kwh tarief op de camping

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Kasper

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kasper » zo 17 aug 2014 13:11

RE.gif En dan heb je niks aan overstappen, hooguit een andere camping zoeken, met een lager tarief. knipoog.gif

pd0bao40

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door pd0bao40 » zo 17 aug 2014 13:25

@ " Nou eigenlijk ging het om het tarief op de camping " dat moge zo zijn maar dan
toch altijd nog in relatie op de kWh- prijs thuis. Omdat dat laatste nogal eens
uitgelegd wordt als de te laag vermelde kWh op de rekening en verzuimd wordt
de extra,s te vermelden zoals Jan hierboven inmiddels wel deed maakte ik de op-
merking. Ook de campings zullen de meerkosten die wij thuis hebben, doorberekenen.

mr-leo

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door mr-leo » zo 17 aug 2014 13:40

Daarnaast kost het aanleggen en onderhouden van het systeem ook geld, en er moet ook nog wat verdiend worden en dat is logisch. Betalen per kWh is het gevolg van airco's en boilers in caravans.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » zo 17 aug 2014 14:57

RE.gif
En die campingeigenaar die noodgedwongen door het steeds hogere verbruik, de stroom per Kwh. verkoopt mag e.e.a. niet meten met de Kwh-metertjes zoals wij die gebruiken.
Hij mag alleen maar geijkte meters gebruiken. Dat daar een ander prijskaartje aanhangt is evident scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kees Mol » zo 17 aug 2014 23:04

Ik vind het nog steeds boeiend om de reacties te volgen.
Ben heel tevreden met de grote respons.
Op veel campings zie je zgn. comfort plaatsen.
Op die plekken bestaal je dus boven het gewone tarief de faciliteit water en afvoer.
Wat mij betreft was dit ook zo geregeld voor de electriciteit.
Begrijp me goed dat er betaald moet worden voor verbruik vind ik een perfect oplossing.
Ik heb geen 16 ampere nodig voor mijn waterpompje en een paar spaarlampjes.
De koelkast op gas bevalt mij iedere keer weer uitstekend.
Het is ook goedkoper en de capaciteit van de koelkast is prima.
Omdat ik ook lpg tank heeft dit ook een voordeel.
Helaas zijn zonnepanelen nog te duur en duurt het een tijd voordat je de kosten er uit hebt.
Dank aan ieder die zijn bijdrage heeft geleverd.
met vriendelijke groet en voor ieder een prettig kampeer verblijf.
Kees Mol

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door de reiziger » ma 18 aug 2014 18:57

Ik vind dit ook wel een interessante draad.

De technische vooruitgang is nu eenmaal zo dat we kunnen genieten van een aantal zaken die meer en meer elektriciteit vragen, waardoor het niet zo eenvoudig-eerlijk meer is om gewoonweg een dagtarief aan te rekenen.

Dit zal zeer binnenkort nog versneld worden, naarmate er meer hybride (verbrandingsmotor gecombineerd met elektromotor) in het straatbeeld komen. (zie die andere interessante draad daarover).

Ik betaal zeer graag de juiste prijs, voor comfort waarvoor ik kies.
Op de camping in Benidorm tijdens de overwintering, betaal ik voor elektriciteit minder dan een euro per dag. Maar mocht het nodig zijn, dan kan ik toch de volle 16 ampère aanwenden die er beschikbaar is.

Eigenlijk is de meest eerlijke prijs een basisbedragje per dag forfaitair, om de installatie van de camping af te betalen, èn een bedrag per verbruikte KWu.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » ma 18 aug 2014 20:09

de reiziger schreef:Eigenlijk is de meest eerlijke prijs een basisbedragje per dag forfaitair, om de installatie van de camping af te betalen, èn een bedrag per verbruikte KWu.
Dat lijkt mij ook de eerlijkste oplossing thumbup.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Vliedje

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Vliedje » wo 20 aug 2014 20:46

caravan.gif Het zou idd eerlijker zijn als er per KWh wordt afgerekend, mits de prijs per KWh acceptabel is. Maar wat is acceptabel? Naar mijn mening is dat de prijs die de campingeigenaar betaalt aan de energieleverancier, vermeerderd met een opslag die voldoende is om zijn leidingennetwerk te kunnen onderhouden en tijdig vernieuwen. In Nederland zijn de electra tarieven ongeveer € 0,21 per KWh. Als de campingeigenaar daar € 0,05 tot € 0,10 per KWh aan opslag bijdoet, kom je op een alleszins aanvaardbaar tarief. Wij blij, hij blij.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » wo 20 aug 2014 20:57

RE.gif

deels ben ik het zeker met je eens, maar hoe bepaal jij (wij) of 5-10 cent voor hem voldoende is, wat kost zo'n installatie in hoeveel jaar wordt hij afgeschreven enz. dat kunnen wij hier zo even niet bepalen, verder bied hij een dienst dan mag hij ook goed verdienen (wie weet financiert hij deels het zwembad op de camping ermee, wat hij anders niet had kunnen bieden), wil je het niet, dan neem je het niet, net als een hotel waar de kamers €400,- kosten, de ene vind dit normaal, de ander vind het onbegrijpelijk, vind je dit hotel te duur dan ga je naar een ander hotel, dit vind ik persoonlijk hetzelfde bij een camping, iedereen kiest binnen zijn of haar (gestelde) budget.
Ik ben blij dat het privé sanitair deze zomer op de camping €20,- per nacht kostte, er waren maar 6 plaatsen die dit hadden en wij kregen er 1, een paar weken voor vertrek in het hoogseizoen, waarom? omdat de meesten dit te duur vinden, voor ons in onze situatie was dit (nog net) acceptabel en voor meerderen ook, want de meeste plekken waren bezet, zelfs door mensen zonder caravan en alleen met tent (net als wij met hele kleine kinderen) thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vliedje

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Vliedje » wo 20 aug 2014 21:42

RE.gif Dat is ook lastig te bepalen, en was een beetje een slag in de lucht, omdat die opslag per camping zal verschillen en ik geen idee heb wat het onderhoud kost. Ik bedoelde er slechts mee aan te geven, dat het electra tarief niet meer dan kostendekkend hoeft te zijn. Als de campingeigenaar mede een zwembad financiert, kan hij dat beter in de overnachtingsprijs doorberekenen dan in de prijs van electra.
Voor ons chalet betalen wij de electra- en waternota apart. Heb even nagekeken wat wij per KWh betalen. Dat blijkt € 0,42 te zijn. Dat is dus 2 x zoveel als het tarief dat ik thuis betaal. (verbruik van 1 april tot 1 november 316 KWh, totaal bedrag € 132,72.) Voor deze camping vind ik dat heel redelijk, in aanmerking nemend dat de leidingen door de campingeigenaar gratis zijn aangelegd vanaf de hoofdleiding tot aan de stoppenkast, de boel met 16 amp is afgezekerd en we alle normale elektrische apparatuur kunnen gebruiken zonder bang te hoeven zijn, dat er een stop doorslaat of de aardlek eruitknalt.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

kwh tarief op de camping

Bericht door Jan van Vijven » za 30 aug 2014 08:28

Voor de liefhebber: 14 dagen Kroatië is +/- 150 kWh, dit is incl airco, koelkast, boiler, tv + decoder, koffiemachien en de nodige cellphone, E-readers en fiets laders.

Met dank aan de Jolly meterkast:-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kees Mol » wo 3 sep 2014 10:13

Toen we ons melden bij de receptie van de camping kregen we te horen dat we 50 euro voorschot moesten betalen voor de electriciteit.
De reden hiervan was dat enkele camping gasten vertrokken waren zonder de electriciteit af te rekenen.
Vreemd dat de eigenaar dit niet kon achterhalen en de rekening alsnog aanbieden aan de gasten die vertrokken waren.
Bovendien is de electriciteit inbegrepen bij de prijs wanneer je niet langer dan 4 weken kampeert.
Ik vind dit toch maar aparte regelingen.
Maar goed je dokt 50 euro en wellicht krijgen we terug want zoveel verbruiken we toch niet.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Oenema » wo 3 sep 2014 10:29

RE.gif

Op zich is daar wat voor te zeggen, maar ik denk dat als de mensen al vertrokken zijn het toch aardig moeite kost om wellicht dat kleine beetje wat de electra kost nog betaald te krijgen. Wellicht nemen ze daar de moeite dan niet voor.

Wij staan (althans de caravan) de hele maand september nu op een camping waar we 200KwH inclusief hebben.
Wat we hierboven komen moeten we bijbetalen.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Kasper

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kasper » do 4 sep 2014 10:10

Persoonlijk vind ik dat een vreemde ontwikkeling dat je vooraf €50 moet dokken voor stroom. Ook vind ik het raar dat je apart voor stroom moet betalen en soms ook nog met muntjes voor het water.
De campinghouder weet toch exact wat hij per jaar verbruikt en dan lijkt het mij helemaal niet moeilijk om een prijs te bepalen.
Wel is het zo dat ik het slechts één keer heb meegemaakt dat ik het verbruik van stroom apart om de rekening zag en dat ik maar heel weinig stroom verbruikt had.
Voor 2 overnachtingen betaalde ik € 2,75 (5,5 kWh), dat was vorig jaar op een kleine camping in Östringen.

Volvodriver

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Volvodriver » do 4 sep 2014 10:22

Tja, dat gedoe met elektra en kosten. Ik weet het allemaal niet meer,

Onze seizoensplaats kost een bepaald bedrag. Daarbij zit 200 Kwh elektra bij inbegrepen. Bij meer verbruik betaal je € 0,35 per Kwh.

Tijdens onze vakantie in Zweden betaalden wij 35 tot 40 Zweedse kronen per dag voor elektra. Een boel geld maar wel altijd 16A. (ik ben door omstandigheden afhankelijk van elektra van de paal.)

Ik maak mij er eigenlijk niet echt druk om. Ik heb het altijd nodig, en calculeer het wel gewoon in.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » do 4 sep 2014 11:07

borm147 schreef:Persoonlijk vind ik dat een vreemde ontwikkeling dat je vooraf €50 moet dokken voor stroom. Ook vind ik het raar dat je apart voor stroom moet betalen en soms ook nog met muntjes voor het water.
De campinghouder weet toch exact wat hij per jaar verbruikt en dan lijkt het mij helemaal niet moeilijk om een prijs te bepalen.
Wel is het zo dat ik het slechts één keer heb meegemaakt dat ik het verbruik van stroom apart om de rekening zag en dat ik maar heel weinig stroom verbruikt had.
Voor 2 overnachtingen betaalde ik € 2,75 (5,5 kWh), dat was vorig jaar op een kleine camping in Östringen.
heel veel mensen zullen geen 5.5 KWh gebruiken in 2 nachten, dus daarom wordt het steeds vaker apart berekend en dat is ook volledig eerlijk, want als je een beetje los gaat met kacheltjes op stroom in de voortent dan vliegt je gebruik omhoog.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » do 4 sep 2014 14:50

micky schreef:heel veel mensen zullen geen 5.5 KWh gebruiken in 2 nachten, .......
Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar je gebruikt al snel meer dan je zelf denkt.
Bij onze vorige caravan die thuis ook altijd aan de paal hing, heb ik er ook eens een Kwh-metertje tussen geplaatst om te kijken hoeveel stroom de caravan op die manier nog opslokte.
Ik stond er zelf verbaast van dat er ong. 1 Kwh. per dag werd afgenomen door de voeding die aan stond. schrik.gif
Zonder dus ook maar 1 lampje of pompje in bedrijf te hebben gehad werd er dus al 1 Kwh p/d afgenomen.
De caravan was van 2001 en derhalve zal de Mika-voeding niet de modernste meer zijn geweest.
Ik denk dat vele er niet bij stilstaan dat er ook apparaten zijn die bij nullast ook stroom verbruiken. scratch.gif
Je zult begrijpen dat vanaf die constatering de voeding altijd uitstaat. thumbup.gif
Je zult je misschien afvragen waarom die stekker erin als hij thuis staat.
Welnu, om de moveraccu op peil te houden met een Ctek3600.
Die had ik voor de meting overigens uitgetrokken.
Het verbruik van de lader heb ik natuurlijk ook eens gemeten en bleek ong. 0.15Kwh p/d te zijn. whistle.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » do 4 sep 2014 15:00

RE.gif

ik niet, ik weet wat ik verbruik :wink: maar 5.5 is best veel voor 2 dagen, dat is 19KWh per week dat is zo 10 euro in de week aan stroom..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kasper » do 4 sep 2014 15:34

RE.gif Het kan best wel veel zijn, maar het bier moet ook koud staan. mrgreen.gif Maar als je het in zijn geheel ziet dan betaalde ik voor 2 nachten € 22,75 en dat is heel weinig.
Ik heb nog nooit op zo'n goedkope camping gestaan. blij.gif Verder heb ik nog even gekeken op een camping in Zuid Frankrijk waar we bijna ieder jaar wel even komen, behalve dit jaar, daar betaal je voor stroom €3,75 per dag en voor max. 10 Ampere. Maar ook daar betaal je een relatief laag bedrag per dag, nog geen € 15,00 per dag. knipoog.gif
M.a.w. hoeveel je voor alleen stroom betaald zegt me niet zoveel, ik kijk naar het totaalplaatje. scratch.gif

Volvodriver

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Volvodriver » ma 8 sep 2014 15:34

RE.gif
Eigenlijk gaat het bij ons net zo.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » ma 8 sep 2014 20:31

borm147 schreef:RE.gif Het kan best wel veel zijn, maar het bier moet ook koud staan. mrgreen.gif Maar als je het in zijn geheel ziet dan betaalde ik voor 2 nachten € 22,75 en dat is heel weinig.
Ik heb nog nooit op zo'n goedkope camping gestaan. blij.gif Verder heb ik nog even gekeken op een camping in Zuid Frankrijk waar we bijna ieder jaar wel even komen, behalve dit jaar, daar betaal je voor stroom €3,75 per dag en voor max. 10 Ampere. Maar ook daar betaal je een relatief laag bedrag per dag, nog geen € 15,00 per dag. knipoog.gif
M.a.w. hoeveel je voor alleen stroom betaald zegt me niet zoveel, ik kijk naar het totaalplaatje. scratch.gif
thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kees Mol » za 4 okt 2014 10:26

ik heb nu geboekt voor volgend jaar. de prijs is inclusief electriciteit. dat scheelt voor een periode van 6 weken minstens 100 euro. ik was er wel verbaasd over dat de beheerders het principe van je betaalt voor wat je verbruikt hebben los gelaten.

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ruudfr » zo 22 nov 2015 23:24

heb je ook wat aan de meter als bijna alles ( verlichting /waterpomp tv schotel enz op 12 volt werkt ?
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door janoniem » zo 22 nov 2015 23:38

RE.gif
Als nagenoeg alles op 12 V werkt meet je gewoon het 230 V verbruik van de omvormer.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door pd0bao » ma 23 nov 2015 12:06

RE.gif en dat is dus inclusief het verbruik aan de secundaire (12Volt) zijde van de trafo.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”