Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door WanFie » vr 22 sep 2023 20:10

[re.gif] [re.gif]

Wij gingen met 2 kleine kinderen in een Fiesta zonder aanhanger, maar met dakkoffer en een grote de Waard tent naar Zuid Frankrijk. En er konden zelfs nog een loopfietsje en twee campingbedjes mee. De halve camping kwam kijken hoe we dat mee kregen. Maar dat was omstreeks 1983. Tijden en eisen veranderen.

Maar ik ken wel meer mensen van onze leeftijd die nog met veel plezier met een tent op stap gaan. Maar inderdaad veel meer met een caravan of camper. Mijn vrouw wou niet meer mee, dus eerst een grote "Amerikaanse" vouwwagen. Half tent en half caravan. Daarna won ze weer en hebben we sinds 2001 een hele caravan.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » vr 22 sep 2023 21:00

SjefGS schreef:
vr 22 sep 2023 19:39
Is dit armoe of behelpen? Soms zie je mensen op de camping dit wel denken. Een vouwwagen is een prima alternatief zeker als ik kijk naar bijv holtkamper modellen. Top toch?
Deze mensen hebben vaak geen idee wat de prijzen van vouwwagens zijn. Een Hotkamper Kyte Windforce (hebben we zelf gehad) begint momenteel nieuw bij 28495 Euro (!). En wij maar denken dat caravans duur zijn.
Vouwwagen paste niet bij ons, toch te koud en klam in het najaar in de bergen. Maar zo'n ding is echt super fijn achter de auto, merk je vrijwel niets van. Van afkoppelen tot helemaal klaar duurde 25 minuten, keuken erin van bamboe hout met compressor koelbox. En tot circa windkracht 5 alleen 2 haringen nodig aan elke punt van de luifel..... dankzij een carbon frame.

Weet nog dat we in de dolomieten stonden en achter ons een Duits koppel stond met caravan en voortent. We begonnen gelijk met afbreken.... de dame is haar man halen die halverwege was met de voortent afbreken, toen wij de vouwwagen elektrisch invouwde en daarna gingen aankoppelen mrgreen.gif mrgreen.gif Ze kon niet geloven dat wij na 20 minuten klaar waren en het zware werk door een pomp werd gedaan.

En wat slapen betreft: gewoon een lattenbodem en een zeer goed matras, lag uitstekend. En een bedmaat van 155 x 210 cm.... er zijn tandemassers met kleinere bedden knipoog.gif
Zeer fijne vouwwagen, maar.... een vouwwagen paste dus gewoon niet bij ons. Dus weer terug bij de caravan (met nog steeds een klein stukje tentdoek)
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door SjefGS » za 23 sep 2023 09:19

@RDDR mijn zin “is dit armoe of behelpen” sloeg op de kampeer vakantie met de motor. Van het ene uiterste naar het minimale wat je mee kunt nemen.
En juist wees ik op de Holtkamper serie omdat ik die vreselijk mooi, handig, slim ontwerp maar vreselijk aan de prijs vind en het blijft een tent met de nadelen die jezelf al beschrijft.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Klapzwaan » za 23 sep 2023 12:53

Dat HK vouwwagens vreselijk aan de prijs zijn klopt, maar daarintegen blijken ze ook zeer waardevast te zijn.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Retrospect
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » za 23 sep 2023 19:44

Klapzwaan schreef:
za 23 sep 2023 12:53
Dat HK vouwwagens vreselijk aan de prijs zijn klopt, maar daarintegen blijken ze ook zeer waardevast te zijn.
Klopt. Niet altijd even terecht overigens. Het witte doek wordt vrij snel lelijk en bij veel advertenties lees je dan ook dat de tent of een deel ervan al eens vervangen is.
Zelf ben ik iig niet zo overtuigd van de trippel A status van het merk. Heb ze nieuw gezien en was niet echt onder de indruk qua kwaliteit. Zeker niet voor de nieuwprijs die ze ervoor vragen. Maar innovatief zijn ze wel, originele constructie.
Trigano Itinea GL

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » za 23 sep 2023 20:09


SjefGS schreef:@RDDR mijn zin “is dit armoe of behelpen” sloeg op de kampeer vakantie met de motor. Van het ene uiterste naar het minimale wat je mee kunt nemen.
Ah, ok, verkeerd gelezen dan. Dacht dat je op vouwwagens doelde.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
JNanninga
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 sep 2023 15:47

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door JNanninga » ma 25 sep 2023 19:31

Wij zijn begonnen in een tent. Toen we kinderen kregen hebben we steeds buiten het seizoen een huisje of appartement gehuurd. Later werden de kinderen leerplichtig en hebben we een vouwwagen gekocht. We hebben daar drie jaar hele leuke vakanties mee gehad, maar deze zomer toch vrij resoluut besloten dat er een caravan komt. Na de vakantie meteen de vouwwagen op Marktplaats gezet, die was binnen een week weg voor een mooie prijs. Een week later een hele mooie nieuwe caravan gekocht. We kijken uit naar volgend voorjaar om de eerste caravantrip te plannen.

Wat voor ons overigens de grootste reden was om de vouwwagen weg te doen was het gedoe met opruimen. Eerst alle losse spullen in een bak of tas opruimen. Dan de vouwwagen helemaal af breken, en dan alle spullen nogmaals in handen hebben om het in de kar te laden en organiseren. We zagen wel het gemak van een vaste kast voor de spulletjes en als je het dan eenmaal opgeborgen hebt dan is het ook meteen klaar.
Ook nat inpakken met de vouwwagen is erg vervelend en geeft nog weer een hoop werk thuis.
En ja, de koudere/nattere dagen zijn in de caravan toch iets comfortabeler lijkt ons.

Verstuurd vanaf mijn Xiaomi met Tapatalk

Bürstner Premio 395 TS model 2023

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Micky » ma 25 sep 2023 20:12

Ik speel nu even advocaat van de duivel want je verhaal is heel erg eenzijdig geschreven whistle.gif
WanFie schreef:
vr 22 sep 2023 16:02
Vrienden zijn omstreeks 1975 met een caravan begonnen en hebben daar 3 jaar geleden afscheid van genomen en gaan nu met een tent.

Ik hoor alle voordelen van een tent die ik vroeger heb uitgedragen.
1. sneller reizen, ik rij dezelfde snelheid
2. veel lagere kosten zowel qua brandstof als investering ook hier niet mee eens, brandstof wel een beetje, maar wordt teniet gedaan door alle overige nadelen, vaak heb je nog een aanhanger nodig om je spullen meet te krijgen, de investering die ik 14 jaar geleden deed in mijn caravan was nauwelijks meer dan een goede de waard tent, brandstof betaald niet iedereen knipoog.gif
3. opbouwen is al lang klaar wanneer de anderen met hun caravan aankomen. deze begrijp ik echt helemaal niet, op mijn huwelijksreis zijn we zelfs in het hotel beland omdat het zo hard regende dat de tent die van katoen was niet op te bouwen was, dat was met de caravan niet gebeurd, je lijkt ook alle luchtbedden en overige rommel te vergeten die je tevoorschijn moet toveren mrgreen.gif
4. opruimen is thuis de boel op zolder mikken. Eventueel nog even laten drogen, maar geen poets- en wasbeurten die tent en spullen maak je toch ook schoon?
5. het past veel beter in een groene omgeving zou kunnen weet ik zo niet, mijn caravan is 34 jaar oud, best groen denk ik
6. veel lagere tolkosten dit geldt lang niet overal en gaan we op vakantie om overal op te besparen zodat het kramperen wordt, of kan het ook gewoon zo zijn dat 200 euro tol gewoon heel goed in het budget past
7. een kleinere auto volstaat ik rij toch altijd een grote auto (Volvo V60 nu van de zaak, maar met mijn hobby de Saab 9-3 cabrio kan ik ook heel goed de caravan trekken, auto keuze is dus niet voor iedereen doorslaggevend knipoog.gif )

Wanneer ik jonger was, kwam er zeker weer een tent. Nu stram en stijf is een warme caravan ook wel lekker. Zeker buiten het seizoen. En nu hebben we tijd genoeg.
om eerlijk te zijn lijken de meeste argumenten terug te komen op simpelweg goedkoper vakantie vieren, dat mag natuurlijk, maar wel met goede argumenten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door WanFie » ma 25 sep 2023 20:42

[re.gif]

Gelukkig mag iedereen op vakantie gaan zoals het hem goed lijkt.
Als voorbeeld, Mijn zoon ging als puber met heel veel plezier met een tent op vakantie. Nu gruwt hij er van. De sjiekste hotels zijn eigenlijk nog niet luxe genoeg.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Bospaadje
Berichten: 498
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Bospaadje » za 30 sep 2023 22:20

JNanninga schreef:
ma 25 sep 2023 19:31
Wij zijn begonnen in een tent. Toen we kinderen kregen hebben we steeds buiten het seizoen een huisje of appartement gehuurd. Later werden de kinderen leerplichtig en hebben we een vouwwagen gekocht. We hebben daar drie jaar hele leuke vakanties mee gehad, maar deze zomer toch vrij resoluut besloten dat er een caravan komt. Na de vakantie meteen de vouwwagen op Marktplaats gezet, die was binnen een week weg voor een mooie prijs. Een week later een hele mooie nieuwe caravan gekocht. We kijken uit naar volgend voorjaar om de eerste caravantrip te plannen.

Wat voor ons overigens de grootste reden was om de vouwwagen weg te doen was het gedoe met opruimen. Eerst alle losse spullen in een bak of tas opruimen. Dan de vouwwagen helemaal af breken, en dan alle spullen nogmaals in handen hebben om het in de kar te laden en organiseren. We zagen wel het gemak van een vaste kast voor de spulletjes en als je het dan eenmaal opgeborgen hebt dan is het ook meteen klaar.
Ook nat inpakken met de vouwwagen is erg vervelend en geeft nog weer een hoop werk thuis.
En ja, de koudere/nattere dagen zijn in de caravan toch iets comfortabeler lijkt ons.

Verstuurd vanaf mijn Xiaomi met Tapatalk
Mocht je niet tot het voorjaar kunnen wachten, wij gingen vorig jaar in de herfst naar legoland met de caravan. Van de campingplaats niet te veel verwachten. Sanitair en speeltuintjes op vakantiepar zijn top.
Wij hebben uiteindelijk 2 dgn park gedaan en op beide reisdagen daar nog de tijd goed omgekregen.
Kinderen vinden het top en qua kosten was het best wel goed te doen. En belangrijkste, leuke reden om met caravan weg te gaan. Prijzen zijn niet te vergelijken met het Legoland hotel (gunzburg)
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
JNanninga
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 sep 2023 15:47

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door JNanninga » zo 1 okt 2023 06:27

Bospaadje schreef: Mocht je niet tot het voorjaar kunnen wachten, wij gingen vorig jaar in de herfst naar legoland met de caravan. Van de campingplaats niet te veel verwachten. Sanitair en speeltuintjes op vakantiepar zijn top.
Wij hebben uiteindelijk 2 dgn park gedaan en op beide reisdagen daar nog de tijd goed omgekregen.
Kinderen vinden het top en qua kosten was het best wel goed te doen. En belangrijkste, leuke reden om met caravan weg te gaan. Prijzen zijn niet te vergelijken met het Legoland hotel (gunzburg)
De caravan wordt helaas pas in november geleverd, dus dit jaar nog weg zit er niet in.

Verstuurd vanaf mijn Xiaomi met Tapatalk
Bürstner Premio 395 TS model 2023

tomzwanenburg
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 26 jul 2021 22:23

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door tomzwanenburg » do 7 dec 2023 23:33

Wij van tentkamperen en een boot achter de auto naar een caravan gegaan. Toen na paar jaar de caravan verruild voor een Aart Kok tenttrailer, en die vervolgens weer aan de vorige eigenaren terugverkocbt, en weer terug naar een caravan gegaan.
Fendt Bianco Selection 515SG - 2023 voortgetrokken door een Volvo XC60 Plugin Hybrid T8 - 2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door dieseltijger » do 7 dec 2023 23:51

Het snellere reizen met tentkamperen herken ik wel. Het maakt echt veel uit. En dat gehakketak over details...of je een leuke vakantie hebt is slechts bijzaak - zo lijkt het soms. En qua geld: yep...tentkamperen is echt veel goedkoper.

Tent en caravan: allebei met veel genoegen gedaan (en nu nog af en toe in een tentje).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”