bandendrukcontrolesysteem
bandendrukcontrolesysteem
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een bandendrukcontrolle systeem voor de caravan.
Wie heeft er ervaring mee en wat zijn de voor en nadelen.
Wat zijn de goede merken.
Alvast bedankt voor de info,
Gr.IJsbrand
Ik ben op zoek naar een bandendrukcontrolle systeem voor de caravan.
Wie heeft er ervaring mee en wat zijn de voor en nadelen.
Wat zijn de goede merken.
Alvast bedankt voor de info,
Gr.IJsbrand
-
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Re: bandendrukcontrollesysteem
Het beste systeem dat ik ken;
-Voor elke rit de banden van de caravan nakijken op schade en scherpe dingen die in de band kunnen steken
-maandelijks bandendruk van de caravan nakijken
Mijn dealer was er kort over, "uw geld er niet insteken, kun je beter ééns goed van eten"
-Voor elke rit de banden van de caravan nakijken op schade en scherpe dingen die in de band kunnen steken
-maandelijks bandendruk van de caravan nakijken
Mijn dealer was er kort over, "uw geld er niet insteken, kun je beter ééns goed van eten"
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
Re: bandendrukcontrollesysteem
Mijn ervaringen zijn enigszins anders..
viewtopic.php?f=70&t=9317&p=171694&hilit=tpms#p171694
Hier vind je veel informatie. Ik stel voor dat we daar ook verder gaan ?
viewtopic.php?f=70&t=9317&p=171694&hilit=tpms#p171694
Hier vind je veel informatie. Ik stel voor dat we daar ook verder gaan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandendrukcontrollesysteem
De meeste TPMS zijn gemaakt voor de auto, waar zelden een druk hoger dan 4 bar voorkomt.
De druksensoren zijn dan vaak van mindere kwaliteit en geven boven de 4 bar te laag aan.
Dit kun je sterk vermoeden als je boven een bepaalde temperatuur de druk niet meer ziet oplopen, maar dan heb je hem al ingebouwd.
Dus als je voor je caravan ze wilt hebben moet je daar speciaal op letten.
De druksensoren zijn dan vaak van mindere kwaliteit en geven boven de 4 bar te laag aan.
Dit kun je sterk vermoeden als je boven een bepaalde temperatuur de druk niet meer ziet oplopen, maar dan heb je hem al ingebouwd.
Dus als je voor je caravan ze wilt hebben moet je daar speciaal op letten.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandendrukcontrollesysteem
Waar ik naar verwees, in dat andere topic gaan de sensoren van dat type TPMS probleemloos naar 8 bar of meer.
Op mijn caravan heb ik ze de 5,5 bar wel zien overschrijden..
Op mijn caravan heb ik ze de 5,5 bar wel zien overschrijden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Zie ook "ervaringen met TPMS gevraagd"
Het TRIUM apparaatje van Conrads kan 6 banden controleren op druk en temperatuur, weergegeven in een diagram display.
Druk 0-13 bar dus ook geschikt voor C-banden zoals oa Hobby voert.
Het TRIUM apparaatje van Conrads kan 6 banden controleren op druk en temperatuur, weergegeven in een diagram display.
Druk 0-13 bar dus ook geschikt voor C-banden zoals oa Hobby voert.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Mijn digitale drukmetertje gaat ook tot 8 bar maar heeft boven de 4,5 bar( had ik dus verkeerd onthouden en valt dus mee, geen 4 bar) niet meer de 1,5% afwijking die er op staat.Ab schreef:Waar ik naar verwees, in dat andere topic gaan de sensoren van dat type TPMS probleemloos naar 8 bar of meer.
Op mijn caravan heb ik ze de 5,5 bar wel zien overschrijden..
Op het camperforum heeft iemand eens getest en daarvan hier de text.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn, maar wel dat het iets is om mee rekening te houden.
Wat op de verpakking staat is niet altijd wat het is bij extremere waarden, zoals bij caravanbanden tov gewone banden.
Ik heb de meters getest op een testbank waar normaal drukschakelaars voor de procesindustrie worden afgesteld. De unit die ik gebruikte had een werkbereik 0 - 10 bar met een analoge uitleesschaal van 25 cm diameter met een spiegelschaal waardoor fouten door scheve aflezing worden voorkomen. Omdat de electronische meter zo'n rare afwijking vertoonde heb ik deze ook nog even met een DWT tester gecontroleerd. Dit is een testapparaat waarbij de testdruk onder een zuiger staat. Door net zo lang gewichten op de zuiger te plaatsen tot deze in de cilinder zweeft kun je heel naukeurig de druk bepalen. Tijdens het testen wordt de wrijvingsweerstand geëlimineerd door de zuiger tijdens het testen te laten draaien.
De mechanische meter gaf over het hele gebied te veel aan. ( 4 bar was op de meter 4,11 bar).
De electronische gaf in het gebied tussen 2 en 4 bar 0,2 bar te veel aan, maar boven 4,5 bar gaf hij te weinig aan ( 5 bar op de meter was in werkelijkheid 5,6 bar ) Waarschijnlijk heeft de fabrikant bespaard op het drukelement die duidelijk buiten zijn werkgebied zat.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandendrukcontrollesysteem
De nauwkeurigheid is eigenlijk ook niet eens van belang.
Stel: je pompt de band op tot 4.5 bar.
Als de sensor dan 5 bar aangeeft, so what. Je zet het alarm dan gewoon op 4.5 bar.
Het gaat erom, dat drukverlies wordt gesignaleerd. (en temperatuurstijging)
Hoeveel het ding afwijkt, is eigenlijk niet eens belangrijk.
Stel: je pompt de band op tot 4.5 bar.
Als de sensor dan 5 bar aangeeft, so what. Je zet het alarm dan gewoon op 4.5 bar.
Het gaat erom, dat drukverlies wordt gesignaleerd. (en temperatuurstijging)
Hoeveel het ding afwijkt, is eigenlijk niet eens belangrijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik zou graag wat info verkrijgen over het TPMS systeem van Atrium.
Nog geen 2 jaar geleden gekocht bij Conrads, na een klapband met de nodige vervolg schade) en nu blijkt 1 sensor niet meer te werken. De website noch het emailadres van Artrium in duitsland bestaat nog????
Het display vertoont de (volgens het boekje) streepjes die aanduiden dat de sensor niet werkt, inplaats van de druk en temp weergave.
Wie weet of er een batterijtje in zo'n sensor zit wat eventueel vervangen dient te worden en indien zo, hoe dit te verwisselen?? Hierover is niets te vinden in de gebruiksaanwijzing.
Houdt me aanbevolen voor elk zinnig idee.
Nog geen 2 jaar geleden gekocht bij Conrads, na een klapband met de nodige vervolg schade) en nu blijkt 1 sensor niet meer te werken. De website noch het emailadres van Artrium in duitsland bestaat nog????
Het display vertoont de (volgens het boekje) streepjes die aanduiden dat de sensor niet werkt, inplaats van de druk en temp weergave.
Wie weet of er een batterijtje in zo'n sensor zit wat eventueel vervangen dient te worden en indien zo, hoe dit te verwisselen?? Hierover is niets te vinden in de gebruiksaanwijzing.
Houdt me aanbevolen voor elk zinnig idee.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Je kunt die sensor losdraaien. (bovenaan, de bovenste 5-6 mm losdraaien)
Er zit een knoopcel batterijtje in.
Vaak helpt het ook, als je met de uitleesunit even naar de band loopt, en dan even de sensor los, en weer vast op het ventiel draaien.
Er zit een knoopcel batterijtje in.
Vaak helpt het ook, als je met de uitleesunit even naar de band loopt, en dan even de sensor los, en weer vast op het ventiel draaien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Bedankt Ab, ik zie idd iets wat je er af zou moeten kunnen draaien.
Ik vrees dat ik er een tang op moet zetten want het zit muurvast.
Ga het maar eens proberen na jouw suggestie geprobeerd te hebben.
Ik vrees dat ik er een tang op moet zetten want het zit muurvast.
Ga het maar eens proberen na jouw suggestie geprobeerd te hebben.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Nick, ik heb van alle knoopcellen de maten en waarden in mm en capaciteit in mAh. Mocht je de AG/300/ LR/ codering niet meer kunnen lezen dan geef je de mm maten maar op dan vind ik ze wel terug. Maar mss weet je het type uit de gebruiksaanwijzing. Gr.Jaap.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Vlgs mij staat er CR 2032 op.
3 volt Lithium Battery.
Maar ik ben er niet helemaal zeker van.
3 volt Lithium Battery.
Maar ik ben er niet helemaal zeker van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Het typenummer van een knoopcel is stiekem gewoon de maat in mm!
CR 2032 = 20 x 3,2 mm
CR 2032 = 20 x 3,2 mm
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ab, weet jij toevallig hoe lang die knoopcelletjes gemiddeld meegaan?
Zo'n sensor staat altijd AAN denk ik, dus tussen 1 en 2 jaar zou moeten kunnen maar niet veel langer dunkt me.
Zo'n sensor staat altijd AAN denk ik, dus tussen 1 en 2 jaar zou moeten kunnen maar niet veel langer dunkt me.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ja hoeveel(weinig) zal het zijn ? De CR 2032 heeft een capaciteit van 200 mA. Op die plaats zal hij te lijden hebben van centrifugaalkrachten, koude, hitte noem het maar.Denk het best ieder jaar te wisselen of gewoon wachten tot hij het opgeeft. Sta je soms nog van te kijken hoe lang zo'n ding meegaat. Jaap.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik kom nog even terug op mijn probleem met die kapotte?? sensor.
Heb net met Conrads gebeld, waar ik destijds het apparaatje gekocht heb en die beweren doodleuk dat de sensor niet te openen is (er zou idd een knoopcel in kunnen zitten) maar dat die niet te vervangen is.
Dat betekend dat je om de zoveel jaar nieuwe sensors moet aanschaffen. Vreemde zaak!!
Ik heb getracht de sensor te openen maar idd ik krijg dat ding niet open zonder hem te mollen. Dus dit zou kloppen met hetgene de Conrad man vertelt.
Dus mijn vraag nog een keer: wie heeft exact datzelfde ding in gebruik en weet hoe het te openen is of hoe de knoopcel te vervangen is.
Type 10.280.6 - 4er-TPMS system van Atrium
Meetbereik 0-13 bar standaard 4 sensoren (100 euro 2 jr geleden. Meet temp en druk, tot max 7 sensoren afwisselend gedisplayed.
Een CR2032 kan er nooit inzitten daar de diameter van de sensor al iets kleiner is dan de CR2032 diameter.
ben benieuwd.
Heb net met Conrads gebeld, waar ik destijds het apparaatje gekocht heb en die beweren doodleuk dat de sensor niet te openen is (er zou idd een knoopcel in kunnen zitten) maar dat die niet te vervangen is.
Dat betekend dat je om de zoveel jaar nieuwe sensors moet aanschaffen. Vreemde zaak!!
Ik heb getracht de sensor te openen maar idd ik krijg dat ding niet open zonder hem te mollen. Dus dit zou kloppen met hetgene de Conrad man vertelt.
Dus mijn vraag nog een keer: wie heeft exact datzelfde ding in gebruik en weet hoe het te openen is of hoe de knoopcel te vervangen is.
Type 10.280.6 - 4er-TPMS system van Atrium
Meetbereik 0-13 bar standaard 4 sensoren (100 euro 2 jr geleden. Meet temp en druk, tot max 7 sensoren afwisselend gedisplayed.
Een CR2032 kan er nooit inzitten daar de diameter van de sensor al iets kleiner is dan de CR2032 diameter.
ben benieuwd.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik twijfelde al wat.. ik had wat losse cellen liggen, en wist niet helemaal zeker of die vande TPMS waren..
Ik zal er zometeen wel even eentje opendraaien, en kijk dan wel even.
Flauwekulverhaal van Conrad. Het ding is gewoon open te draaien.
De batterijen gaan ca 1.5 jaar mee, soms meer, soms minder.
Onderling zit er best verschil in.
Ik heb er 6, ik gebruik er maar 2, omdat de auto standaard al TPMS heeft.
Soms stopte er een mee op de caravan, die verving ik dan door een ander, en vervolgens deed ie het weer een half jaar..
Ik zal er zometeen wel even eentje opendraaien, en kijk dan wel even.
Flauwekulverhaal van Conrad. Het ding is gewoon open te draaien.
De batterijen gaan ca 1.5 jaar mee, soms meer, soms minder.
Onderling zit er best verschil in.
Ik heb er 6, ik gebruik er maar 2, omdat de auto standaard al TPMS heeft.
Soms stopte er een mee op de caravan, die verving ik dan door een ander, en vervolgens deed ie het weer een half jaar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Inmiddels eentje losgedraaid..
Gewoon met een waterpomptang de metalen kartelring vastpakken, het zwarte kunststofdeel kan je er dan zo met de hand vanaf draaien.
(in mijn beleving was het anders )
Er zit inderdaad een andere batterij in, het is een CR 1632 3 volt.
Die kan je er zo uitschuiven, en vervangen door een andere.
Let wel even op hoe de batterij erin zit. Je kan je makkelijk vergissen met de + en de -.
Gewoon met een waterpomptang de metalen kartelring vastpakken, het zwarte kunststofdeel kan je er dan zo met de hand vanaf draaien.
(in mijn beleving was het anders )
Er zit inderdaad een andere batterij in, het is een CR 1632 3 volt.
Die kan je er zo uitschuiven, en vervangen door een andere.
Let wel even op hoe de batterij erin zit. Je kan je makkelijk vergissen met de + en de -.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Na ruggespraak met Conrad heb ik de sensor opgestuurd, was nog garantie.
Ben benieuwd of ik een nieuwe krijg toegestuurd.
Ik weet ook niet zeker of dit type nog wel bestaat, de website van Atrium is verdwenen.
Het lukte me niet om (met 2 tangen) het kapje los te draaien, dan de zaak compleet te vernielen.Maar als er een cel inzit zou dat wel moeten kunnen lijkt me.
FF afwachten wat Conrad doet.
Ab, bedankt voor je informatie.
Ben benieuwd of ik een nieuwe krijg toegestuurd.
Ik weet ook niet zeker of dit type nog wel bestaat, de website van Atrium is verdwenen.
Het lukte me niet om (met 2 tangen) het kapje los te draaien, dan de zaak compleet te vernielen.Maar als er een cel inzit zou dat wel moeten kunnen lijkt me.
FF afwachten wat Conrad doet.
Ab, bedankt voor je informatie.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Even door deze link scrollen en je hebt de plaatjes van het Atrium systeem.
http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php? ... ntry171347
en op deze site vind je nog meer systemen en plaatjes
http://www.josn.com.tw/products/detail.aspx?id=62
Ik heb het zelf van de ANWB ADAC en is volgens mij precies hetzelfde
Knaapje
http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php? ... ntry171347
en op deze site vind je nog meer systemen en plaatjes
http://www.josn.com.tw/products/detail.aspx?id=62
Ik heb het zelf van de ANWB ADAC en is volgens mij precies hetzelfde
Knaapje
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik dacht dat het ANWB systeem niet werkt met C banden (4.5 bar) ??Knaapje schreef: Ik heb het zelf van de ANWB ADAC en is volgens mij precies hetzelfde
Knaapje
Re: bandendrukcontrollesysteem
Zoals al in een eerder draadje te hebben aangegeven heb ik een set met 6 sensoren en deze set van Atrium Enterprise geeft in de handleiding aan:
Drukmeetgebied tot 180 PSI (12,4 Bar).
Deze set lijkt erg op die van de ANWB met 4 druksensoren maar daar ken ik het drukmeetgebied niet van maar lijkt op dezelfde set als van Atrium die ik circa 5 jaar geleden heb aangeschaft bij de Makro.
In mijn Focus zit ook een bandendruksysteem, maar het Atriumsysteem is in te stellen voor de laagste- en hoogste druk en bandentemperatuur.
Drukmeetgebied tot 180 PSI (12,4 Bar).
Deze set lijkt erg op die van de ANWB met 4 druksensoren maar daar ken ik het drukmeetgebied niet van maar lijkt op dezelfde set als van Atrium die ik circa 5 jaar geleden heb aangeschaft bij de Makro.
In mijn Focus zit ook een bandendruksysteem, maar het Atriumsysteem is in te stellen voor de laagste- en hoogste druk en bandentemperatuur.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik heb onderstaande en werkt perfect.
http://www.tyrepal.co.uk/
Je mag alle dagen uw bandendruk nakijken maar als je vertrekt en rijdt in een nagel loopt de band leeg met als gevolg dat de temperatuur en de druk stijgen en je denkt dat alles ok was.
Ik wil niet meer rijden zonder, voel me veel veiliger.
http://www.tyrepal.co.uk/
Je mag alle dagen uw bandendruk nakijken maar als je vertrekt en rijdt in een nagel loopt de band leeg met als gevolg dat de temperatuur en de druk stijgen en je denkt dat alles ok was.
Ik wil niet meer rijden zonder, voel me veel veiliger.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Hallo allen,
Ik heb ook al jaren zo een Atrium met 6 sensoren.
Werkt inderdaad goed.
Nu heb ik het volgende probleem dat een van de sensoren (die ik voor de caravan gebruik) het niet meer doet.
Heb ook nieuwe knoopcel in gezet, geprobeerd op de auto (dichter bij de ontvanger), maar ik denk dat hij echt stuk is.
Je zou zeggen dat die van de auto eerder stuk zouden gaan, omdat deze het hele jaar (zomer en winter) gebruikt wordt.
Van de week Conrad aan geschreven, omdat deze ook losse sensoren verkoopt.
Kreeg helaas het antwoordt, dat de sensoren die hun verkopen niet passen bij mijn systeem, omdat ze dit systeem niet (meer) verkopen.
Vraag me nu toch af of ik op een of ander manier nog aan een nieuwe sensor kan komen.
Ik heb ook al jaren zo een Atrium met 6 sensoren.
Werkt inderdaad goed.
Nu heb ik het volgende probleem dat een van de sensoren (die ik voor de caravan gebruik) het niet meer doet.
Heb ook nieuwe knoopcel in gezet, geprobeerd op de auto (dichter bij de ontvanger), maar ik denk dat hij echt stuk is.
Je zou zeggen dat die van de auto eerder stuk zouden gaan, omdat deze het hele jaar (zomer en winter) gebruikt wordt.
Van de week Conrad aan geschreven, omdat deze ook losse sensoren verkoopt.
Kreeg helaas het antwoordt, dat de sensoren die hun verkopen niet passen bij mijn systeem, omdat ze dit systeem niet (meer) verkopen.
Vraag me nu toch af of ik op een of ander manier nog aan een nieuwe sensor kan komen.
LMC 490 K 1998 en een Hyundai Tucson 2.0 2WD 2007 als trekker.