Volgens mij ook alleen als de aanhanger meer dan 3500 kg weegt.Hobby Linka schreef: ↑za 13 jul 2019 13:55En zwaarder dan 3500kg.
En het vreemde is dat je tegenwoordig vrachtwagen combinaties ook al zonder ziet rijden. Ook in Spanje.
Spanjegangers Opgelet!!!!!
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Zit daar een EU keurmerk op ? anders ben je nog niet "reglementair"PremiumDiscovery schreef: ↑za 13 jul 2019 13:32
Overigens zitten ze bij ons op zgn. Octopusfolie, dus eenvoudig op een glad oppervlak te plakken en te verwijderen (hele kleine zuignapjes)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
RE.gif
Vanzelfsprekend voldoen ze aan de eisen
Vanzelfsprekend voldoen ze aan de eisen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Bijna 2 jaar verder. En hoe zit het nu? Is er al iemand op aangesproken geweest?
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
In 2020 in sanje geweest, volgens mij is de combi 12.5mtr. Ik wist niet dat ik stickers moest voeren, ben benieuwd of dat gehandhaafd gaat worden
Edit: toen niks gemerkt
Edit: toen niks gemerkt
Home is where you park it
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Is ook niet nodig... Dit draadje loopt al 11 jaar.
Toen was er ooit sprake van, mede door een bericht van de Anwb.
Foutief zover ik weet, gaat over aanhangers boven 3500 kg.
Toen was er ooit sprake van, mede door een bericht van de Anwb.
Foutief zover ik weet, gaat over aanhangers boven 3500 kg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Al een paar keer in Spanje geweest "Zonder".
Niks aan de hand..
Mijn aanhanger is maar 1700 Kg... uitzondering..
Pas bij > 3500 Kg is dat lelijke spul nodig.
Niks aan de hand..
Mijn aanhanger is maar 1700 Kg... uitzondering..
Pas bij > 3500 Kg is dat lelijke spul nodig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Het gaat over de lengte Chris, niet over het gewicht.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
O... oja... vergeet te schrijven dat mijn combi ook meer dan 12 meter is.... dan zou het relevant zijn bij een < 3500 Kg aanhanger gewicht.
Mijn hut is max 1700 kg
Mijn hut is max 1700 kg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Dan zitten we in het zelfde schuitje. Totale lengte +12 meter, caravan maar 1700kg, totale sleep wel + 3500 kg.
We zullen het er toch maar op wagen en die "prachtige" borden niet ophangen.
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Je hoeft niet te wagen want het is niet verplicht.
Heb nog niemand gehoord die ten onrechte wel bekeurd is.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
@ Rony_T
Da's geen wagen hoor... da's gewoon gaan... want het geldt niet voor jou. ( en mij)
En die dingen zijn toch lelijk achterop een caravan..
Als er een fietsendrager achterop zit en met fietsen beladen is er geloof ik wel weer een bord nodidg.
Maar dan een andere, zo'n vierkante met die zelfde schuine strepen.
Maar... dat weet ik niet zeker.
Da's geen wagen hoor... da's gewoon gaan... want het geldt niet voor jou. ( en mij)
En die dingen zijn toch lelijk achterop een caravan..
Als er een fietsendrager achterop zit en met fietsen beladen is er geloof ik wel weer een bord nodidg.
Maar dan een andere, zo'n vierkante met die zelfde schuine strepen.
Maar... dat weet ik niet zeker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Klopt helemaal,maar dat is dan weer een bord voor "overstekende lading"
Die borden die hier besproken worden zijn uitsluitend verplicht voor aanhangers met een MTM van méér dan 3500 kg.
Aanhanger gewicht,dus niet het gewicht van de totale combi
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Ik ben bang dat er toch enige verwarring is ontstaan in deze discussie.
1e Er is een regel voor vrachtwagens
"Voertuig markering achtermarkering
Markeringrichtlijn voor lange en of zware voertuigen Sinds 1995 moeten vrachtwagens met een maximaal toegelaten totaalgewicht van meer dan 3.500 kg. voldoen aan de richtlijn ECE 070 ‘markeringrichtlijn voor lange en of zware voertuigen"
2e er is een regel voor Spanje en Portugal
ECE 70 markeringsplaten
In Spanje en Portugal moeten achter op een voertuigcombinatie (zoals een auto of camper met caravan of aanhangwagen) die langer is dan 12 m (inclusief fietsendrager en dergelijke), ECE 70-markeringsplaten worden aangebracht. Dit zijn reflecterende gele platen met een rode rand.
Er zijn platen met verschillende afmetingen toegestaan:
Twee korte platen van 50 x 25 cm (plaats deze in horizontale of verticale stand links en rechts op de achterzijde van de aanhanger).
Eén lange plaat van 130 x 25 cm (plaats deze in horizontale stand midden op de achterzijde van de aanhanger).
Ook platen met iets afwijkende afmetingen (zoals 56 x 20 cm of 113 x 20 cm) zijn toegestaan.
De platen moeten worden aangebracht op een hoogte van 50 tot 150 cm boven het wegdek.
De platen zijn onder meer verkrijgbaar bij obelink.nl en heuts.nl (zoek op ECE 70) en bij automaterialenwinkels. Let er bij aankoop op dat het ECE 70-keurmerk (of ECE 70-01) op de platen is aangebracht.
Voor zover bekend is het voeren van deze markeringsplaten in andere Europese landen, zoals Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk, niet toegestaan
Dus helaas, voor caravancombi's langer dan 12m geldt nog steeds de verplichting voor de lelijke ECE70 markeringsplaten
1e Er is een regel voor vrachtwagens
"Voertuig markering achtermarkering
Markeringrichtlijn voor lange en of zware voertuigen Sinds 1995 moeten vrachtwagens met een maximaal toegelaten totaalgewicht van meer dan 3.500 kg. voldoen aan de richtlijn ECE 070 ‘markeringrichtlijn voor lange en of zware voertuigen"
2e er is een regel voor Spanje en Portugal
ECE 70 markeringsplaten
In Spanje en Portugal moeten achter op een voertuigcombinatie (zoals een auto of camper met caravan of aanhangwagen) die langer is dan 12 m (inclusief fietsendrager en dergelijke), ECE 70-markeringsplaten worden aangebracht. Dit zijn reflecterende gele platen met een rode rand.
Er zijn platen met verschillende afmetingen toegestaan:
Twee korte platen van 50 x 25 cm (plaats deze in horizontale of verticale stand links en rechts op de achterzijde van de aanhanger).
Eén lange plaat van 130 x 25 cm (plaats deze in horizontale stand midden op de achterzijde van de aanhanger).
Ook platen met iets afwijkende afmetingen (zoals 56 x 20 cm of 113 x 20 cm) zijn toegestaan.
De platen moeten worden aangebracht op een hoogte van 50 tot 150 cm boven het wegdek.
De platen zijn onder meer verkrijgbaar bij obelink.nl en heuts.nl (zoek op ECE 70) en bij automaterialenwinkels. Let er bij aankoop op dat het ECE 70-keurmerk (of ECE 70-01) op de platen is aangebracht.
Voor zover bekend is het voeren van deze markeringsplaten in andere Europese landen, zoals Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk, niet toegestaan
Dus helaas, voor caravancombi's langer dan 12m geldt nog steeds de verplichting voor de lelijke ECE70 markeringsplaten
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Mag ik vragen waar je dit vandaan tovert om de de verwarring helaas weer terug te toveren?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
@ NotnaV..
Jammer jammer maar fout....
Helaas heeft de ANWB dit lang geleden eens fout gepreekt en is het een eigen leven gaan lijden daardoor.
( ondertussen ook al weer 10x herroepen geloof ik)
Maar...
Niet waar....
Ik was NIET in overtreding in Spanje met mijn combi van < 12 meter en < 3500 Kg.
Mijn BE was voldoende.
GEEN ECE 70 platen nodig.
De markering ECE 70 is WEL voor vrachtwagens langer dan 12 meter en zwaarder dan 7500 Kg bedoeld.
Daarvoor is een C-E rijbewijs nodig meen ik..
Jammer jammer maar fout....
Helaas heeft de ANWB dit lang geleden eens fout gepreekt en is het een eigen leven gaan lijden daardoor.
( ondertussen ook al weer 10x herroepen geloof ik)
Maar...
Niet waar....
Ik was NIET in overtreding in Spanje met mijn combi van < 12 meter en < 3500 Kg.
Mijn BE was voldoende.
GEEN ECE 70 platen nodig.
De markering ECE 70 is WEL voor vrachtwagens langer dan 12 meter en zwaarder dan 7500 Kg bedoeld.
Daarvoor is een C-E rijbewijs nodig meen ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Mijn informatie heb ik van de ANWB-website, waarvan hierbij een screenshot.
Als ik lieg, dan dus in commissieRe: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Los van de discussie ECE 70 of niet zijn er volgens mij ook heel wat misverstanden over de "rode plaat" achterop. Daarom hieronder een document wat het gebruik duidelijk stelt.
Hoe het nu juist zit met de ECE 70 plaat zoek ik nog verder uit.
Hieruit blijkt duidelijk dat de plaat steeds moet gehangen worden indien er achterop fietsen geplaatst worden. Zelfs indien de lading niet breder is dan het dragend voertuig. Meer zelfs indien breder moeten er twee borden gehangen worden.Hoe het nu juist zit met de ECE 70 plaat zoek ik nog verder uit.
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.
- Bob Diesel
- Berichten: 1392
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Dat is niet waar over het hier gaat
Ook dit is te vinden
Wij hebben dat artikel wat betreft de ECE 70 markeringsborden in Spanje ook gelezen in de KCK november 2016 blz 11 waar duidelijk staat dat het voor een auto-caravancombinatie langer dan 12 meter maar onder de 7.500kg niet nodig is om deze borden aan te brengen.
Toen ik op de website van ANWB onder 'verkeersregels in Spanje' ging kijken stond daar weer heel wat anders, er staat daar dat een auto-caravancombinatie langer dan 12 meter verplicht is om deze borden te voeren, er wordt niet over het gewicht van de combinatie gepraat.
Wij hebben het ANWB gevraagd welke regels er nu de juiste zijn, en kregen als antwoord van Mevrouw Lisette Schreuder ANWB Senior juridisch expert dat de vermelding onder 'verkeersregels in Spanje' juist is en er dus met een combinatie langer dan 12 meter ongeacht het gewicht de betreffende markering moet worden aangebracht achterop de caravan.
Wij hopen dat er een correctie geplaatst wordt door het ANWB om dure vergissingen ( boetes ) uit te sluiten
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Eerst als reactie op vorig bericht. Bob lees eerst mijn bericht eens grondig door dan zou je gelezen hebben: "Los van de discussie ECE 70 of niet zijn er volgens mij ook heel wat misverstanden over de "rode plaat" achterop".
Nu, enig opzoekwerk ( met dank aan Google translate, mijn Spaans is voldoende maar niet denderend) hieronder een bloemlezing uit het
Reglamento General de Circulación para la aplicación y desarrollo del texto articulado de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial. (http://www.asociacionabogadosrcs.org/an ... lacion.htm)
En Bob heeft gelijk. Elke voertuigcombinatie met een lengte langer dan 12 meter moet de betreffende platen dragen. Er is in het gehele Koninklijk Besluit geen enkele verwijzing te vinden naar de hier zo aangehaalde +3500Kg.
Verder zijn er nog enkele interessante zaken in te vinden. Lees zelf maar. Hopende wat duidelijkheid verschaft te hebben.
Nu, enig opzoekwerk ( met dank aan Google translate, mijn Spaans is voldoende maar niet denderend) hieronder een bloemlezing uit het
Reglamento General de Circulación para la aplicación y desarrollo del texto articulado de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial. (http://www.asociacionabogadosrcs.org/an ... lacion.htm)
En Bob heeft gelijk. Elke voertuigcombinatie met een lengte langer dan 12 meter moet de betreffende platen dragen. Er is in het gehele Koninklijk Besluit geen enkele verwijzing te vinden naar de hier zo aangehaalde +3500Kg.
Verder zijn er nog enkele interessante zaken in te vinden. Lees zelf maar. Hopende wat duidelijkheid verschaft te hebben.
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Nog even een aanvulling. In Spanje spreken ze van een identificeringsplaat V6. Maar wees gerust ze bedoelen er de hier vernoemde plaat ECE 70 mee.
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Leesvoer.....
https://www.anwb.nl/experts/kampeermidd ... ing-spanje
Ik schreef al... de ANWB heeft deze misser al een paar keer herroepen.
En ik blijf zonder die lelijke dingen toch daarheen gaan.
Al jaren... nog nooit gelazer gehad.
https://www.anwb.nl/experts/kampeermidd ... ing-spanje
Ik schreef al... de ANWB heeft deze misser al een paar keer herroepen.
En ik blijf zonder die lelijke dingen toch daarheen gaan.
Al jaren... nog nooit gelazer gehad.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
En nog even ter aanvulling.
Ook de fietsendrager ( met fietsen erop) telt mee in de 12 meter totaal telling.
Bij de meting van mijn Knaus Südwind limited edition die met trap en dakdragers was uitgevoerd telde die centimeters extra ook mee. Bleef bij een combinatie er precies 3 cm onder.
Ook de fietsendrager ( met fietsen erop) telt mee in de 12 meter totaal telling.
Bij de meting van mijn Knaus Südwind limited edition die met trap en dakdragers was uitgevoerd telde die centimeters extra ook mee. Bleef bij een combinatie er precies 3 cm onder.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
In februari 2012 heeft forumlid André een mailtje naar de Spaanse ambassade gestuurd en het antwoord dat hij kreeg was dat dit verplicht is voor aanhangers met een GVW ( bruto totaal gewicht) van méér dan 3500 kg.
IK heb een kopie van dat antwoord nog steeds op mijn computer (PDF) maar krijg t niet naar t forum ge-kopieeërt.
Dus die verwijzing is er wel degelijk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!
Ben nu even druk. Maar als je het bericht quote dan komt het hieronder te staan. Lukt het niet doe ik het morgen wel even.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.