kwh tarief op de camping

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
mr-leo

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door mr-leo » vr 15 aug 2014 12:51

Guus 1972 schreef:[...]
De koelkast gaat volgend jaar dan sowieso op gas.
Ik zou eerst maar eens uitrekenen of dat wel uit kan. Een gemiddelde koelkast verbruikt zo'n 20gr/uur, dus 480gr/dag. Stel 5kg gas kost 10 euro, dan betaal je dus bijna een euro aan gas per dag.

Zelfde rekensommetje even maken voor het gemiddelde verbruik op stroom en je ziet dat het pas boven de 50 cent per kWh gaat lonen om op gas te koelen... Wat een gedoe voor een paar cent "winst"!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » vr 15 aug 2014 13:04

Ik heb dat vorig zomer gedaan, de kk in de caravan en de box in de voortent verder koken op gas, schade in 2 weken bijna 2 grote LPG flessen leeg à €18,- per fles. Dus reken maar uit :)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Guus 1972 » vr 15 aug 2014 13:11

Dan weet ik het ook niet meer. De bedoeling was nu juist om stroom te besparen scratch.gif. Nu heb ik de afgelopen dagen dit draadje doorgelezen en daaruit had ik begrepen dat koelkast op gas wel degelijk goedkoper is. Ik heb het nog na gerekend aan de hand van de cijfers zoals ze hier werden aangeleverd.

Edit: ik heb even nagekeken wat het verbruik over tien dagen is: 2700 gram. Dus met een 5 kilogram gasfles kom ik prima uit de voeten.
Laatst gewijzigd door Guus 1972 op vr 15 aug 2014 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

mr-leo

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door mr-leo » vr 15 aug 2014 13:18

Maar waarom zou je, nu je per kWh betaald, in eens moeilijk gaan doen over stroom gebruiken... terwijl je normaal tussen de 2,50 en 5 euro per dag betaald? Als je geen airco's en boilers gebruikt ben je juist goedkoper uit als je per kWh moet betalen dan bij een hoog vast tarief.

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Guus 1972 » vr 15 aug 2014 13:26

mr-leo schreef:Maar waarom zou je, nu je per kWh betaald, in eens moeilijk gaan doen over stroom gebruiken... terwijl je normaal tussen de 2,50 en 5 euro per dag betaald? Als je geen airco's en boilers gebruikt ben je juist goedkoper uit als je per kWh moet betalen dan bij een hoog vast tarief.
RE.gif omdat ik me nu bewust ben van de mogelijkheden die ik heb om mijn verbruik te verminderen. Ook met ons beperkte verbruik zijn er nog mogelijkheden om te besparen. En eerlijk gezegd: voor mij wordt het nu een sport ook, juist nu ik zelf invloed daar op heb. Ik heb dan het gevoel dat ik zelf dat laatste ijsje van de vakantie verdient heb.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

mr-leo

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door mr-leo » vr 15 aug 2014 13:31

RE.gif
Dat is natuurlijk prima, maar ik zou de koelkast lekker op stroom laten of in ieder geval even het verbruik opzoeken van je merk/type koelkast!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » vr 15 aug 2014 15:12

Guus 1972 schreef:.....ik heb even nagekeken wat het verbruik over tien dagen is: 2700 gram. Dus met een 5 kilogram gasfles kom ik prima uit de voeten.
Hou je ook rekening met de buitentemperatuur?
25 gr. of 35gr. maakt nogal wat uit. whistle.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door driver » vr 15 aug 2014 15:24

mr-leo schreef:
Guus 1972 schreef:[...]
De koelkast gaat volgend jaar dan sowieso op gas.
Ik zou eerst maar eens uitrekenen of dat wel uit kan. Een gemiddelde koelkast verbruikt zo'n 20gr/uur, dus 480gr/dag. Stel 5kg gas kost 10 euro, dan betaal je dus bijna een euro aan gas per dag.

Zelfde rekensommetje even maken voor het gemiddelde verbruik op stroom en je ziet dat het pas boven de 50 cent per kWh gaat lonen om op gas te koelen... Wat een gedoe voor een paar cent "winst"!
Vreemde berekening. scratch.gif Je verbruik van gas en elektriciteit is helemaal uit verhouding, en leidt tot een fout resultaat. Ik heb het even correct berekend, op basis van de verbruikscijfers van Thetford (http://www.thetford-europe.com/nl/produ ... oelkasten/).
Afhankelijk van het type koelkast ligt het omslagpunt voor een prijs van 2€ per kg gas tussen de 20 en 24 cent per kWh, en voor lpg tussen 12 en 14 cent per kWh. Gas is dus altijd goedkoper, tenzij je héél duur gas hebt.
De koelkast op gas "gedoe"? scratch.gif Bij mijn koelkast is het gewoon het knopje op een andere stand zetten, en verder geen enkel verschil.
Het gaat me ook niet om die paar centen, echt niet. Voor dit draadje had ik de berekening ook nog nooit echt in detail gemaakt. Maar als de prijzen van elektriciteit op sommige plaatsen belachelijk hoog worden, vind ik het wel leuk om er niet al te veel aan mee te doen, gewoon door even aan een knopje te draaien.
Voor degene die het gecijfer "gedoe" vinden, dat begrijp ik. (hoewel ik het wel leuk vond om heel even correct na te rekenen, na de foute berekening van Mr Leo)
Echter voor hen is er een heel makkelijke conclusie, zonder enig gedoe:

Als je per kWh veel meer moet betalen dan thuis, zet je beter de koelkast op gas, tenzij je gas extreem duur is (bv campingaz) of tenzij je graag de camping extra steunt.

mr-leo

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door mr-leo » vr 15 aug 2014 15:40

Met gedoe bedoel ik dat je moet opletten of er nog genoeg gas is. Je verbruikt natuurlijk veel meer gas dan met alleen koken dus moet vaker je gasfles vullen/omwisselen. Dat is toch meer gedoe dan de stekker in het stopcontact doen. Het gaat mij er om dat zelfs als de kWh prijs 50 cent is, je echt geen hogere kosten hebt dan wanneer je een vast tarief van 3 of 4 euro per dag betaald.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Michel1975 » vr 15 aug 2014 15:43

Ben ik even blij met mijn LPG flessen mrgreen.gif
Overigens is, en dat is misschien een detail, bij mij de koelkast kouder op gas dan op stroom bij hele hoge temperaturen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door driver » vr 15 aug 2014 15:50

Gedoe valt toch wel mee? Bij onze vakantie dit jaar in Noorwegen heeft de koelkast 26 dagen op gas gedraaid. Eén keer moeten vullen, tijdens tankbeurt. Heb er meer dan 100 euro mee uitgespaard. Elektriciteit in Noorwegen is bijna altijd 40 kronen of 5 euro per dag. Led(lampjes) en kraantje gaan op de batterij en koelkast op gas, Senseo gebruiken we sowieso niet.

Ik ben het met Guus eens, ik steun de camping liever door op het terras ijsjes te eten (of biertjes te drinken) dan door onnodig dure elektriciteit te betalen haphop.gif

pd0bao40

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door pd0bao40 » vr 15 aug 2014 15:56

@Driver, als je er maar rekening mee houdt dat de kWh thuis veel meer kost dan het
+/-kwartje dat het lijkt te zijn! De "transportkosten" de belasting over belasting enfin
bekijk een jaarrekening maar eens op je gemak, daar is bijna hogere wiskunde voor nodig
de overheid hevelt nl steeds meer over van echt verbruik naar vaste bedragen die je toch moet betalen.Zonnepanelen, zuiniger apparaten t,helpt je allemaal niet,zelfs over-
winteraars hebben niets aan s,winters afsluiten omdat er dan een schriktarief wordt
gehanteerd bij wederaansluiting. Groet, Jaap.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door driver » vr 15 aug 2014 16:16

Bedankt Jaap. Ik ga het niet narekenen, maar je hebt ongetwijfeld gelijk; terechte opmerking. Door je bemerking krijg ik een beetje meer begrip voor de hoge tarieven, maar ik ga de koelkast toch maar op gas laten. Ik eet wel een ijsje meer om ze te steunen mrgreen.gif

PS Zonnepanelen zijn in België ongelooflijk winstgevend, maar spijtig genoeg draaien de mensen zonder panelen ervoor op. Dom beleid van vorige regeringen ...

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » vr 15 aug 2014 16:51

RE.gif
RE.gif scratch.gif scratch.gif
Ik heb de verschillende stroomkosten zoals ik ze thuis betaald even uit de laatste jaarafrekening (07-2014) gedestilleerd.
Knipsel001.PNG
Knipsel001.PNG (6.26 KiB) 5947 keer bekeken
Daarin kun je enigszins opmaken hoe de prijs van je Kwh is opgebouwd.
Ik moet hier wel bij aantekenen dat ik ook nachtstroom heb waarvan de kale stroomprijs iets lager is dan de dagstroom.
Het kale kostprijsverschil tussen dag en nachtstroom bedraagt ongeveer.....niet schrikken..1 cent schrik.gif scratch.gif
En dan te bedenken dat degene die nachtstroom afnemen,ook nog een iets hoger tarief betalen voor de dagstroom boos.gif
Afzetters zijn het boos.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door driver » vr 15 aug 2014 17:14

Kale stroomprijs 7,5 cent per kWh, met belastingen 31 cent per kWh. Dat zegt iets over de belastingen in de lage landen ...

mr-leo

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door mr-leo » vr 15 aug 2014 23:03

31 cent?? Dan zou ik snel overstappen naar een andere leverancier want dan betaal je 10 cent te veel!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » za 16 aug 2014 10:10

RE.gif
Dan mag jij me vertellen waar ik goedkoper ben.
Ik bekijk elke jaar de aanbiedingen en doe dan mee met het Consumentenbond-collectief.
Daar is voor mij, zowel het vorig jaar, als dit jaar NLE als goedkoopste uit gekomen.
Het enige wat ik in het overzichtje niet heb meegenomen is de bonus van €100,- die ik van NLE heb gekregen omdat ik het hele jaar netjes op tijd mijn voorschotten heb betaald.
Ik adviseer je om je jaaroverzicht maar eens goed door te nemen dan kun jij niet ver afwijken van die 31 cent.
Het is tenslotte alleen de stroomprijs waarmee de aanbieders kunnen spelen.
Al die andere bedragen/toeslagen staan vast en daar heeft je stroomaanbieder geen invloed op.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Kasper

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kasper » za 16 aug 2014 12:58

RE.gif Nee hoor, ook vastrecht is variabel. scratch.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » za 16 aug 2014 14:59

RE.gif
Wat wordt daar nog onder verstaan.
Ik heb die post niet op mijn jaarnota staan.
Is het niet zo dat het vroegere vastrecht tegenwoordig in de kransportkosten zitten.
Dit is een post die betaald dient te worden aan de netwerkbeheerder (Enexis)
Als je naar een andere energieleverancier gaat wijzigt deze post niet.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Kasper

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kasper » zo 17 aug 2014 11:01

RE.gif Ze noemen het "vastrecht levering" en daar zit veel verschil in en natuurlijk in de welkomstpremie. Vandaar dat ik elk jaar overstap naar een andere energieleverancier. mrgreen.gif
Meestal kijk ik op gaslicht.com en die bovenaan staat die neem ik voor een jaar. Scheelt gauw €200 tot €300 per jaar. Dus blijf niet zitten waar je zit. thumbup.gif

pd0bao40

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door pd0bao40 » zo 17 aug 2014 11:58

RE.gif Dat klinkt aantrekkelijk maar toen ik me eens omver liet l.llen door een rasverkoper van Nuon kreeg ik 2 afrekeningen 1 van hen maar ook (nog steeds) van
Eneco nu als netbeheerder. De netbeheerder heet nu, dacht ik, Stedin ? Voor heel NL ?
Aangezien ik een gruwelijke hekel heb aan administratie de boel teruggeschroefd.
Mijn vraag : is dat nog steeds zo? dus massa papiertroep thuis?

Kasper

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kasper » zo 17 aug 2014 12:34

RE.gif Nee, althans bij mij niet, ik zoek de goedkoopste uit en meld me aan via gaslicht en alles wordt geregeld. Het is nu de derde keer dat ik overstap en tot nu toe geen problemen gehad. whistle.gif
Wat ik dus nooit doe, is op een aanbod via de telefoon ingaan, je weet nooit of je die kunt vertrouwen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door JPGeetje » zo 17 aug 2014 12:43

RE.gif
RE.gif
Stedin zit in de Randstad zegt hun site.
Enexis zit in noord, oost en zuid-Nederland.
Er zijn er natuurlijk meer. Hier een lijstje.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Kasper

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Kasper » zo 17 aug 2014 12:44

Maar we dwalen af, het ging hier over een kWh metertje..... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » zo 17 aug 2014 12:48

RE.gif

Nou eigenlijk ging het om het tarief op de camping :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”