Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Joeniek
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 apr 2023 15:02

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Joeniek » vr 5 mei 2023 15:03

Wat fijn dat deze praatgroep er is :-)
We zijn begonnen met de legendarische VE-25 van The North Face en met de fiets op vakantie.
Daarna een aantal De Waard tenten gekocht.
Na 1 vakantie met een baby in de De Waard bleek dat we toch ruimte tekort kwamen voor alle babyrommel Ondanks de V70 met mega dakkoffer.
Toen een Aart Kok Livingstone gekocht. 5 jaar met veel plezier gekampeerd. Ik kon dat ding in mijn eentje opzetten terwijl mijn vrouw met de kids bezig was. Maar het was toch wat veel gedoe om een weekendje weg te gaan met 2 kids. En elke keer buienradar in de gaten houden en de vertrekdatum aanpassen op de weersvoorspelling. Dat was ik zat.
En begin dit jaar een Eriba Feeling 515 gekocht. Tot nu toe is het een feestje om mee te kamperen.
Eriba Feeling 515 > Lynk & Co 01

Ron van den Elskamp
Berichten: 199
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Ron van den Elskamp » ma 15 mei 2023 14:25

Als kind jarenlang gekampeerd met vader, moeder, broer en twee zussen op een 'camping' in Overveen, nabij Zandvoort.
Deze VaFaMil 'camping' (Vakantie Faciliteiten voor Militairen) was uitsluitend toegankelijk voor mensen die werkzaam waren -zoals mijn vader- bij Defensie.
's Winters was dit een militair oefenterrein en 's zomers mochten de Defensie medewerkers hun kampeermiddel neerploffen op een -door een majoor- aangewezen plaats. Het woord 'camping' staat tussen aanhalingstekens, omdat dit eigenlijk helemaal geen camping was ! Maar gewoon een terrein waar je mocht bivakkeren in de zomer met je gezin.
Er was daar niets ! Gewoon helemaal niets ! Behalve dan een kantine, twee sportvelden van graffel en het zogeheten 'washok', waar de soldaten (en de 'çampinggasten') zich konden wassen.
En toch wist de jeugd (waaronder ik) zich daar uitermate goed te vermaken !

Zo een beetje rond eind jaren '60 begin '70 kocht mijn vader een tweedehands Alpenkreuzer. Pa en moe in de wagen, broer en ik in de voortent en de twee zussen in een tentje ernaast.
Ik herinner mij nog de potjes, pannetjes en alles wat maar water op kon vangen, wat mijn moeder in de vouwwagen had geplaatst vanwege meerdere lekkage's .
Zo hebben wij nog een paar jaar gestaan (mijn moeder bleef gaten dichtnaaien !) toen er uiteindelijk over werd gestapt naar een caravan. Een Eiffelland 380.
Met deze caravan hebben wij als gezin nog een aantal zeer leuke jaren beleeft........


En toen.........

....................was ik zelf volwassen. Getrouwd en twee kinderen.
Toen de kinderen groot genoeg waren, besloten we te gaan kamperen. In de Ardeche, Frankrijk.
Met een vouwwagen. Wat voor één? Tsja, een Alpenkreuzer, natuurlijk ! Want die hadden wij vroeger ook.
Daar zijn wij twee keer mee weggeweest. De tweede keer kregen we bij aankomst te maken met twee buitjes regen. Eén van 7 dagen en één van een week ! De derde week werd het wel beter. Maar ik was er klaar mee. Vouwwagen weg en een caravan gekocht. Wat voor één ? Tsja, een Eiffelland 380. Want die hadden wij vroeger tenslotte ook. En ik liep er zomaar tegenaan.
Die werd na een paar jaar toch wel slecht en ondeugdelijk voor de weg. Dus weggegeven aan de camping eigenaar voor zijn personeel.
Vervolgens toch weer een vouwwagen gekocht in de vorm van een Jamet Louisiana. Prachtding, veel ruimte. Maar het was het toch nét niet. Bij regen werd alles toch vochtig en klam. En met een tussentijdse overnachting is zo'n ding toch niet even snel opgezet.
Dus dat was de Jamet. Weg ermee. Terug naar de caravan. Een Elddis 470. Prachthut.
Toch weer weggedaan na een paar jaar. Kinderen gingen niet meer mee, dus wij gingen vliegen.

En nu...........
..................sinds drie jaar in het bezit van een Knaus Südwind.

Ik geef niet af op een vouwwagen. Absoluut niet. We hebben zeer zeker ook hele leuke tijden beleeft. Een vouwwagen heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen.
Dat is een kwestie van afwegen wat je wilt en waar je genoegen mee neemt.
Maar uiteindelijk zijn wij toch weer terug naar de caravan gegaan......
caravan.gif
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Fred G » di 23 mei 2023 19:32

Leuk verhaal! Ik blijf ook altijd een zwak voor een vouwwagen hebben. Ik kijk vaak op Marktplaats of nog een dergelijke voorbij zie komen, een Trigano Oceane. Niet om te kopen hoor, maar soms mis ik het wel.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Ron van den Elskamp
Berichten: 199
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Ron van den Elskamp » di 23 mei 2023 19:47

thumbup.gif
Ik begrijp wat je bedoelt. Soms....heel soms mis ik het ook.
Het was destijds een prachttijd. Met de vouwwagen en de kinderen en familie op een prachtcamping.
Helaas, die tijd is niet meer. Komt ook nooit meer terug.
Het is de nostalgie, he ? Ik hou ervan.....
Jumpy Südwind

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Hobbyrijder » wo 24 mei 2023 10:48

Wij kwamen van vakanties met motor (en zijspan) en tent. Leuk, maar flink georganiseer met kinderen en mega weersafhankelijk. Een caravan? Als we bejaard en gebrekkig zouden zijn, niet eerder, ja.
Dus kwam er een gebruikte oudere Alpenkreuzer Allure. 1e eigenaar, voor 800 florijnen. Hartstikke leuke koop, aardige oudere mensen, alle toeters en bellen erbij. 5 jaar met veel plezier gebruikt, reed als een trein achter de Peus 405 diesel. Je merkte het amper. Maar het doek begon door te slaan bij regen. Niet zo gek, na zoveel jaren. We hebben hem weggegeven aan een volgende gebruiker die er al één had en er één bij zocht. Als opvolger kwam er een Gerjak Tago, particulier gekocht, een echt buitenkansje. Zo'n koop die je een paar keer in je leven hebt. Wat een campingkasteel. Je schaamde je bijna voor de grootte ervan. Het was ook niet echt een trekkerswagen. Compleet opzetten kostte ons anderhalf uur. Maar geweldig met kinderen. We stonden toen toch vaak 14 dagen op een camping, want er werden vriendjes gemaakt en dan was vertrek traumatisch, tenslotte awhoea.gif
En dan komt het punt dat de oudste niet meer mee gaat. En kwam mijn vrouw heel tactisch met het voorstel om eens een caravan te proberen. Nou hadden we al een koophuis, twee kinderen en een hond en het moest van mij niet veel burgerlijker worden. En ik was zo gehecht aan mijn mooie Gerjak. Jaja.... We spraken af een goedkope hut te scoren en het één jaar te proberen. De Gerjak ging naar een jong stel dat er heel gelukkig mee was. Van de 1e eigenaren en leuke Beyerland 390D Sprinter gekocht van 20 jaar oud. Tja, dat was toch wel makkelijk. Moe aankomen, pootjes uitdraaien, stoelen naar buiten gooien en een drankje uit de koelkast pakken. We hebben 9 jaar met de Beyerland vakantie gevierd. Vorig jaar hebben we hem verkocht voor een prijs die niet meeging met de idioterie van de markt. Hij was dan ook binnen 24 uur bij een nieuwe eigenaar. mrgreen.gif En nu dan een Hobby 400SF uit 2007. Voor een te hoge prijs vanwege de idioterie van de markt mrgreen.gif
Ik kijk nog wel eens met enige jaloezie naar de vouwwagens die ons voorbij komen blazen. Ik weet nog dat we bij een Combi Camp keken die in 1 minuut slaapklaar stond opgesteld. Die had ik graag gehad. Ik heb geen hekel aan het rijden met de hut, maar het is toch altijd net meer opletten.
Wat ik niet mis, is het kijken naar het weerbericht en de lucht, de laatste dagen van de vakantie. Blijft het droog of...... Met de AK hadden we eens een pracht vakantie bij Clermont Ferrand. 14 dagen schitterend weer. Toen kwam de laatste avond. De klokken van de kerk luidden om aan te geven dat het wel eens noodweer kon worden. En jawel. Met bakken en bakken kwam het uit de lucht. En dan ga je dus met 40 kilo water de volgende ochtend op weg naar huis. Gelukkig kon hij thuis open in de tuin. We zijn zelfs wel eens een dag eerder vanuit Luxemburg naar huis gegaan om de boel droog te houden.
Dus ik geniet nu van het gemak van de sleurhut en kijk af en toe melancholisch naar die mooie nieuwe vouwwagens.

Gebruikersavatar
Dirkk83
Berichten: 22
Lid geworden op: za 3 jun 2023 11:16

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Dirkk83 » vr 16 jun 2023 13:39

Wij hebben nog een vouwwagen in de stalling momenteel en de caravan is onderweg, wordt gebouwd momenteel.

De vouwwagen wordt als het goed is binnenkort verkocht aan een ander gezin. Gaat om een Roadmaster Family S.

We hebben het 1 jaar gebruikt, paar keer weg geweest ermee. Beviel in feite goed! Veel ruimte vooral en lekker groot bed (met mijn lengte wel fijn). Maar het is toch veel gedoe met opzetten en vooral afbreken. Je zit toch het weerbericht in de gaten te houden rondom dag van vertrek of je droog kan inpakken, want nat wilde ik dat niet doen. Met een caravan kan je iig je voortent afhalen en nog in de caravan blijven staan eventueel. Ook met korte weekendjes weg en overnachtingen richting zuid-Europa vonden wij het idee van een caravan beter, die zet je sneller even neer voor een nachtje of weekendje dan een vouwwagen.

Hoe dan ook, we gaan het ervaren deze zomer. Ik hou er rekening mee dat het rijden en benzineverbuik anders zullen zijn uiteraard en dus hogere kosten ook al met al.

Maar dat is het gemak het waard denken wij :)
Dethleffs C’Joy 480 QLK ‘23 - Ford Kuga 1.6 EcoBoost AWD 182pk ‘15

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door doubleyou » za 17 jun 2023 09:12

Wij kampeerden vroeger met een tent. In 1976 kwam er een vouwwagen: een Tago Camper. Ik kan me nog ons bezoek aan de CaravanRai herinneren. Ik vond die saaie oerdegelijke Tago maar niks, ik probeerde mijn ouders over te halen voor een La Bohème te gaan: zo’n grote zilveren met blauwe deksel met een zitje in de bak en aan beide kanten een bed.
Als kind vond ik caravans al geweldig maar helaas wilde mijn vader ‘geen huis achter zijn auto’. Toen mijn zus en ik niet meer meegingen zijn mijn ouders nog 1 keer met de Tago weggeweest. Ze leenden een caravan van vrienden en ze waren om. Er kwam een 1 jaar oude bruinmetallic Avento Mezzano 395T de Luxe en daarna een Kip en een Dethleffs.
Ik heb 2 van hun vorige combinaties geleend en in 2020 kocht ik mijn eerste caravan. Nu woon ik erin! Ik heb nooit heimwee naar die vouwwagen :). Mijn zus daarentegen wil absoluut geen caravan. Zij hebben 3 jaar terug de tent verruild voor een Aart Kok Livingstone, met mover :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » za 17 jun 2023 18:33

Ik, in 2020. En dit voorjaar weer de stap terug naar een vouwwagen gemaakt. Ieder zo zijn eigen manier van kamperen. :)
Trigano Itinea GL

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Jeffr » za 17 jun 2023 22:28

[re.gif]
Waarom weer terug??
thumbup.gif
Geen Caravan.

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » za 17 jun 2023 22:48

Jeffr schreef:
za 17 jun 2023 22:28
[re.gif]
Waarom weer terug??
Ruimte als je eenmaal staat, kampeerbeleving, slapen onder tentdoek en rijeigenschappen. Dat waren wel de drie belangrijkste redenen denk ik.
Trigano Itinea GL

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Jeffr » za 17 jun 2023 22:53

[re.gif]

Jou punten zien wij ook als een plus maar opvouwen (nat/drroog)
De tijd die je daar mee kwijt bent.
scratch.gif

Wat voor heb je gekocht??
thumbup.gif
Geen Caravan.

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Retrospect » za 17 jun 2023 23:36

Een Alpenkreuzer Campfire. En ja, er zijn qua opzetten makkelijkere modellen. Risico op nat opzetten of inpakken is er altijd, dat had ik met de voortent ook. Maar de basis (de 2 slaapcabines) staat in een paar minuten. Dus bijna alles zal droog mee kunnen aangezien we dat de dag voor vertrek al inpakken.
En ja compleet opzetten duurt even, maar dat duurde de voortent ook. Voordeel is dat ik geen caravan meer hoef te wassen, en mijn vrouw de binnenkant niet meer hoeft te soppen. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
Trigano Itinea GL

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Jeffr » zo 18 jun 2023 07:42

[re.gif]

Ik heb geen voortent meer maar een luifel whistle.gif knipoog.gif .
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Hier was en is de twijfel nog altijd wat we gaan doen in de toekomst.
Alles heeft zo ze voor en nadelen.

Ps wel een mooie vouwwagen
thumbup.gif
Geen Caravan.

Dancing Wind
Berichten: 6
Lid geworden op: di 22 sep 2020 23:23

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Dancing Wind » di 4 jul 2023 22:57

Ook wij zijn bijna 30 jaar geleden begonnen met een tent. De eerste een geleende grote bungalowtent, die eigendom was van de vriendengroep van mijn man. Die vonden we te groot voor ons 2 en onze schotse collie, dus het werd een 2de handse 2 persoonsbungalowtent. Jaren met veel plezier mee gekampeerd in de EU, totdat wij ontdekten dat we niet meer op een luchtbed wilden slapen. Een vouwwagen, jamet jametic werd het volgende. Het moest een snelklapper worden omdat wij gemiddeld 3 dagen op 1 plek staan, en weer verder ontdekken. Geweldig om zo te slapen. Nadeel waren de vele haringen en de losse keuken, die elke keer met de nodige moeite eraf gehaald en weer ergens neergezet moest worden. Dat ding was loeizwaar en ellende met de pootjes. Wel zo’n 4 jaar mee rondgetrokken. Tot een klapband in Frankrijk, en we waren er klaar mee. Toen een caravan. Het werd een dethleffs caravan, model camper met lengtebedden. Wij zijn beide vrij lang. Een week in Arnhem proef gekampeerd, waarop mijn man aangaf met zo’n bakbeest niet door de bergen van o.a. Frankrijk te willen rijden, veel te inspannend, niet echt met plezier. Terug naar de vouwwagen dan maar. Vervolgens de toen voorhanden vouwwagens allemaal bekeken, want inmiddels wist ik wat ik wilde. Een vaste keuken met koelbox, snel opzetten, mn voor onderweg ook, niet over alle bagage klauteren om te slapen, een groot goed bed, vaste opbergruimte om niet uit tassen te leven en, heel belangrijk ook, weinig haringen in moeten slaan. Stoelen/tafel altijd in de auto, want dat moet toch eruit. Het is een combi camp country geworden, een jonge 2de hands. Met alles wat ik wilde, incl de mogelijkheid om of een luifel of de voortent voor slecht weer te gebruiken dmv zijwanden aan de luifel te ritsen. De luifel lieten we aangeritst bij het inklappen, dus met recht snel opzetten voor 1 nacht zonder haringen te gebruiken. Bij langer blijven eenvoudig de luifel terug klappen, welke alleen met 2 lijntjes vast gezet moet worden, evenals een paar lijntjes voor de wagenbak. Staat als een huis, ook bij flinke wind. Een heerlijk groot bed met lattenbodem, handig vloertje in de slaapkamer - ook handig met veel regen daar droge voeten te houden, en na het douchen op de camping in de slaapkamer met 1 vinger het bed omhoog, schone kleding uit een open box te pakken. We hebben zo’n 7 a 8 jaar genoten van deze heerlijke snelklapper.
Toen, 4 jaar geleden, werd het tijd voor een camper. Dit vinden we nog sneller en past goed bij onze manier van vakantie. We fietsen heel veel en best ver in de omgeving waar we staan, en als we uitgekeken zijn trekken we weer max 300 km verder. Wij rijden rond in een Knaus, Sky Ti 700 meg. Het herkenningsteken van Knaus op de achterwand hebben we veranderd van 2 naar 3 vogels, waarschijnlijk de enige knaus die zo rond rijdt.
Ik kijk nog altijd naar combi camps zowel onderweg als internet en vindt het voor mijn wensen de meest praktische vouwwagens, of trailers, hoe je het noemen wilt. Verrassend vind ik ook de wagens van campwerk die ik op een beurs heb bekeken. Als ik nu moest kiezen zou het twijfelen zijn tussen combi camp en campwerk family. Ondanks het leuke van een camper, mis ik wel de geur van tentdoek, wat vergoedt wordt door het plezierige rijden door de hogere zitplaatsen en het uitzicht onderweg.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Hobbyrijder » wo 5 jul 2023 10:07

O ja, da's waar. die losse keuken. Had de Gerjak ook. Je sjouwde je een breuk. En dan zakte hij weer eens door een pootje.

Bospaadje
Berichten: 487
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Bospaadje » do 6 jul 2023 09:16

Het is inderdaad leuk om dit terug te lezen en de herinneringen terug op te halen.
Maar terug naar een vouwwagen zie ik inderdaad niet gebeuren. Al gebied de eerlijkheid wel te zeggen, het vergelijk is krom. Een oude vouwwagen met weinig opties en veel manuele handelingen tov een redelijk luxe caravan.

Zeg nooit nooit...
Home is where you park it caravan.gif

Weegschaaltje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 2 sep 2023 20:54

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Weegschaaltje » vr 22 sep 2023 10:11

Leuk draadje.... knipoog.gif
Jarenlang in een vouwwagen gekampeerd.
Van huis uit in een alpenkreuzer, nadien zelf ook in een Alpenkreuzer gehad. Totdat ik erachter kwam dat er ook "snelklappers" waren.
Na veel zoeken uiteindelijk op een camplet uitgekomen, tot we ons juweeltje van de limited edition op de kop konden tikken. Jubileum uitvoering met een beperkte oplage. Man was was ik er blij mee, totdat hij achter onze auto werd weggestolen met heel ons hebben en houden en ebikes. Einde vakantie en je kunt opnieuw beginnen. Gelukkig wel verzekerd maar dekt toch de schade niet.
Ik vond de overgang dan ook groot naar een caravan.
Daarom zijn we met een klein hefdakje begonnen. Een rapido, die overigens nu in de verkoop staat.
Nu toch toe aan wat meer comfort en ons oog laten vallen op een eriba feeling.
Hebben we toch nog iets om te klappen.
Maar ik herken het gevoel. Als ik een camplet voorbij zie rijden, zit ik toch nog wel even achterstevoren op de stoel. Maar terug? No way.

Fliki
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Fliki » vr 22 sep 2023 10:28

Wij zijn enkele weken terug overgestapt blij.gif Enkele jaren in een Roadmaster Family S gekampeerd en daar kijken we met veel plezier op terug. Veel ruimte, ligt heerlijk achter de auto en oerdegelijke constructie. Maar aangezien we ook best veel buiten het seizoen om kamperen nu voor een caravan gekozen zodat we ook bij minder warm of slecht weer wat comfortabeler kunnen staan. Over een maandje gaan we de oude Fendt voor het eerst beproeven :-)
We hebben overigens al heel wat jaren in de caravan van mijn ouders gekampeerd dus helemaal nieuw is het allemaal niet. Wel met als verschil dat zij een Fendt uit 2016 hadden met alle luxe aan boord en dat onze Fendt uit 1992 op enkele punten wel iets spartaanser is uitgerust.
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Morgoth » vr 22 sep 2023 12:29

doubleyou schreef:
za 17 jun 2023 09:12
Wij kampeerden vroeger met een tent. In 1976 kwam er een vouwwagen: een Tago Camper.
Lachen. Mijn ouders hadden in die tijd ook een Tago. Als je de voortent niet op zette moest je buiten koken. Mijn broertje en ik sliepen op de klep, mijn ouders in de wagen. Later toen wij wat ouder waren werd er een Paradiso gekocht en sliepen mijn broertje en ik in een tentje. Die Paradiso heb ik later gekregen en jarenlang gebruikt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 966
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Rodo » vr 22 sep 2023 15:39

Een holtkamper kyte windforce. Zou hem zo ruilen met mijn caravan. We hebben een paar dagen naast Belgen gestaan de laatste vakantieweek, die deze net een paar maanden hadden. Pracht ding. Een obstakel: vrouwlief.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door WanFie » vr 22 sep 2023 16:02

Vrienden zijn omstreeks 1975 met een caravan begonnen en hebben daar 3 jaar geleden afscheid van genomen en gaan nu met een tent.

Ik hoor alle voordelen van een tent die ik vroeger heb uitgedragen.
1. sneller reizen,
2. veel lagere kosten zowel qua brandstof als investering
3. opbouwen is al lang klaar wanneer de anderen met hun caravan aankomen.
4. opruimen is thuis de boel op zolder mikken. Eventueel nog even laten drogen, maar geen poets- en wasbeurten
5. het past veel beter in een groene omgeving
6. veel lagere tolkosten
7. een kleinere auto volstaat

Wanneer ik jonger was, kwam er zeker weer een tent. Nu stram en stijf is een warme caravan ook wel lekker. Zeker buiten het seizoen. En nu hebben we tijd genoeg.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Ron » vr 22 sep 2023 16:27

[re.gif]
En de nadelen?
Alles zeiknat als het regent.
Bloedheet als de zon schijnt.
Slapen op een klote mat of luchtbed.
Rommelig want geen opbergruimte.

Kleine auto klopt niet.
Tenzij je een heel klein tentje hebt.

Dan heb ik het nog niet gehad over eigen toilet en soms zelfs douche.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door WanFie » vr 22 sep 2023 16:40

[re.gif]

1. een goede tent kopen.
2. bij mooi weer ben je buiten
3. Er zijn tegenwoordig heel goed slapende opblaasmatjes
4. Van alles wat je thuis laat heb je ook geen last
5. Zie 4.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door Ron » vr 22 sep 2023 18:01

Alleen de tent en de slaapmat en kookgerei .
dan is mijn kofferbak al vol.
dan heb ik het nog niet over kleding, stoelen en tafel.
onze achterbank is reeds bezet .

Nee stiekum denk ik dat er toch wel meer nadelen als voordelen zijn.
Anders was je wel over gestapt op een tent. mrgreen.gif
Het stram en stijf komt door alles wat vochtig is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie is overgestapt van een vouwwagen naar tourcaravan?

Bericht door SjefGS » vr 22 sep 2023 19:39

Ben ook jaren geleden overgestapt van een vouwwagen, merk Erka, naar een hobby 390 van 1984.
Deze kreeg ik van van schoonouders nadat deze een nieuwe knaus 420 sudwind kochten.
Je raadt het al: 4 jaar later kreeg ik de knaus en heb deze nog 28 jaar gebruikt en in 2016 mijn eerste eigen nieuwe knaus.
De viuwwagen inmiddels al vele jaren oud maar omgebouwd naar een boedelbak en nog jaren plezier van gehad.
Wij zagen alleen maar voordelen en die hobby had geen toiletruimte, geen vloerverwarming en geen 12 v ed.
Nu uitermate verwend met vloerverwarming, airco, goede bedden en matrassen.
En toch ga ik ieder jaar 1 of 2 weekjes alleen of met maat met de motor kamperen en niks geen B&B of hotel.
Dan leer je wat je mee kunt en moet meenemen. Slapen op een exped mat is voor mij comfortabel zat en de tent heeft in ieder gecal een hoogte dat je net staand je broek kunt aan doen. Oja en een ingenieus inklapbaar en klein opvouwbaar stoeltje. Is dit armoe of behelpen? Soms zie je mensen op de camping dit wel denken. Een vouwwagen is een prima alternatief zeker als ik kijk naar bijv holtkamper modellen. Top toch?
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”