Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
JJ

Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door JJ » di 10 mei 2011 09:56

Hallo,

Water doorspoelen bij onze Thetford wc doet het soms wel, soms niet. Het is zo'n draai (open)/druk(spoelen) knop.
De zekering lijkt het mij niet te zijn, omdat het af en toe wel werkt. We prutsen en rammelen soms even aan de knop, maar dat haalt vaak wienig uit. Maar later op de dag werkt het dan opeens weer wel. Iemand een idee wat t kan zijn?

De caravan staat op een seizoensplek, dus even wegbrengen is er niet bij.

Alvast bedankt!

Saab-Caab

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Saab-Caab » do 16 jun 2011 23:44

Het kan best de zekering zijn. Bij ons zat hij niet lekker vast in de houder met exact dit effect. Even de tank er onderuit, zekering schoonmaken en stevig terugdrukken. Even een vervelend klusje, de zekering zit op een onhandige plaats.

Succes, ik hoop dat het helpt.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door peter s » vr 17 jun 2011 07:45

Pompje vervuild?
Het bakje van de wc rol eruit dan kun je erbij.

En als dat zo is (zwarte rommeltje erin) dan in het vervolg een paar druppels afwasmiddel in de schoonwatertank!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

JJ

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door JJ » vr 17 jun 2011 08:03

Ik zal eens kijken of ik de zekering kan vinden. Is dat eenvoudig uit te leggen waar deze zit?

De spoelwater bak is inderdaad zwart aangeslagen. Echter, wat door de spoeling mee komt geeft geen zwarte vlokken meer mee. Ik heb er wel eens afwasmiddel ingedaan, maar heeft nog niet zoveel geholpen. Meer doen?

Bedankt zover voor de tips!!

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door peter s » vr 17 jun 2011 08:16

Haal het pompje er maar uit (een schroefje) en spoel het schoon.
Voor de zekering moet je volgens mij de vuiltank eruit halen, maat daar geloof ik niet in.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Micky » vr 17 jun 2011 15:31

RE.gif er wordt toch echt net geschreven dat het wel de zekering kan zijn, die kans schat ik ook wel klein in maar niet onmogelijk, ik denk aan het contact van de schakelaar van de spoelknop.

Zwarte troep in de vuilwatertank heb ik laatst voor het eerst echt perfect opgelost, een flinke scheut glorix in het reservoir door de chloor en dampen is het na een paar dagen/ weken echt helemaal brandschoon, ook boven het waterniveau whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door peter s » vr 17 jun 2011 18:01

Alles kan Micky, maar ik heb al twee maal het pompje eruit moeten halen en de zwarte fritseltjes eruit moeten spoelen, en hup hij deed het weer blij.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Micky » za 18 jun 2011 01:05

RE.gif
Eerder een breukje in jou draadje dan, want hoe dik denk je dat die algen zich opstapelen in een jaar dan? En dat de pomp daar van vast gaat zitten, als dat langer dan een jaar ofzo duurt dan is het misschien handig de boel wat beter te ontalgen knipoog.gif
Leuk maar kom op, in de ochtend pompt ie niet want er zit zwarte troep in de pomp, effe wachte, effe wachte nog en Dan pomp ie wel weer?....lijkt me sterk dat dat door de zwarte algen komt.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Valere

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Valere » za 18 jun 2011 08:19

Hoi,

wij hebben ongeveer dezelfde probleemstelling gehad, maar betreft een thetford C-402C, met een ledje voor als de bak geledigd moet worden.

Ik heb de printplaat weggenomen en de pomp rechtstreeks op een drukschakelaar aangesloten in afwachting van het leveren van de nieuwe printplaat.

Het was ongeveer hetzelfde fenomeen, soms wel, soms niet pompen.

Nu draait de pomp zoals het moet.

De oplossing is wel niet heel netjes maar werkt prima.

Groetjes.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door peter s » za 18 jun 2011 09:37

Tja, ik was net zo ongelovig als Micky toen de eerste de caravanman dat tegen me zei. Na een paar dagen op een camping weigerde het pompje dienst en na een dag rijden deed hij het weer!

Maar laten we afwachten waar ts mee komt?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

JJ

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door JJ » do 23 jun 2011 21:05

Ben afgelopen weekend niet op de camping geweest, dus nog niets kunnen ondernemen.
Ik ben er ook nog niet achter hoe bij de pomp te komen. In de boekjes kan ik er niets over vinden.
Dus als iemand daar nog een tip over heeft.....
Ik neem aan dat die draaiknop los moet, maar hoe gaat dat zonder 'm kapot te maken?

Een verstopping lijkt op het eerste gezicht niet heel logisch. Want het is alles of niet, soms wel, soms niet.
Tenzij het een klein doorspoelgaatje is natuurlijk, met een "prop" die er soms wel soms niet voor zit.

Ik hou jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Micky » do 23 jun 2011 22:13

RE.gif

download dan even de handleiding van de site van thetford, die staan er allemaal op. daar wordt alles keurig met foto's aan je uitgelegd, dat heeft mij ook geholpen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Technichien » ma 27 jun 2011 17:24

Als het een C2 toilet is, hoogstwaarschijnlijk de microswitsch(es) in het draai druk mechanisme. De contactvlakjes branden in en gaan daardoor slecht werken. Soms wel soms niet. Is te verhelpen door een relais voor het pompje te installeren. Wat Thetfort overgens doet bij de de recentere modellen.............
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Wissels » ma 27 jun 2011 18:18

Hallo,

ook bij mij deed de pomp het niet, zekering doorgebrand en vervangen. Vervolgens voor advies naar de dealer, en die adviseerde de pomp schoon te maken en evt. in te spuiten met siliconenspray. Bij mij lostte dit eenvoudig het probleem op. Was zoals ik zelf dacht geen elektrisch maar mechanisch probleem door een vuiltje in de schoonwatertank. Ps caravan is 1,5 jaar oud. Uiteindelijke kosten, een nieuwe zekering, een gratis advies van de dealer, en 15 minuten werk. Siliconenspray had ik al in huis.
Peter S geeft dus naar mijn mening het juiste antwoord al in de 1e reactie. Succes naar de zoektocht.

met vriendelijke groet,

Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540

JJ

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door JJ » di 28 jun 2011 00:13

Zondag heb ik de pomp er uit gehaald. Schoongemaakt voor zover het kon. Maar in de "inagng" zag ik geen vuil. En daarbij maakt de pomp ook geen geluid.
De situatie nalopend schat ik zelf in dat de suggestie van Technicien het meest reeel is.
- Zekering lijkt me niet logisch, want soms doet 'ie het wel.
- verstopte pomp: dan zou de pomp volgens mij toch iets van geluid moeten maken, en / of misschien soms beetje water moeten spoelen. Het is nu alles of niets.
Ik weet alleen nog niet hoe bij die switches te komen. Als ik het draai/druk mechanisme er uit haal, zie ik weinig.
En van onderaf is het voor een leek gepriegel.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Technichien » di 28 jun 2011 07:04

Goed passende kruiskopschroevedraaier, spiegeltje en een looplamp. En op de site van Thetfort staat een afbeeding. Succes.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

JJ

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door JJ » ma 4 jul 2011 17:39

Schoonvader en zwager zijn 2 uur bezig geweest, alles bekeken en uit elkaar (en gelukkig ook weer in elkaar). Van alles getest. En het werkt (na een paar weken niet gewerkt te hebben). Er is echter niets vervangen, dus ze weten niet zeker wat het nu geweest is. Wellicht dat het uit elkaar halen en in elkaar zetten voldoende geholpen heeft. Wellicht keert het probleem weer terug. De pomp was het volgens hen in ieder geval niet, getest. De zekering ook niet. Wellicht ergens in de bedrading (kabelbreuk dachten ze aan, omdat de bedrading bij iedere draai meebeweegt, en de bedrading vrij stug is) of de switch, als meest waarschijnlijke probleemveroorzakers. Even afwachten dus of het blijft werken zo.

Aadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 6 aug 2021 13:10

Re: Spoelpomp Thetford doet t soms wel soms niet...

Bericht door Aadje » vr 6 aug 2021 13:38

knipoog.gif na 20jr geeft onze thedford C2 cassette de storing doet ie of doet ie het niet. Pomp vervangen was niet de oorzaak. Onderdelen van de afvalbak nakijken ook niet. Relais in de meterkast ook niet. De oplossing was de zekering die in de afvalbak ruimte direct naast het draaimechanisme ingestoken was. Deze zekering was erg gecorrideerd. Dit verklaarde ook dat soms de Pomp het maar heel minimaal het deed.

Plaats reactie

Terug naar “Water”