Chateau 380

Plaats reactie
Groentje

Chateau 380

Bericht door Groentje » di 8 feb 2011 21:16

Mijn vrouw en ik zagen hem en konden hem niet laten staan! Een Chateau 380 met licht interieur en zijkeuken. Het begrip van een oud vrouwtje was voor ons echt van toepassing. Het vrouwtje was alleen nu een echtpaar, een echtpaar op leeftijd. De Chateau is van 1989 en sinds 1991 in het bezit van de vorige eigenaar. Verder dan Duitsland is hij niet geweest. In 2004 is in de opslag gegaan om hem 7 jaar later te verkopen. De Chateau werd niet meer gebruikt! Opeens werd via een kennis de Chateau ons aangeboden en we konden hem niet laten staan.

Nu komen we eigenlijk bij mijn vraag uit! Zoals te lezen heeft de Chateau 7 jaar stil gestaan en ik wil natuurlijk veilig rijden maar ook veilig kamperen. De Chateau ziet er van binnen zeer goed uit gezien zijn leeftijd. De bandjes zijn wat zacht en ik wil ik direct nieuwe onder laten zetten. De banden lijken nieuw qua profieldiepte maar 7 jaar staan lijkt me killing voor een band!

Voordat ik de voortent ga proberen etc wil ik veiligheid. Ik heb een optie voor een keuring van 200 euro maar dit vind ik veel geld! Als het 200 kost dan moet het maar wat vind u? Wat zou u aan de caravan doen om lekker weg te gaan in eigen land!

NB De Chateau is schoon en droog van binnen! O natuurlijk de foto's niet vergeten! http://gallery.me.com/svemic#100020&bgc ... &view=grid

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Chateau 380

Bericht door Nordicman » di 8 feb 2011 21:57

Groentje,

Op zich hoeft er niet veel mis mee te wezen, maar Banden / breekkabel en gasslangen+drukregelaar moeten zoiezo vernieuwd worden, en de remmen nakijken
verder even kijken wat voor type stekker hij heeft, en verloop kopen als dat nodig is, en kijken of de as nog goed is, en de bodem nog hard is.

Succes met de chateau.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gilbert

Re: Chateau 380

Bericht door Gilbert » wo 9 feb 2011 06:16

Als ik het was zou ik vooral de banden, maar ook het rollend gedeelte alsmede remmen en oplooprem nakijken, hoeft niet speciaal 200€ te kosten, als je zelf een beetje technisch aangelegd bent, veel kan jezelf, wat de bodem enz betreft nou ik denk dat je dat al wel zou gemerkt hebben voor de koop, je hebt er trouwens in wezen lopen om te bezichtigen ook, en zelfs binnen sinds 7 jaar, als er iets zacht is, voel en ruik je het wel, verder tijdens 1 ste vakantie goed in het oog houden, er kan na zo lang stil staan, en weer de baan opgaan links of rechts een klein lek ontstaan, dat aandacht vraagt.
Verder Proficiat met uw aankoop, ziet er nog perfect strak uit.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Chateau 380

Bericht door PeterD » wo 9 feb 2011 08:31

Gefeliciteerd met je aankoop Groentje.

Tja, als een caravan zo lang stil heeft gestaan zou ik zeker een onderhoudsbeurt laten geven.
En die kost inderdaad rond de 200 euro.
Maar dan weet je ook dat je er weer een tijd mee toe kunt.

Op een van de foto's zie ik wat roest aan een gasleiding.
Dat betekent dat er meer aan de hand kanzijn.

En als je handig bent kun je zelf altijd nog eventuele gebreken repareren die bij de beurt naar boven komen

Veel plezier met je Kasteel
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chateau 380

Bericht door Kingpin1966 » wo 9 feb 2011 10:48

Ik weet niet of je hem al betaald hebt maar is anders een aankoopkeuring geen idee?

Droog en schoon is soms maar een relatief begrip.
En die roest op de gasleiding is zeker zorgelijk, roest ontstaat door water in combinatie met zuurstof.
Dit kan op een lekkage duiden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Chateau 380

Bericht door Henny » wo 9 feb 2011 12:28

Gefeliciteerd met je eigen Chateau !!

Zoals je hieronder ziet hebben wij ook een Chateau, zijn er best tevreden over, vooral heerlijk de hoekkeuken en de ruime rondzit.
Wij kochten hem van een mevrouw waarvan de man overleden was ( ze waren de 1e eigenaars) Zelf wilde ze er niet meer mee weg. Mijn man heeft hem terdege nagekeken , technisch was hij in orde. Jammer genoeg zag ik pas thuis dat de bekleding wel heel erg vies was. Het heeft me veel moeite gekost ( geld viel wel mee) om er nieuwe hoezen om te maken. Ook de gordijntjes waren gebleekt op de vouwen dus ook dat moest nieuw.
Ach, al met al viel het wel mee maar toch kom je dus nog dingen tegen dat je dacht.....had ik maar beter gekeken.

Geniet ervan! caravan.gif

Henny
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chateau 380

Bericht door Kingpin1966 » wo 9 feb 2011 12:35

RE.gif
Jouw "probleempjes" vallen (gelukkig) in het niet vergeleken met wat sommige hier op dit forum al hebben beleeft.
Daarom is een aankoopkeuring altijd aan te bevelen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Groentje

Re: Chateau 380

Bericht door Groentje » wo 9 feb 2011 12:47

Iedereen bedankt voor de geweldige reacties, doet me goed!

Voor de banden heb ik een afspraak gemaakt, hier komen nieuwe op. Ik blaas de oude op voordat ik ga rijden en met lage snelheid en beleid moet ik een kilometer verderop wel aankomen denk ik zo! Bedankt voor de waarschuwing over de roest op de gasleiding, die laat ik dan inderdaad vervangen. Ik ben echt wel handig maar ik heb niet zoveel verstand van een caravan. Daarbij vind ik dat zaken als gas zeer goed moet gebeuren. Ik heb een lang leven gepland!

Ik ben woonachtig in Gelderland in de buurt van Arnhem, weet iemand een goede dealer of nog goedkoper een zeer goede hobbyist?

Gerhard N

Re: Chateau 380

Bericht door Gerhard N » wo 9 feb 2011 13:33

Probeer eens autoschade bedrijf Velbo in Bennekom, zij doen naast autoschade ook onderhoud en schade aan caravans en doet dat heel goed en niet duurder dan reguliere caravan(onderhoud) bedrijven!

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Chateau 380

Bericht door Henny » wo 9 feb 2011 13:37

http://members.chello.nl/a.galen4/

Hallo, hier staat ontzettend veel informatie op over het klussen zelf maar ook veel tips voor het onderhoud van de caravan!
Succes
Avento 420 / XC70....

Esra
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 sep 2020 20:32

Re: Chateau 380

Bericht door Esra » zo 4 okt 2020 23:30

We zijn op zoek naar onze eerste caravan voor
ons gezin (2 volwassenen en 2 kinderen van 4 en 7).

We hebben een seizoensplaats geboekt op een
leuke camping in Brabant dus we gaan er (voorlopig/nooit?) mee trekken.

We zijn groentjes op caravangebied en of
een seizoensplaats iets voor ons is, gaan we beleven.
Voor nu willen we dus iets betaalbaars omdat het om proberen gaat.

Dan mijn vraag: deze Chateau Chiara 380
https://link.marktplaats.nl/m1602041227 ... nt=app_ios
ziet er goed uit.
Lijkt goed onderhouden. Ik lees iets over het front bij dit type dat problemen kan geven. Helaas is daar geen foto van.

Lijkt dit een goede prijs? We gaan eerst kijken en we..nou eh mijn man zal letten op de technische zaken (banden / breekkabel en gasslangen+drukregelaar, de remmen, de as, de bodem). Voor zover hij dat zelf kan beoordelen natuurlijk.

Advies welkom!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Chateau 380

Bericht door deusjevo » zo 4 okt 2020 23:37

Gezien prijs en het uitgevoerde onderhoud en vochtmetingen zou je je hier in principe geen buil aan kunnen vallen.
Stalling en redelijke voortent en wat accessoires erbij.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Chateau 380

Bericht door dieseltijger » zo 4 okt 2020 23:52

Ik denk dat dit een perfecte caravan is om te kijken of het caravannen bevalt. Wij zijn begonnen met een Constructam die aan ons uitgeleend werd door onze zwager - dat beviel zo goed dat we een tweedehands kipje kochten, en twee jaar daarna een gloednieuwe. Het ziet er prima uit!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Chateau 380

Bericht door Hermanus » ma 5 okt 2020 10:21

De caravan ziet er goed uit, en door het regelmatige onderhoud en keuring moet alles in redelijk goede staat zijn. Maar ik heb mijn bedenkingen bij de grootte van de caravan. Met 2 volwassenen en 2 kinderen lijkt mij de ruimte in deze caravan toch beperkt. Mijn advies is om rond te kijken naar een iets grotere caravan, b.v. een Chateau 450. Deze zijn ook voor redelijke prijzen te krijgen, en bieden wel meer ruimte.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Chateau 380

Bericht door deusjevo » ma 5 okt 2020 10:32

Dubbele rondzit is toch wel lekker met 4 personen, kunnen ook eventueel de kinderen op slapen.
Oons model,(Knaus 450TU) is dan wel wat wellicht, lengtebedden voorin hebben wij vast bed van gemaakt.
.
48992CB4-7752-4D41-8060-52E62C48E0FF.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Esra
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 sep 2020 20:32

Re: Chateau 380

Bericht door Esra » ma 5 okt 2020 22:36

Wat leuk, meteen zoveel behulpzame reacties! Dank! Goede tips, idd is misschien iets groter type geen slecht idee. Aan de andere kant zit er ook aardige voortent bij. Kortom: we zijn er nog niet uit.

Overigens zoeken we ook nog een stalling in de buurt van Wageningen, liefst binnen. Ik heb wat gegoogled maar veel leek vol. Dus tips daarover zijn ook weer welkom!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Chateau 380

Bericht door Gemineye » di 6 okt 2020 10:24

Deze caravan is op zich prima denk ik, het is een van de betere types van chateau. De indeling moet je zelf maar bekijken of het wat voor je is (meeste mensen kiezen bij seizoensplaats toch voor iets groters) maar er zit een goede tent bij (check de staat! Als die ook seizoenen heeft gestaan, dan is hij wel op.)

Als de caravan verder netjes en goed onderhouden is, dan zie ik geen paniek en is de prijs ook netjes. Chateau heeft wel problemen gehad met fronten, maar dat betreft volgens mij meer de cantara variant bijvoorbeeld.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Esra
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 sep 2020 20:32

Re: Chateau 380

Bericht door Esra » zo 8 nov 2020 16:19

We hebben 'm gekocht en ook de stalling overgenomen.
Nogmaals dank voor al jullie tips! Esra

Plaats reactie

Terug naar “Chateau”