Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » ma 9 jan 2023 07:45

Jeroen81 schreef:
zo 8 jan 2023 09:01
[re.gif]
Combi-Camp Flexi (met of zonder leuken)
Aart Kok Kariba
Alpenkreuzer Campfire
De Flexi zal de snelste zijn om op te zetten, maar redelijk compleet opzetten zal bij alle 3 een uurtje kosten. Als dat geen probleem is, dan is de Kariba erg mooi en goede kwaliteit. De Flexi is ook een fraaie kwaliteitswagen.
Alpenkreuzer (vele jaren geleden een topmerk, daarna failliet, doorstart enz) zou niet mijn keuze zijn. In de huidige vorm nog niet zo lang op de markt en persoonlijk vind ik de andere 2 fraaier.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Chris » ma 9 jan 2023 09:53

Ik heb de vouwwagen ( Bouwwagen) bewust overgeslagen.
Ook bij mij is kamperen in de moedermelk meegekomen.
Mijn 1e herinnering was dat ik 4 was oid.
Bij pap en mams in een geleende tent, camping Castricum, nu heet dat Geversduin.
Met 7 jaar in mijn eigen tentje, er was een zusje gekomen die ruimte in de tent nodig had.
Mijn tent groeide wat en met 18 mocht ik er zelf op uit met mijn vriendin destijds.
Net volwassen een Walker bungalowtent gekocht, hetzelfde model als mijn ouders alleen een wat nieuwere kleur.
4 jaar later verkocht na een totaal verzopen vakantie in de Elzas, en aan de kant van de weg een oude, rotte Adria voor FL 500,- gekocht.
De rotte vloer bij de deur gerepareerd en een jaar of 3 lol van gehad.
Ingeruild in 1987 voor mijn 1e Knaus Sudwind 485 TU.... 23 jaar mee gekampeerd... wat een fijne caravan was dat..wel erg basic nog. ( porta potti b.v.)
De Knaus is in 2011 ingeruild voor een Hobby 420KB.
Foute indelingskeuze gemaakt, te kort vooruit gekeken.... en in 2017 al weer ingeruild voor de huidige Knaus Sudwind.
Die blijft nog wel even.... voor ons de ideale hut.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » ma 9 jan 2023 11:47

RDDR schreef:
ma 9 jan 2023 07:45
Jeroen81 schreef:
zo 8 jan 2023 09:01
[re.gif]
Combi-Camp Flexi (met of zonder leuken)
Aart Kok Kariba
Alpenkreuzer Campfire
De Flexi zal de snelste zijn om op te zetten, maar redelijk compleet opzetten zal bij alle 3 een uurtje kosten. Als dat geen probleem is, dan is de Kariba erg mooi en goede kwaliteit. De Flexi is ook een fraaie kwaliteitswagen.
Alpenkreuzer (vele jaren geleden een topmerk, daarna failliet, doorstart enz) zou niet mijn keuze zijn. In de huidige vorm nog niet zo lang op de markt en persoonlijk vind ik de andere 2 fraaier.
Een uurtje of iets langer is geen probleem. De caravan neerzetten en de voortent aan de caravan zetten kost me ook een uurtje. Ik heb een snelle Camp-let gehad en ook dat koste toch al snel een uurtje met inrichten.

De Campfire heeft ons juist zeer aangenaam verrast. Kwalitatief ziet het er goed uit, goede materialen en mooie afwerking.
Trigano Itinea GL

jaapj
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 18 dec 2016 19:44

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door jaapj » ma 9 jan 2023 12:14

Mijn rijtje:

- Het blauwe tentje; in 1966, als 13-jarige, met folders rondbrengen zelf gekocht. Het tentje wordt nog steeds gebruikt wanneer de kleinkinderen 1 keer per jaar met pake en oma gaan kamperen. ( goed voor de opvoeding en onderlinge binding).

- De bungalowtent.

- De Tago; vouwwagen uit 1976 , aangeschaft rond 1990. De bedstukken waren gevuld met kippenveertjes. Kleur: oranje/ blauw verschoten door de zon.

- De Alpenkreuzer. Ook oud.

- In 2005 : de eerste caravan op proef: Knaus.Ook oud maar toch wel lekker om te kamperen.

- 2007: Eriba triton van 10 jaar oud: dat was handig, een toilet aan boord.

- Na 10 jaar de Eriba voor de aankoopprijs ingeruild op een BIOD scout uit 2006. Geweldige caravan.

- Tenslotte in 2021 de BIOD ingeruild op een nieuwe Eriba feeling 442. De BIOD mocht bij Mohocar in Ommen in de etalage. Lang heeft ie daar niet gestaan: na 2 dagen verkocht.

Op zich een herkenbaar rijtje: van klein naar groter en van oud naar nieuw.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Chris » ma 9 jan 2023 14:08

En....

Naarmate er minder kinderen meegaan lijken de caravans te groeien.
Tegenstrijdige reactie.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Hermanus » ma 9 jan 2023 15:33

Ook wij zijn eerst begonnen in een tent. Maar dat beviel ons niet. Het op de grond slapen op een luchtbedje en veel gesjouw met spullen was niet ons ding. Daarna 30 jaar met vouwwagens op stap. Heerlijk, een tentgevoel. Maar toch slapen op een goed bed en alle spullen op een vaste plaats. De eerste jaren met een bouw wagen, maar de laatste jaren met een snelklapper. Drie jaar geleden toch overgestapt naar een caravan omdat door lichamelijke problemen het opzetten wat problemen opleverden, en omdat wij in voor en na seizoen op vakantie gingen en de kans op slechter / kouder weer groter was. De caravan bevalt ons prima, een goed bed dat kant en klaar staat en een toilet zijn prima dingen. En toch mis ik het tentgevoel van onze vouwwagens, en het rijden met een caravan kan ik ook nog niet erg aan wennen. Is toch een andere manier van reizen.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » ma 9 jan 2023 16:21

Jeroen81 schreef:
ma 9 jan 2023 11:47
RDDR schreef:
ma 9 jan 2023 07:45
Jeroen81 schreef:
zo 8 jan 2023 09:01
[re.gif]
Combi-Camp Flexi (met of zonder leuken)
Aart Kok Kariba
Alpenkreuzer Campfire
De Flexi zal de snelste zijn om op te zetten, maar redelijk compleet opzetten zal bij alle 3 een uurtje kosten. Als dat geen probleem is, dan is de Kariba erg mooi en goede kwaliteit. De Flexi is ook een fraaie kwaliteitswagen.
Alpenkreuzer (vele jaren geleden een topmerk, daarna failliet, doorstart enz) zou niet mijn keuze zijn. In de huidige vorm nog niet zo lang op de markt en persoonlijk vind ik de andere 2 fraaier.
Een uurtje of iets langer is geen probleem. De caravan neerzetten en de voortent aan de caravan zetten kost me ook een uurtje. Ik heb een snelle Camp-let gehad en ook dat koste toch al snel een uurtje met inrichten.

De Campfire heeft ons juist zeer aangenaam verrast. Kwalitatief ziet het er goed uit, goede materialen en mooie afwerking.
Goed om te lezen: meer concurrentie is altijd goed en dan hebben ze in ieder geval stappen gemaakt de laatste tijd. Vind de uitstraling een hoog Cabanon gehalte hebben, wat niet mijn smaak is. Als het bouwen geen probleem is: de Aart Kok is een van de fraaiste wagens op de markt knipoog.gif
Caravan met voortent kost ook tijd. Was voor ons juist een bezwaar, dus als vouwwagen hadden we een HK Kyte XL met Windforce en bij de caravan alleen een luifel. We verplaatsten elke 2 tot 5 dagen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

jaapj
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 18 dec 2016 19:44

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door jaapj » ma 9 jan 2023 16:47

@ Chris: wij wilden de ruimte 😃😃😃.

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Fam de Winter » di 10 jan 2023 08:57

Saampjes kampeerde we in verschillende tenten. grote en kleine 'de Waardjes' en op de motor een Perrysport tentje.
Tot de kinderen kwamen. Met Hemelvaart (kids 3 en 2x 1) om 2 uur in de nacht naar huis gereden vanwege vorst (kan gebeuren)
Een kantel/klap/vouwding gekocht. Een dag bezig met inpakken. lang bezig met opzetten, min of meer leven uit een tas, lang bezig met inklappen, lang bezig met uitruimen en stallingsklaar maken.
Tot overmaat van ramp klapte ik in Oostenrijk het ding uit en klapte een long in. 1 week in het ziekenhuis en mijn vrouw met 3 kids op de camping.
Dat najaar het ding de deur uit gedaan en een klein caravannetje (met 3x stapelbed) gekocht.
Wat een verademing. Je loopt met een stapeltje kleren zo van de ene kast naar de andere om hem in of uit te ruimen. uurtje inpakken, uurtje opzetten (als de voortent er aan gaat anders 15 minuten vice versa). thuis na 4 weken vakantie een half daagje soppen en poetsen en klaar.
Inmiddels via grotere caravan weer naar een iets kleinere. Heerlijk.
Toffe Fendt :-)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » di 10 jan 2023 11:46

[re.gif]
Dat ligt toch ook aan de vouwwagen.
Onze Holtkamper Kyte XL was een behoorlijke wagen en ik was van moment van starten met afkoppelen tot compleet klaar in 25 minuten. Op mijn gemakje. Waarbij Windforce het zware werk deed. Met de caravan met simpele luifel duurt het net zo lang. Voortent moet ik niet aan denken.
Leven uit een koffer blijft wel in een vouwwagen. Dat is absoluut een groot voordeel van een caravan dat alles een plekje heeft op een logische manier. Verschil in rijden is echter ook groot.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Morgoth » di 10 jan 2023 14:57

[re.gif]
Dat leven uit een koffer ligt ook een beetje aan de vouwwagen. Ik had dat gevoel bij de Paradiso niet echt. Dat ding kon je vrijwel als een caravan inpakken.
Het meest handige van een caravan boven een vouwwagen vind ik dat je onderweg op een parkeerplaats even een bakkie kunt doen en het toilet kunt gebruiken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » di 10 jan 2023 15:26

[re.gif]
Had bij de Kyte ook wel alles netjes in bakken onder het matras liggen en had een keuken met gas en koelkast.
Maar toch werd dat voor ons meer rommelig dan in een caravan die meer een logische indeling heeft zoals thuis. Met verschillende soort kasten die passen bij de producten die erin liggen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » za 14 jan 2023 13:59

RDDR schreef:
ma 9 jan 2023 16:21
Jeroen81 schreef:
ma 9 jan 2023 11:47
RDDR schreef:
ma 9 jan 2023 07:45


De Flexi zal de snelste zijn om op te zetten, maar redelijk compleet opzetten zal bij alle 3 een uurtje kosten. Als dat geen probleem is, dan is de Kariba erg mooi en goede kwaliteit. De Flexi is ook een fraaie kwaliteitswagen.
Alpenkreuzer (vele jaren geleden een topmerk, daarna failliet, doorstart enz) zou niet mijn keuze zijn. In de huidige vorm nog niet zo lang op de markt en persoonlijk vind ik de andere 2 fraaier.
Een uurtje of iets langer is geen probleem. De caravan neerzetten en de voortent aan de caravan zetten kost me ook een uurtje. Ik heb een snelle Camp-let gehad en ook dat koste toch al snel een uurtje met inrichten.

De Campfire heeft ons juist zeer aangenaam verrast. Kwalitatief ziet het er goed uit, goede materialen en mooie afwerking.
Goed om te lezen: meer concurrentie is altijd goed en dan hebben ze in ieder geval stappen gemaakt de laatste tijd. Vind de uitstraling een hoog Cabanon gehalte hebben, wat niet mijn smaak is. Als het bouwen geen probleem is: de Aart Kok is een van de fraaiste wagens op de markt knipoog.gif
Caravan met voortent kost ook tijd. Was voor ons juist een bezwaar, dus als vouwwagen hadden we een HK Kyte XL met Windforce en bij de caravan alleen een luifel. We verplaatsten elke 2 tot 5 dagen.
Onlangs hebben we ze allemaal eens kritisch bekeken. En het gaat de Alpenkreuzer Campfire worden. Aart kok was ook mooi dat zeker. Maar de aansluiting van de tent op de wagenbak een stuk minder strak en netjes dan de Alpenkreuzer. Geen zwarte slaapcabines. De Alpenkreuzer was ook nog eens iets goedkoper en krijgt daar bovenop als Caravana beursaanbieding ook de luifel gratis. En er is een erg fijne dealer op 20km afstand.

De overstap van caravan terug naar vouwwagen is dus bijna gemaakt. Dit voorjaar gaat de Kip Navigator in de verkoop.
Trigano Itinea GL

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door RDDR » ma 16 jan 2023 09:05

[re.gif]
Veel plezier gewenst met de vouwwagen! Laat na de zomer nog eens weten hier hoe het bevalt, ik ben ben wel nieuwsgierig.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Sabelhout
Berichten: 10
Lid geworden op: do 23 jul 2020 12:06

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Sabelhout » wo 18 jan 2023 10:35

Wij zijn ooit - pre kids - begonnen met tentkamperen en toen we wat meer salaris verdienden maakten we wat verdere reizen naar Azië en USA. Toen kind 1 zich aandiende gingen we in het voorseizoen naar kant-en-klare Eurocamp-tenten of stacaravans. Naarmate de jaren vorderden en kind 1 leerplichtig werd en Eurocamp in het hoogseizoen belachelijke prijzen vroeg, toch weer overwogen om te gaan tentkamperen. Maar ja: alle spullen voor een kind meenemen plus je tent en overige kampeeruitzet dwong ons haast om een aanhangertje te kopen. Aanhanger + tent = vouwwagen, dus we kochten een nieuwe Cabanon Jaguar. stom.gif Kind 2 had zich namelijk inmiddels ook gemeld en moest nog middagdutjes doen. Dat ging niet in een lichtdoorlatende vouwwagen... Daarbij opgeteld dat we bij het afbreken in een regenbui stonden en de vouwwagen dus thuis nogmaals moesten opzetten leidde ertoe dat we snel genezen waren.

Vouwwagen snel weer verkocht en onze eerste caravan gekocht: een kleine Adria 4270 TD met stapelbed. Dat beviel zo goed dat we inmiddels twee - steeds iets grotere - caravans verder zijn: na de Adria volgende een Chateau Cantara 938 TS en nu hebben we een Weinsberg 480QDK Edition Hot. Opbouwtijd hebben we ook steeds minder nodig: de Adria had een ouderwetse voortent met stalen stokken, voor de Chateau hadden we een opblaasbare voortent van Kampa en nu hebben we een Thule Omnistor 6300 cassetteluifel omdat de caravan zo groot is dat we geen voortent meer nodig hebben.

Nooit meer terug naar de vouwwagen knipoog.gif
2002 Audi A4 3.0 Quattro - 2022 Weinsberg 480 QDK Edition [Hot]

Gebruikersavatar
Andre69
Berichten: 38
Lid geworden op: di 12 apr 2022 14:23
Locatie: Hengelo ov

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Andre69 » ma 23 jan 2023 22:38

Helaas geen vouwwagen meer…
Nou ja.. we hebben er over nagedacht om er een caravan bij naast te nemen.
We hadden een Combi Camp country en we zaten meestal binnen 30 min aan de koffie.
Wagenbak/ slaapgedeelte is max 5 min. Met luifel erbij max 15 min.
Helaas wegens enstige rugklachten en zware operatie de CC weg moeten doen en een caravan met mover gekocht.
Nu het voordeel ondervonden van een caravan bij slecht weer…

Voordeel van een vouwwagen was, een lichtere auto om hem te trekken.
Wij hadden er een Panda 1.2 voor zitten en reden menigeen zoek op lange klimmen.
En hiermee heel frankrijk door gecrosst.
Swift Challenger 480SR
Exit:Citroen C4 Picasso 1.6thp.
New: Volvo XC40 T4 Inscription Awd

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Fred G » do 6 apr 2023 17:48

Ben vroeger begonnen met een Trigano Oceane vouwwagen. Zo'n dubbelklapper, en waar je onder de uitgeklapte deksels ook nog twee slaaptentjes kon plaatsen. Grote leefruimte, prima slaapplaatsen. en met 130 km/h zo strak als een snaar achter de auto. Verbruik niet noemenswaar hoger dan met solo auto.

Maar wat een werk zeg, dat opbouwen. Maar als t staat, is het riant. Ga je één keer per jaar naar t zuiden voor een paar weken, dan kan t nog wel. Maar zit nu, op dit moment, op een camping, heerlijk in een warme caravan. Toch wel heel fijn hoor. De vouwwagen pak je niet ff voor een weekendje.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Poldervrouwtje » zo 9 apr 2023 00:00

Begonnen met een koepeltje , toen een tent van de vrijbuiter , toen een jamet Arizona vouwwagen. Die weer verkocht en naar een De Waard Albatros en nu een caravan sinds een paar jaar. Deze gaat binnenkort op marktplaats. Indeling bevalt ons niet en we maken tegenwoordig voornamelijk verre reizen. Volgende caravan wordt er 1 met vast lengte bed ;
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door EribaTriton410 » zo 9 apr 2023 08:06

Ik heb vaak gekampeerd vroeger, mijn vrouw niet, die vond het maar niks.
Tot we een kleine kregen, van een volledig ingerichte Safari tent met sanitair, naar eentje zonder sanitair, daarna een vouwwagen.
Want dat was het, lekker bed, veel,ruimte en toch het tent gevoel.
Maar dan het opzetten, afbreken, loeiheet in de tent als de zon er op stond, niet uit te houden.
Alles klammig met regen en koud.
Opbreken met regen is een ramp, dus we gingen geen spontane weekendjes weg want mogelijk regen.
Toen zagen we een Eriba touring en waren we verkocht.
Vouwwagen verkocht en de touring er in, geen moment spijt.
Lekker warm binnen als het koud is, je staat super snel, zeker met een tussenstop.
En regen is geen problem, wij willen niet anders meer.

NN

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door NN » zo 9 apr 2023 08:31

Overgestapt niet echt. Wel zijn er eens 2 vouwwagens in het bezit (van de ouders) geweest.
Eigenlijk zowat elke vorm van kamperen al gedaan: Iglo-tentje , gewone tent, sta en tourcaravan , camper.
Vouwwagen eigenlijk maar 1 keertje: Als huwelijksreis weekje naar Oostenrijk.
Dagje vroeger dan gepland naar huis want ding bleek lek te zijn. mrgreen.gif
Nu zou dit voor mij in ieder geval niet meer volstaan, teveel rompslomp met op en afbreken.
Ben voor de snel klaar en snel weer weg, sleur dan ook niks overbodigs mee om buiten te zetten.
De caravan is voor ons een huisje op wielen waar alles op kleine ruimte voorhanden is om in de dagelijkse noden te voldoen.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Hannibalb » zo 9 apr 2023 11:22

Poldervrouwtje schreef:
zo 9 apr 2023 00:00
Begonnen met een koepeltje , toen een tent van de vrijbuiter , toen een jamet Arizona vouwwagen. Die weer verkocht en naar een De Waard Albatros en nu een caravan sinds een paar jaar. Deze gaat binnenkort op marktplaats. Indeling bevalt ons niet en we maken tegenwoordig voornamelijk verre reizen. Volgende caravan wordt er 1 met vast lengte bed ;
Ik had de vergrote zilvermeeuw van de Waard.
Geweldige tenten die van De Waard.

Alleen misten we de caravan dus toen weer een caravan gekocht (de vorige was dat ]
Fendt saphir

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door volvocop » do 13 apr 2023 15:49

Ik heb alle kampeermiddelen gehad incl een camper 6 pers. Nu al enkele jaren een caravan. Het belangrijkste vind ik
wat je vakantieplannen zijn. Ga je er op uit om door het land te trekken of blijf je gedurende een poos staan.
Daar moet je je kampeeruitrusting aan aanpassen! Het zal wel allemaal eerder vermeld zijn denk ik. Net als de voor,- en najaarsseizoenen, ga je daar gebruik van maken? Met alle weersveranderingen enz. Dat zijn persoonlijke ideeën, toch.
Wat ook meespeelt zijn de meegaande kinderen, wat willen die op vakantie, als de kinderen genieten, geniet je zelf ook, een bekend gezegde! Als je maar geniet van het vrije vakantie gevoel. Dat mis ik al enkele jaren, want ik ben reeds gepensioneerd en dat fijne voorgevoel daarvan (nog een paar dagen dan....) mis ik!! Ik heb nu altijd vakantie. Ik heb gezegd! thumbup.gif
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

jbrinksma
Berichten: 3
Lid geworden op: za 22 apr 2023 17:40

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door jbrinksma » za 22 apr 2023 20:59

In 2001 vouwwagen gekocht met grote voortent, zodat bij slecht weer de kinderen de ruimte hadden om te kunnen spelen. We hebben veel plezier gehad van de luifel die we extra erbij gekocht hebben. We stonden met de vouwwagen 2 à 3 weken op 1 plaats. Dit had ook te maken om alles op te zetten je wel 3 uur bezig was. Voor het opbouwen van de voortent moest je groot zijn. Daar mijn vrouw niet groot is, besloten een caravan te kopen. Door de grote dakraam + 2 kleine dakluiken is mijn vrouw heel blij met de caravan. Eerst met de kinderen nog de grote voortent met luifel opzetten, nu een kleine voortent, Dorema Mistral. Dit bevalt zeet goed. Als het we weten dat het goed weer blijft zetten we alleen nog en luifel op.
Het rijden met de caravan gaat langzamer dan met de vouwwagen. Ik moet ook bekennen dat je rustiger rijdt, omdat je niet harder kunt. Met de vouwwagen reed ik wel 120 km/u en met de caravan 94 km/u in Frankrijk.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Bospaadje » zo 23 apr 2023 10:22

Als ik inderdaad al een nadeel kan en mag noemen is het inderdaad dat laatste. Groot voordeel, daardoor wordt de reis vaak in twee stukken gesplitst en ben je dus Rustiger!

Ander nadeeltje, vouwwagen stond in garage, caravan in stalling. Meer ruimte voor fietsen; slechter voor de beurs
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door mamajolijn » di 2 mei 2023 21:03

Mijn ouders hebben ook de route bungalowtent, vouwwagen, caravan gemaakt en dat heb ik als kind goed meegekregen. Vouwagen vond ik niks, dus toen ik zelf ging kamperen werd het een caravannetje: Bergland Prestige van krap 3 meter -maatje kerstbomencaravan- uit 1978 (meer konden we niet betalen, was € 600,-). Zes jaar heel veel plezier van gehad, maar op een gegeven moment met 3 kinderen te klein. Caravan verkocht voor € 600,-.
We zijn toen overgestapt op een luxe tweedehands tunneltent Outwell Wolf Lake 5 (ook voor € 600,-). Ook daar zes jaar heel veel plezier van gehad. Alleen kreeg ik een hernia op een gegeven moment en kon ik niet meer steeds bukken voor allerlei spullen. Tent verkocht voor € 600,- (dus in 12 jaar tijd € 600,- uitgegeven aan een kampeermiddel).
Op zoek gegaan naar een caravan met vast bed en voldoende laadruimte voor inmiddels 4 kinderen. Het werd de Beyerland Sprinter 390FB en daar kamperen we nu al vanaf 2017 met heel veel plezier meer. Net deze maand onze nieuwe Fortex voortent opgehaald en voor het eerst opgezet. OP naar nog vele jaren plezier van onze Beyerland.
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”