravan op een camperplaats gaat staan!!!!!
Ik heb nog liever een gesprek met een Duitse agent dan die "sociale"druk.

Als ex-camper rijder heb ik me wel vaak verbaast over dat campers wel en caravan niet gedoe.
Praktisch zijn er wel wat verschillen, maar veel caravans hebben ook zelf schoon water en toilet aan boord.
Auto + caravan nemen meer ruimte in, oke.

Maar meestal komt direct een groot vooroordeel van camperaars ten op zichte van caravanner naar voren.
En is er geen discussie meer mogelijk.
Maar daar stel ik dan vaak tegenover het beeld van sommige/veel camperaars:
-Even snel naar een camping,
-legen toilet en aanvullen schoonwater,
-douchen,
Bij de receptie even aangeven dat je boodschappen gaat doen en daarvoor de camper nodig hebt.
En vervolgens weer naar een goedkope camperplek afreizen.

Op grond van deze ervaringen zijn er inmiddels veel campings die direct een betaling van camperrijders vragen wanneer ze een camping op rijden. Dus gelijk een soort van borg van 2 of 3 dagen betalen!
En ik heb zelf gezien dat dit niet alleen de "afgetrapte" met jongeren of "zigeuners" campers zijn.
Nee ook in voor en najaar de luxere en nieuwere campers met ouderen.

Pffft, wat een discussies op sommige camperplaatsen meegemaakt.


Maar zoals gezegd, doe mij maar een agent die me wegstuurd ipv die zgn "sociale" druk van veel camperrijders.
Het blijft gewoon vaak hommeles tussen camper en caravanrijders.
Zo dat moest me even van het hart.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Marcel
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 15:29

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Marcel » do 19 sep 2013 09:00

@Johan

"Maar meestal komt direct een groot vooroordeel van camperaars ten op zichte van caravanner naar voren.
En is er geen discussie meer mogelijk."

Wat is dat vooroordeel?

groet Marcel
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010

pd0bao40

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door pd0bao40 » do 19 sep 2013 09:09

Maar toch : beiden houden van kamperen.Let op wat ons bindt ,niet scheidt.

Tramp

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Tramp » do 19 sep 2013 10:55

RE.gif
Zou je zeggen,
maar in de voetbalwereld werkt dat ook voor geen millimeter....

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Patman » do 19 sep 2013 19:12

Pff waar een mens zich druk om kan maken zeg awhoea.gif met een camper is net zoveel kamperen als met een caravan. En het aanhalen van met een auto met caravan is 2 plekken awhoea.gif schij uit man, er zijn campers die vele malen langer zijn of gelijk aan mijn combinatie.


Ik moet wel zeggen, als er borden staan dat er alleen campers mogen staan, gewoon niet gaan staan. Of het moet uit pure noodzaak zijn.

Leven en laten leven haphop.gif

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Knaus440 » do 19 sep 2013 20:24

Marcel,
Lees de aangehaalde items op het camper forum maar eens door was mijn eerste reactie!
(Heb ik net zelf ook gedaan, en gelukkig stond erin dat de mod's de zaak geschoond hebben thumbup.gif )
Uiteraard zijn er gelukkig ook uitzonderingen, meer als je verwacht. Het item is nu een stuk vriendelijker en gericht op de wettelijke teksten en APV's.

Ik ben benieuwd wanneer het even niet om de wetgeving zou gaan, welke argumenten er dan naar boven komen.
Om wat ervaring op te doen zou je op campings wanneer je naast een camper staat eens contact moeten zoeken of verhalen uit willen wisselen.
Het is denk ik toch een verschil in status en dat wel/niet uit willen dragen.

Een punt hebben ze wel wanneer ze aangeven dat camperclub's en belangenorganisaties werken aan camperplekken in gemeentes.
Dat zie ik voor de caravan nog niet zo snel gebeuren.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Marcel
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 15:29

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Marcel » vr 20 sep 2013 08:02

Op dat camperforum gaat het over of een caravan wettelijk of niet op een camplaats gedoogd moet worden.

Mij lijkt het duidelijk dat een camperplaats voor campers is en een fietsenstalling voor fietsen.

Omdat een caravan net zo onafhankelijk kan zijn als een camper vraag ik me dus af of camperplaatsen niet omgedoopt moeten worden naar caravan+camperplaats.

groet Marcel
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010

Zandkasteel

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Zandkasteel » vr 20 sep 2013 08:15

Ab schreef:Niet zo lang geleden was ik aan de Moezel.
Het stikt daar van de camperplaatsen. De een na de ander, grote en kleine.
Velen zeker zo mooi als een camping, alleen de toiletgebouwen ontbreken.
Een familielid stond daar met zijn camper.
Wij hebben nog wat tijd samen doorgebracht, maar wij konden daar absoluut niet staan, strikt verboden.
Was niet erg, 2 km verderop was ook een camping.
Het enig verschil was, dat ik € 20 per nacht moest betalen, en zij € 6
Allebei incl stroom en water.

Caravans mogen niet op camperplaatsen staan.
Hoewel het heel af en toe oogluikend wordt toegestaan, maar dat komt bijna niet voor.
Voor die 14 euro extra kun je de afvalzakken kwijt, kan je gebruik maken van douches, afwasbakken, wc's en stortplaats chemisch toilet en het terein is bewaakt of afgesloten. Deze dingen krijg je als caravanner natuurlijk niet op een camperplaats, plus dat je daar mannetje-mannetje staat en op een camping vaak op een mooie groene plek ipv asfalt. Dat is de 14 euro extra wel waard! Maar ja, het voelt als ongelijke behandeling, dat ben ik met je eens.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door yarrah » vr 20 sep 2013 08:42

Wat ik niet snap waarom er uberhaupt Camperplaatsen zijn aangelegd. Weggegooid gemeenschapgeld, alleen omdat er een paar mensen met een dikke camper van rond de 80.000 euro vinden dat ze daar recht op hebben!!
In noord-amerika (camperland bij uitstek) heb je ze ook niet. Ja, bij een walmart, maar daar wil je dood nog niet liggen schrik.gif
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

sprite1

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door sprite1 » vr 20 sep 2013 12:28

wij hebben ook een camper gehad, en willen weer een camper als het kan. als voorbeeld. wij hebben destijds(begin jaren 2000) de invasie stranden in frankrijk bezocht, een vakantie van 3 weken op camperplaatsen gestaan, prachtige uitzichten langs de stranden en ja wij betaalden netjes bij de parkeermeter of het werd opgehaald s'avonds of s'morgens ook moest je soms betalen voor water, die hele vakantie koste toen een 25€ aan betaald parkeren(overnachten) en water......
je kon ook vaak gratis water tappen en de wc en vuilwatertank legen bij sportvelden waar speciaal voor de campers een service punt gemaakt was.....maar meestal gewoon een kraan in de muur en een put in de grond(riool) en meer heb je als camperaar niet nodig........

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door koerier » vr 20 sep 2013 15:03

Ik vind de toon van Yarrah wederom erg onverdraagzaam.
Eerst de vooroordelen over mensen die op een andere manier vakantie beleven dan zij doet.
Nu heeft ze ook iets tegen mensen die een camper wel kunnen betalen.
Bovendien leven in Noord America mensen vaak in een camper omdat ze te arm zijn om een huis te betalen.

Groet,
Marianne
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Zandkasteel

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Zandkasteel » vr 20 sep 2013 16:33

sprite1 schreef:wij hebben ook een camper gehad, en willen weer een camper als het kan. als voorbeeld. wij hebben destijds(begin jaren 2000) de invasie stranden in frankrijk bezocht, een vakantie van 3 weken op camperplaatsen gestaan, prachtige uitzichten langs de stranden en ja wij betaalden netjes bij de parkeermeter of het werd opgehaald s'avonds of s'morgens ook moest je soms betalen voor water, die hele vakantie koste toen een 25€ aan betaald parkeren(overnachten) en water......
je kon ook vaak gratis water tappen en de wc en vuilwatertank legen bij sportvelden waar speciaal voor de campers een service punt gemaakt was.....maar meestal gewoon een kraan in de muur en een put in de grond(riool) en meer heb je als camperaar niet nodig........
Gratis water en afvoerpunten zijn natuurlijk niet gratis, die worden door de gemeenschap betaald!
Kan me iritatie van bewoners wel voorstellen, dat was in Kampen ook zo.
Campers konden gratis parkeren en gratis douchen en van wc gebruik maken in sporthal, terwijl bewoners tot 22.00 moeten betalen als ze op bezoek bij familie in de binnenstad gaan! Zogenaamd was er ook niet te handhaven, er stonden soms wel 50 campers ipv 10 a 15 die toegestaan werden, terwijl je in de binnenstad de auto maar iets naast de streep moest parkeren om een bekeuring te krijgen (of 5 minuten te laat na het winkelen). Dit zet kwaad bloed bij bewoners!
Nog niet eens te hebben over de geluidsoverlast van de generators en de troep die achterblijft op de parkeerplaats.
Maar er moest gratis geparkeerd worden, want camper toeristen zouden wel 80 a 90 euro per dag besteden in Kampen awhoea.gif , als ik al mensen op vouwfietsjes sprak (vertelden dan zelf dat ze bij sporthal stonden), dan vroegen ze de weg naar de Aldi, Lidl of Action zwaaien.gif en de gemeente maar geloven dat die mensen uit eten gingen in Kampen, nee ze kwamen alleen voor de gratis plek, gratis douchen, lekker naast zwembad en de bieb (gratis kranten en tijdschriften lezen). Nu het niet meer gratis is, blijven veel plekken leeg knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Ab » vr 20 sep 2013 16:47

yarrah schreef:Wat ik niet snap waarom er uberhaupt Camperplaatsen zijn aangelegd. Weggegooid gemeenschapgeld, alleen omdat er een paar mensen met een dikke camper van rond de 80.000 euro vinden dat ze daar recht op hebben!!
In noord-amerika (camperland bij uitstek) heb je ze ook niet. Ja, bij een walmart, maar daar wil je dood nog niet liggen schrik.gif
Ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt, Yarrah.
Maar in Noord-Amerika zijn wel degelijk heel veel plaatsen waar je (bijna voor niks, of helemaal gratis) kan kamperen.
In nationale parken bijv, maar ook gewoon op mooie plaatsen aan een rivier of meer
Vaak is er ook water, een barbecueplaats, afvalemmer(s) enz aanwezig. Elektra meestal niet.
Hoofdzakelijk staan er campers, maar als je wilt kan je ook een tentje opzetten.
Ook mensen met een caravan zijn welkom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Patman » vr 20 sep 2013 21:50

Ik denk ook dat je wat meer ruimte hebt in Noord America, denk je niet?...

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Knaus440 » za 21 sep 2013 22:35

Assen heeft ook 6 camperplaatsen, een McDonald's. mrgreen.gif :lol:
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”