kwh tarief op de camping

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

kwh tarief op de camping

Bericht door Kees Mol » ma 13 dec 2010 15:17

Steeds meer campings gaan over op het systeem dat er gemeten wordt hoeveel kwh je aan stroom hebt verbruikt.
Op zich, wat mij betreft, een goed systeem.
Maar ik vraag me af of er iemand is die iets zinnigs kan zeggen over het tarief van een camping eigenaard kan/mag hanteren.
Ik snap dat ie veel kosten maakt om alles aan te leggen en dat een deel daarvan bovenop de kwh prijs komt.
Wie heeft hier ervaring mee?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » ma 13 dec 2010 15:29

Jawel, en niet zulke hele fijne ervaringen moet ik zeggen.
De campings nemen maar wat geloof ik.
Ik heb al een paar keer 0.80 en 0,85 eurocent per Kwh moeten betalen.
De camping in Oostenrijk waar ik deze winter heen ga, rekent dat ook al.
No boeit me het niet zoveel, wij gebruiken zo weinig mogelijk elektra.
Toch loopt het nog aardig op..
Er stond eens een Engelsman naast mij aan de balie, die het niet helemaal had gesnapt.
Die mocht iets van 450 euro stroomkosten afrekenen over 2 weken.
Hij had zijn Ultra Heat aangehad..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ad » ma 13 dec 2010 16:30

Ab schreef:Die mocht iets van 450 euro stroomkosten afrekenen over 2 weken.
Hij had zijn Ultra Heat aangehad..
Dan moet je er wel warmpjes bijzitten. shivering.gif
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Knaus440 » ma 13 dec 2010 16:56

ad,
Nee, dat warmpjes erbij zittenis tijdens gebruik van de ultra heat, daarna zit je op zwart zaad.

Op het campingdeel van het chaletpark waar we stonden, betaal je dacht ik 50 Eurocent per KWh.
Er is een prijs ingesteld per Kwh omdat er veel mensen waren die een koelkast meenamen en die dan buiten stond te koelen. Meestal gebruikten mensen dan niet de nieuwste koelkast, maar degene die thuis was afgedankt. En vaak stroomvreters. Nadat de mensen per Kwh moesten betalen zijn er koelkasten afgedankt of vervangen.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » ma 13 dec 2010 18:42

Vergis je niet in de kosten van elektrische verwarming..
Als het echt koud is, heb je aan een Ultraheat op vol vermogen soms nog niet eens genoeg.
Bij de prijs die ik noemde, kost je dat dus € 1.70 per uur.
Als je er dan warmpjes bij wil zitten, kost je dat dan € 40.80 per dag.
Daar komt dan de rest van het elektra gebruik nog bij.(extra kacheltje in de voortent bijv..)
Dan is het niet moeilijk om aan de 60-80 euro per dag te komen. Belachelijk veel natuurlijk. Naar mijn idee zijn de stroomkosten bewust zo hoog, dan laat je het wel uit je hoofd op elektrisch te verwarmen.
Gas kost minder.

Overigens ben ik met beperkt elektrisch gebruik ook altijd nog wel een euro of 5-6 per dag kwijt. De avonden zijn lang in de winter..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Wim Verso » ma 13 dec 2010 18:46

Ik persoonlijk vind het veel eerlijker, als je per kw uur betaald, als er tenminste normale tarieven worden berekend.

Zo hebben wij twee jaar geleden in September op camping De Koornaar, op texel nabij de plaats Den Burg gestaan en betaalden ongeveer 25 euro.

Ga dat maar eens per dag bealen, a 2.50 euro, dan ben je dus veel duurder uit.

Ik vind per kw betalen dus veel eerlijker, mits het normale tarieven zijn. kerstduim.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Knaapje » ma 13 dec 2010 19:01

Camping de Berken Gasselte, tarief 2011
EUR 0,30 per Kwh.
Gezekerd met 16 Amp.

Knaapje

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Stoekie » ma 13 dec 2010 19:01

We zijn met oud en nieuw 2008/2009 met de caravan naar camping Arlberg geweest en daar moesten we na 1 week iets van €90,00 aan stroom afrekenen.
We hadden toen, naast de koelkast, tv en gebruikelijke verlichting, de gehele week de elektrische vloerverwarming aan (de ultraheat stond enkel stand-by voor het geval de gasflessen leeg mochten geraken..... maar was gelukkig niet nodig).
Dat was trouwens niet alleen het stroomverbruik van de caravan maar ook van het privé-sanitairhuisje wat elektrisch verwarmd werd (incl. de warmwater-boiler).
Hoeveel we toen precies verbruikt hebben weet ik niet meer (ja, €90,- kerstwhoehoehaha.gif ) maar het tarief is op dit moment iig €0,45 per aangebroken Kwh.


Komende kerst gaan we naar camping Aufenfeld en daar moeten we €0,60 per kWh betalen............. da's dus 1/3 meer.
Voor het gas (bij een vaste gas-aansluiting) trouwens €4,-/m³.

Dat worden dus een paar pilsjes minder drinken komende vakantie kerstproost.gif
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door PeterD » ma 13 dec 2010 19:11

Wim Verso schreef:Ik vind per kw betalen dus veel eerlijker, mits het normale tarieven zijn. kerstduim.gif
Dat ben ik met je eens, maar wat is een normaal tarief?
De prijs die de campingbaas betaalt?
Het dubbele van wat de campingbaas betaalt?
Vast bedrag per dag voor de aansluiting en dan een laag tarief per KWh?
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

500TK

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door 500TK » ma 13 dec 2010 19:16

Het is inderdaad correct : de verbruiker betaald, ik heb geen airco in de zomer en in de winter geen electrische straalkachel. Het is normaal dat deze kost ergens moet betaald worden en liefst niet bij de "niet" gebruiker.
Maar! 0,80 euro - 0,30 euro zijn beiden schandalig duur voor 1 kwh electriciteit, 0,10 EURO / KWH is ongeveer de kost - als ze 0,15 KWH hebben ze reeds ruim winst.

De verbruiker betaald maar het moet een correcte prijs zijn, helaas is dit voor velen nieuw en hebben ze geen idee van de kost, dus kan alles.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door de reiziger » ma 13 dec 2010 19:43

Enig idee hoeveel het kost aan een campinguitbater om overal zijn leidingen veilig te laten leggen, de tellers voor het gebruik, en het personeelslid om de stand bij aankomst en bij vertrek te checken ?
En over hoeveel jaar hij dat terug kan verdienen ?

Ik ben voorstander van het betalen van het preciese verbruik, liever dan te werken met een bepaald bedrag per dag.
Het moet natuurlijk wel overduidelijk zijn welke de tarief is.
(In België zou het desgevallend duidelijk moeten zijn dat electriciteit goedkoper is op zaterdagen en zondagen - niet op feestdagen die in de week vallen.)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ad » ma 13 dec 2010 19:48

Ab schreef:Vergis je niet in de kosten van elektrische verwarming..
Als het echt koud is, heb je aan een Ultraheat op vol vermogen soms nog niet eens genoeg.
Bij de prijs die ik noemde, kost je dat dus € 1.70 per uur.
Als je er dan warmpjes bij wil zitten, kost je dat dan € 40.80 per dag.
Daar komt dan de rest van het elektra gebruik nog bij.(extra kacheltje in de voortent bijv..)
En dan komt het campinggeld er nog bij. Voor die prijs gaan we wel in een appartementje zitten.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Wim Verso » ma 13 dec 2010 19:54

Ik weet natuurlijk niet wat de kw prijs was, bij camping De Koornaar, maar 25 euro voor 31 dagen, vind ik normaal.

Op de campingplaats daar, hadden we dan ook nog per plaats, de beschikken over een aanrechtje, Toilet, en een douche, met een straalkacheltje voor verwarming.

Er was ook een aansluiting op de kabel TV, en gebruik van gemaakt.

De kosten van de douche, boiler en de verwarmings (straal) kachel,zat allemaal inbegrepen, bij die 25 euro.

Wij hebben geen airco in de caravan, of magnetron, dus die kosten hebben we niet.

Als je per Kw uur betaald, word je wel bewust van je stroom gebruik, en spring je daar dan zuiniger mee om, als dat je per dag een prijs betaald.

Dus, in dat opzicht vind ik het veel eerlijker.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door PeterD » ma 13 dec 2010 20:11

Nogmaals, ik ben een voorstander van betalen voor het werkelijk gebruik.

Maar als ik dan in één van de posts zie dat zelfs 30 ct per KWh al schandalig duur wordt gevonden, dan vraag ik me af of je wel weet wat het thuis kost.

Hier in Huizen heb ik een vaste prijs van 9,3 ct per KWh.
Joepie, dat is laag
Maarr als ik daar dan de transportkosten, vastrecht, energiebelasting, recht op 3 x 25A aansluiting, Belasting Tegen Welstand en alle andere zaken bij optel, dan kom ik aan 736 euro voor 2641 KWh.
En dan is de werkelijke prijs dus bijna 28 cent.

Nou, dan zou ik 50 cent per KWh op een camping redelijk vinden ivm de afschrijving op de installatie.
Of 1,50 per dag vastrecht en 30 cent per KWh.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

500TK

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door 500TK » ma 13 dec 2010 20:24

Laat me verduidelijken : 0,10 euro / kwh betaal ik thuis.

Als je op caming gaat neem je zowieso bijna altijd electriciteit : verlichting - koelkast. Ik had het hier over de extra verbruikers die de laatste jaren bij komen : airco, senseo,... en in de winter de electrische kachels ... deze zijn voor mij abnormale verbruikers op de camping.

De voorzieningen liggen reeds - het gaat hem over de extra verbruiken.

Wees aub eens kritisch en denk na, een tarief tussen 0.30-0.80 euro per kwh dan moet de camping maar 50% volzet zijn om rond te komen.

of anders, moest ik mijn electriciteit kunnen verkopen aan deze prijzen, dan kocht ik naast elke camping 1 ha grond legde der zonnepanelen op en stopte met werken.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door PeterD » ma 13 dec 2010 20:33

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat die 10 cent niet een juiste prijs is.
Dat is alleen de stroomprijs.
Maar om dat in je huis te krijgen moet je nog een heleboel meer betalen.
Kijk maar eens goed op je afrekening.

Of hebben we het hier soms over een verschil tussen Nederland en Belgie.
Nogmaals, op mijn rekening staat 9,3 cent per KWh, maar daar zit dan nog eens voor 19 cent toeslagen op.
En dat zal voor een campingbaas niet anders zijn
Laatst gewijzigd door PeterD op ma 13 dec 2010 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Henmar53 » ma 13 dec 2010 20:34

Maar wat verbruiken we nou gemiddeld genomen per dag?
Had zelfs eens een berekening gemaakt en kwam uit op zo'n 8 kwh /dag
met als verbruikers oa.koelkast/boilertje/tv/koffiezetapp./oventje/verlichting.
denk dat je dan toch aardig in de buurt zit, met 3,50 euro/dag
ik ben trouwens toch ook van plan een KWH metertje er tussen te zetten,
dit omdat er steeds meer campings overgaan op systeem "de verbruiker betaald"
op zich niks mis mee, maar dan wil ik wel inzicht hebben in m'n eigen verbruik,
zonder dat de "buurman"op mijn kosten meelift kerstrolleyes.gif
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

500TK

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door 500TK » ma 13 dec 2010 20:40

Dat is het PeterD wat ik duidelijk wil maken!

Iedereen die toekomt op de camping zou aansluitingskosten moeten betalen van ong. 100 euro plus administratie kosten en bij het verlaten voor afsluiten van de teller.... denk na en aanvaard niet alles zomaar (ik dacht dat dit een van de eigenschappen van de kampeerder was).

De camping betaald niet wat jij thuis betaald, ze betaald veel meer maar door te delen door aantal afnemers een stuk minder.

En geloof me de x,xx euro / kwh is inclusief alle kosten - maar laten we deze discussie sluiten aub.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door PeterD » ma 13 dec 2010 21:27

Laten we deze discussie inderdaad maar sluiten, want we zullen elkaar nooit overtuigen.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Peter1379 » di 14 dec 2010 08:52

Wij betalen deze winter in Oostenrijk op de camping 0,70 euro per kW/h, niet echt gooedkoop maar ik vind het aanvaardbaar en het is natuurlijk aan mezelf om er gebruik van te maken. Wij doen dat afhankelijk van de kou ook eventueel nog met een electrisch kacheltje voor de voortent omdat onze 2 honden daar liggen. Er staat ook een gaskachel maar als dat niet voldoende is kan ik er eventueel 2 electrische bijplaatsen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat kerstknipoog.gif .
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Blondi

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Blondi » di 14 dec 2010 10:29

Ik vind de campings al duur genoeg dus waarom moeten ze nog winsten maken op de elektri ..... bachhh.
Die camping bazen verzinnen tegenwoordig vanalles op €€€€€€€€€€€€ uit uw zakken te kloppen en dat gaat er nog niet op beteren kersthuilen. kerstweetniet.gif kersthuilen.gif kersthaphop.gif kersthaphop.gif

Gilbert

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Gilbert » di 14 dec 2010 10:52

alles is eigenlijk zonder weten al aangekaart, bijverwarming , airco, senseo en noem maar op, de 4amp van het verleden decenia, is niet meer voldoende, " wij willen meer amperes" ja maar dan moet de instalatie verzwaard worden, enz enz Prijzen tot 0,50 € per KWU zijn heel normaal en erg laag als je berekend wat het kost eer de electriciteit op jouw plaats geraakt, en als je bedenkt dat het regelmatig moet aangepast worden, omdat wij MEER willen, zonder dan nog de steeds wijzigende wetgeving aangaande veiligheid. Als je berekend dat je in princiepe met 10A , op 24 u 30,8 kwu zou kunnen verbruiken, en doe maar even de controle met een electrisch kacheltje van 2000wat, dan sta je raar te kijken, dan is zelfs een prijs van 10€ per dag, zonder meter te rechtvaardigen en tegenwoordig zie je ze wel eens electrisch koken ook. Sorry, wij zijn met vakantie op de camping, maar daarom hoeft de campinguitbater niet voor ons te betalen, het is zijn job en moet er van leven.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door peter s » di 14 dec 2010 13:15

RE.gif

Helemaal mee eens, als de prijzen weer eens de pan uit reizen dan gaat de koelkast op gas, het licht en waterpompje op onze accupack en buiten een kaarsje aan kerstlekkerpuh.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Wim Verso » di 14 dec 2010 14:26

RE.gif

Nou Peter, als het zo erg gaat worden , als dat jij schetst, dan stoppen we maar met Caravannen. kerstknipoog.gif kerstwhoehoehaha.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door PeterD » di 14 dec 2010 15:48

@ Peter S

Wat jij omschrijft met al die ontberingen; dat heette vroegâh toch kamperen?
Het schijnt dat m'n ouders dat deden kerstknipoog.gif
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”