Koelkast of koelbox??

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Keppeke

Koelkast of koelbox??

Bericht door Keppeke » ma 14 feb 2011 14:46

Hoi kampeerders,
enige tijd terug kocht ik mij 2 koelboxen van campingaz (de gewone blazertjes). We zijn er tot hier toe enkel mee naar de Belgische kust gegaan, en hebben er al veel
plezier aan gehad. Alles lekker koel bij (Belgische) omgevingstemperaturen.
Nu willen we volgende zomer naar Italië op reis gaan, en heb ik mij laten vertellen dat deze blazertjes niet voldoende presteren voor de warme temperaturen daar.
Ik ben dus op zoek naar een alternatief...
In een draadje hier op het forum las ik al dat ik best op zoek ga naar een compressor-toestel. Tristar en Mobicool komen op dit forum als de besten naar voor.
Maar na enig opzoekwerk zag ik dat deze koelboxen al snel een 18-22kg wegen!!! Daar wij met een klapcaravan op reis gaan moet er heel veel in de auto en disselbak geplaatst worden, en dan is elke kilogram van tel!
Ik vroeg mij af of ik dan niet beter op zoek ging naar een mini-koelkastje (normaal ook met compressor-systeem)? Heb er al enkele zien staan met gewicht van 12-15kg.
Of heeft een koelkast nadelen die ik over het hoofd zie?
Hopelijk kan iemand van jullie mij hierbij helpen.
Met vriendelijke groetjes!

Gerhard N

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Gerhard N » ma 14 feb 2011 15:09

Waarom probeer je het niet gewoon? Ik heb een koelbox en die doet het in elk land (zuid-europa) heel goed. weenie.gif

pd0bao

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door pd0bao » ma 14 feb 2011 16:20

Ik denk dat wat jij noemt "blazertjes "die apparaten zijn werkend op een Peltier element ? Te herkennen aan idd een -altijd-werkende ventilator ",het blazertje"en een element dat bij verwisseling van + en - 12V overschakelt naar warmteafgifte. Die zijn kleiner dan gewone koelboxen die ook te onderscheiden zijn in absorptie systemen (12V= /230 V~en gas) en de compressor boxen (12 V=) en,via omvormer ook op 230V~. Als je genoeg hebt aan de kleine box ,het Peltier apparaat kan daarmee volstaan worden. De vraag kk of box : uit de box "valt "geen kou zoals bij de kk vergelijk maar met de toonbanken met koeling ook als box te beschouwen.Succes bij de te maken keus.Jaap

Nick

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Nick » ma 14 feb 2011 16:29

Zo'n simpele koelbox verlaagt de buitentemperatuur maar met zo'n 15 graden. Mocht de opgevings temperatuur 30 graden zijn, wat het in een tent met de zon erop al gauw is, dan is het binnenin de box al 15gr!!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38647
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Micky » di 15 feb 2011 16:14

RE.gif

mijn idee, die met die ventilatortjes, piezo ken ik ook, van mensen naast ons, die zijn elke keer wel koud, maar lang niet onder de 10 graden in de zomer.

Die ik heb zo'n Dometic absorptie koelbox, die werk perfect ook bij 35 graden, als ie maar niet in een afgesloten ten staat, de lucht moet wel kunnen circuleren.
ik zet hem meestal met de kont buiten de tent overdag, 's avonds sluit ik de zijwand gewoon.

ik zou zo een kopen, dan wel die zwaardre van de 2, die koelt 30 graden onder de buitentemperatuur dan heb je zeker iets goeds en niet te zwaar 15kg geloof ik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door BertJan » di 15 feb 2011 17:52

zo'n kleine koelbox met fan koelt 15 tot 17 graden onder omgevingstemperatuur.(meestal alleen 12 v)
een absorptie kolkast of box koelt 25 of 29 graden onder omgevingstemperatuur (met dubbel element 29 graden onder omgevings temperatuur)
een compressor koelbox koelt tot 39 graden onder omgevings temperatuur (nadeel alleen 220 volt)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Ab » di 15 feb 2011 18:03

Zo'n groot nadeel is het nu ook weer niet..
Als wij richting Zuid-Oost rijden (wat soms 5 dagen duurt) staat de koelbox achterin de auto.
Na een overnachting, gaan we 's morgens rijden, en 's avonds is ie nog koud genoeg.
Op campings onderweg gaat altijd wel de stekker erin zodra we een plekje hebben.

Het zou ook kunnen op een goede omvormer van 12 naar 230 Volt.
Die moet echter wel wat vermogen hebben, de piekstroom bij het aanlopen kan vrij hoog zijn.
Er zijn ook compressorkasten/boxen op 12 volt-230 volt.
Maar wel erg duur...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door pd0bao » di 15 feb 2011 18:30

Hi Bertjan lees daar iets over 2 elementen tegelijk aan,geloof best dat je dan een lagere temperatuur kunt bereiken (zoals je schrijft 29 *C lager dan omg) echter niet zo lang ,fabrikant,Electrolux bv,waarschuwt daar uitdrukkelijk voor. Ab je bedoelt piekstroom neem ik aan ? Geen spijkers op laag water etc noch zout op slakken willen leggen etc maar spanning en stroom je weet het.Gr.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Ab » di 15 feb 2011 18:53

:oops: thumbup.gif knipoog.gif
Helemaal juist Jaap.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

IvoW

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door IvoW » wo 16 feb 2011 22:29

Waarvoor gebruik je de box?

De koelkast in mijn caravan blijft goed koud, daarin bewaar ik dan ook de producten die echt goed op koelkasttemperatuur bewaard moeten blijven (vlees, vleeswaren, verse zuivelproducten) aangevuld met pruducten waarvan ik het prettig vindt dat ze echt koud zijn. Denk aan een frisdrank of sap en een biertje. Vol is vol.

De koelbox, die inderdaad maar matig presteerd bij hoge temperaturen, gebruik ik voor producten waarvan het beter is om ze niet in de hitte te bewaren, maar die niet per se echt koud hoeven te zijn. Denk aan groente en fruit, boter en resterende drankvoorraad, fles drinkwater etc die niet in de caravankoelkast past. Een drankje van 15 graden is natuurlijk niet echt koud, maar toch best koel in de zomerse hitte.

Mijn voorraad is overigens nooit veel groter dan voor 1 a 2 dagen. Dan heb je niet zo gek veel ruimte nodig en voldoet zelfs het kleine koelkastje van een Eriba Puck + een koelbox voor 6 man.

Wat ook goed werkt, is diepvriesproducten in de koelbox doen. Het diepvriesproduct ontdooit dan langzaam en werkt tegelijkertijd als koelelement voor de overige producten in de koelbox. Uiteraad alleen diepvriesproducten die je 's ochtends koopt om bij het avondeten op te eten.

Zandkasteel

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Zandkasteel » do 17 feb 2011 08:42

In onze vorige caravan was de koelkast stuk en gingen we ook voor een luxere koelbox, maar dat was niet ideaal.
En dan denk ik voornamelijk aan de herrie en het vocht onderin de box elke keer. Er zat wel een roostertje in, waar we pakken op zetten, maar dan nog moest je regelmatig het vocht eruit gieten. We waren blij dat we weer een caravan met goedwerkende koelkast hadden. De box is verkocht en gaat de koelkast stuk, ga ik toch weer voor een koelkast.

Keppeke

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Keppeke » za 19 feb 2011 11:16

Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik denk dat ik het toch maar bij een koelkastje ga houden.
Maar hoe zit dat dan na het verplaatsen? als we de koelkast achteraan in de auto zetten, moeten we deze na het rijden dan laten rusten?
en zoja, hoe lang?
groeten

pd0bao

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door pd0bao » za 19 feb 2011 11:32

Zandkasteel ivm opmerking over herrie bij een koelbox toch een enkele vraag : was er dan sprake van een peltier element (dus een permanent draaiende ventilator) of een "gewone" koelbox ? Van laatstgenoemde voorzien van absorptiesysteem kan ik me nl niet voorstellen dat die lawaai maakt daar dat hetzelfde systeem is als van praktisch alle kk toegepast in caravans.Mocht het een koelbox zijn voorzien van compressorsysteem dan hoor ik het graag:wil nl zo,n ding aanschaffen. Bij voorbaat dank,Jaap

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door fs1986 » zo 20 feb 2011 02:38

Keppeke schreef:Maar hoe zit dat dan na het verplaatsen? als we de koelkast achteraan in de auto zetten, moeten we deze na het rijden dan laten rusten?
en zoja, hoe lang?
groeten
Als de koelkast op zijn kant heeft gelegen; 1 uur wachten met aanzetten, tenzij er een afwijkende tijdsduur in de handleiding wordt vermeld.
Als de koelkast gewoon op zijn pootjes in de auto heeft gestaan; direct gebruiksklaar.

Zandkasteel

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Zandkasteel » ma 21 feb 2011 10:10

Wij hadden een Campingaz Powerbox Classic elektrische koelbox met een omvormer.
Soort systeem moet je me niet vragen.Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast of koelbox??

Bericht door Ab » ma 21 feb 2011 13:43

Dat is Peltier systeem vlgs mij.
Ik heb al heel veel koelboxen gehad.. De eerste was een Elektrolux op gas, 12 volt, en 220. Dat is dus absorbtiesysteem, het maakt dan niet uit waar of hoe de energie vandaan komt om het verwarmingselement te laten werken.

Daarna nog een aantal, met een Peltier element. Ook nog een Hertog-Jan kratkoeler, die dubbele elementen had. Alles op 12 volt, met of zonder omvormer.

Het haalt het in de verste verte niet bij de compressorkast die ik nu heb. ( Tristar, alleen op 220 Volt)
Die vriest zelfs als ie voluit staat.
Al die andere koelboxen hadden gemeen, dat mijn biertje niet koud was als het buiten 35 graden was.
Herrie ? Nee hoor. Niks meer dan de koelkast in huis. Die heeft een grotere compressor, dus maakt zelfs nog iets meer geluid.
En maar heel af en toe werkt ie effe. Meestal staat ie gewoon stil.
Het stroomverbruik is veel minder per dag van een compressorkast/box

Het is daarom zelfs mogelijk, om een compressorkoelkast te laten werken op een zonnepaneel. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”