winterslaap mover en accu
Re: winterslaap mover en accu
Ik zou adviseren om ALTIJD een pool losnemen in de stalling.
Welke is niet zo belangrijk... maar zeker 1.
Dan heb je geen gesloten circuit meer n.l. en geen sluip verbruikers.
De hoofdschakelaar is niet altijd de enige aansluiting op een accu.
Bij mij zit er b.v. nog de lader en een 12 volt aftakking op.
Gewoon 1 pool los en klaar is Klara.
Met een Lifepo4 kan dat idd.... ze hebben een zeer lage zelfontlading door een zeer lage inwendige weerstand...
Effe met termen smijten..
Welke is niet zo belangrijk... maar zeker 1.
Dan heb je geen gesloten circuit meer n.l. en geen sluip verbruikers.
De hoofdschakelaar is niet altijd de enige aansluiting op een accu.
Bij mij zit er b.v. nog de lader en een 12 volt aftakking op.
Gewoon 1 pool los en klaar is Klara.
Met een Lifepo4 kan dat idd.... ze hebben een zeer lage zelfontlading door een zeer lage inwendige weerstand...
Effe met termen smijten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Tip:
Maar gooi de kabel niet zo los in de bak.
Je weet maar nooit wat en hoe later als je nog niet met de accu bezig bent en dan bv al wel de caravan hebt aangekoppeld aan de auto of op netspanning op je oprit.
Na loskoppelen gooi in de kabel-connector altijd in een plastic zakje (zelfs 2 in elkaar voor de zekerheid).
Maar gooi de kabel niet zo los in de bak.
Je weet maar nooit wat en hoe later als je nog niet met de accu bezig bent en dan bv al wel de caravan hebt aangekoppeld aan de auto of op netspanning op je oprit.
Na loskoppelen gooi in de kabel-connector altijd in een plastic zakje (zelfs 2 in elkaar voor de zekerheid).
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: winterslaap mover en accu
Helder, dan maar eerst de 'min' er af en dan de 'plus' en na de winterstalling eerst de 'plus' erop en dan de 'min'? Zo doe ik het met de SAAB ook maar dan met de wissel van de AGM accu in de garagebox.Chris schreef: ↑di 30 aug 2022 19:50Ik zou adviseren om ALTIJD een pool losnemen in de stalling.
Welke is niet zo belangrijk... maar zeker 1.
Dan heb je geen gesloten circuit meer n.l. en geen sluip verbruikers.
De hoofdschakelaar is niet altijd de enige aansluiting op een accu.
Bij mij zit er b.v. nog de lader en een 12 volt aftakking op.
Gewoon 1 pool los en klaar is Klara.
Met een Lifepo4 kan dat idd.... ze hebben een zeer lage zelfontlading door een zeer lage inwendige weerstand...
Effe met termen smijten..
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Eigenlijk....eigenlijk maakt het geen fluit uit wat je het eerst los of vast maakt.
Maar...
De accu zit vooral in auto's omgeven door ijzer van de auto wat aan massa hangt... massa, de min van de accu.
Als je dan tijdens het losnemen van de plus pool toch per ongeluk het metaal aanraakt met je ring of steeksleutel heb je een vonken regen.
De min eerst losnemen heeft dat "nare" mogelijke bijverschijnsel niet.
Dat is jou reden.
Maar.
In mijn caravan is er geen metaal maar wel hout rondom de accu.
Daarmee is het risico ineens niet gelijk aan dat van auto's.
Evengoed.... jou huidige methode is perfect voor de Saab en uitstekend voor de caravan hoor.... nu weet je de reden ook waarom.
( ik blijf de Saab een prachtkar vinden, iconisch, eigenlijk benieuwd welke 6 pitter daar nou inzit... welk fabrikaat.... maar dat hoort niet in dit topic thuis..)
( zelf de 5 pitter van Volvo in het vooronder met ook een berg pk's.... beetje vergelijkbaar qua power.)
Maar...
De accu zit vooral in auto's omgeven door ijzer van de auto wat aan massa hangt... massa, de min van de accu.
Als je dan tijdens het losnemen van de plus pool toch per ongeluk het metaal aanraakt met je ring of steeksleutel heb je een vonken regen.
De min eerst losnemen heeft dat "nare" mogelijke bijverschijnsel niet.
Dat is jou reden.
Maar.
In mijn caravan is er geen metaal maar wel hout rondom de accu.
Daarmee is het risico ineens niet gelijk aan dat van auto's.
Evengoed.... jou huidige methode is perfect voor de Saab en uitstekend voor de caravan hoor.... nu weet je de reden ook waarom.
( ik blijf de Saab een prachtkar vinden, iconisch, eigenlijk benieuwd welke 6 pitter daar nou inzit... welk fabrikaat.... maar dat hoort niet in dit topic thuis..)
( zelf de 5 pitter van Volvo in het vooronder met ook een berg pk's.... beetje vergelijkbaar qua power.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Er zit de B284L in; ontwikkeld door GM voor de Australische markt en door SAAB natuurlijk weer onder handen genomen, eigenwijs als ze waren
En dit vind ik dan weer geweldig;
En zo ziet de onderkant eruit na 16 jaar met 55.000 km......
En ja, daar gaat dan een trekhaak onder en een caravan aan...... Maar die trekhaak moet echt onzichtbaar in afgenomen toestand, het zweet breekt me uit als je er ook maar iets van ziet.....
En dit vind ik dan weer geweldig;
En zo ziet de onderkant eruit na 16 jaar met 55.000 km......
En ja, daar gaat dan een trekhaak onder en een caravan aan...... Maar die trekhaak moet echt onzichtbaar in afgenomen toestand, het zweet breekt me uit als je er ook maar iets van ziet.....
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Eh..Ging het hier niet over accu's ?
On topic graag.
On topic graag.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
Hoi Ab,
Je hebt helemaal gelijk excuses, ik houd het verder bij accu's [voor de caravan uiteraard]
Je hebt helemaal gelijk excuses, ik houd het verder bij accu's [voor de caravan uiteraard]
Laatst gewijzigd door Ab op wo 31 aug 2022 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet quoten op voorgaand bericht.
Reden: Niet quoten op voorgaand bericht.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Mijn fout.... ik pakte die zijstraat...
Maar mooie foto's.. thanx.
B.O.T.
( Back on topic)
Maar mooie foto's.. thanx.
B.O.T.
( Back on topic)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Ach, de accu wordt nu vervangen, dat is één! Welke mover er onder zit weet ik nog niet [wel dat het een halfautomaat is] maar dat weet ik binnenkort. En als die het begeeft gaan we maar eens naar een nieuwe mover kijken. Maar dat is dan weer een ander topic. Hoe dan ook, caravan is een hobby, net zoals de SAAB en hobby mag 'wat' kosten.
Life is good
Life is good
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Nog even een vraag over de functie [indien mogelijk] van die 'leefaccu'. Klopt het dan dat ik naast de verlichting en kranen ook gewoon 220V heb voor bijvoorbeeld de waterkoker of koffiezetapparaat? Dan kun je onderweg simpel even koffie zetten of water koken zonder gas. Of reken ik me alweer rijk
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Met alleen een accu gaat dat niet denk ik. Volgens mij moet er dan ook een omvormer aanwezig zijn die 12v omzet naar 230v voor de koffie en de waterkoker.Arthurj schreef: ↑za 10 sep 2022 09:11Nog even een vraag over de functie [indien mogelijk] van die 'leefaccu'. Klopt het dan dat ik naast de verlichting en kranen ook gewoon 220V heb voor bijvoorbeeld de waterkoker of koffiezetapparaat? Dan kun je onderweg simpel even koffie zetten of water koken zonder gas. Of reken ik me alweer rijk
Maar ben nooit zo’n elektro wonder geweest, dus de kenner hier kan het vast beamen of ontkrachten
Re: winterslaap mover en accu
Ik weet het ook niet, aansluiten van de basisfuncties op die accu zou wellicht kunnen? Ik heb het aangegeven bij het caravancentrum en zij zouden kijken of het kon. Of ik dan ook 220V heb? Vandaar mijn vraag. En anders merken we het vanzelf wel als we hem gaan halen de 24e
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Met de accu die je in gedachten hebt kan je dat beter vergeten.
Het is mij gebleken, dat een koffiezet apparaatje als bijv. een Nespresso Pixie, maar liefst ruim 150 Ampere vraagt op 12 volt met een omvormer naar 230 volt. (Die je extra aan moet schaffen)
Niet best voor een kleinere accu, (als die dat sowieso al leveren kan)
Het is mij gebleken, dat een koffiezet apparaatje als bijv. een Nespresso Pixie, maar liefst ruim 150 Ampere vraagt op 12 volt met een omvormer naar 230 volt. (Die je extra aan moet schaffen)
Niet best voor een kleinere accu, (als die dat sowieso al leveren kan)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
Ik weet het wél... Zonder inverter gaat het NIET. En mét inverter maar heel beperkt.
De koffiezetter:
Stel je hebt een koffiezetter van 750W. Die neemt ca. 3 A (Ampere) uit het net. Wanneer hij een uur aanstaat dus 3 Ah (Ampere-uur).
Dan de accu:
Globaal is 230V ongeveer 20 keer 12V. De capaciteit van de accu in Ah zakt dan een factor 20. Dus een 12 V accu van 60 Ah kan nog 3 Ah leveren. Maar de meeste accu's houden niet van meer dan 50% ontladen. Er blijft dus 1,5 Ah over. Dat betekent dat je de koffiezetter ongeveer een half uur kunt laten werken. In de praktijk nog korter, omdat er ook nog inverterverliezen zijn.
Edit, ik zie nu dat je een Enduro 30 Ah accu hebt. Lithium accus mogen wel wél geheel ontladen worden. Dus je hebt 30 Ah tot je beschikking. Het sommetje hierboven klopt dus ook voor jouw accu.
De koffiezetter:
Stel je hebt een koffiezetter van 750W. Die neemt ca. 3 A (Ampere) uit het net. Wanneer hij een uur aanstaat dus 3 Ah (Ampere-uur).
Dan de accu:
Globaal is 230V ongeveer 20 keer 12V. De capaciteit van de accu in Ah zakt dan een factor 20. Dus een 12 V accu van 60 Ah kan nog 3 Ah leveren. Maar de meeste accu's houden niet van meer dan 50% ontladen. Er blijft dus 1,5 Ah over. Dat betekent dat je de koffiezetter ongeveer een half uur kunt laten werken. In de praktijk nog korter, omdat er ook nog inverterverliezen zijn.
Edit, ik zie nu dat je een Enduro 30 Ah accu hebt. Lithium accus mogen wel wél geheel ontladen worden. Dus je hebt 30 Ah tot je beschikking. Het sommetje hierboven klopt dus ook voor jouw accu.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: winterslaap mover en accu
Eigenlijk is het maar het beste om aan te nemen dat een mover accu wel geschikt is om bij spannings uitval de verlichting en de pompjes in de hut over te nemen.
Maar alles wat nu op 230 volt werkt, dat kan je beter maar vergeten tenzij je bereid bent om flinke kosten voor een hele dikke accu en een hele goeie inverter te maken.
Echt dikke dingen moet je dan hebben n.l..... en je bent nog steeds heel beperkt daarmee.
Koffie zetten gewoon op gas en theewater in een pannetje, ook op gas...
Maar alles wat nu op 230 volt werkt, dat kan je beter maar vergeten tenzij je bereid bent om flinke kosten voor een hele dikke accu en een hele goeie inverter te maken.
Echt dikke dingen moet je dan hebben n.l..... en je bent nog steeds heel beperkt daarmee.
Koffie zetten gewoon op gas en theewater in een pannetje, ook op gas...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: winterslaap mover en accu
Ook de koelkast op gas!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: winterslaap mover en accu
Helder! Onderweg dus geen 220V. Voor koffie en thee prima natuurlijk, of gas of voor een paar euro gewoon bij een tankstation koffie/thee halen, één lopen en de ander waken bij de combinatie. Koelkast onderweg gaat op de 12V via de auto, nooit op gas onderweg [vanuit mijn kampeerverleden]. Allemaal prima oplossingen dus en al fijn dat verlichting en kranen gewoon werken onderweg. Al puur luxe genoeg dus klagen doe ik zeker niet!!
Nu nog een SAAB uit Italië zien te krijgen voor reparatie en trekhaak als cabrio caravantrekker
Nu nog een SAAB uit Italië zien te krijgen voor reparatie en trekhaak als cabrio caravantrekker
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
In theorie klopt je sommetje wel..WanFie schreef: ↑za 10 sep 2022 21:17Ik weet het wél... Zonder inverter gaat het NIET. En mét inverter maar heel beperkt.
De koffiezetter:
Stel je hebt een koffiezetter van 750W. Die neemt ca. 3 A (Ampere) uit het net. Wanneer hij een uur aanstaat dus 3 Ah (Ampere-uur).
Dan de accu:
Globaal is 230V ongeveer 20 keer 12V. De capaciteit van de accu in Ah zakt dan een factor 20. Dus een 12 V accu van 60 Ah kan nog 3 Ah leveren. Maar de meeste accu's houden niet van meer dan 50% ontladen. Er blijft dus 1,5 Ah over. Dat betekent dat je de koffiezetter ongeveer een half uur kunt laten werken. In de praktijk nog korter, omdat er ook nog inverterverliezen zijn.
Edit, ik zie nu dat je een Enduro 30 Ah accu hebt. Lithium accus mogen wel wél geheel ontladen worden. Dus je hebt 30 Ah tot je beschikking. Het sommetje hierboven klopt dus ook voor jouw accu.
In de praktijk echter niet.
Een koffiezetter is al gauw tussen de 1400 of 1500 watt.
In theorie, zou je daarvoor op 220 volt ( wat de meeste inverters leveren) bij 12 volt dus iets van 120 A nodig hebben.
Met ca 15 % omvormerverlies ca 136 A.
Echter, bij dergelijke hoge stromen, zakt de spanning ( voltage) fors. Tot 10 volt is mij gebleken.
De Amps lopen dan ook fors op. Een 150 A zekering klapte eruit bij mij.
150 A kan de accu waar het hier om gaat ook niet leveren vermoed ik, maar dat zou ik moeten nakijken.
Het BMS zal de accu uitschakelen denk ik.
Een en ander kan wel, maar je hebt dan echt een accu nodig die een hoge stroom (A ) kan leveren.
Ouderwetse loodaccus kunnen dat alijd wel.
Lithium accu's zijn meestal veel beperkter in het leveren van hoge stroom ( veel Amps)
Het kan heel goed, maar dan kom je in een veel hogere prijsklasse terecht. Ander type cellen, en een veel zwaarder BMS.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: winterslaap mover en accu
Beter een 12 volt koffiezetapparaat.
Er zijn best wel goede koffiezetters te vinden.
Denk dan wel aan de hoge stromen.
Er zijn best wel goede koffiezetters te vinden.
Denk dan wel aan de hoge stromen.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: winterslaap mover en accu
Ik heb hier een AGM 850Ah accu staan voor de SAAB [voor 12V druppellader accu], die kan het mogelijk wel [?] maar of je dat allemaal wilt gaan doen gezien het gewicht daarvan en simpele alternatieven? Lijkt mij de moeite allemaal niet.
Laatst gewijzigd door Ron op zo 11 sep 2022 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten
Reden: onnodig quoten
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
850 Ah ???
Dat is iets van 250 kg. Lijkt me wat zwaar.
Maar ik snap het wel..
Die accu kan het wel. Het is immers een startaccu, van waarschijnlijk iets van 75 Ah, die 850 Ampere kan leveren.
Kortstondig..
Dat is iets van 250 kg. Lijkt me wat zwaar.
Maar ik snap het wel..
Die accu kan het wel. Het is immers een startaccu, van waarschijnlijk iets van 75 Ah, die 850 Ampere kan leveren.
Kortstondig..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
Uh... inderdaad, die getalletjes. Maar die weegt dan ook weer zo'n 25 kg schat ik in. Dus gaat hem niet worden
Laatst gewijzigd door Ron op zo 11 sep 2022 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten
Reden: onnodig quoten
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Die 850 zal de CCA zijn.
Cold Crancking Amperage..
Een start accu is constructief ook anders dan een tractie accu.
Heeft te maken met de plaatdikte in de cellen.
De ene moet kortstondig heel veel stroom, en de andere moet langdurig een lage stroom leveren.
Bij de Optima serie is dat leuk en goed zichtbaar opgelost...
Rode zijn de start accu's... die zie je best regelmatig in die amerikaanse auto programma's op TV.
Gele zijn de tractie accu's.... veel gebruikt bij caravanners
En de Blauwe is de marine uitvoering van de Gele.. meer aansluitingen maar dezelfde platen...
Maar jou AGM accu is ook niet echt geschikt om mbv een inverter koffie te gaan zetten... kan wel maar kost een vermogen aan inverter... en enorm dikke bekabeling..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Deze is het;
Victron AGM 12V/90Ah Deep Cycle;
https://www.acculaders.nl/victron-agm-1 ... nsert.html
En ik heb er twee voor de periodieke wissel voor het 12V druppelladen van de accu van de SAAB [maar dat terzijde].
Victron AGM 12V/90Ah Deep Cycle;
https://www.acculaders.nl/victron-agm-1 ... nsert.html
En ik heb er twee voor de periodieke wissel voor het 12V druppelladen van de accu van de SAAB [maar dat terzijde].
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Dat zijn practiege accu's, zeker... alleen loodzwaar denk ik.
25 Kg zal wel ongeveer.
Maar kies je er voor om die zware dingen mee te gaan zeulen in de hut ??
Zelf in de hut ook een AGM accu, een Optima Yellowtop...
Daar ben ik over vervanging aan het denken .. en dan komt er zeker een lichtgewicht die ook niet uit de caravan hoeft.
Mag in de hut overwinteren.
25 Kg zal wel ongeveer.
Maar kies je er voor om die zware dingen mee te gaan zeulen in de hut ??
Zelf in de hut ook een AGM accu, een Optima Yellowtop...
Daar ben ik over vervanging aan het denken .. en dan komt er zeker een lichtgewicht die ook niet uit de caravan hoeft.
Mag in de hut overwinteren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.