Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Robert Peerenboom

Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Robert Peerenboom » zo 22 aug 2010 20:07

Ik ben erg benieuwd naar de meningen/overwegingen van mensen die hun vouwwagen hebben ingeruild voor een caravan. Wij overwegen dat namelijk ook, maar zijn nog niet helemaal overtuigd...

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Lambert » zo 22 aug 2010 20:15

Wij zijn wel niet overgestapt, maar de gang van zaken is meestal
tent dan vouwwagen en de volgende stap caravan/camper

Als je altijd naar het warme zuiden gaat is een vouwwagen misschien beter.
Maar als je ook in koelere en natte gebieden verblijft zal de heimwee naar een
caravan toenemen.
Maar om teleurstellingen te voorkomen huur voor een vakantie een vouwagen.
verder veel succes, zonder een overhaastige beslissing


VW passat knaus 450 TF

barb

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door barb » zo 22 aug 2010 20:37

wij hebben slechts 1 jaar in een vouwwagen gekampeerd, vond het helemaal niks! Daarna dus meteen een caravan aangeschaft.

Rinus66

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Rinus66 » zo 22 aug 2010 20:46

Wij hebben van alles gedaan. Begonnen samen met tent. Met kleine kinderen een huisje. Wat grotere kinderen een vouwwagen. En nu net voor het eerst weer terug met caravan.
Dit is goed bevallen. Nog luxer als met de vouwwagen. Vooral met wat frisser weer of regen. Verder vinden we met het slapen wat prettiger (vast matras)

Maar het rijden naar Z-Frankrijk gaat wel wat langzamer. zo'n 70 km/u. Hier moest ik wel aan wennen. Met vouwwagen gaat dit toch wat sneller. Zo heeft dus alles zijn plus en min punten.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Knaus440 » zo 22 aug 2010 21:03

Wij zijn een 22 jaar geleden met de vouwwagen begonnen. De eerste een gebruikte Walker en de 2e demo Alpen Kreuzer. Al met al een 13 -14 jaar zo gereisd.
Daarna enige jaren met een camper, en nu een caravan.
Het grote voordeel van de caravan tov de vouwwagen is het makkelijk aankomen en neerzetten. En niet eerst nog een 1 uur werken tot alles ingericht is.
Zeker met later op de dag ergens aankomen was soms best vervelend.
We hebben jaren met heel erg veel plezier samen met onze beide kinderen vakantie gevierd met de vouwwagen. Je hebt gewoon heel veel binnen ruimte.
De aanschaf is goedkoper, kost minder brandstof dan een caravan, goedkopere stalling, goedkopere veerponten/ferries, thuiskomen met nat doek vraagt extra zorg, inpakken is met regen echt lastiger, etc ect.

Met deze opsomming wil ik niet aangeven dat ik negatief ben over de vouwwagen tov de caravan. Ik mrk echter dat ik wat ouder aan het worden ben en het gewoon heerlijk vind om in rust aan te komen en te instaleren. Maar een voortent opzetten vraagt ook weer de nodige tijd en energie. Dat is niks anders dan bij een vouwwagen. En de meeste vouwwagens kun je snel opzetten.
Het grote voordeel van de caravan is voor ons dat je hem neerzet, poten uitdraait; en dat is het dan. Nog even de stroom aansluiten en water halen, en klaar ben je. En vooral met doortrekken naar een andere plek/camping, ben je bij met een caravan.
Joham
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door JPGeetje » zo 22 aug 2010 21:03

Tja, ook wij zijn begonnen met een tent, daarna een vouwwagen en uiteindelijk een caravan dus.
Jouw vraag; de overstap van vouwwagen naar caravan,is voor ons vrij resoluut genomen.
Wij hadden de vouwcaravan nog maar net toen we een vakantie naar de Morvan (Frankrijk) hadden gepland. Op zich beviel het allemaal prima totdat we op een camping in Salieu stonden. Daar zijn we op een onbewaakt moment (of was het onervarenheid) overvallen door een stortbui met hevige windvlagen. We stonden met de neus naar het westen en alles lag open toen er plotseling een hevige wind opstak waarna al onze haringen door de lucht vlogen. Mijn vrouw die stond te koken moest mij komen assisteren om nog te houden wat er te houden viel. We hebben een minuut of 10 aan de vorst van het tentframe staan te hangen om de zaak staande te houden. We hebben het overleefd, maar mijn vrouw had het helemaal gehad. We hebben die nacht nog op de camping geslapen maar bij elk zuchtje wind zat zij rechtop in bed. 'S anderdaags hebben we de boel opgebroken en zijn naar huis gereden. Je begrijpt het al; voor ons was het tijdperk "vouwwagen" kort maar krachtig en dus afgelopen. Voor ons reden om ons te oriënteren op het fenomeen "caravan". Na een aantal jaren huren is die er van gekomen en we zijn er tot nu toe zeer mee in ons sas.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gert B
Berichten: 81
Lid geworden op: do 1 apr 2010 17:32

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Gert B » zo 22 aug 2010 22:51

Wij reisden vanaf 2003 (daarvoor met een Karsten tent) met een Holtkamper Astro. Een vouwwagen met een stoere uitstraling waarmee we veel plezier hadden. Maar om er even een weekend mee weg te gaan is net te veel werk, zeker als je de tent niet droog kunt inpakken.

Na de zomervakantie van 2008 hebben we in een dolle bui een Eriba Triton uit 1977 gekocht. Hij was van binnen schitterend opgeknapt door gebruik te maken van felle kleuren. De onderzijde heb ik zelf onder handen genomen. Ons kampeerseizoen werd door de caravan weekenden langer!

In 2009 hebben we de Triton gebruikt voor 8 kampeerweekenden en zijn we met de Holtkamper Astro naar Spanje geweest.
In de Astro hadden we een op maat gemaakte matras en een keuken afstelbaar op iedere gewenste hoogte. Maar omdat er toch veel gebukt moest worden om “spulletjes” uit de kratten onder het bed en op de grond in de voortent te pakken, had mijn vrouw aan het eind van de vakantie altijd last van haar rug. En trekken met een vouwwagen klinkt leuk maar is bewerkelijker dan wordt voorgespiegeld.

In oktober 2009 hebben we de Triton ingeruild voor een Troll uit 2002. Met deze caravan hebben we nu ruim 4 weken rondgetrokken door Frakrijk, Portugal en Spanje. We hebben 8 verschillende campings aangedaan en we hebben een heerlijke vakantie zonder rugklachten achter ons.

Het voordeel van de caravan is de snelheid waarmee je je verplaatst en je je installeert en opbreekt. Alles blijft vrijwel op zijn plaats en met een uitdraailuifel creëer je snel “je eigen plek”. Regen op het moment van opzetten of afbreken is geen probleem. Ook ga je sneller een weekend weg.

Het voordeel van de vouwwagen is dat deze veel meer het “kampeergevoel” geeft en het idee dat je, ondanks het tentdak, buiten slaapt. Daarnaast ligt je gemiddelde rijsnelheid hoger en is je reistijd korter.

Onze zoon is nu met de Astro op stap. De vouwwagen is dus nog niet weg…......

Gert
Afbeelding
Eriba Troll 510GT-2002

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door fam stok » zo 22 aug 2010 23:12

hoi nou Wij zijn sinds 2006 aan het kamperen, eerst begonnen met een nw Holtkamper Cocoon M .
Hiermee hebben we zeer veel plezier gehad en veel plaatsen gezien opzetten en inklappen was een waar genot,
alleen ja als je terug naar huis ging was het altijd hopen op een droog tentdoek wat dus niet altijd
goed ging.

Sinds juli 2010 hebben we de overstap gedaan van de holtkamper naar een Burstner flipper 435ts
met alles erop en eraan en 4 september gaan we er nog mee weg richting frankrijk voor 2 wkn.

Eerlijk gezegd denk ik dat ik de Holtkamper de eerste paar zal missen maar denk ook wel dat
ik erg veel zal genieten van het gemak van de caravan

greetings
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Gert B
Berichten: 81
Lid geworden op: do 1 apr 2010 17:32

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Gert B » ma 23 aug 2010 00:14

Gert B schreef:...een Eriba Triton uit 1977 gekocht...
Lees mijn bericht nog eens door maar kan hem niet meer veranderen... Hij was van 1972!

Gert
Afbeelding
Eriba Troll 510GT-2002

Mavank

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Mavank » ma 23 aug 2010 04:15

Wij hebben die overstap een aantal jaar geleden gemaakt en geen spijt.
Redenen:
caravan had een beter bed (nu hebben vouwwagens ook vaak een goed bed, maar toen nog niet)
caravan makkelijker met trekken (aankomen en vertrekken binnen 10 minuten)
bij klam/vochtig weer meer comfort
pakt makkelijk in
hoeft geen natte tent in te pakken als het regent

Echter ook nadelen
grotere auto nodig
brandstofverbruik bij rijden met caravan is hoog (1:7 met een 2 liter benzine auto is niet ongewoon)
leefruimte in caravan is vaak kleiner dan in vouwwagen
bij heet weer is vouwwagen net even comfortabeler

michiel74

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door michiel74 » ma 23 aug 2010 07:32

Wij hebben 3 jaar geleden de overstap gemaakt na 10 jaar met onze Conway vouwwagen op vakantie te zijn geweest zijn we toch overgestapt naar de toer caravan.
De voornaamste reden is de komst van onze kinderen, met een caravan heb je zeker tijdens de reis meer mogelijkheden m.b.t. slapen, voeden en tussenstops.
Qua ruimte kan de caravan niet tippen aan de vouwwagen, maar qua comfort zijn we er zeker op vooruit gegaan. Ook de overnachtingsmogelijkheden zijn een stuk eenvoudiger. Voorheen op een camping alleen het slaapgedeelte van de vouwwagen opzetten en vervolgens over al je spullen heen moeten kruipen die in de 'bak' liggen om in je bed te kunnen komen.
Nu is het een kwestie van pootjes uitdraaien en slapen maar.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Peter1379 » ma 23 aug 2010 08:40

Ik heb vroeger met mijn ouders ook gekampeerd met een vouwwagen en dat ging prima maar dat gold toentertijd ook wel voor de tent moet ik zeggen. Nu kamperen we zelf met een caravan en gaan daar ook mee kamperen in de herfst en in de winter. Dat gaat allemaal net iets makkelijker met een caravan als met een vouwwagen denk ik.
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar de isolatie is natuurlijk wel een stukje minder. Afgelopen winter in Oostenrijk nog mensen getroffen waarvan de kinderen ook in de winter meestal in een bijzet tentje wilden slapen dus waar een wil is, is een weg natuurlijk.
Ruimte in de caravan lijkt mij niet minder als in een vouwwagen, moet je natuurlijk wel een voortent erbij aan zetten maar dat geldt voor een vouwwagen ook natuurlijk.
Alleen de kosten van een vouwwagen liggen op allerlei gebieden denk ik toch wel een stukje lager als voor een caravan dus het ligt denk ik aan de prioriteiten die je stelt.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Zandkasteel

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Zandkasteel » ma 23 aug 2010 08:58

Naast comfort tegen regen vonden wij ook het isolatieverhaal aantrekkelijk van de caravan.
Het wordt minder heet overdag, dan in de tent (als je in de voortent stapt is het net een oven) en het is veel minder gehorig. Vooral als je langs een paadje staat waar veel mensen cq verkeer 's morgens vroeg en 's avonds laat, langsgaat. Onze oudste 2 kinderen hebben jaren in een tent naast de caravan gestaan en slapen sinds een paar jaar binnen. Voorheen waren ze wakker als de zon begon te schijnen, nu liggen ze heerlijk donker en willen soms hun nest niet uit mrgreen.gif
Dit jaar zijn we voor het eerst gaan trekken en idd, wekker om 6.25, potje koffie zetten en even de persoonlijke verzorging. Kids wakker maken en stoeltjes/tafel/wasrek vanuit auto in caravan leggen. 7.00 Reden we de camping af, terwijl buiten alles nog nat was van de dauw.

Peteriba

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Peteriba » ma 23 aug 2010 09:14

Op je vraag "Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?" zou je dus bijna kunnen beantwoorden met, wie niet op dit forum. Wij dus ook en nog geen seconde spijt gehad. Van kleine naar gotere tent. Van oude AK, naar jong gebruikte AK. Vanaf 2006 een caravan gekocht. Wij kozen voor een Eriba, vanwege de kwaliteit en duurzaamheid. Wij willen er nog jaren onbekommerd plezier van hebben.
Veel comfort. Prima bedden. Een lekdicht en relatief sterk dak boven je hoofd. Alles ligt al op zijn plek, handdoeken, kleren, bestek en ga zo maar door. Aankoppelen, wegwezen. UItdraaien, zitten. Roseetje, wijntje, biertje of gewoon kopje koffie binnen 10 minuten. Ik heb er nu alweer zin in. Wanneer je twijfelt kun je er natuurlijk ook eerst eentje huren. Maar pas op, caravannen is verslavend. knipoog.gif

willemjan

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door willemjan » ma 23 aug 2010 09:31

Ook wij zijn de veel gebruikte gang gegaan van een tent, vouwwagen naar een caravan.
De vouwwagen leek ons handig met de kleine kinderen maar vonden wij (met alle respekt hoor) helemaal niks.
Het is een veredelde tent waarbij het voordeel aanwezig is dat je van de grond af slaapt.
Daarna een caravan gehuurd met toilet aan boord en dat is vooral met kinderen een zegen.
Heerlijk en wij willen nooit meer anders, misschien maar dan heel misschien een camper ooit.
Je hebt alles bij je en staat binnen 15 min.
Kan het je echt aanraden vooral als je in gebieden kampeert waar het nog wel eens slecht en koud weer kan zijn.
Vorig jaar stonden wij in Polen met regen en 15 graden en dan zit je lekker binnen met de kachel aan.

Succes ermee !
Mvrgr.Willemjan

de Sol

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door de Sol » ma 23 aug 2010 18:52

Na zeven jaar met de vouwwagen (Alpenkreuzer Allure) op pad te zijn geweest hebben we besloten een caravan aan te schaffen. Ik was het opbouwen en zeker het afbreken meer dan zat. Zo afhankelijk van het weer en ik ben een trut, wil alles schoon hebben. Kamperen sindsdien ook in het voorjaar een week, soms twee. Zeker de ritten richting Spanje verlopen relaxer. Drie of vier dagen onderweg, rustig aan. Met de vouwwagen was het jagen en 1 keer overnachten.
De caravan is luxer en heeft meer gemak, de vouwwagen is makkelijker te trekken en te beladen en goedkoper (tol, onderhoud, stalling).
Met de vouwwagen is het nog kamperen, met de caravan is het zoals de Engelsen zeggen "caravanning". Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen. Puur een kwestie van smaak, budget en gewenst comfort.

Gebruikersavatar
VlekkenBertje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 4 aug 2007 19:22
Locatie: Bovenkarspel

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door VlekkenBertje » ma 23 aug 2010 20:18

Wij hebben een aantal jaren met een Jametic vouwwagen gekampeerd, zowel weekenden als 3 weken op 1 camping.
Nu de jongste niet meer meegaat wilden we meer gaan trekken tijdens de vakantie.
Vandaar dat wij ook zijn overgestapt naar een caravan.
En we hebben gemerkt dat het verschil eigenlijk groter is dan we van te voren dachten.
Aankomen, pootjes uitdraaien, stroom aansluiten, luifeltje en klaar zijn we terwijl het voorheen toch al gauw 1uur werk was.
Weliswaar met veel meer binnenruimte maar die hebben we nu, met zz'n tweetjes, niet meer nodig.
Onderweg, leuk plekje, stoppen, stoeltjes en tafeltje pakken, koelkast plunderen, eten.. en voor toilet onderweg hoef je niet meer te zoeken naar die parkeerplaats/tankstation met toiletten.
Afgelopen zomer 3 weken door Noord Frankrijk getrokken, en op 10 campings gestaan. Hadden we met de vouwwagen nooit gedaan denk ik.
Suzuki SX4 met Dethleff 450DB

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Henmar53 » ma 23 aug 2010 20:45

wij hebben de "vouwwagenstap"overgeslagen knipoog.gif
na de tent ( in de jonge jaren) direct overgestapt op de caravan ( 1988)
na 12 jr kamperen met caravan tijdelijk gestopt en de wat "luxere" vliegvakanties gedaan,
echter die caravan bleef maar "trekken"vooral die vrijheid denk weenie.gif
nu alweer aan onze 3e caravan bezig en die hopen we nog zo'n 10 jr te behouden,
voordat we hem inruilen scratch.gif
O ja, ik snap eigenlijk niet waarom er nog vouwwagens verkocht worden, als ik om me heen kijkt( en hoor) stappen ze allemaal bijna over op een caravan :wink:
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

de Sol

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door de Sol » ma 23 aug 2010 21:03

Henmar53 schreef:O ja, ik snap eigenlijk niet waarom er nog vouwwagens verkocht worden, als ik om me heen kijkt( en hoor) stappen ze allemaal bijna over op een caravan :wink:
De vouwwagen is misschien niet zo hot meer, de tenttrailer daar-in-tegen zeker wel (Holtkamper, Aart Kok, Combi Camp). De prijzen van deze kampeermiddelen doen trouwens niet onder voor die van een caravan.
Staat op het ANWB-forum een draadje over het overstappen van caravan naar vouwwagen: ANWB

Zandkasteel

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Zandkasteel » ma 23 aug 2010 22:19

Misschien is de vouwwagen ook een optie voor mensen die niet met een caravan durven te rijden?
Mijn man doet de hele rit met de caravan, ik durf dat echt niet, zo'n gevaar achter je aan en al helemaal niet op de camping (steken en parkeren).
Dan zou een kleine vouwwagen nog eerder in aanmerking komen.
Zo zijn er natuurlijk nog meer mensen, plus het kostenplaatje dat voor veel gezinnen heel belangrijk is.
Voor alleen 3 weken zomervakantie is een caravan best duur.
Gelukkig hebben wij een caravan, een vouwwagen heeft ons nooit getrokken.
Toen ik als kind ging kamperen heb ik beide meegemaakt en dat heeft ons doen besluiten voor een caravan te gaan.
Maar als we geen caravan zouden kunnen betalen, zou ik denk ik ook eerder voor een vouwwagen kiezen dan voor een tent.

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door whOcArEz » ma 23 aug 2010 23:11

Na jaren met de tent en 1 jaar vouwwagen (wat helemaal niet beviel) in 2006 onze eerste caravan gekocht.
Na de eerste keer weg hadden we spijt, spijt, spijt schrik.gif ...........................................dat we niet veel eerder een caravn hadden gekocht. :wink:
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

Elfie

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Elfie » di 24 aug 2010 12:42

We hebben een paar jaar met zo'n heel oude donkerbruin/oranje Alpenkreuzer Select gekampeerd. Heel degelijk en ook ruim, maar een crime om op te zetten. Voor mensen die na een dag of vier wel eens verder willen trekken is dit niet handig. Daarna zijn we op de tent overgegaan (een Esvo Mohawk). Nadeel daarvan was dat hij geen stahoogte had. Na een week begin je dat in de rug te voelen, zeker als je met twee kleine kinderen toch een warme maaltijd op tafel wilt toveren.
En ook weer: breek dat maar eens af als het giet. En prop het in de auto, al die natte kleddertroep. :D

Hierna hebben we de Holtkamper Cocoon gekocht, we dachten dat dat het helemaal zou zijn. Hij was inderdaad makkelijk op te zetten. Maar de luxe (en dure) keuken die erbij zat bleek niet echt praktisch in het gebruik. We zijn hiermee drie weken naar Noorwegen en Zweden geweest met regen regen regen. Op een gegeven moment was alles klam of zelfs nat. Want je bed blijft dus niet droog als je hem doorweekt weer moet opklappen, geloof die verhalen van de reclame maar niet.

En nu dit jaar voor het eerst een caravan. Ik had altijd zo mijn bezwaren. Minder leefruimte en op de weg sleep je zo'n bakbeest toch overal mee naartoe. We hadden ooit een kompakte Kip gehuurd en dat viel destijds tegen. Met drie pubers was dat veel te krap. Sta je te koken, moeten ze weer achter je langs om iets te pakken (het vriendje van mijn dochter was nogal breed/mollig). Ze zaten chips te morsen op de bank waar ik dan 's nachts weer op slapen moest, ik vond het maar niets.

Dan maar weer de tent, maar toen hadden we een vakantie met iedere nacht hevig onweer, ik ben daar doodsbang voor, dus iedere keer in de auto schuilen, daar rust een mens niet van uit. Ook was ik het Franse sanitair meer dan beu.

Dus nu toch een caravan. We hebben vanwege die chips bewust gekozen voor vaste bedden. En een eethoek bij de deur, zodat er niemand langs de keuken hoeft heen en weer te lopen. En een WC, welk een luxe!

Afgelopen vrijdag kwamen we terug na drie weken Bretagne. Onze eerste caravan-vakantie. Dan zul je zien dat het dan drie weken droog blijft, ik had toch wel een onweersbuitje mee willen maken en dan zeggen: "Ha, nu hebben we gelukkig een caravan." blij.gif
Maar het is me ongelofelijk meegevallen. Veel minder vermoeiend. Je kunt overal rechtop staan, de keuken is riant met al die kastjes (als je gewend bent aan een tent dan). Je bent zo weg als het niet bevalt. We hebben een luifel erbij gekocht met een voorwand erin. Die zet je op een boogstok en dat gaat redelijk makkelijk (als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, was eerst wel even puzzelen). Op die manier aardig wat leefruimte.
Slapen in een droog bed, je eigen schone WC, tjonge, we voelden ons de koning te rijk. Geen spijt van onze aankoop. En 's avonds als het koud werd zaten we niet meer met dikke truien aan bij een gaslampje te lezen en te kleumen, maar konden we op comfortabele banken en moet goed licht nog een potje Catan spelen.

Het viel me ook op dat het zo heerlijk koel bleef met die dakluiken. We stonden volop in de zon, maar binnenin werd het nooit te warm, was de voortent een oven dan was het nog steeds koel binnen. Goede isolatie denk ik. Of misschien omdat het flink waaide ondanks de zon. Ik had verwacht dat een caravan benauwder zou zijn dan een tent, maar het tegendeel was waar.

Alleen het rijden met die caravan, dat vind ik nog een beetje eng. Ik heb zelf geen rijbewijs, haha, maar ik zit er naast hè. whistle.gif
Op een gegeven moment ben ik maar op de achterbank gaan zitten en mijn dochter ging kaartlezen en ook uitstappen bij achteruitrijden om aanwijzingen te geven. Mijn man wil graag naar Zwitserland, maar dat hoeft van mij nog even niet. ;)

Een ander pluspunt van de caravan: We hebben twee honden. De kleinste is een teckel en dat is een neuroot. Met de tent moest hij iedere keer opnieuw wennen. Zenuwachtig geblaf en hij wilde geen tel alleen zijn. Met de caravan voelde hij zich overal thuis, het beest werd er zowaar rustig van. We konden ze gewoon even alleen laten om te gaan douchen, ze waren helemaal op hun gemak.

sanger

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door sanger » di 24 aug 2010 13:16

Wij zijn eenmaal weggeweest met de vouwwagen. Dat beviel niet, en dan was onze tweede zoon nog niet eens geboren... Nergens opbergruimte, altijd een troep met de kleding e.d.

We gaan volgende week voor het eerst weg met de caravan, maar weet nu al dat het veel beter zal bevallen :Y

marjootje

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door marjootje » wo 25 aug 2010 19:00

Wij hebben afgelopen maandag onze eerste caravan aangeschaft, het is een home-car eureka 33 geworden. een kleintje dus, maar eerst hadden we een camp-let, daarvoor altijd verschillende alpen kreuzers gehad.
Het inklappen van de camplet ging ook supersnel, allen omdat het karretje zo klein is moet je wel heel compact inpakken, heenweg gaat dan wel maar terugweg heb je ineens meer mee te nemen scratch.gif .
En dan worden de kinderen zowat geplet op de achterbank met alle bagage.

We hebben ook nog even aan een predom gedacht, leuk knus dingetje achter de auto, is de overgan van vouwwagen naar caravan niet zo groot.
Maar toen wilde mijn man toch maar liever een ''echte' caravan, is dus de homecar geworden.
ons campletje met dubbel gevoel toch maar verkocht.
Ik kan nu mijn pannetjes en boodschappen gewoon in het keukentje laten staan.
Volgens mijn man viel de camplet reuze mee, maar intussen was ik al 2 uur aan het inruimen
(dat zien ze dan niet he? weenie.gif ).
Binnenkort gaan we maar even de homecar een weekendje uittesten. ook nog een groot voordeel mbt een vouwwagen, je kunt in het najaar als het iets kouder wordt ook nog een weekendje weg.
Nu willen we nog een andere voortent, want de huidige wil op zich nog wel, weinig gebruikt, maar toen ik het stokkensysteem bekeek, heb ik ze meteen terug in de zak gedaan en op marktplaats gezet, wil niet zo'n heel gedoen met stokken hebben moet een beetje simpel zijn, maar wel merk moet ik nu hebben, de caravan is al van 1993, dus moet niet zo'n hele dure zijn, maar we trekken wel veel van de ene camping naar het andere. misschien zoals een voorganger zei (weet niet meer wie) een soort luifel met aanritsbare wanden.
een doorschuifluifel zit er overigens wel bij.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door PMT » do 26 aug 2010 15:24

Ook wij hebben de fasen van de 3 trapsraket doorlopen net als velen van ons. Eerst 8 jaar met verschillende tenten, ook nog met ons eerste kind. Daarna uit praktische overwegingen eerst een 2e hands vouwwagen aangeschaft en die 5 jaar intensief gebruikt, zodat we wisten aan welke eisen onze nieuwe vouwwagen moest voldoen. Die nieuwe hebben we daarna 12 jaar door Europa voortgetrokken en ook één vakantie meerdere keren opgezet, omdat we meerdere campings bezocht hebben. Dat is dus maar bij één vakantie gebleven, want we waren toch wel gemiddeld 1½uur met inrichten en ook weer met het opruimen bezig. De nacht onderweg naar onze bestemmingen, gebruikten we alleen het vouwwagengedeelte, maar als het regende had onze voorkeur toch een hotelletje, want anders was het allemaal toch een beetje armmoedig. Nu hebben we al weer 10 jaar een caravan en die bevalt ons uitstekend en ik zou niet meer terug willen naar een vouwagen gezien het comfort dat je in een caravan allemaal tot je beschikking hebt. Alles heeft zijn vaste plek, wordt bij een dagje of wat regen niet meer vochtig en staat binnen een mum van tijd op zijn plek.
Maar als ik het allemaal over zou doen, zou ik weer dezelfde volgorde doen. Met name als je kinderen hebt, is de ruimte die je hebt in een vouwwagen vele malen groter dan je in een caravan hebt en dat weegt denk ik wel op tegen de opzettijd die een vouwwagen in beslag neemt.
Een camper komt in ons rijtje niet voor en zal ook nooit in ons rijtje voorkomen. We zijn teveel afhankelijk van een auto, bovendien vind ik dat ik voor die prijzen hele aardige combinaties kan kopen en soms wel meerdere.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”