Camperplaatsen ook voor caravans?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1339
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Bob Diesel » za 2 jul 2022 13:35

4Motion schreef:
ma 20 jun 2022 13:04
ronk schreef:
zo 19 jun 2022 22:54
Ik heb voor diverse landen waar wij komen diverse app’s.
Weet je toevallig welke van die apps ook de optie heeft "caravan toegelaten"?
Indien er zo een appje bestaat wil ik daar gerust voor betalen. Vooral tijdens de wintermaanden handig op doorreis = dan zijn er namelijk erg veel campings gesloten.
https://www.campingcarpark.com/fr_FR/in ... on-village

Hier zie je waar je wel ih hoogseizoen met jecaravan mag komen
Echter ih laagseizoen niet
Hoe ze dat nu willen handhaven scratch.gif
Echter de sani voorzieningen zullen gesloten zijn
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

lassche
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 okt 2016 13:42

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door lassche » zo 3 jul 2022 18:51

Een camperplaats is bedoeld voor campers. Het heet niet voor niets camperplaats.


Camperplaatsen zijn er in allerlei varianten. Van een eenvoudige plek om te staan zonder enige verdere voorziening tot aan plaatsen met zwembad en andere luxe faciliteiten.


De eerstgenoemde soort is er in Nederland nauwelijks meer. In ons land worden de camperplaatsen steeds luxer en daarmee ook steeds duurder. Ik denk dat je er in Nederland dan ook helemaal niet rouwig om hoeft te zijn dat je niet op een camperplaats toegelaten wordt met de caravan. Het voegt niets toe. De plaatsen zijn doorgaans kleiner dan op een camping en voor de prijs hoef je het ook niet te doen.


In landen als Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië en de meeste Scandinavische landen is dat anders. Daar zijn nog voldoende eenvoudige camperplaatsen met nauwelijks voorzieningen met een navenante prijs. 


Ik kan mij best voorstellen dat er bij een deel van de caravanbezitters ook behoefte is aan dit soort plaatsen. Sommige caravans hebben tenslotte luxere sanitaire voorzieningen dan menig camper.


Vrijstaan mag in Nederland niet. Niet met een camper. En ook niet met een caravan.

Vreemd, want de pleziervaart wordt wat dat betreft in Nederland geen strobreed in de weg gelegd. Zelfs overnachten met een boot in natuurgebieden is overal mogelijk. En dan is het ook nog zo dat het merendeel van de pleziervaartuigen het toilet rechtstreeks in het oppervlaktewater loost.


Vrijstaan met de camper is in veel andere landen wel toegestaan. Maar het is wel aan regels gebonden. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er andere regels voor campers dan voor caravans gelden.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


lutra
Berichten: 6
Lid geworden op: do 9 dec 2021 10:14

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door lutra » do 18 aug 2022 13:58

Sinds dit jaar hebben wij (weer) een caravan, een BIOD 400. Wij gebruiken deze vooral als reiscaravan op weg naar Noord Zweden naar ons huisje daar. Ik heb de caravan autark gemaakt, dus met boordaccu en afvalwatertank binnen. Wij hebben gebruik gemaakt van de app park4night en zowel op de heenreis als terugreis alle overnachtingen gedaan op zogenaamde "camperplekken". Deels vrije plakken in het wild en deels betaalde plekken. Afvalwater en toilet konden we op verschillende plekken legen (zoals voorzieningen langs de hoofdwegen in Denemarken en Zweden) en water tappen kon daar ook. Ging prima dus. En we werden nergens raar aangekeken of geweigerd. In Zweden is het overigens altijd al gebruikelijk geweest om ook met caravans op camperplekken of in het wild te staan, scandinavische caravanmerken zijn dan ook zonder uitzondering altijd al selfsupporting geweest. In sommige gebieden zijn deze ook aangegeven met een bordje ställplats met de afbeelding van een caravan (ipv camper). Dus als je naar het noorden gaat kun je gerust op camperplekken, betaalde of in het wild, gaan staan. Er zullen natuurlijk ook camperplekken zijn die niet geschikt zijn zoals de parkeerplaatsen aan haventjes en zo maar met de genoemde app kun je een goede inschatting maken van de situatie. Wij hebben overnachtingen gedaan in DL, DK en Zweden.
Volvo V70 2.4 BIOD 400TL

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Ab » do 18 aug 2022 14:51

In Scandinavie ligt dat inderdaad anders. Het zgn allemansrecht.
Hoewel daar ook voorwaarden aan zijn.
Dat kan je niet vergelijken met de rest van Europa.

Maar er kan veel meer dan je denkt, ook met een caravan.
Onderweg naar wintersport, met 2 caravans ( waaronder de mijne) en een camper, zetten we het hele spul zo maar ergens langs een rustige straat, in Duisland, vlakbij het favoriete restaurantje van mijn neef. Gingen daar eten, en nog een poosje bier drinken en slap lullen.
Daarna in de caravan, slapen, en de volgende dag verder.
Pootjes uitdraaien niet nodig.
Campings waren niet open in die buurt in de winter.

Eigenlijk kan dat overal wel. Alleen..bijna niemand doet het.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1339
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Camperplaatsen ook voor caravans?

Bericht door Bob Diesel » do 18 aug 2022 15:47

Buiten het seizoen zijn zowel voor campers als caravan vaak de mooiste plaatsen
Voor de poort van een gesloten camping,
Soms is er dan ook nog een werkende sanizuil aanwezig en voldoende ruimte
Een legale CP dus

Al gehad dat ik de bij de camping wonende eigenaar vroeg of het mocht
En hij zei
Voorzieningen zijn er nu niet , maar ga maar staan
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”