Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Davendre » za 10 sep 2022 11:30

Zag op de camping laatst een Opus Air staan. Beetje off road uitstraling. Machtig mooi ding met mooie rondzit, keuken, toilet en slaapkamer. Werd opgezet met een ingebouwde compressor om de air buizen op te pompen.

Zou ik naar een vouwwagen terugwillen, dan is dit een serieuze optie thumbup.gif

.
67900E1F-BCA7-4706-B46A-E42A2F02CDFC.jpeg
70525431-C003-41AD-BC3D-472876DB3B1D.png
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door SjefGS » za 10 sep 2022 13:02

Had je de prijs al bekeken? K€33 😳😳
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Niels83 » za 10 sep 2022 14:40

Wij begonnen met een klein tentje, grotere tent en grote tent.
Toen kwamen er kinderen en vonden we het echt een gedoe in een tent. Welliswaar veel ruimte maar geen plankje of kastje, en de auto bood met 2 kinderen natuurlijk steeds minder ruimte. Daarbij waren we een uur kwijt met opzetten met kleine kinderen gewoon niet handig.

Vouwwagen geleend, drama met opzetten, met het besef dat er vast eenvoudigere wagens te vinden zijn en dat het de eerste keer mee gedoe is dan de 5de keer. Bleef het in de overweging.
Uiteindelijk een caravan gekozen vnl vanwege het gemak onderweg. Op een parkeerplaats hoeven we de deur maar open te doen en we hebben een keuken en evt bed, met borstvoeding geven was dat laatste erg prettige. Met een kleine caravan mogen we in Frankrijk ook sneller dan we verantwoord vinden dus dat voordeel bij een vouwwagen viel ook af, en een niet te zware caravan kon gewoon. Achter de auto dus waren er eigenlijk geen bezwaren meer om te kiezen voor een caravan ipv een vouwwagen.

Gebruikersavatar
PART
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 9 jul 2021 17:07

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door PART » za 10 sep 2022 18:53

Wij hebben 8 seizoenen met een vouwwagen gekampeerd, een mooie Combi Camp Flexi die we later nog uitgebreid hebben met boogluifel en voorwand. Helaas door fysieke ongemakken werd het kamperen steeds minder prettig, en na de zomer van 2021 hebben we de overstap gemaakt naar een caravan. Om het vouwwagengevoel wat vast te houden is de voortent een Unico geworden 😁. We kunnen nu na een jaar wel de conclusie trekken dat het voor ons een goede overstap was, op het juiste moment. Bij de koude avonden ga je naar binnen, en dan nog was de verwarming nauwelijks nodig. Tijdens de warme zomeravonden de ramen en dakluiken open, verkoeling genoeg (wij zaten op Bornholm, Denemarken). Plaats genoeg voor je spullen zonder te puzzelen. Waar de ruimte ( met name voor inpakken) de uitdaging bij de vouwwagen is, ligt de beperking bij de caravan op het gewicht, je neemt zo makkelijk te veel mee….
Het rijden met caravan is meegevallen, je bent wat breder en hoger en langer…
We vinden vouwwagens nog steeds tof, maar gezien het comfort is het voor ons verleden tijd. Een caravan past nu beter bij ons!

PART
Subaru XV
Bürstner Premio 450 TS

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door WanFie » za 10 sep 2022 19:13

Hier ook eerst vanaf 1960 met jeugdbewegingen (Jong Nederland en Scouting) en daarna zelf op de brommer met de tent achterop naar Luxemburg. Daarna nog tot 1990 in de tent gekampeerd. Heerlijk.... Thermotwins op de grond, later op vakantie nooit beter geslapen.

Maaar... dan komt mijn vrouw met vocht, opbouwen en afbreken met regen en nat inpakken. Ik had daar helemaal geen probleem mee. Dus het werd een Amerikaanse vouwwagen. Half caravan en half tent. Eigenlijk, een Nederlandse/Amerikaanse vouwwagen. De eerste generaties Bobcats waren afgeleiden van de Palomino Vouwwagens. Ik had dat ding gekocht met een rotte vloer en slechte tent. Ik heb die dus vanaf de vloer opnieuw opgebouwd. De eerste was een Bobcat 270. Na een paar jaar vonden we de bedden toch wat kort en heb ik een Bobcat 325 opnieuw opgebouwd en voorzien van een langsbed van 2 m lang. Bij beide heb ik een nieuwe tent laten maken. De eerste bij Bax in Bergeijk, de tweede bij kampeerwereld in Ermelo (Bax had geen tijd).
Daarmee hebben we tot 2001 gekampeerd.

Toen gebeurde er in een paar weken een hele hoop voor mij gerelateerd aan de Bobcat. Mijn broer die de Bobcat graag wou overnemen overleed op 43 jarige leeftijd. Dan zijn we een paar weken later om wat te ontspannen met de Bobcat in Nederland even weg. Overlijd mijn schoonvader. En nog weer een paar weken later overleed de mannelijk helft van een Fries stel die we via de Bobcat hadden leren en later goede vrienden werden. De Bobcat werd me dus even iets te emotioneel geladen.
Dus vanaf toen caravans. Eerst een Dethleffs uit 1989 en binnen het jaar (inruilgarantie) een van hetzelfde merk uit 2000. Daarna nog een Wilk en nu de tweede LMC.

Maar ik verlang wel weer eens naar onze De Waard tent. Thuiskomen, opbergen en klaar. Nu de caravan uitpakken, wassen, van binnen schoonmaken en naar de stalling brengen. En bij vertrek andersom. Een tent is veel makkelijker. Qua reistijd wint een tent het ook royaal van de caravan. Ik zat al lang en breed aan de koffie wanneer de tegelijk naar Frankrijk vertrokken caravanners aan kwamen. En de tol op de Autoroute is ook veel lager. Vrienden van ons die altijd zwoeren bij de caravan en gaan nu met de tent. het leuke is, dat ze nu dezelfde argumenten als ik indertijd gebruikte.

Hotels is aan mij niet besteedt, voor mijn werk sliep ik daar te vaak in. Dus wanneer ik in een hotel overnacht heb ik nog steeds het gevoel dat ik morgen weer aan het werk moet. In de winter gaan we soms een weekend of midweek naar een bungalowtje, maar dan verlang ik toch al weer naar de camping.

Maar het zijn eigenlijk alleen middelen, het doel is toch vakantie vieren. Al lijkt het hier soms wel andersom. De caravan dus het doel en de vakantie het middel om met die caravan weg te mogen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Ab » za 10 sep 2022 21:23

Dat laatste is raak getypeerd !
Geldt lang niet voor iedereen, maar ik herken er wel iets van regelmatig. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Morgoth » vr 16 sep 2022 11:55

WanFie schreef:
za 10 sep 2022 19:13
Maar ik verlang wel weer eens naar onze De Waard tent. Thuiskomen, opbergen en klaar. Nu de caravan uitpakken, wassen, van binnen schoonmaken en naar de stalling brengen. En bij vertrek andersom. Een tent is veel makkelijker. Qua reistijd wint een tent het ook royaal van de caravan. Ik zat al lang en breed aan de koffie wanneer de tegelijk naar Frankrijk vertrokken caravanners aan kwamen. En de tol op de Autoroute is ook veel lager. Vrienden van ons die altijd zwoeren bij de caravan en gaan nu met de tent. het leuke is, dat ze nu dezelfde argumenten als ik indertijd gebruikte.
Wij hadden ook een De Waard. Prachte tent maar wel met heel veel haringen. Daarom hebben wij destijds de Paradiso vouwwagen gekocht. Helaas waren de bedden te kort, dus was de overstap naar een caravan een feit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door WanFie » vr 16 sep 2022 21:24

We zijn nu net thuis van een midweek met vrienden. We zijn in de jaren 60 - 70 begonnen met 6 vrienden. Die zijn getrouwd, kregen kinderen en die gingen elk jaar mee op ons "Vriendenweekend". Eind 90er jaren waren we met 31 personen. En nu dus 10. helaas zijn er twee uit de groep overleden.

Een ervan zwoer altijd voor een caravan. Juist die is nu overgestapt naar een tent. En we zagen vandaag dat het qua opbouwtijd weinig uitmaakt. Met de zelfopblazende schuimmatrassen is tentkamperen ook wel veel aangenamer geworden.

Maar de tent die we hadden zette wél veel sneller op dan die tunneltent die ze nu gebruiken. 5 boogstokken onder dat doek "frotten" en inritsen, Bij onze tent, maar 3 stokken in de tent en twee luifelstokken. En qua haringen maakt het weinig uit. Ik noemde het een De Waard, maar was een Randstad tent. vrijwel hetzelfde als De Waard en wat makkelijker omdat er geen uitritsbare gordijnen in zaten. Wél stevig aan het gewicht en inderdaad 50 haringen. Ik had de middenstok wat gemodificeerd zodat ik de nokstokken in een keer kon plaatsen. Bij een De Waard, moesten die door tunneltjes worden gestoken (ook "gefrot" dus). Ik had de scheerlijntjes rondom met haakjes vastgemaakt. Ik zetten die tent die nog groter was dan een Albatros in mijn eentje in 20 minuten op. In de onderweg stand dan, met de helft van de scheerlijntjes.

En dan de Bobcat. Eigenlijk vergelijkbaar met een Paradiso, maar dan uitschuifbaar.
Hier een foto van de tweede die ik in 1993 heb gerestaureerd:
Afbeelding
In de cabine aan de voorkant (rechts op de foto) zat een bed van 1,8 x 2 m.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » za 7 jan 2023 21:26

Leuk om de verhalen te lezen. Dankjewel allemaal voor de input. En het is idd slechts een middel. We zijn er inmiddels uit en hebben het lijstje vouwwagen kandidaten gereduceerd tot 3 modellen. De Kip zal in het voorjaar in de verkoop gaan.
Trigano Itinea GL

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » zo 8 jan 2023 07:31

Welke 3 modellen heb je over?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » zo 8 jan 2023 09:01

[re.gif]
Combi-Camp Flexi (met of zonder leuken)
Aart Kok Kariba
Alpenkreuzer Campfire
Laatst gewijzigd door Trina op zo 8 jan 2023 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Trigano Itinea GL

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door petronella » zo 8 jan 2023 10:09

Wij kamperen met de caravan , onze 4 uithuis wonende kinderen kamperen alle 4 met tent / vouwwagen.
Onze zoon heeft zopas de andre jamet air aangeschaft. Dochter ook andre jamet en de andere twee kamperen met een opblaas tent van obelink in een aanhang wagentje. Ze hebben alle 4 een gezin met kinderen en willen absoluut geen caravan.
Wij zijn begonnen met een vouwwagen, voor ons is de caravan het perfecte kampeermiddel.
Succes met je keuze.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Hannibalb » zo 8 jan 2023 10:39

barb schreef:
zo 22 aug 2010 20:37
wij hebben slechts 1 jaar in een vouwwagen gekampeerd, vond het helemaal niks! Daarna dus meteen een caravan aangeschaft.
Precies.

Wij hielden het met onze jamet louisiana 3 weken uit,
Toen heb ik een caravan gekocht en de vouwwagen verkocht.

Ongetwijfeld zullen mensen er heel tevreden mee zijn maar wij vonden het helemaal niks.
Het leek wel mooi toen we nog een tent hadden maar nu we al jaren caravans gebruiken willen we nooit meer terug.

De bevestiging kwam afgelopen zomer dat voortenten het niet meer waren voor ons.
Te weinig kracht bij beide doordat we corona net achter de rug hadden,
We hebben 4 uur nodig gehad om de zaak klaar te hebben.

We hebben hem verkocht op de camping in de vakantie en nu net een nieuwe caravan gekocht.

Geheel zoals we hem willen hebben.
Uitstekend bed.
Geen tent meer.
Zeer ruime rondzit en mooie keuken,

Al het comfort komt eraan, mover, casetteluifel en een leveling systeem.
Wij houden van kamperen maar we worden heel langzaam te oud voor sommige werkzaamheden.

Mede doordat corona ons wel een zware tik gegeven had.
Fendt saphir

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » zo 8 jan 2023 11:05

Een Jamet Louisiana is dan ook wel een flinke bouwwagen. Kan me voorstellen dat het wat veel gedoe is. Levert je met een gezin dan wel weer een fijne grote ruimte op.
Maar qua werk niet te vergelijken met vele andere vouwwagens die een stuk sneller opzetten en handzamer zijn.
Trigano Itinea GL

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Hannibalb » zo 8 jan 2023 11:17

De ruimte was groot.
Maar sinds vorig jaar gaan de meiden niet meer mee op vakantie.

Wel komt de jongste met haar vriend een paar dagen en die slapen in de tent op onze plek.
De oudste heeft weinig op met camperen, nooit zo geweest ook.
Onze nieuwe caravan is dan ook volledig gekozen voor ons zelf.

Maar de belangrijkste reden voor de overstap van vouwwagen naar caravan was comfort.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door karelV » zo 8 jan 2023 12:16

Hier ook een vouwwagen gehad alvorens eerst een koepeltent aangeschaft te hebben. Beiden maar 1 seizoen gebruik van gemaakt.......de vouwwagen was een cabanon met een zee van ruimte maar na een hevige regenbui 's nachts in zuidwest Frankrijk dreven onze spullen door de voortent mrgreen.gif toen we thuis kwamen gelijk op m/pl. gezet en na 1 week waren we hem al kwijt......dat was in 2007 en toen gelijk een caravan (2e hands van 4 mnd. oud en een Hobby 560 UFf met Queensbed) gekocht die we in januari 2008 hebben opgehaald bij de dealer en daar gebruik van gemaakt met een voorseizoen en ook weer naar Zuid Frankrijk gereden in de zomer van 2008 om daar lekker van te genieten gedurende 3,5 weken. Bij thuiskomst beviel de caravan zo goed dat we overwogen om een nieuwe te kopen.

Nu hebben we inmiddels de 9e caravan alweer in ons bezit en allemaal nieuw op de 1e na dan en wij zouden nooit meer terug willen naar een tent of vouwwagen knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Cocoon » zo 8 jan 2023 13:19

Wij hebben ook de overstap gemaakt van vouwwagen naar caravan.
10 jaar een Holtkamper Cocoon gehad. Was wat ons betreft een echte "mooi weer vouwwagen". Bij regen met het gezin binnenzitten is niet echt comfortabel.

Sinds vorig jaar in het bezit van een nieuwe Hobby 460 Ufe. Voorheen gingen we met de vouwwagen enkel in de zomervakantie weg. En in het voor en najaar in een stacaravan.
Nu pakken we alle vakanties de caravan mee. Bevalt tot nu toe erg goed.

Succes met het maken van de keuze. Alle drie mooie wagens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Bien
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022 14:04

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Bien » zo 8 jan 2023 13:57

Jeps, na meerdere seizoenen met de Trigano Vendome er in 2021 voor gekozen deze te verkopen en te gaan voor een tourcaravan.

Van te voren nooit verwacht, maar met de komst van baby nr 2 was het toch wel makkelijker om en caravan te nemen ivm de ruimte onderweg. Nu gaan we inderdaad in het voor-en najaar ook met de caravan weg.

Tot op heden nog geen spijt van gehad.
Na een Trigano Vendome GL, nu een Eriba Nova SL 465

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Rodo » zo 8 jan 2023 13:59

Ook hier, slechts 1 vakantie, een vouwwagen gehad. Mijn (toentertijd vriendin) had nog nooit gekampeerd terwijl ik vanaf 2 jaar oud niet beter weet. De waard tent gekocht, 15 jaar oud maar in perfecte staat. 2 jaar mee op pad geweest met fatsoenlijke luchtbedden en slaapzakken. Toch verkocht ivm het op- en afbreek werk. Een 6j oude combicamp overgenomen voor een habbekrats van oom en tante die door ziekte niet meer mocht rijden. Fijne makkelijke wagen die strak achter de auto lag. Naar achter openklappen en in principe klaar voor een nachtje en zo ook laden. Op naar z-Frankrijk. Op de camping in de buurt van Toulon stond een Frans gezin met tent. De goede man was al goed gaan zitten toen we de combicamp opzetten. Daarna is hij binnen een paar dagen al een paar keer omheen gelopen. Uiteindelijk, na een dag of 10 komt hij aanzetten met een fles wijn, of we wat kwamen drinken. Mijn Frans is belabberd mijn vriendin kon het goed. Na een tijdje kwam het woord eruit, hij wilde de combi wel kopen. Nu is bij mij alles te koop voor de goede prijs, zo ook de combi. Deal gemaakt, we moesten wel 1dag eerder naar huis, wel met fl 3200,— extra op zak. Zo kwam dan toch na veel wikken en wegen de eerste caravan, een Eifelland.

Diep in mijn hart: weer een tent.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door jackt » zo 8 jan 2023 14:11

En dan de Bobcat. Eigenlijk vergelijkbaar met een Paradiso, maar dan uitschuifbaar.
Hier een foto van de tweede die ik in 1993 heb gerestaureerd:
Wij hebben na een de Waard Albatros 13 jaar gekampeerd met een Amerikaanse versie van de Bobcat t.w. de Coleman Cheyenne. Geweldig kampeermiddel maar in 2010 gezwicht voor een caravan. Geen spijt van gehad...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Jeffr » zo 8 jan 2023 15:32

Begonnen in een goedkoop tentje. Toen overgestapt op een karsten 380 met luifel. Echt een supertent! Bij een storm in zuid Frankrijk stond onze tent nog terwijl menigeen hun spullen kapot,verbogen of vermist waren.

Maar wat ben je lang bezig alles weer schoon te maken in te pakken etc. En wat was de tent zwaar.

Daarna een kip sunline 41ttz bj 97 gekocht en gelijk overtuigd. Mooie voortent er aan met slaapaanbouw was super.

Nu een adria adiva 462 pu bj 2003 zakluifel en klaar gemak dient de mens whistle.gif

En het rijden? achja het is vakantie.
Vouwwagen wel mooi veel ruimte maarja toch weet veel inpakken
thumbup.gif
Geen Caravan.

danny060473
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 1 jun 2022 07:15

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door danny060473 » zo 8 jan 2023 18:15

Hier overgestapt van tentrailer/vouwwagen naar caravan.

Waarom…..rug kon het niet meer aan. Nu een caravan, zet hem op zijn plek en dan is ie al klaar in principe….ik heb een opblaasbare voortent zodat mijn rug het minst belast wordt. Opblazen op vier punten vadt en klaar voor de eerste nacht. Volgende dag op meer ounten vastzetten en klaar. Vrouwlief tafels en stoelen uitklappen en genieten geblazen…

Heimwee naar de vouwwagen? 100% maar dat is het tent gevoel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door JanPunne » zo 8 jan 2023 18:31

Van geleende en gevonden tenten naar een vouwwagen scout routier, beest van een vouwwagen, dik over de 20 meter2 maar bijna 2 uur bezig met opzetten en afspannen.
Daarna via Rapido Comfort Matic naar een kleine Avento Master de Luxe 315 gegaan.
Maar de beschikbare ruimtes bleken te klein voor iemand zoals ik met een lichamelijk probleem.
Daarna Burstner 420, Sprite Alpine Sport 420 en sinds 2020 Sprite Mondial 420.
En we hebben geen enkele spijt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Niels83 » zo 8 jan 2023 18:32

Toen ik koos voor een caravan ging ik er nog vanuit dat ik hem helemaal vol kan stoppen. Bootje, duikset, kinderspul, van alles was ik van plan. Maar ja gewicht en gewichtsverdeling had ik natuurlijk niet aan gedacht.

Hoe is dat met een camper, je hebt uiteraard wat minder ruimte, maar de opbouw weegt ook weinig en een beetje aanhanger kan wel wat gewicht hebben.

Reizigers

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Reizigers » zo 8 jan 2023 18:48

Wij zijn (waarschijnlijk zoals velen) met een klein tentje begonnen,
Daarna een wat grotere tent.
Toen er kinderen in ons gezin kwamen hebben we een oude Adria caravan gekocht en verbouwd.
Een oranje bouwzeil als luifel.
Daarna een nieuwe vouwwagen, een Walker Star.
Daarna een paar jaar vliegvakanties.
Toen een nieuwe caravan gekocht, een Dethleffs camper, type ?
Weer terug naar een nieuwe vouwwagen, een Combi Camp.
Andere vakanties gehouden zoals een mega cruise, huttentochten, huizenruil, enz, enz.
Een nieuwe caravan aangeschaft, een Sprite Cruzer 460 SR.
Na een paar jaar een andere nieuwe Sprite gekocht, de Sprite Cruzer 492 SR.
En nu, alweer 4 jaar, een nieuwe Camper, de Dethleffs T7017, op Fiat Ducato.
Alle soorten hebben voor- en nadelen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”