winterslaap mover en accu
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18819
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: winterslaap mover en accu
Jouw Yellotop weegt ook ruim 21 kg.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: winterslaap mover en accu
Klopt... mede een van de beweegredenen tot replacement.
Met mijn (reuma) lijf til ik dat ding niet meer zo simpel.
Maar...de neuzen moeten hier thuis effe dezelfde kant op staan.... ik overleg zoiets altijd.
Toch bijna 500 euro die PPP30 met dongle.
Binnenkort horen wij ook tot de armoedzaaiers van gepensioneerden... zonder salarisverhoging of indexering..dan moet je gaan tellen..
Met mijn (reuma) lijf til ik dat ding niet meer zo simpel.
Maar...de neuzen moeten hier thuis effe dezelfde kant op staan.... ik overleg zoiets altijd.
Toch bijna 500 euro die PPP30 met dongle.
Binnenkort horen wij ook tot de armoedzaaiers van gepensioneerden... zonder salarisverhoging of indexering..dan moet je gaan tellen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Dus moet je het nu doen…. Nu het nog kan
Zeg maar tegen je vrouw…
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: winterslaap mover en accu
Laat dat ding dan ook in de caravan. Wij hebben nog nooit de accu uit de caravan gehaald en ging met zo lang mee als een accu die wel elke winter eruit wordt gehaald.Chris schreef:Klopt... mede een van de beweegredenen tot replacement.
Met mijn (reuma) lijf til ik dat ding niet meer zo simpel.
Maar...de neuzen moeten hier thuis effe dezelfde kant op staan.... ik overleg zoiets altijd.
Toch bijna 500 euro die PPP30 met dongle.
Binnenkort horen wij ook tot de armoedzaaiers van gepensioneerden... zonder salarisverhoging of indexering..dan moet je gaan tellen..
Nu je wil vervangen heb je helemaal geen reden meer om ‘m in de winter eruit te halen om te “vertroetelen”. Als het even meezit, heb je een echte reden om te vervangen, alleen zul je waarschijnlijk zien dat het weinig uitmaakt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
Wij gebruiken sinds 2013 YellowTop en ook nog nooit uit de caravan gehaald Daarvoor de gewone 105 Ah loodaccu wel.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: winterslaap mover en accu
Zelfs die lieten we in de caravan. Micky heeft de 10/11 jaar volgemaakt met deze accu.PD schreef: Daarvoor de gewone 105 Ah loodaccu wel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
Mijn stalling verzoekt om ook accu's uit de hutten te halen.
Gas verplicht, accu's verzocht...
Tja... de man te vriend houden is niet slecht....en ik wordt ook niet jonger..
Maar idd.. soms is een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid wel toegestaan.
Gas verplicht, accu's verzocht...
Tja... de man te vriend houden is niet slecht....en ik wordt ook niet jonger..
Maar idd.. soms is een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid wel toegestaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Ik heb een Mastervolt AGM accu en haal deze ook nooit uit de caravan, uiteraard haal ik wel altijd een pool los.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: winterslaap mover en accu
Neuh, die gaat zeker niet mee, veel te zwaar inderdaad, vandaar ook die nieuwe lichtgewicht accu. Ja, hij zou mee kunnen maar je sjouwt je een breuk om die in en uit de caravan te krijgen, want ik gebruik ze ook voor de SAAB in de winterstalling. Ik vroeg me enkel af of het met deze wel zou kunnen. Maar doen ga ik het zeker niet, minder lasten en meer lusten is de bedoeling.Chris schreef: ↑zo 11 sep 2022 13:26Dat zijn practiege accu's, zeker... alleen loodzwaar denk ik.
25 Kg zal wel ongeveer.
Maar kies je er voor om die zware dingen mee te gaan zeulen in de hut ??
Zelf in de hut ook een AGM accu, een Optima Yellowtop...
Daar ben ik over vervanging aan het denken .. en dan komt er zeker een lichtgewicht die ook niet uit de caravan hoeft.
Mag in de hut overwinteren.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Exact.. en neem daar maar een biertje op..
En ook voor MAX in Monza... 1
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Yep, en dat is precies waarom die SAAB nog in Italië staat.., 'Het duurt echter lang voordat er actie ondernomen wordt....' Lees het verhaal maar eens over mijn SAAB op het SAAB Forum....
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
@Chris
Waarom een 30 Ah accu ?
Wil je autark staan.
Voor alleen een beetje moveren heb je aan 10Ah voldoende.
Scheelt heel wat €€€€.
En de Enduro LI1210 https://www.obelink.nl/enduro-li1210-li ... iuEALw_wcB
Heeft al een bluethoot dongle.
De 20Ah is trouwens maar €60 duurder.
Waarom een 30 Ah accu ?
Wil je autark staan.
Voor alleen een beetje moveren heb je aan 10Ah voldoende.
Scheelt heel wat €€€€.
En de Enduro LI1210 https://www.obelink.nl/enduro-li1210-li ... iuEALw_wcB
Heeft al een bluethoot dongle.
De 20Ah is trouwens maar €60 duurder.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: winterslaap mover en accu
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: winterslaap mover en accu
@ Ronk
De Enduro heeft geen BT hoor...
En..
Voor mij was de "strijd / keuze" tussen PowerXtreme en Victron.
Beide hebben voor en nadelen.
De PowerXtreme met de BT ingebouwd en de Victron met de meer aansluitmogelijkheden.
De leukste 2 vind ik dat er door de ingebouwde BMS onderweg geladen kan worden als er 11 volt aanwezig is minimaal.
Dus al heb je spanningsverlies in de caravan onderweg... onder 11 volt zal het niet komen... en kan je dus zonder problemen of extra apparatuur laden.
De 2e is de Domestic aansluiting...die is los van de high power ( mover) aansluiting te bedienen. ( noodstroom aansluiting.)
Als techneut is de Victron dan leuker met mogelijkheden.
Victron is in de camper wereld een heel grote speler... heel goed bekendstaand bedrijf met heel veel elektronische accesoires.
De Enduro heeft geen BT hoor...
En..
Voor mij was de "strijd / keuze" tussen PowerXtreme en Victron.
Beide hebben voor en nadelen.
De PowerXtreme met de BT ingebouwd en de Victron met de meer aansluitmogelijkheden.
De leukste 2 vind ik dat er door de ingebouwde BMS onderweg geladen kan worden als er 11 volt aanwezig is minimaal.
Dus al heb je spanningsverlies in de caravan onderweg... onder 11 volt zal het niet komen... en kan je dus zonder problemen of extra apparatuur laden.
De 2e is de Domestic aansluiting...die is los van de high power ( mover) aansluiting te bedienen. ( noodstroom aansluiting.)
Als techneut is de Victron dan leuker met mogelijkheden.
Victron is in de camper wereld een heel grote speler... heel goed bekendstaand bedrijf met heel veel elektronische accesoires.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: winterslaap mover en accu
aha dezelfde site, andere link, zelfde type ?...
nee.... 1210 nu wel met BT en zelfs 100 A stroom en 200A 3sec. piek.
maar 1220 en 1230 niet, maar 60 en 80 A
ze zijn aan het vernieuwen ... hoe herken je oude en nieuwe type
nee.... 1210 nu wel met BT en zelfs 100 A stroom en 200A 3sec. piek.
maar 1220 en 1230 niet, maar 60 en 80 A
ze zijn aan het vernieuwen ... hoe herken je oude en nieuwe type
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: winterslaap mover en accu
Geen idee.
Maar ik neem de 10Ah versie.
Is alleen voor wat moveren voldoende.
En daar zit BT op.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: winterslaap mover en accu
Gisteren de ADRIA opgehaald en aan de slag met van alles. De mover is een Kronings en werkt prima, wel even freubelen want voor het eerst dat ik er mee aan de slag ben gegaan.
Of die Kronings een goede is? Ik had er nog nooit iets over gehoord. Maar ik lees tot 1.800 kg haalt hij een helling van 17% en lijkt mij niet onaardig. Meer dan 1.500 kg gaat het hier niet worden in ieder geval. Ik ben nu even de batterijen aan het uitzoeken. AAA Alkaline, ik heb hier Lithium liggen. Beter of juist dan weer niet?
Of die Kronings een goede is? Ik had er nog nooit iets over gehoord. Maar ik lees tot 1.800 kg haalt hij een helling van 17% en lijkt mij niet onaardig. Meer dan 1.500 kg gaat het hier niet worden in ieder geval. Ik ben nu even de batterijen aan het uitzoeken. AAA Alkaline, ik heb hier Lithium liggen. Beter of juist dan weer niet?
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
17% is wel heel optimistisch, maar een beetje helling al wel gaan.
Hangt van nog veel meer factoren af, maar blijft een ideaal ding zo'n mover.
( mijn mover slipt best snel op de band, beter/krapper afstellen lukt niet... dus de max prestatie haal ik niet)
Je hebt het over AAA cellen, ik neem direct aan dat je die voor de AB bedoeld.
Maakt geen fluit uit denk ik... stop er aan het begin van het seizoen verse in en als de hut naar de winterslaap gaat haal je alle batterijen eruit.
Dan voorkom je ook lekkage van batterijen die veel schade kunnen opleveren..
Wat veel belangrijker is is de mover accu zelf.
Een mover trekt heel veel stroom, en een accu moet heel wat presteren.
Daarvoor moet die accu in top conditie zijn.
Lege accu of zelfs half lege accu zal je laten staan als je movert..
Belangrijk dus om te zorgen dat de mover accu in top conditie is..... en vol geladen is.
Als je de caravan dan naar de stalling brengt is het ook 100% verstandig om 1 accupool los te nemen.
Kan er geen lekstroom zijn en de accu langzaamaan leegtrekken.
Want een lege accu is een accu die wel eens mortis kan zijn of worden.
Lege accu is de nekklap voor die dingen....
Tenzij het een moderne Lifepo4 accu is... zo'n lichtgewicht accu.
Maar de zware loodaccu's kunnen zomaar het loodje leggen als ze tot op de bodem leeg getrokken worden door een lekstroompje hier of daar.
Een accupool los voorkomt dat.
Hangt van nog veel meer factoren af, maar blijft een ideaal ding zo'n mover.
( mijn mover slipt best snel op de band, beter/krapper afstellen lukt niet... dus de max prestatie haal ik niet)
Je hebt het over AAA cellen, ik neem direct aan dat je die voor de AB bedoeld.
Maakt geen fluit uit denk ik... stop er aan het begin van het seizoen verse in en als de hut naar de winterslaap gaat haal je alle batterijen eruit.
Dan voorkom je ook lekkage van batterijen die veel schade kunnen opleveren..
Wat veel belangrijker is is de mover accu zelf.
Een mover trekt heel veel stroom, en een accu moet heel wat presteren.
Daarvoor moet die accu in top conditie zijn.
Lege accu of zelfs half lege accu zal je laten staan als je movert..
Belangrijk dus om te zorgen dat de mover accu in top conditie is..... en vol geladen is.
Als je de caravan dan naar de stalling brengt is het ook 100% verstandig om 1 accupool los te nemen.
Kan er geen lekstroom zijn en de accu langzaamaan leegtrekken.
Want een lege accu is een accu die wel eens mortis kan zijn of worden.
Lege accu is de nekklap voor die dingen....
Tenzij het een moderne Lifepo4 accu is... zo'n lichtgewicht accu.
Maar de zware loodaccu's kunnen zomaar het loodje leggen als ze tot op de bodem leeg getrokken worden door een lekstroompje hier of daar.
Een accupool los voorkomt dat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
@ Chris, helder de discussie over de accu is bekend, daarom zit er ook een hagelnieuwe in [zie eerdere berichten in dit draadje]. Gaat inderdaad over die batterijen van de AB, even open geschroeft welke er inzitten. Vandaar de vraag, het zullen best nieuwe zijn maar liever doe ik er dan weer andere nieuwe in. En batterijen er uit tijdens de winterstalling....
Oh ja, die accu, nu aangesloten ook als boordaccu en alles werkt zoals gewenst, verlichting, kranen, koelkast. 220V niet gecheckt, hoeft ook niet persé, koffie onderweg zijn prima alternatieven voor bij benzinestations en anders gewoon even het gas er op en een pannetje en oploskoffie. Smaakt ook prima!
En over die mover, wat een verademing, even nog met de hand proberen te verzetten zonder mover, forget about it, tja, na tien jaar merk je stiekem toch dat je inlevert qua kracht.... Daarom MOEST er ook een mover onder zitten!
Oh ja, die accu, nu aangesloten ook als boordaccu en alles werkt zoals gewenst, verlichting, kranen, koelkast. 220V niet gecheckt, hoeft ook niet persé, koffie onderweg zijn prima alternatieven voor bij benzinestations en anders gewoon even het gas er op en een pannetje en oploskoffie. Smaakt ook prima!
En over die mover, wat een verademing, even nog met de hand proberen te verzetten zonder mover, forget about it, tja, na tien jaar merk je stiekem toch dat je inlevert qua kracht.... Daarom MOEST er ook een mover onder zitten!
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
In onze caravan zit een agm accu van 62kg in, die ga ik er zeker niet alle jaren uit halen
Re: winterslaap mover en accu
@ ArthurJ.
Als de moveraccu ook als "autark" of Noodstroom accu is aangesloten zullen alle 12 volt voorzieningen werken.
Dus verlichting en pompjes, USB aansluitingen etc etc.
Maar 230 volt op de WCD's zal voor 99% zeker niet werken.
Daarvoor moet er n.l. een z.g. Inverter aanwezig zijn.
Zo'n inverter maakt van 12 volt DC dan ook 230 volt AC.
Alleen die dingen hebben een groot probleem...
Wat je eruit wilt halen moet er ook in.
Maw.. als je de koffiepot daarop aansluit, en die koffiepot is b.v. 500 watt bij 230 volt... dan moet die 500 watt ook uit de 12 volt gaan komen.
En een simpel rekensommetje leert: 500 : 12 = 41,6
Betekend heel simpel dat er aan de 12 volt kant dik 40 Ampere uit de accu gelurkt wordt.
En nu noem ik gemakshalve maar even niet de verliezen en eigen gebruik van die inverters... dat is ook al snel 10-20% ...
Dus..
230 volt AC zal er wel niet op de WCD's staan....
Zodra je dus op de "Noodstroom" moet gaan werken zal de KK op gas moeten en de koffiepot ook...
En over batterijen...
Ik stop elk voorjaar in alle AB's en de kachel en de kk nieuwe penlights, oplaadbare.
En elk najaar haal ik ze er weer uit.
Dan loop je geen kans op lekkende penlights die enorm veel schade aan kunnen richten.
Pas nog een AB van een mover gerepareerd waar lekkende batterijen ingezeten hadden.
t'Is gelukt, maar voor hetzelfde geld had die man een nieuwe AB van € 250 moeten kopen.
Penlight celletje is goedkoper dan.
Echt... slim om ze er uit te halen na het seizoen.
@ Sam2...
Bij jou is de situatie ook heel anders... jij hebt een stationaire toercaravan...
Als de moveraccu ook als "autark" of Noodstroom accu is aangesloten zullen alle 12 volt voorzieningen werken.
Dus verlichting en pompjes, USB aansluitingen etc etc.
Maar 230 volt op de WCD's zal voor 99% zeker niet werken.
Daarvoor moet er n.l. een z.g. Inverter aanwezig zijn.
Zo'n inverter maakt van 12 volt DC dan ook 230 volt AC.
Alleen die dingen hebben een groot probleem...
Wat je eruit wilt halen moet er ook in.
Maw.. als je de koffiepot daarop aansluit, en die koffiepot is b.v. 500 watt bij 230 volt... dan moet die 500 watt ook uit de 12 volt gaan komen.
En een simpel rekensommetje leert: 500 : 12 = 41,6
Betekend heel simpel dat er aan de 12 volt kant dik 40 Ampere uit de accu gelurkt wordt.
En nu noem ik gemakshalve maar even niet de verliezen en eigen gebruik van die inverters... dat is ook al snel 10-20% ...
Dus..
230 volt AC zal er wel niet op de WCD's staan....
Zodra je dus op de "Noodstroom" moet gaan werken zal de KK op gas moeten en de koffiepot ook...
En over batterijen...
Ik stop elk voorjaar in alle AB's en de kachel en de kk nieuwe penlights, oplaadbare.
En elk najaar haal ik ze er weer uit.
Dan loop je geen kans op lekkende penlights die enorm veel schade aan kunnen richten.
Pas nog een AB van een mover gerepareerd waar lekkende batterijen ingezeten hadden.
t'Is gelukt, maar voor hetzelfde geld had die man een nieuwe AB van € 250 moeten kopen.
Penlight celletje is goedkoper dan.
Echt... slim om ze er uit te halen na het seizoen.
@ Sam2...
Bij jou is de situatie ook heel anders... jij hebt een stationaire toercaravan...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: winterslaap mover en accu
Batterij van de kachel haalde ik er altijd al uit, bij die AB ga ik dat dus ook doen. En koffie onderweg, prima koffie bij benzinestations of inderdaad het pannetje met water op het gas. Komt goed.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: winterslaap mover en accu
Misschien heeft de KK ook een batterijtje.
Als dat een elektrische ontsteking is en Piezo...
Ik moest bij mijn KK wel effe zoeken waar die batterij nou zat...soms een zoekplaatje dus.
Risico op vergeten wordt dan groter.
Als dat een elektrische ontsteking is en Piezo...
Ik moest bij mijn KK wel effe zoeken waar die batterij nou zat...soms een zoekplaatje dus.
Risico op vergeten wordt dan groter.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.