Truck navigatie dan maar?

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Truck navigatie dan maar?

Bericht door AndreGr » vr 26 aug 2011 00:58

Wij hebben al jaren een redelijk goede ervaring met TOMTOM als navigatie. Met onze caravan erbij in Duitsland en Engeland wil ie nog wel eens net de verkeerde snelste wegen kiezen.
Een paar kilometer omrijden is dan vaak comfortabeler en veiliger dan specifiek die steile helling te nemen naar de camping terwijl er aan de andere kant van die heuvel bv een zeer goede alternatieve route voor handen is die geschikt is voor lange en zware vrachtwagen combinaties.

Nu weet ik dat tomtom ook een truck versie heeft en Navigon ook, wie heeftd aar ervaring mee? Welke van die twee is dan beter en waarom?
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Truck navigatie dan maar?

Bericht door PMT » vr 26 aug 2011 13:18

kijk alvast eens op het camperforum, daar is al het e.e.a. over gepost
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Truck navigatie dan maar?

Bericht door Kingpin1966 » vr 26 aug 2011 15:34

Trucknavigatie kan een alternatief zijn voor de caravanbezitter, alleen twijfel ik openlijk aan het nut er van.
Mede omdat ze meer zijn toegespitst op de professionele (vrachtwagen)chauffeur en niet op de recreatieve kampeerder

Truckversies hebben bovendien vaak een aantal features niet die de "normale" versie wel heeft.
Daar staat dan weer tegenover dat de Truck versies vaak weer zaken hebben die je als caravanner helemaal niet nodig hebt.

Zo hebben Tomtom en Navigon allebeide een zgn. "Live" versie met Live flitspaalmeldingen, Live verkeersmeldingen, Google Local Search en nog veel meer.
Echter deze functies ontbeert de Truck versie van Navigon dan weer, de Truckversies van Tomtom hebben dat dan weer wel.
Bovendien staat bij de Navigon Truckversie dat deze wel voor campers is geschikt, over caravans wordt niet gepraat.

Kijk je dan bij Tomtom, dan krijg ik weer de indruk dat deze puur op vrachtwagens en bestelauto's zijn toegespitst.
Met name omdat er zaken op zitten zoals bijv. Fleettracking en andere zaken die wel intressant zijn voor transportbedrijven maar niet voor de kampeerder.

En eerlijk gezegt, ik heb me met mijn Navigon 70 Premium Live nog nooit echt "klem" gereden met de caravan.
Als je, naast je navigatiesysteem, gewoon de ogen goed open houdt kom je d'r ook wel.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Truck navigatie dan maar?

Bericht door Bram » vr 26 aug 2011 17:32

Navigon 8410 en 6310 werken niet met Live services. De caravanmodule laat flitspaalmeldingen, verkeersmeldingen enz. van die apparaten volgens mij ongemoeid. Zelf heb ik de 6310 zonder caravanmodule. Soms wil het ding in de vrachtwagenstand me met de caravan een onverharde weg op sturen. De te verwachten reistijd wordt in die stand wel aangepast. De voetgangersstand kan handig zijn om in een onbekende stad de geparkeerde aoto terug te vinden. De fietssersstand hebben we een keer gebruikt om op een knooppuntenroute "uit de knoop" te komen.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Truck navigatie dan maar?

Bericht door Kingpin1966 » vr 26 aug 2011 17:42

Bram schreef:Soms wil het ding in de vrachtwagenstand me met de caravan een onverharde weg op sturen. De te verwachten reistijd wordt in die stand wel aangepast.
Dat klopt, ik gebruik ook altijd de vrachtwagenstand om de reis en aankomsttijd (incl. tussenstops) te berekenen. thumbup.gif
Vrachtwagens en caravancombinaties hebben immers een bijna gelijke max. snelheidslimiet (de Tempo 100 coureurs daargelaten. awhoea.gif mrgreen.gif knipoog.gif ).
Dus klopt de reistijd redelijk.
Je hebt i.i.g. een globaal idee hoe lang je er over rijd, en wanneer je aankomt. thumbup.gif

Hoogte en breedte instellen in de Truck versies kan handig zijn, maar zoiets als asdruk heb je dan weer weinig aan.
Als je zelf weet hoe zwaar het spul is laat je het toch wel uit je hooft om over dat houten bruggetje heen te rijden.......
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

NovaMartin

Re: Truck navigatie dan maar?

Bericht door NovaMartin » wo 31 aug 2011 21:49

De afgelopen vakantie naar Zwitserland heb ik met succes de Navigon App met vrachtwagen toevoeging op mijn iPhone gebruikt.
Keurig lengte, breedte, hoogte, totaal gewicht en asdruk (en "ongevaarlijke" lading) ingevoerd.
Aanleiding om de vrachtwagenfunctie te kopen, was een hele slechte ervaring 3 jaar geleden in Italië, waar de TomTom ons via een miniscuul bergweggetje leidde, waar we ons daags erna zonder caravan over verbaasden, dat we dat met caravan gered hadden zonder schade of grote problemen.

Over het algemeen koos Navigon+ uitstekende wegen. Groot voordeel van Navigon boven TomTom is enige "democratie": je krijgt 3 mogelijke routes voorgeschoteld, waar je uit kunt kiezen. Het gaat niet altijd goed: vlak bij de camping wees Navigon ons een onooglijk weggetje waar we voorbij reden voor we er erg in hadden en achteraf bleek er een spoorviaductje in te zitten, waar ik zo op het oog niet door zou durven met de caravan.
Het plezierigste van het vrachtwagen-profiel was dat de verwachte aankomsttijd realistisch was. Sterker nog, ik won regelmatig tijd, hetgeen toch weer altijd een soort sport is . . . . .
Grootste nadeel van het vrachtwagen-profiel is dat ik vaak vergat e.e.a. weer om te zetten als we zonder caravan op stap gingen.
Conclusie: Navigon met vrachtwagen-profiel werkt prima, maar je moet wel altijd alert blijven en niet alles zonder meer vertrouwen.

Groeten,
Martin

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Truck navigatie dan maar?

Bericht door Peter1379 » do 1 sep 2011 08:29

Een andere mogelijke optie zou ook nog Garmin kunnen zijn. Onze Garmin berekent de aankomsttijd op basis van de gemiddelde snelheid, er zit dus geen standaard snelheid in het apparaat. Ik weet niet of dit bij alle Garmins het geval is maar bij die van ons wel.
Ik ben het wel eens met de stelling dat je met een normaal navigatie systeem het toch wel heel gek moet gaan wil je jezlef klem rijden, het is me iig nog nooit overkomen. En inderdaad, hoe goed een systeem ook is je zult toch zelf op moeten blijven letten. Ook onze Garmin maakt wel eens een vreemde beslissing.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

BeeWee

Re: Truck navigatie dan maar?

Bericht door BeeWee » do 1 sep 2011 08:53

Ik heb één van de eerste Ventura navigatiesystemen een paar dagen mogen proberen, daarbij kun je de maten en gewichten van je combinatie invoeren waar terdege rekening mee wordt gehouden. De Ventura is afgeleid van een echte trucknavigatie en is op een Snooper GPS systeem geïnstalleerd, en is aangepast op het gebruik met caravan en/of camper. Er zit ook een zoekmodule naar alle ACSI campings in (zoeken op faciliteiten, prijs, met beschrijving en fotootjes), en sinds kort is er ook een soortgelijke zoekfunctie voor camperplaatsen (maar daar is dit forum niet voor..). Het werken met eigen POI bestanden gaat geloof ik niet zo eenvoudig, maar ik heb dat niet geprobeerd.

Verder vond ik het een fijn apparaat, al moet je beseffen dat de dekking qua extra informatie zoals hoogtes, breedtes en degelijke nog geen 100% dekking heeft. En het is allesbehalve een goedkoop apparaat, hij kost ene veelvoud van de standaard navigatiesysteempjes. Reden voor mij om gewoon bij mijn Chinese 7 inch GPS met iGO te blijven, die bevalt prima, ook omdat ik er voor op de boot ook OziExplorer op heb draaien. Inclusief licenties en alle kaarten (en waterkaarten zijn niet goedkoop) was ik totaal nog minder kwijt en heb ik er nog meer lol van.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”