Ik zoek een andere caravantafel

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » ma 13 sep 2010 22:45

Wij hebben in onze caravan een tafel met een knikmechanisme eronder, zodat deze ook gebruikt kan worden als bedtussenstuk tussen onze treinzit. Nu vind ik dit nogal een lomp zwaar ding en wij gebruiken die tafel niet voor een bed, maar tijdens het rijden moet ik wel elke keer dat ding inklappen en vastzetten met een strap aan een bank.
Ik zou graag een andere tafel willen hebben die: vast staat op de vloer, met één poot, kleiner van blad oppervlakte en waarvan het blad mogelijk acentrisch weg te duwen is. Dit soort tafels zie ik tegenwoordig wel meer in meerdere merken caravans/campers, maar ik heb ze nog nooit los te koop gezien.
Zijn die überhaupt te koop en zo ja waar, want dealers verkopen die tafels niet los? Als ik zo'n tafel kan aanschaffen hoe zou je dan aan de vloer moeten bevestigen?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Peter1379 » di 14 sep 2010 08:41

Ik weet niet of het een veronderstelling of een constatering is dat dealers die tafels niet los verkopen. Maar ik zou denken dat als je hem ergens in een caravan tegenkomt bv bij een dealer je volgens mij zo'n ding zo kunt bestellen. Het chassis nr van de caravan noteren en ermee naar een merk dealer zou volgens mij moeten volstaan.
Ik denk alleen (eigen ervaring) dat je jezelf een slag in de rondte schrik van de prijs die ervoor gevraagd wordt.
Dus mijn advies zou zijn om naast de gang naar de dealer ook zelf wat onderzoek te verrichten op internet want daar valt de nodige winst te behalen. Ik denk overigens niet dat de tafels zoals je bedoeld vast staan aan de vloer want daarvoor moet er een soort rails in de vloer aanwezig zijn en om dat nu in je vloer in te frezen lijkt mij iets waar je goed over na moet denken met name wat het effect is als je de caravan weer een keer wilt verkopen of inruilen.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Nordicman » di 14 sep 2010 15:58

Marktplaats is de plaats waar er nog wel eens een paar staan, zelf het blad al eens bij Vervat gekocht, een die fout besteld was voor niet al te veel euro's
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » di 14 sep 2010 18:41

Op Marktplaats ben ik nooit de tafels tegengekomen die ik zoek wel massa's die ik zelf ook heb (een beetje staandaard bij diverse caravans denk ik) met knikmechanisme. zelf op alleen tafelpoot of onderstel heb ik nooit wat op Marktplaats gezien. Met zo'n poot alleen ben ik al tevreden, het tafelblad zou ik dan zelf kunnen maken.
Plaatje van een soortgelijke tafel wat ik zoek komt uit een Eriba. Met zo'n poot hebben we veel meer ruimte om op te staan dan met zo'n lomp knikonderstel.

PS. het is inderdaad maar een veronderstelling dat dealers ze niet los verkopen, dus ik ga het deze week eens bij mijn dealer vragen. Het kwam zo maar weer eens bij me op omdat we de afgelopen 2 weken 's avonds veel hebben binnen gezeten en bij het opstaan die tafel telkens in de weg stond.
Bijlagen
tafel.jpg
tafel.jpg (3.33 KiB) 26744 keer bekeken
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Nordicman » di 14 sep 2010 20:51

Zo'n hydraulisch pootje kost wel een paar knaken: http://camper-onderdelen.nl/?action=pro ... t_id=45868 :(
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Peter1379 » di 14 sep 2010 21:36

je zou hier eens kunnen informeren, heb ik ook gedaan http://www.moebelwerk-ilse.de/content/c ... 41&tnode=2
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition


EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door EdWo » wo 15 sep 2010 14:40

Wij hebben de te grote tafel in onze treinzit vervangen door een kleiner exemplaar waardoor er meer loopruimte ontstaat en mijn echtgenote makkelijker bij de bovenkastjes kan.Tijdens de rit laat ik de tafel overigens gewoon op zijn plaats zitten,nooit problemen mee gehad (ook in de vorige caravan Hobby 400SF niet).Losse knikpoot gekocht voor E32.50 en van de dealer een bevestigingsstrip gekregen.
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » wo 15 sep 2010 16:53

Allen bedankt, ik ben net vanuit mijn werk langs de dealer geweest en die zei ook al dat een los onderstel op zijn minst €300,- zou gaan kosten, dus dat doen we maar niet. De links zijn handig ook voor nieuwe ideeën, overigens staan daar ook niet hydraulische typen bij, die aanzienlijk goedkoper zijn, maar nog steeds behoorlijk veel geld kosten. Dus scratch.gif en kijken of ik wat anders kan verzinnen. Misschien net als EdWo een kleiner maken die minder lomp en zwaar is.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Peter1379 » wo 15 sep 2010 18:06

Een hydraulisch 1-poots onderstel voor 238, - is mogelijk. Mocht je interesse hebben laat het dan maar weten.
Weliswaar nog steeds een hoop geld natuurlijk maar heb je iig iets.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Ab » wo 15 sep 2010 20:19

Als de tafel niet hoeft te zakken, is het wat simpeler..
Van een stuk buis is dan eenvoudig een poot te fabrieken. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » zo 12 dec 2010 15:06

Mijn schoonzoon heeft inmiddels een andere tafel gemaakt 60x60cm (zie foto) en ongeveer de helft minder zwaar dan de standaard kniktafel die er nog in zit. De plaat is van een dubbelverlijmde beukenmultiplex plaat en in kleur en blanke lak gespoten. De vraag is nu wel wat de beste manier is om hem vast te zetten. Er zitten 6 gaten in de voet om hem vast te schroeven op de vloer, maar hoe kort/lang mogen de bouten zijn om toch goede houvast te hebben zonder dat die bouten door de gehele vloerplaat heen gaan en welke bouten raden jullie hiervoor aan?
Bijlagen
P1000405_resize.jpg
P1000405_resize.jpg (52.37 KiB) 26151 keer bekeken
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door deusjevo » zo 12 dec 2010 15:12

Ik zou die tafel juist wel door de vloer vastzetten.
Nadeel van zo'n tafel is wel dat je hem niet even een stukje kan verschuiven.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » zo 12 dec 2010 15:18

Bedankt vandaar mijn vraag. Wordt dit met de tafels die je tegenwoordig ziet op 1 hydraulische poot ook altijd gedaan?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Ab » zo 12 dec 2010 15:24

In dit geval komt de tafel ook aan de wand vast lijkt me ?
Dan komt de meeste stevigheid ook uit de wand.
Een tafel met 8 schroeven op de vloer vastzetten zal bij de meeste caravans geen goed resultaat opleveren, als de caravan daar niet op voorbereid is.
Het vloerplaatje waar de schroeven hun houvast moeten vinden, is maar een paar mm dik.
De caravans die standaard een 1-poots tafel hebben, zullen in de vloer plaatselijk ook een versteviging hebben.

Toch is het wel mogelijk een stevige konstruktie te maken. (Ik wil het zelf eigenlijk ook graag, de nieuwe Fendt tafel ben ik erg van gecharmeerd)
Het is bijv mogelijk, aan de onderzijde een grotere stevige plaat te maken, van alluminum of van hout.
Met afstandsbussen tussen de 2 vloerlagen, kan je dan de kracht overbrengen naar die stevige plaat.
Je moet dan wel door en door bouten.

Ik zit er aan te denken om zelf ook een poot te maken die er dan net zo uit ziet als die nieuwe tafel.
Zakken hoeft ie niet, de rondzit wordt nooit als bed gebruikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » zo 12 dec 2010 15:37

Er komt inderdaad ook nog wel zo'n hoeklijn aan zodat je de tafel aan de wand kunt vasthaken. Weet niet hoe dit heet, maar weet wel dat je dit zo kan kopen in de meest caravan zaken. Zal dus jouw advies volgen Ab met het door en door bouten met afstandsbussen en plaat. Dank voor de antwoorden.
Bij ons hoeft die ook niet te zakken, komt tussen de treinzit die we ook nooit ombouwen tot extra bed. Het schept lijkt me, nu wel extra ruimte en het is makkelijker van de bank af te komen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Ab » zo 12 dec 2010 15:49

Paul, in jouw geval is de vloerbevestiging van ondergeschikt belang, de meeste stevigheid komt in jouw geval door de bevestiging aan de wand.
De tafel zit van boven ook vast.

Bij een vrijstaande tafel in een rondzit is het een heel ander verhaal, daar komen alle zijdelingse krachten uiteindelijk op een relatief kleine voetplaat.
Daar gaat het echt niet met 6 parkertjes in een 3 mm plaatje.

Bij jou zal het best kunnen. De parkers in de vloer hoeven eigenlijk alleen de poot maar op zijn plaats te houden.
De wand bevestiging moet dan wel goed zijn natuurlijk. Maar omdat je die kan maken over een relatief lange lengte, is dat wel redelijk goed vast te krijgen.

Door en door monteren op de vloer met afstandsbussen is uiteraard altijd beter, maar in jouw geval kan het dus ook wel zonder, mits je het maar goed aan de wand vast kan krijgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » ma 13 dec 2010 09:52

Bedankt Ab. Ik zal inderdaad eerst eens kijken met die hoeklijn, maar ik heb nog een soort "zwevende" beklede sierstrook precies op de hoogte van de tafel tegen de wand, dus weet niet precies of dat genoeg houvast geeft. Het is natuurlijk wel zo dat we de tafel alleen maar gebruiken om eventueel aan te eten en 's avonds als armsteun als we in de lengte op de bank zitten. Dus als steun om wat makkelijker op te staan wordt die nu niet meer gebruikt zoals bij de vorige. Dat is ook één van de redenen dat ik ook een kortere tafel wilde, wat makkelijker op staan zonder eerst een paar keer te hoeven schuiven.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door BertJan » ma 13 dec 2010 17:43

Aan die bekelde wand kan je heel goed een rail zetten. je kan de open ruimte aan de achterkant opvullen met hout en vastlijmen aan de caravan wand, dan heb je veel meer stevigheid dan die staande poot.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door PMT » di 14 dec 2010 15:22

Ik denk dat ik net een vinger ertussen kan krijgen, dus dat wordt een latje. Maar evengoed bedankt BertJan en de moeite waard om te proberen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Ronald

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Ronald » ma 24 jun 2013 21:20

Laatste reactie is al even geleden, maar wie weet........ welk merk zijn caravans uitvoert (uitvoerde) met een tafel op 1 poot die middels een vast railsysteem op de vloer in de lengte te verschuiven is?
Dat lijkt mij een stabiel systeem.

Net zelf al gevonden, het is het merk TEC, maar inmiddels zie ik in de duurdere caravans gewoon weer die lelijke poten.

Nog meer merken die dit hebben/hadden?

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door koerier » ma 24 jun 2013 22:32

Onze LMC heeft dat systeem ook, maar TEC is instapmodel van LMC.
Ik ben er echter niet kapot van.

De rails is moeilijk schoon te houden, en het grootste nadeel vind ik dat de tafel niet te verwijderen is, b.v. als ik de caravan een poetsbeurt wil geven van binnen.
Het is ook een hele zware tafel
Is wel op te klappen en te verschuiven, maar had toch liever een normale tafel gehad.
Zit er zelfs over te denken om dat alsnog te realiseren, maar als je de rails verwijderd, moet er ook nieuwe vloerbedekking in.

Groet,
Marianne
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Ronald

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Ronald » wo 26 jun 2013 11:48

Hoi Marianne,

Dank voor je reactie, de nadelen kan ik me indenken. Maar staat de tafel daarentegen niet heel stevig?
Misschien is deze heftafelpoot iets voor je. Als je de rails verwijderd valt de voet er wellicht overheen?
http://www.reimo.com/nl/57106-einsaeule ... 318_693mm/
Word voor € 249,00 bij je thuis afgeleverd, heb ik nagevraagd bij een Nederlandse dealer.
Je moet dan nog wel je bestaande blad overzetten.
Ik weet niet of de hoogtes af te stellen zijn.

Groeten Ronald.
Bijlagen
57106.jpg
57106.jpg (4.79 KiB) 20037 keer bekeken

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door koerier » wo 26 jun 2013 12:09

Ronald,

De rails loopt door de hele rondzit, dus de poot zal er niet overheen vallen.
Daarbij zal het tafelblad niet door de caravandeur kunnen, zo groot is die.

Maar bedankt voor het meedenken.

Marianne
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ik zoek een andere caravantafel

Bericht door Micky » do 27 jun 2013 18:22

RE.gif

een tafel blad wat niet door de deur kan scratch.gif leg eens uit als je wil, waar loop je vast?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”