kwh tarief op de camping

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Pino » zo 2 apr 2017 22:30

Normaal gesproken red je het wel met een paar euro per dag. 4-5 KWh
Laatst hadden wij ook de Ultraheat op 2000W en de vloerverwarming constant aan.... tja dat was meer elektra betalen dan staanplaats tarief... Maar een tank benegas is ook niet bepaald gratis.
Maar zonder verwarmen (of koelen met de airco) geldt voor de meesten mijn eerste regeltje
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Chris » zo 2 apr 2017 22:36

Hoi Hans.

Gemiddeld tussen 5 en 10 Kw voor de doorsnee caravanner.
Met airco en elektrische verwarming krikken het gemiddelde op van de "Kale" kampeerder natuurlijk.
De kale zitten natuurlijk lager.
Ikzelf gebruikte in het voorseizoen ong. 8 Kw per dag met af en toe wat electrische bijverwarming.
In de zomer met airco gebruik in de avond tot bedtijd was dat ong. 6 Kw.
Jij schrijft dat je beide niet hebt, dus je zal daar nog wel onder zitten.

( handig zo'n ingebouwde KWh meter, kan je ook zelf een beetje controleren.)

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door PD » zo 2 apr 2017 22:41

Zonder airco niet meer dan ca. 4 kWh per dag !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door HansHobby » zo 2 apr 2017 22:41

Kwh meter komt er zeker in. Heb er inmiddels al eentje besteld. thumbup.gif Bedankt voor de info !
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door PD » zo 2 apr 2017 22:42

RE.gif
Let je wel op je laadvermogen awhoea.gif Al die onzinnige meuk weegt heel wat knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » zo 2 apr 2017 22:43

PremiumDiscovery schreef:Zonder airco niet meer dan ca. 4 kWh per dag !
1 extra koelkast zoals genoemd scheelt behoorlijk in het gebruik, wij redden dat regelmatig niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Jan van Vijven » za 8 apr 2017 15:49

Ik heb een tijdje geleden een verbruiksmeter in ons tuinhuisje geplaatst.
Een tafelkoelkast, split unit airco stand-by, twee televisies stand-by, en de electronica van een combi gasketel gebruiken bij elkaar 1 Kw per dag.

Is natuurlijk geen caravan maar geeft een indicatie van stiekeme gebruikers.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JanPunne » za 8 apr 2017 16:04

In het voorjaar in Duitsland gemiddeld voor nog geen 2€ per dag aan de meterpaal gestaan.
En dat is beduidend minder dan de gebruikelijke 3,50€ of soms nog meer vaste prijs per dag die sommige campings hanteren.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door eurotrotter » za 8 apr 2017 22:18

JanPunne schreef:In het voorjaar in Duitsland gemiddeld voor nog geen 2€ per dag aan de meterpaal gestaan.
En dat is beduidend minder dan de gebruikelijke 3,50€ of soms nog meer vaste prijs per dag die sommige campings hanteren.
Het is niet alleen het verbruik wat telt.
De campingbaas heeft ook nog ge-investeerd in een netwerk( zijn kabels en palen) wat betaald moet worden
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

kwh tarief op de camping

Bericht door Jan van Vijven » za 8 apr 2017 22:32

Dat vind ik niet, de eigenaar heeft geïnvesteerd in een camping en daar horen bepaalde faciliteiten bij zoals kabels en bestrating. Die kabels horen daar dus gewoon te liggen.
Dat hij of zij beslist om de electriciteit niet gratis aan te bieden kan ik begrijpen, maar daar behoeft geen winst op gemaakt te worden.
De camping was in de beginne zijn zaak om winst mee te maken, hij is geen energie centrale begonnen om z'n brood mee te verdienen.

Edit:
Sommige campings vragen een euro voor een douche muntje, vind ik ook niet kunnen. Die waterleidingen en gebouwen horen er ook gewoon te zijn, dus een duppie is al meer dan genoeg.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Stef » za 8 apr 2017 22:38

Geef mij maar een stroomaansluiting per KWH afgerekend.
Ik ben inmiddels zover , dat ik geheel autonoom kan draaien, inclusief zonnepaneel die de batterij weer oplaad.
Aan het eind van de periode , lach ik me rot , wat ik dan moet afrekenen.
Veel minder , dan met een pauschall tarief.

Mvg
Stef haphop.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door MichelMD » ma 1 mei 2017 22:53

RE.gif
Dan vraag ik me af, zou je dan ook niet kunnen 'terugleveren' aan de camping als je accu's eenmaal vol zijn ?
Vooral als je caravan het hele jaar op een vaste plaats staat, lijkt me dat nog niet eens zo'n gek idee.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » ma 1 mei 2017 23:27

Echt niet.. :lol:
Met een zonnepaneel kan je jezelf best redden.
Maar je moet dan al heel zuinig en bewust met je beschikbare stroom omgaan.
Dat kan ook prima.
In principe heb je alleen maar wat stroom nodig voor de kraan. Dat is bijna niks.
Wij hebben geen zonnepaneel.
Maar zouden het best 3 weken kunnen redden met een volle accu van 55 Ah.
En daarna ook nog weg kunnen met de mover.
Maar dat is wel heel extreem.
Gaslamp buiten, en led tafellampjes op batterijen binnen, en voor de rest alles op gas en je hebt bijna niks nodig.
Met wat tv kijken en lampjes gebruiken en zo kan een zonnepaneeltje het maar net bijsloffen.
Ook ga je dan automatisch ook meer verbruiken.
Gewoon omdat het kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Stef » ma 1 mei 2017 23:36

RE.gif

Technisch gezien is het niet mogelijk om terug te leveren aan de camping , om de simpele reden dat mijn zonnepaneel max ong 18 volt levert bij volle belasting , dit wordt terug gezet door de spanningsregelaar tot ong. 14 volt om de accu te laden.
Om terug te leveren moet ik minimaal 240 volt kunnen produceren en dat haal ik bij lange na niet. weenie.gif

Ik sta nergens vast en sleur mijn hut gewoon mee, overal naar toe!

Ab@ Ik heb een 102 Ah AGM accu in de caravan staan en alles werkt bij mij op 12 volt incl tv en sataliet , en een hele hoop led lampjes en ik kan het prima een paar dagen uithouwen zonder te moeten bijladen.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » ma 1 mei 2017 23:52

Een paar dagen? Met een zonnepaneel kan je het toch onbeperkt uithouden zonder 230 volt lijkt me?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Conradi » ma 1 mei 2017 23:53

Jan van Vijven schreef:Dat vind ik niet, de eigenaar heeft geïnvesteerd in een camping en daar horen bepaalde faciliteiten bij zoals kabels en bestrating. Die kabels horen daar dus gewoon te liggen.
Ik denk Jan dat in de nabije toekomst elektriciteit op de camping het nieuwe breed-band WiFi wordt, als we massaal met elektrische auto's gaan rijden. Ik laad nu op de camping - meldt dat van te voren - en hou 't bij met een geijkte meter. Toch vinden de meeste campingeigenaren het prima, zijn zelfs wel nieuwsgierig hoe 't werkt en zo. Ik denk dat, dat snel gaat veranderen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Stef » di 2 mei 2017 00:05

Ab schreef:Een paar dagen? Met een zonnepaneel kan je het toch onbeperkt uithouden zonder 230 volt lijkt me?
Klopt: het is van belang , dat wat je dagelijks verbruikt aan stroom, dit weer bijgeladen krijgt via het paneel.
Je ben natuurlijk afhankelijk van heg aantal uren daglicht . In de zomer is dit makkelijker dan in de winter.
Ook afhankelijk is waar je ben. In spanje is dit makkelijk dan in het noorden van europa.
Ook kan ik mijn 450 watt 220volt koffiemachientje gebruiken via de inverter , maar dit is uiteindelijk toch wel een stroomvretertje !! [aschrik.gif]

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ruud27

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ruud27 » di 2 mei 2017 00:28

MichelMD schreef:RE.gif
Dan vraag ik me af, zou je dan ook niet kunnen 'terugleveren' aan de camping als je accu's eenmaal vol zijn ?
Vooral als je caravan het hele jaar op een vaste plaats staat, lijkt me dat nog niet eens zo'n gek idee.
Een echte Hollandse opmerking.

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door MichelMD » wo 3 mei 2017 20:10

Stef schreef:RE.gif

Technisch gezien is het niet mogelijk om terug te leveren aan de camping , om de simpele reden dat mijn zonnepaneel max ong 18 volt levert bij volle belasting , dit wordt terug gezet door de spanningsregelaar tot ong. 14 volt om de accu te laden.
Om terug te leveren moet ik minimaal 240 volt kunnen produceren en dat haal ik bij lange na niet. weenie.gif

Ik sta nergens vast en sleur mijn hut gewoon mee, overal naar toe!

Ab@ Ik heb een 102 Ah AGM accu in de caravan staan en alles werkt bij mij op 12 volt incl tv en sataliet , en een hele hoop led lampjes en ik kan het prima een paar dagen uithouwen zonder te moeten bijladen.

Mvg
Stef
Ah ja, mijn fout. Ik zat even met een volwaardig 240volt systeem in mijn hoofd, was even niet opgekomen dat een caravan op laagspanning zit. Dan wordt het inderdaad lastig terugleveren zo knipoog.gif
Ruud27 schreef:
MichelMD schreef:RE.gif
Dan vraag ik me af, zou je dan ook niet kunnen 'terugleveren' aan de camping als je accu's eenmaal vol zijn ?
Vooral als je caravan het hele jaar op een vaste plaats staat, lijkt me dat nog niet eens zo'n gek idee.
Een echte Hollandse opmerking.
Tja, waarom ook niet ? ;)
Stel je moet 80ct. per kw/h afrekenen, en je verbruikt 200kw/h over het hele jaar, zou top zijn dat je dan niets hoeft bij te betalen als je meer dan 200kw/h hebt teruggeleverd.
Kan me enigszins wel indenken dat een campinghouder een overschot aan kw niet aan jou gaat vergoeden awhoea.gif

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door scooterandre » do 4 mei 2017 09:43

Terug leveren aan een generator is nog leuker....
Loopt na verloop van tijd de benzine- of dieseltank over. awhoea.gif
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door evr66 » do 4 mei 2017 10:30

Had ik van de week in oostenrijk een mooie mee op de camping. Aankomst, netjes een bevestiging waarop onder meer elektra stond voor 2 eur per dag (16 A aggezekerd), gas eur 4.90 per kuub. Nog diezelfde dag nagevraagd: klopt dit echt want we dachten per kwh te moeten betalen. Nee hoor, hier niet, 2 eur per dag is alles. Mooi, kachel ingesteld op max 2 kw elektrisch plus gas, dan kunnen we ook nog koffiezetten en zo. 9 dagen later, eindafrekening: 5 eur gas en 108 eur elektra! En een andere kracht aan de receptie: nee mijnheer, die 2 eur per dag is vanag 1 mei (stonden daar tot 30.04). Oeverloze discussie: hij stelt we hebben niets nerekend dat u noet afgenomen heegt. Ik stel: als uw infomatie had geklopt, hadden we beduidend minder betaald. Hoop gezeik natuurlijk, einde oefening netjes de 2 eur per dag netaald die ze op papier gezet hadden. Wel nog een dagje extra ( want u vertrekt later, niet voor 12 uur, wat volgens chef 1 geen punt was) plus aansluitkosten gas/elektra. Beetje nare smaak aan over gehouden al met al. Je hebt de voorwaarden zwart op wit, vraagt voor je gatsoen nog og dit echt klopt, en vervolgens alsnog een hoop geneuzel.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » do 4 mei 2017 10:42

RE.gif
Formeel genomen heb je waarschijnlijk gelijk, maar vind je het van jezelf ook niet een beetje naief om niet te veronderstellen dat daar iets niet goed is gecommuniceerd.
Weet dat met een aansluiting die jij daar voor €2,- per dag zou krijgen, je in theorie ruim 88Kwh. per dag kunt afnemen; ruim 2 cent per Kwh. dus scratch.gif
Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook vaak niet waar stom.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door evr66 » do 4 mei 2017 10:45

RE.gif
Dat was dus precies de reden om het even na te vragen. Als het en op papier staat en de kerel die dagelijks achter de receptie staat, het bevestigd, wie ben ik dan om het beter te weten? Buiten dat, was die 2 eur per dag een week later wel juist, dus ook niet zo absurd. Ze hadden ook 1 april og 1 juni kunnen kiezen voor die wisseling.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 4 mei 2017 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door HansHobby » zo 30 jul 2017 09:59

HansHobby schreef:Even een vraagje. Wij zijn tot nu toe verwend geweest met campings waar de stroom in de prijs inbegrepen zat. We hebben voor dit jaar echter een camping op het oog waar je wel per Kw/h moet betalen. Niet dat me dat iets uit maakt, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waar ik qua gebruik ongeveer aan moet denken.

Wie weet waar ik zo ongeveer op kan rekenen qua verbruik per dag ?
Inmiddels terug uit het prachtige Zwarte Woud. We hadden voor de stroom twee opties. of afkopen voor 3.50 per dag of per kw/h laten berekenen. De eigenaar gaf zelf al aan dat afkopen met een standaard uitrusting aan de dure kant zou zijn. Dus de optie kw/h gekozen. Uiteindelijk 34 euro voor 14 dagen af moeten tikken. Dus ongeveer 2.50 per dag. komt aardig in de buurt van de inschatiingen die jullie al gaven in dit topic. thumbup.gif

Overigens lag er bij thuiskomst een briefje in de bus dat mijn kw/h meter was bezorgd. Vandaag maar eens oppikken bij de buren en meteen doorverkopen aan mij zwager die er ook naar op zoek was. mrgreen.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door deusjevo » zo 11 sep 2022 15:53

ff stof afblazen. 🌬

Stel dat wij met onze buscamper naar een wintersport camping zouden gaan dan moeten wij elektrisch verwarmen, een andere optie hebben wij niet.

Wat kost een elektra aansluiting zo op een dag op een gemiddelde wintersport camping met de hele dag bijvoorbeeld een elektrische radiator aan?

Ik heb begrepen dat elektra tarieven op campings al sky-high waren en nu as winter wellicht nog hoger?

Is het economisch gezien wellicht handig een standkachel op diesel te laten installeren?

De buscamper is wel geïsoleerd blijft natuurlijk een bestelbus met een grote schuifdeur knipoog.gif
Laatst gewijzigd door deusjevo op zo 11 sep 2022 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”